سرطان روده و عوامل خطر آن

سرطان روده، سومین سرطان متداول در بین مردان و دومین سرطان شایع در زنان در جهان است. به گفته محققان بواسطه وجود برخی فاکتورها احتمال ابتلا به سرطان روده افزایش می یابد. در ادامه به فاکتورهای تاثیرگذار بر احتمال ابتلا به این سرطان اشاره می‌شود.
دوشنبه، 13 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
سرطان روده و عوامل خطر آن
سرطان روده مربوط به روده بزرگ میشود ،که بخش نهایی دستگاه گوارش شما را تشکیل میدهد. اغلب موارد سرطان روده بزرگ از تومورهای غیر خوش خیم (سلول های خونی) به نام پولیپ های آدنوماتوز آغاز می شود. با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده تبدیل شوند. پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و علائمی بروز ندهند، به همین علت، پزشکان توصیه می کنند آزمایش های غربالگری منظم برای کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ انجام دهید، تا پولیپ قبل از تبدیل شدن به سرطان روده شناسایی شود.


علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ

تغییر در عادات روده شما، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم در مدفوع شما، که بیش از چهار هفته طول بکشد.

خونریزی مستقیم یا خون در مدفوع شما

ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد

احساس اینکه روده شما کاملا خالی نشده است

ضعف یا خستگی

کاهش وزن نامعلوم

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ هیچ علائمی در مراحل اولیه بیماری ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، به احتمال زیاد، بسته به اندازه و مکان سرطان در روده بزرگ شما متفاوت است.


عوامل خطر سرطان روده


سن بالا
اکثریت مردم مبتلا به سرطان روده بالای 50 سال سن دارند. سرطان روده در افراد جوان اتفاق می افتد، اما بسیار نادر است.

نژاد آفریقایی-آمریکایی
خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نسبت به افراد نژاد دیگر دارند.

سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ ها
اگر قبلا سرطان روده یا پولیپ های آدنوماتوز داشته اید، در آینده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهید.

التهاب روده
بیماری التهاب مزمن روده ،مانند بیماری کرون، می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

سابقه خانوادگی
اگر والدین، خواهر و برادر یا کودک مبتلا به این بیماری دارید بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید. اگر بیش از یک عضو خانواده دارای سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم باشد، خطر شما حتی بیشتر هم است.1

کولیت زخمی
بسیاری از افراد نمی‌دانند که کولیت زخمی فاکتور پرخطر ابتلا به سرطان روده است. وسعت، طول مدت و فعالیت بیماری از عوامل تعیین کننده اولیه هستند که در بلندمدت می توانند تبدیل به سرطان روده شوند.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
ریسک ابتلا به سرطان روده در افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند به شکل چشمگیری بالاست. مخصوصا این احتمال در افرادی که پیوند عضو شده اند و از اینگونه داروها مصرف می‌کنند به مراتب بیشتر است.

دیابت
نه تنها بیماری قلبی و فشارخون بالا، بلکه دیابت هم می‌تواند ریسک سرطان روده را افزایش دهد. اگر دیابت نوع۲ ناشی از مقاومت انسولین باشد، این ریسک به مراتب بیشتر است.2

بی تحرکی و پرخوری و نشستن زیاد
به عقیده ی محققان فرانسوی، داشتن تحرک بدنی منظم یعنی حدود سی دقیقه در روز، خطر ابتلا به سرطان روده را به میزان 18 تا 29 درصد کاهش می دهد. چون ورزش منظم باعث کاهش اضافه وزن و چاقی مفرط می شود که جزو عوامل مهم ابتلا به سرطان روده محسوب می شوند. بی تحرکی و خانه نشینی همچنین به مشکل یبوست و کند شدن عمل دفع منجر می شود. این کار، روده را در معرض طولانی مدت برخی ترکیبات سرطان زا قرار می دهد که از طریق مواد غذایی وارد بدن شده اند. بنابراین سهولت دفع یکی از عوامل داشتن روده هایی سالم است.

مصرف زیاد غذاهای گوشتی
نمی توان منکر خواص مفید گوشت برای بدن شد. اما نتایج اکثر پژوهش ها بخصوص نتایج پژوهشی که در سال 2005 روی 150 هزار نفر انجام شد نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را به میزان 50 درصد افزایش دهد. محققان مشاهده کرده اند افرادی که مرغ و ماهی بیشتری مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان روده را به حدود 30 درصد کاهش می دهند. گوشت قرمز حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب اشباع شده است. درست است که نمی توان از مصرف گوشت خودداری کرد اما توصیه می شود که برای پیشگیری از سرطان روده مصرف آن را به حدود 250 تا 300 گرم در هفته محدود کنید.

زیاده روی در مصرف مواد چرب
مصرف زیاد مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و ترانس علاوه بر افزایش میزان کالری دریافتی روزانه باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. این چربی های آسیب رسان در محصولات غذایی متعددی مانند کیک و شیرینیجات صنعتی، مارگارین های هیدروژنه، غذاهای آماده و غیره وجود دارند. نتایج پژوهشی که در سال 2010 به چاپ رسیده است نیز نشان می دهد که گوشت های فرآوری شده باعث افزایش زخم های پیش سرطانی در کولون می شوند و دلیل آن تغییر مولکولی است که باعث ایجاد رنگ قرمز این گوشت ها می شود.

عدم مصرف سبزیجات
متخصصان همیشه بر مصرف زیاد سبزیجات تأکید می کنند و این مسئله بی دلیل نیست. میوه و سبزیجات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال می شوند؛ چون حاوی میزان زیادی از فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. برای افزایش سلامت کولون لازم است که به مصرف پروبیوتیک ها نیز توجه داشت. این میکروارگانیسم ها در برخی مواد غذایی مانند ماست ها وجود دارند. پروبیوتیک ها رشد سلول های سرطانی را کاهش داده و به بهبود وضعیت دفع کمک می کنند. در نتیجه تماس روده با برخی ترکیبات سرطان زا کاهش پیدا می کند.

سیگار
نتایج پژوهشی که محققان نروژی در سال 2013 انجام دادند نشان می دهد که خانم های سیگاری در مقایسه با خانم های غیرسیگاری به میزان 19 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند. این آمار در مردان کمی پایین تر است. مردان سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها 8 درصد بیشتر در معرض خطر هستند. بنابراین به نظر می رسد مصرف دخانیات علاوه بر سرطان ریه بدن را در معرض مشکلات دیگری نیز قرار می دهد. 3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.jadidtarin.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.