ایمپلنت دندان و هر آنچه باید درباره آن بدانید

ایمپلنت دندان قطعه ای است که در جای دندان از دست رفته قرار می گیرد و نقش یک دندان طبیعی را برای فرد بازی می کند. کاشت دندان به روش ایمپلنت بهترین و بروز ترین درمان برای جایگزینی دندان از دست رفته می باشد. در مطلب زیر درباره مزایا و معایب این روش صحبت کرده ایم.
پنجشنبه، 6 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
ایمپلنت دندان و هر آنچه باید درباره آن بدانید

ایمپلنت دندان چیست؟

اگر فردی دندان خود را از دست بدهد ایمپلنت دندان ( Dental Implant ) یا فیکسچر در اندازه همان ریشه به جای آن قرار داده می شود.

فیکسچرها قطعاتی در اندازه دندان طبیعی می باشند. ایمپلنت دندان توسط ابزار بسیار دقیقی کنترل و ساخته می شود.

ماده ای که در ساخت ایمپلنت دندان استفاده می شود، تیتانیوم است که در واقع فلزی با کیفیت خوب محسوب می شود.

جنس قطعات ایمپلنت دندان یا همان فیکسچرها تیتانیوم می باشد که به دلیل اینکه کاملا از لحاظ بیولوژیکی با بدن تطابق دارند، در تماس با بدن و استخوان فک هیچگونه واکنش آلرژیک بوجود نمی آید. که این مورد یکی از بزرگترین دستاورد ها در علم دندانپزشکی می باشد. 1
 

انواع ایمپلنت کاشت دندان

اولین سوالی که بیمار نیازمند به ایمپلنت به ذهنش خطور می کند  این است که کدامیک از انواع ایمپلنت بهتر است.

گاه به دلیل وجود  انواع ایمپلنت های دندانی موجود در بازار ( انواع ایمپلنت کره ای، آمریکایی، ایمپلنتیوم، ایمپلنت سوئیسی، ایمپلنت sic و ... ) درمان خود را به تعویق می اندازد. غافل از اینکه غالب ایمپلنت ها مناسب هستند و فقط باید توسط پزشک متخصص این کار  انجام پذیرد.

مهارت دندانپزشک در درمان ایمپلنت امری بس مهم و ضروری است.

ایمپلنت دندان و هر آنچه باید درباره آن بدانید
 

مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان

ایمپلنت ها گزینه ی مناسبی هستند برای:

اشخاصی که تمایل به داشتن دندانهایی بسیار مشابه با دندانهای طبیعی دارند.

افرادی که با دندان مصنوعی متحرک نمی توانند عمل جویدن را براحتی انجام دهند.

کسانی که دندانهای خود را از دست داده اند و نمی خواهند دندان مصنوعی متحرک داشته باشند.

کسانی که احتیاج به بریج (پروتز ثابت) دارند ولی نمی خواهند دندان های سالم مجاور جای خالی دندان از دست رفته شان آسیب ببیند یا تراشیده شود.  

افرادی که به دلایل مختلف مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه، شکستگی و تصادفات و... دندان های خود را از دست داده باشند.
 

فواید ایمپلنت کاشت دندان نسبت به درمانهای دیگر جایگزینی دندان

اغلب ایمپلنت دندانی اولین انتخاب و درمان استاندارد جایگزین دندان از دست رفته است و به درمانهای دیگر ارجحیت دارد چرا که:
 
از جهات زیادی مشابه دندان طبیعی و سالم عمل میکند
از استخوان تکیه گاه دندانها محافظت میشود. اگر فضای دندان از دست رفته خالی بماند یا جایگزین مناسبی برای آن استفاده نشود، مشکلاتی مانند تحلیل و کاهش استخوان فک ایجاد میشود. هنگامی که دیگر استخوان از سمت دندان طبیعی حمایت نشود، تخریب شده و سفتی و استقامت خود را از دست میدهد.

ایمپلنت دندانی تنها جایگزین دندان طبیعی است که از استخوان محافظت کرده، باعث تحریک در تولید استخوان طبیعی می شود و مانع تحلیل آن میشود.

یک ایمپلنت دندانی ثابت و محکم، طوری جایگزین دندان از دست رفته میشود که از نظر عملکرد، ظاهر و احساس برای بیمار مشابه دندان طبیعی است.

گزینه های دیگر جایگزین دندان میتوانند منجر به تحلیل استخوان شده و در خوردن، صحبت کردن، زیبایی لبخند و فعالیتهای دیگر روزمره اختلال ایجاد نمایند.
 
راه حلی طولانی مدت و ماندگار
دندان مصنوعی و بریجهای دندانی مرسوم تنها پنج تا ده سال دوام دارند و در صورتی که مراقبت بسیار بیش از ده سال دوام خواهند داشت اما پس از آن، زمان تعویض فرا میرسد و باید جایگزین شوند در صورتی که ایمپلنت دندانی اگر چه نیاز به تنظیمات دوره ای دارد اما در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود میتواند تا آخر عمر دوام داشته باشد و هیچ نگرانی ایجاد نکند.

ظاهر صورت و لبخند به صورت طبیعی حفظ میشود.صورت بدون وجود دندانها کمی شل شده و لبها آویزان میشوند و چهره به نظر غمگین میرسد.

با ایمپلنت ظاهر طبیعی صورت و لبخند حفظ میشود.
 
نیاز به ظرفی برای نگهداری دندان مصنوعی وجود ندارد
اگر از ایمپلنت دندانی به جای دندان مصنوعی استفاده کنید دیگر دندانتان برای همیشه در دهان خواهد بود و لازم نیست به دنبال جایی برای نگهداری دندان بگردید. دیگر نگران لغزیدن، لق شدن و افتادن دندان نخواهید بود.

مسواک و نخ دندان در ایمپلنت دندانی دقیقا همانند دندان طبیعی استفاده میشود و لازم نیست دندان را خارج از دهان تمیز کنید.
 
با خیال راحت غذای دلخواه خود را بخورید
غذاهای مورد علاقه خود را بدون نگرانی و با خیال راحت میتوانید مصرف کنید و از آنها لذت ببرید.

ایمپلنت همانند دندان طبیعی راحت و محکم است و لازم نیست مانند دندان مصنوعی برای مصرف برخی غذاها نگران باشید یا احساس ناراحتی بکنید.
 
دیگر دچار پوسیدگی تاج دندان نخواهید شد
در تاج مصنوعی ایمپلنت، پوسیدگی اتفاق نمی افتد اما باید طبق برنامه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و کار مراقبت و به طور منظم و روزانه نظافت آن را  به درستی انجام دهید تا لثه هایتان تمیز بماند، همانند زمانی که دندان طبیعی داشتید.
 
نگران لغزیدن دندان نباشید
دندان مصنوعی هنگام خندیدن، صحبت کردن، بوسیدن و غذا خوردن ممکن است از جای خود بلغزد و مجبور باشید دوباره آن را با دست در جای خود قرار دهید.

ایمپلنت دندانی در جای خود ثابت است و به صورت طبیعی به استخوان فک جوش خورده است بنابراین هرگز لغزش و جا به جایی نخواهد داشت. 2

ایمپلنت دندان و هر آنچه باید درباره آن بدانید
 

معایب کاشت ایمپلنت

 
1. هزینه 
درست است که ایمپلنت های دندانی معمولا گران هستند و شاید هزینه ایمپلنت تکی حدود دو برابر بیشتر از بریج دندان سنتی باشد.

البته با در نظر گرفتن مزایای ایمپلنت دندان و همچنین دائمی بودن آن که نیاز به ترمیم یا جایگزین شدن در فواصل کوتاه مدت چند ماهه مانند بریج دندان یا دندان های مصنوعی ندارد این عیب در طولانی مدت به یکی از مزایای این روش تبدیل می شود.

اکثر بیماران تصور می کنند که هزینه ایمپلنت دندان بسیار بالاست در حقیقت هزینه، مهمترین مانع بر سر راه بیمارانی است که می‌ خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند. اما نکته اینجاست که اگر هزینه های جانبی روش های دیگر جایگزین کردن دندان و مزایای ایمپلنت دندان از جمله طول عمر بالا، عملکرد فوق العاده و زیبایی ظاهری را نسبت به آن روش ها در نظر بگیرید؛ متوجه میشوید که این هزینه در طولانی مدت به شما باز می گردد. بنابراین پرداخت هزینه برای ایمپلنت دندان مانع بزرگی بر سر راه شما نخواهد بود.
 
2. نیاز به انجام عمل جراحی متعدد
انجام عمل جراحی و فرایند قبل و بعد از آن برای بیمار فرایندی ناراحت کننده اضطراب آور و دردناک است.

در طول فرایند کاشت ایمپلنت، نیاز به جراحی مختصری برای سوراخ کردن استخوان فک به منظور کاشت ایمپلنت و پس از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک نیز نیاز به جراحی دیگری برای برداشتن لثه و قرار دادن اباتمنت است.

اما دندانپزشکان این اطمینان را به شما می دهند که حین انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت احساس ناراحتی تان حتی نسبت به عصب کشی یا کشیدن دندان کمتر باشد.

از نظر بیماران انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت تقریباً در حد پر کردن دندان است و زمان مورد نیاز برای انجام این عمل جراحی مختصر نیز حدود ۱۰ دقیقه است.

از دیگر معایب کاشت ایمپلنت این است که بسته به شرایط بیمار ممکن است نیاز به جراحی های دیگری پیش از کاشت ایمپلنت باشد.

به عنوان مثال اگر تراکم استخوان فرد کافی نباشد باید پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت، جراحی پیوند استخوان انجام می گیرد و همچنین در صورتیکه کاشت ایمپلنت در فک بالا انجام گیرد ممکن است نیاز به عمل جراحی برای لیفت سینوس باشد.
 
3. خطرات و عوارض جانبی ناشی از انجام عمل جراحی
انجام عمل جراحی همواره با خطراتی برای بیمار همراه است. بیمار پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمالا تا چند روز احساس، درد، ورم، کبودی و ناراحتی را خواهد داشت. همچنین در صورتی که نیاز به کاشت بیش از یک دندان در دهان باشد معمولاً دندانپزشکان از بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل در بیمارستان برای بیمار استفاده میکنند که ممکن است عوارض جانبی متعددی برای فرد داشته باشد.
 
• درد و احساس ناراحتی
ترش شدن دهان و احساس درد از عوارض جانبی ایمپلنت دندان است که بروز آنها بعد از هرگونه عمل جراحی داخل دهان طبیعی است.

برای تسکین این عوارض جانبی ایمپلنت دندان می توان از مسکن هایی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کرد.

همچنین بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد تا زمانی که حساسیت و احساس درد و ناراحتی شما از بین نرفته؛ خودداری کنید.
 
• کبودی اطراف ناحیه عمل شده
در روزهای اول ریکاوری، بیماران ممکن است کبودی هایی اطراف ناحیه‌ای که بافت لثه جراحی شده مشاهده کنند.

کبودی های سیاه یا آبی رنگ کاملاً طبیعی هستند و ممکن است تا چند روز مشاهده شوند.

اما همینطور که لثه در حال ترمیم یافتن است؛ کبودی نیز کم رنگ تر شده و به تدریج از بین می رود.
 
• تورم صورت و لثه
تورم در ناحیه قوس دندان و بخشی از صورت بعد از انجام عمل جراحی دهان و دندان طبیعی است.

خوشبختانه این تورم پس از چند روز کاهش قابل توجهی پیدا می کند. اما برای کمک به تسکین بیشتر این تورم میتوان از کمپرس سرد روی صورت استفاده کرد.

البته دقت داشته باشید که کمپرس سرد را نباید مستقیماً روی محلی که جراحی شده یعنی روی لثه قرار دهید چون ناراحتی و درد شما را مخصوصا در روزهای اول ریکاوری بیشتر خواهد کرد.
 
• خونریزی خفیف پس از عمل جراحی
خونریزی خفیف در محل جراحی حتی چند روز پس از انجام جراحی دهان و دندان نیز نامعمول نیست اما به تدریج در روزهای پس از عمل جراحی میزان خونریزی کاهش می یابد. بهتر است به توصیه های پزشک برای مراقبت از محل جراحی شده و حفظ بهداشت آن جهت جلوگیری از ایجاد عفونت توجه کنید.
 
4. زمان بهبودی طولانی مدت
یکی از مهمترین معایب کاشت ایمپلنت این است که زمان انتظار برای بهبودی کامل پس از کاشت دندان بسیار طولانی است.

روش کاشت دندان حدود ۳ تا ۶ ماه برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان دندان پیش از انجام آخرین مرحله زمان می برد.

به همین علت در صورتی که کل دندان های خود را کشیده باشید یا یکی از دندان های پیشین خود را از دست داده باشید نیاز دارید که از دندان های مصنوعی موقتی استفاده کنید؛ تا طول درمان طی شود.
 
6. عدم پوشش بیمه درمانی
یکی از معایب کاشت ایمپلنت که روی انتخاب روش درمان از لحاظ بیماران موثر است این است که بیمه های درمانی کاشت دندان به روش ایمپلنت را پوشش نمی‌دهند و فقط ممکن است برخی از بیمه های تکمیلی بخشی از هزینه‌های آن را به شما پرداخت کنند اما میزان پرداخت آنها نیز بسیار ناچیز است.

این عدم پوشش دهی بیمه تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری افراد برای استفاده از روش ایمپلنت دندان دارد چون بیماران مجبورند بخش اعظمی از هزینه‌ های مربوط به کاشت دندان را از جیب بپردازند که مبلغ کمی هم نیست. 3

پی نوشت:
1.www.drsojodi.com
2.www.namnak.com
3.www.drmohammadi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.