بررسی علل ایجاد ورم در زنان باردار

علایم و نشانه‌ های بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولا یک سری علایم شایع وجود دارد که تقریبا در بیشتر زنان باردار رخ می‌ دهد. یکی از این علایم، ورم دوران بارداری است.
يکشنبه، 26 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی علل ایجاد ورم در زنان باردار

علت ایجاد ورم در دوران بارداری

میزان خون و مایعات بدن مادر در دوران بارداری حدود ۵۰ درصد افزایش می‌ یابد تا بتواند نیاز‌های جنین را برطرف کند.

در نتیجه حدود ۲۵ درصد وزن مادر زیاد می‌ شود. به همین دلیل بدن مادر دچار تورم می‌ شود. این تورم بیشتر در صورت، پا و مچ پا اتفاق می‌ افتد.

افزایش مایعات و چرخش آن در بدن علاوه بر تامین نیاز‌های جنین باعث آرام شدن بدن مادر و رشد راحت‌ تر جنین می‌ شود و مفصل لگن و بافت‌ ها را برای زایمان آماده می‌ کند.
 

علت ورم پا‌ها در دوران بارداری

یکی از رایج‌ ترین مشکلات زنان در دوران بارداری ورم پا‌هاست که میزان کم آن طبیعی است و نباید نگران باشید.

ورم بارداری معمولا در آب و هوای گرم و نزدیک به غروب بیشتر و شدیدتر می‌ شود.

پس از یک شب استراحت، ورم ساق پا‌ها در بیشتر زنان باردار کم می‌ شود و به حالت طبیعی بر می‌ گردد.
 

ورم پا در دوران بارداری برای چه افرادی خطرناک است؟

ورم اندک در دوران بارداری طبیعی است، اما اگر به طور ناگهانی دست‌ ها یا پا‌های تان ورم کرد باید معاینات و تست‌ های لازم برای شما انجام شود؛ در صورت بروز ورم ناگهانی در دوران بارداری باید فوری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. اما به طور کلی ورم پا در دوران بارداری برای افراد زیر خطرناک‌ تر است:

افرادی که سابقه واریس دارند.

افرادی که وزنشان در بارداری بیش از حد طبیعی اضافه شده است.

افرادی که در سنین بالا باردار می‌ شوند. 1
 

ورم بارداری از چه ماهی شروع می‌ شود؟

ورم بارداری معمولا از ماه پنجم شروع می‌ شود و در سه ماهه سوم بارداری افزایش می‌ یابد.
 

عوامل تاثیرگذار در افزایش ورم بارداری

حرارت تابستان

ایستادن طولانی مدت

فعالیت طولانی

رژیم غذایی کم پتاسیم

مصرف زیاد کافئین

مصرف زیاد سدیم. 2
 

روش های ساده برای جلوگیری، درمان و کاهش ورم پا در بارداری

 
1. کاهش تورم پاها در بارداری با پیاده روی
پیاده روی در طول بارداری، به کاهش تورم پاها کمک می کند. این کار میتواند باعث از بین رفتن مایع نگهداری شده توسط راه های مختلفی شود راه رفتن، یک فعالیت ایمن است، که در طول 9 ماه حاملگ ، باید ادامه یابد با حرکت آهسته تر شروع کنید و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید و مدت زمان آن، 20 تا 60 دقیقه باشد.
 
2. گردش خون مناسب در بارداری با بالا بردن پاها
بالا نگه داشتن پاها ،همچنین می تواند در طول بارداری باعث کاهش تورم پاها می شود این کار به حفظ گردش خون مناسب، جلوگیری از جمع شدن مایعات در پا و تسهیل حذف مواد زائد، کمک می کند.

ارتفاع نیز، به ناراحتی هایی مانند التهاب و درد کمک می کند، هنگام خوابیدن، پاهای خود را بر روی بالشتک یا بالشی قرار دهید.

اگر نشستید، می توانید از یک چارپایه استفاده کنید و پای خود را روی آن قرار دهید در همان زمان، از ایستادن برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید
.

 
3. کاهش درد عضلانی در بارداری با خیساندن پاها در نمک سولفات 
نمک سولفات منیزیم، نه تنها به تورم پاها کمک می کند، بلکه به کاهش درد عضلانی نیز کمک می کند نمک سولفات، سموم را جذب می کند و باعث آرامش می شود. آب گرم، به افزایش گردش خون در پا کمک می کند به این روش عمل کنید:

یک ظرف کوچک را با آب ولرم پر کنید.

½ فنجان نمک را اضافه کنید و آنرا خوب مخلوط کنید.

اگر دوست دارید، می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس، گلاب، رزماری یا گالتریا به آب اضافه کنید.

پاهایتان را در این ظرف قرار دهید، تا آب سرد شود.

تا 3 بار در هفته این کار را تکرار کنید.
 
4. ماساژ پا برای پاهای ورم کرده در بارداری
ماساژ می تواند برای پاهای متورم عالی باشد و همچنین می تواند باعث افزایش آرامش شود ماساژ همراه با ضربه های کوچک و آرام، باعث ایجاد فشار روی پوست و مناطق عضلانی آسیب دیده می شود. این کار سیستم لنفاوی را فعال کرده و باعث تخلیه مایع به طور طبیعی می شود.

یک ماساژ خوب، می تواند باعث آرامش و تازگی حس و حال شما شود که برای زنان باردار بسیار ضروری است.

ماساژ از پا به سمت بالا و به سمت قلب، همراه با ضربات محکم و کمی فشار.

ماساژ پای خودتان در طول حاملگی، می تواند برایتان پیشرفته دشوار باشد، ولی شما می توانید از کسی بخواهید آن را برای شما انجام دهد
.
 
5. کنترل فشارخون در بارداری با نظارت بر مصرف نمک خود
فشار خون بالا می تواند در طول حاملگی باعث تورم و ورم شود.

برای کاهش فشار خون نیاز به نظارت بر مصرف نمک خود دارید بدن، نیاز به یک مقدار کمی سدیم برای درست کار کردنش دارد، اما نمک بیش از حد باعث ایجاد صدمه به بدن می شود
.

هنگام پخت و پز، نمک زیادی به غذا اضافه نکنید به جای آن، از گیاهان و ادویه جات برای اضافه کردن عطر و طعم به غذا بزنید همچنن از غذاهای فرآوری شده، فست فودها و نوشیدنی های ورزشی که سدیم بالایی دارند، حتی اگر آنها نمک طعم نداشته باشند، اجتناب کنید، از غذاهای کنسرو شده، که اغلب حاوی سدیم بالایی هستند، اجتناب کنید.
 
6. اثر شنا کردن بر کاهش ورم پا در بارداری
شنا، یکی دیگر از ورزش های سبکی است که در برخورد با ناراحتی های متورم پاها در طول بارداری، می تواند مفید باشد فقط کمی شنا در استخر می تواند باعث حرکت مایعات در بدن را افزایش دهد، و فشار کمی از آب، در هنگام شنا می تواند به فشار تخلیه مایعات از بافت ها به سمت رگ ها شود این به نوبه خود، ورم را کاهش می دهد.

شنا، همچنین وزن کمر و پشت بدن را کاهش می دهد، بنابراین به دردهای پشت و کمر شما کمک می کند شنا، برای نوزادتان مضر نیست و معمولا در طول بارداری شما توصیه می شود تا زمان تولد نوزادتان.
 
7. تمرینات یوگا در دوران بارداری موثر در بهبود گردش خون
یوگا در دوران بارداری ،همچنین با بهبود گردش خون همراه است و به کاهش احتباس و جمع شدگی آب بافت ها کمک می کند همچنین می تواند در تقویت عضلات پاها نیز مفید باشد، که به نوبه خود باعث افزایش کارایی آنها در جلوگیری از جمع شدن مایع در مفاصل می شود.

یوگا به جز کاهش ورم، می تواند فشار خون را کاهش دهد، باعث بهبود خواب بشود، قدرت عضلات مورد نیاز برای زایمان را افزایش دهد و باعث کاهش درد کمر نیز می شود در دوران بارداری ،توصیه می شود که قبل از زایمان، به کلاس های یوگا بروید، تا این که این حرکات را به تنهایی در خانه انجام دهید. 3

پی نوشت:
1.www.parsine.com
2.www.ilna.news
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.