مشکل عدم تمرکز و راههای مقابله با آن

پرش فکر به چه معناست؟ شاید برایتان پیش آمده باشد که فراموش کنید وسایل خود را کجا گذاشته‌اید یا هنگام گفت و گو در افکار خود غرق شوید، رشته کلام را از دست بدهید و قرارهای خود را فراموش کنید. چند شغله بودن، وسواس فکری، افزایش وظایف و مسئولیت‌ها در خانه و خانواده می‌تواند باعث عدم تمرکز یا پرش فکر در افراد شود.
دوشنبه، 27 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشکل عدم تمرکز و راههای مقابله با آن

عدم تمرکز یا پرش فکر

عدم توانایی کنترل و هدایت افکار در جهت خاص را پرش فکر می‌گویند. در این حالت فعالیت فرد مختل می‌شود و اغلب با حواس پرتی همراه است. هر چقدر عوامل مزاحم و مختل کننده تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز کمتر می‌شود. میزان عدم تمرکز و پرش فکر در افراد مختلف متفاوت است و به حالات روحی و روانی، تجربه‌ها، موقعیت‌ها و عادات فردی بستگی دارد.

گاه وجود اختلال وسواس فکری در افراد، با پرش افکار همراه است و این پرش فکر به نوعی منجر به بروز اضطراب در آن‌ها، هجوم افکار منفی و قالبی و در نهایت تشدید اختلال می‌شود.1
 

رایج ترین و مهم ترین علل نبود تمرکز

 
نداشتن محیط کاری آرام و منظم
از مهم ترین مواردی که در افزایش تمرکز شما بسیار مهم و تاثیرگذار است، می توان به محیطی آرام و منظم اشاره کرد. زمانی که محیط شلوغ و بی نظم باشد، شما به خوبی نمی توانید بر روی کارتان تمرکز کنید.
 
گوشی موبایل و شبکه های اجتماعی
امروزه علت نبود تمرکز در بسیاری از افراد استفاده بیش از حد موبایل و شبکه های اجتماعی است.  زمانی که کار می کنید خودتان را موظف به انجام آن کار بدانید و از چک کردن پیام های خود در ساعات کار خودداری کنید. برای افزایش تمرکز در خود بهتر است که گوشی تان را در حالت سایلنت یا پرواز قرار دهید و بعد از اتمام وظیفه اصلی تان به سراغ آن بروید.
 
استرس علت نبود تمرکز
راه های کاهش استرس را یاد بگیرید و این عامل دردسر ساز را از خود دور کنید.  انجام مدیتیشن روزانه می تواند در این راه به شما کمک فراوانی بکند.  هم چنین از انجام هم زمان چندین کار خودداری کنید. تمرکز شما در گروی کنترل استرس هایتان دارد.
 
احساس خستگی و کسالت
شایع ترین علت نبود تمرکز در افراد مختلفی دیده می شود، احساس خستگی و کسالت داشتن است. برای پیش گیری از این مسئله لازم است که کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. در صورتی که هدفی برای شما جذاب نباشد، با نبود تمرکز و خستگی مواجه خواهید شد.  برای این که کارهایتان را به خوبی انجام دهید برای خودتان جایزه تعیین کنید. برای نمونه پس از هر یک ساعت استراحت می کنم، آهنگ دلخواهم را گوش می کنم و ... .
 
افسردگی از علل نبود تمرکز
چنان چه احساس ناامیدی، پوچی، بی تفاوتی و ... دارید و نمی توانید به درستی تمرکز کنید ،احتمال دارد شما دچار افسردگی شده باشید. برای دست یابی به حواسی قوی و متمرکز لازم است افسردگی تان را درمان کنید.
 
نداشتن خواب کافی
علت نبود تمرکز در خیلی از افراد می تواند به مسئله خواب آن ها بستگی داشته باشد. اگر می خواهید به خوبی تمرکز داشته باشید به اندازه کافی در طول شب بخوابید.  هم چنین شاید در روز دچار خستگی شدید بشوید که در این صورت بهتر است کمی چرت بزنید.
 
گرسنه ماندن
یکی از علل اصلی نبود تمرکز که در اکثر افراد مشاهده می شود، گرسنگی است . به همین خاطر توصیه می شود برای افزایش و تقویت تمرکز به اندازه کافی غذا و به ویژه صبحانه بخورید.حافظه کوتاه مدت به هنگام گرسنه ماندن دچار مشکل می شود.  در اواسط کار خود و زمان های استراحت از میان وعده های مقوی غافل نشوید.
 
نداشتن سبک زندگی مناسب
برای این که بتوانید تمرکز حواس داشته باشید بایستی سبک زندگی درست و مناسبی را برای خود مهیا کنید. از جمله کارهایی که در این راستا می توان انجام داد عبارتند از؛ ورزش روزانه،  مصرف غذاهای سالم، نبود مصرف فست فود و ... .
 
فکر های منفی و غر زدن
برای خلاصی از نبود تمرکز فکر های منفی را از ذهن خود بیرون کرده و غر نزنید. این که به گذشته فکر می کنید و مدام در مغزتان  منفی بافی می کنید فقط موجب تقویت  علت نبود تمرکز در خود می شوید. برای رهایی از این افکار آن ها را بر روی کاغذ آورده و اجازه دهید در زمان مناسب به سراغشان بروید.2
 

راه هایی برای افزایش تمرکز

 
1. از ساختار کاری استفاده کنید تا به آرامی تمرکز را افزایش دهید
اگر این کار را تاکنون انجام داده اید، تبریک می گویم! تمرکز کردن آنقدرها که فکر می کنید سخت نیست. با این حال، مسیر به دست آوردن کنترل توجه بسیار طولانی است. مطالعات نشان داده اند برای بازسازی ماهیچه توجه بهتر است که بین کارهای روزانه، وقفه های منظم ایجاد کنید.
 
2. لیستی از کارهایی که نباید انجام دهید بسازید
حواس پرتی در همه جای این دنیای مدرن وجود دارد. محققان دریافته اند 25 دقیقه طول می کشد تا بعد از حواس پرتی، تمرکز را مجددا به دست آورید. راه حل آسان، ایجاد لیستی از کارهایی که نباید انجام دهید است با این کار هر وقت که بخواهید سراغ کاری غیر ضروری بروید خود را کنترل می کنید

3. کتاب های طولانی را به آهستگی بخوانید
طبق تحقیقات مرکز پو، مطالعه محتوای آنلاین نزدیک به 40 درصد افزایش یافته است. با این حال، 26 درصد آمریکایی ها سال گذشته یک کتاب را نخوانده بودند. خواندن مطالب کوتاه، باعث از بین رفتن توانایی ما برای تمرکز و آموزش ذهن برای یافتن پاسخ های سریع به جای کشف مفاهیم پیچیده است.

4. تمرین های تمرکز را امتحان کنید
به نظر نمی رسد که کاهش توجهات به تنهایی موضوع مدرن روز باشد. در اوایل دهه 1900. دومونت کتابی به نام "نیروی تمرکز" را منتشر کرد که تعدادی از روش ها برای ساختن محدوده توجه شما را مشخص کرد. در اینجا چند مورد وجود دارد:

15 دقیقه روی صندلی بنشینید

به آرامی شروع به باز و بستن کردن مشت ها به مدت پنج دقیقه کنید

با دست دوم هم این کار را کنید
 
5. هوشیاری بیشتری را در روز داشته باشید
محققان دانشگاه واشنگتن نشان داده اند که تنها 10 تا 20 دقیقه در روز مدیتیشن می تواند به بهبود تمرکز و گسترش محدوده توجه شما کمک کند. علاوه بر این، شما حتی بعد از چهار روز شاهد بهبودهایی در توجه خود خواهید بود.
 
6. ورزش بدنی را به برنامه تمارین توجه خود اضافه کنید
کار کردن فقط برای بدن خوب نیست. محققان دریافته اند افزودن ورزش فیزیکی به برنامه روتین به ایجاد توانایی نادیده گرفتن عوامل حواس پرتی کمک می کند. در مطالعه ای، دانش آموزانی که ورزش بدنی متوسط را قبل از انجام تست انجام دادند نسبت به آنهایی که ورزشی نکرده اند بهتر بودند.
 
7. تمرین دقیق گوش دادن
اگر با فردی صحبت می کنید سعی کنید به جای اینکه صحبت او را قطع کنید و بله، خیر بگویید دقیق به حرف های او گوش دهید. این مهارت ها نه تنها به ما کمک می کنند که به عنوان افراد بهتر و جالب تر پیشرفت کنیم، آن ها همچنین به آموزش ذهن ما برای تمرکز بر روی فردی که در مقابل ما قرار دارد کمک می کنند.3
 

پیامدهای عدم تمرکز و پرش فکر

تمرکز، یکی از مهمترین دلایل موفقیت است و به ما کمک می‌کند سریع‌تر به نتایح مطلوب و هدف مورد نظر خود برسیم. اما متاسفانه بیشتر ما به جای تمرکز روی هدف، ذهنمان را درگیر مسائل و مشکلات حاشیه‌ای می‌کنیم. عدم تمرکز و پرش فکر عامل قوی در افت تحصیلی، پیشرفت کاری، و دیگر زمینه‌های فردی می‌باشد.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.yjc.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.