درباره خواص بلوبری چه می دانید؟

بلوبری یک میوه خوش طعم و پرطرفدار است که برای پوست و مو بسیار مفید می باشد، همچنین تاثیرات دارویی و درمانی بلوبری بسیار فوق العاده است.
يکشنبه، 30 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
درباره خواص بلوبری چه می دانید؟
بلوبری (Blueberry) یا زغال‌اخته‌ی آبی میوه‌ی بومی آمریکای شمالی است که تا سال ۱۹۳۰ به اروپا معرفی نشده بود. بلوبری در فصل گوجه‌سبز یا آلوچه یافت می‌شود و تُرک‌های غرب گیلان به این میوه‌ی ترش و شیرین قاراگیله می‌گویند. این میوه‌ی دوست‌داشتنی، محبوب و مغذی که کالری کم و خواص زیادی دارد در بین طرفدارانش به گل سرسبد میوه‌ها (superfood) معروف است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به این میوه علاقه نداشته باشد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نوشته درباره‌ی خواص بلوبری با شما صحبت کنیم.


بلوبری پادشاه خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان است

همان‌طور که خودتان هم می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌ها عناصر مهمی برای سلامتی بدن هستند، این عناصر مانع آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به ساختار سلولی آسیب بزنند و به روند پیری و پیشرفت بیماری‌های خطرناک مانند سرطان کمک کنند.

دانشمندان معتقدند که بلوبری در میان تمامی میوه‌ها و سبزیجاتی که مصرف آنها متداول است، بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد.

ترکیبات اصلی آنتی‌اکسیدانی در بلوبری متعلق به خانواده‌ی بزرگی از پلی‌فنول‌هاست که به نام فلاونوئیدها شناخته می‌شوند. خوب است بدانید که گروهی از فلاونوئیدها به‌ویژه خانواده‌ی آنتوسیانین‌ها به‌عنوان عناصر مؤثر و مفید برای سلامتی بدن شناخته می‌شوند و می‌توانند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن را به مقدار چشمگیری افزایش دهند.


عناصر موجود در بلوبری می‌توانند با عفونت‌های دستگاه ادراری مبارزه کنند

همان‌طور که می‌دانید عفونت‌های دستگاه ادراری یکی از مشکلات رایج در زنان است. آن‌طور که مطالعات مختلف مشخص می‌کند آب بلوبری می‌تواند باعث جلوگیری از این عفونت‌ها شود.

از آنجایی که بلوبری بسیار شبیه به خانوده‌ی کرنبری‌هاست، بسیاری از مواد فعال موجود در بلوبری شبیه به ترکیبات موجود در کرنبری‌ها هستند. این مواد که ضدچسبندگی نام دارند، به متصل‌نشدن باکتری‌های اشیریشیا کُلی (E.coli) به دیواره‌ی مثانه کمک می‌کند.

هرچند بلوبری در این زمینه زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است اما احتمالا به دلیل مشابهت با هم خانواده‌ی خود کرنبری تأثیراتی همانند این میوه‌ی خواهد داشت.


بلوبری فشارخون را پایین می‌آورد

همان‌طور که می‌دانید فشارخون یکی از قاتلین پیشتاز جهان است و متأسفانه سالانه افراد زیادی قربانی می‌گیرد. از آنجایی‌که فشارخون یکی از مهم‌ترین عوامل حملات قلبی و سکته‌ی مغزی است، پیامدهای بالقوه‌ و گسترده‌ای دارد و بلوبری با توجه به مزایای فراوانش، تهدیدی جدی برای این قاتل بالفطره شناخته می‌شود.

طی تحقیقی که روی گروهی از افراد چاقِ در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی انجام شد، گروهی که روزانه ۵۰ گرم بلوبری مصرف می‌کردند بعد از حدود ۷ هفته، فشارخون‌شان ۴ تا ۶ درصد کاهش داشته است. مطالعه‌ی دیگری هم که در همین زمینه انجام شد، اثرات مشابهی را روی زنان، به‌ویژه آنهایی که در دوران یائسگی به سر می‌بردند، نشان می‌دهد.1


با سرطان مبارزه می‌کند

مطالعات بالینی نشان داده است که بر خلاف استراتژی های تابش و شیمی درمانی، غذاهای غنی از گالیک اسید همچون بلوبری می‌تواند سرطان را بدون اسیب وارد کردن به سلول‌های سالم از بین ببرد.

به عنوان مثال، مطالعه ای که در مجله Journal of Biochemical and Molecular Toxicology منتشر شده است اثرات ضدسرطانی گالیک اسید بر روی سلول‌های سرطان سینه را مورد ارزیابی قرار داده است.

همانند سایر مطالعاتی که قبلا انجام شده است، محققان دریافته اند که بلوبری و گالیک اسید موجود در آن می‌تواند توسعه سلول‌های سرطانی را آهسته تر کند و ان را از بین ببرد. چنین خاصیتی معمولا به خاطر وجود طیف وسیعی از انتی اکسیدان‌هاست که در بلوبری یافت می‌شود.


به هضم کمک می‌کند

از انجایی که بلوبری منبع طبیعی از فیبرهای محلول و نامحلول است می‌تواند به تنظیم سیستم گوارشی کمک کند. در حقیقت مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اضافه کردن بلوبری وحشی به رژیم غذایی می‌تواند تعادل میکروب روده را به نفع گروه اکتینوباکتریا تغییر دهد.

این تیم تحقیقاتی دریافته است که بلوبری وحشی خاصیت prebiotic دارد که رشد باکتری‌های خوب در روده را تسریع کرده و به سیستم گوارش کمک می‌کند.


به سلامت قلب کمک می‌کند

بر اساس مطالعه ای که در مجله Circulation به چاپ رسیده است، خوردن توت فرنگی و بلوبری می‌تواند در طولانی مدت خطر حمله قلبی را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. بعد از انجام این تحقیق بر روی بیش از ۹۳۰۰۰ زن ۲۵ تا ۴۲ ساله، آن‌ها دریافتند که این موضوع به خاطر انتی اکسیدان‌هایی است که در چنین مواردی یافت می‌شود.

بلوبری می‌تواند سطح کلسترول بد خون(LDL) را به طور طبیعی کاهش دهد و سطح کلسترول خوب خون(HDL) را افزایش دهد. همچنین این میوه قادر است فشار خون را به طور طبیعی پایین بیاورد.


برای پوست مفید است

عصاره زغال اخته آبی یا همان بلوبری در ساخت محصولات آرایشی و مراقبت از پوست به کار می‌رود. چنین محصولاتی محبوبیت خاصی در میان افراد پیدا کرده اند. گزارش شده است که طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بلوبری به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند و از بروز آکنه جلوگیری می‌نماید. همین امر باعث شده است بلوبری یکی از درمان‌های خانگی شگفت انگیز برای پوست باشد.

همچنین بلوبری در برگیرنده رسوراترول است که می تواند اسیب وارد شده از نور خورشید را بهبود ببخشد. علاوه بر مزایایی که بلوبری برای پوست دارد می‌تواند به طور طبیعی دژنراسیون ماکولا را درمان کند و بینایی را بهبود ببخشد.


به کاهش وزن کمک می‌کند

از آنجایی که بلوبری کالری اندک و شاخص گلیسمی پایینی دارد و سرشار از فیبر است، می‌تواند در کاهش وزن به افراد کمک کند. مایوکلینیک در این باره چنین می‌گوید:

غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند معمولا به آرامی جذب می‌شوند. این مواد مدت زمان بیشتری را در سیستم گوارشی می‌مانند. به همین خاطر چنین غذاهایی را کربوهیدرات‌های آهسته می‌نامند.

این مواد می‌توانند اشتهای افراد را کنترل کنند و نشانه‌های گرسنگی را به تاخیر بیندازند. در چنین شرایطی استفاده از موادی همچون بلوبری به مدیریت وزن کمک می‌کند. قند خون تعدیل شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مقاومت به انسولین را کاهش دهد.2


به تقویت استخوان کمک می کند

بلوبری منبع غنی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی و ویتامین K است که به تقویت و سلامت استخوان ها کمک کرده، قابلیت ارتجاعی و تراکم استخوان ها را افزایش می دهد و برای حفظ ساختار استخوانی مفید است.


ضد دیابت است

بلوبری دارای فیبر فراوان است که از عناصر اصلی در رژیم غذای افراد دیابتی محسوب می شود، عصاره و آب بلوبری حساسیت انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش سطح قند خون کمک می کند.


به سلامت مغز کمک می کند

ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی موجود در بلوبری با جلوگیری از انحطاط و مرگ نورون ها از بروز اختلالات عصبی پیشگیری کرده و به سلامت مغز و سیستم عصبی کمک می کند.

بلوبری برای درمان بیماری های مغزی و حافظه مانند آلزایمر مفید می باشد و سلول های مغزی و بافت های عصبی آسیب دیده را بهبود می بخشد.


ضد التهاب است

آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری خاصیت ضدالتهابی دارد و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن مانند آترواسکلروز، آلزایمر و سرطان را کاهش می دهد.


ضد یبوست است

فیبر موجود در بلوبری از یبوست پیشگیری می کند و ویتامین ها، سدیم، مس، فروکتوز و اسیدها با افزایش ترشح آب معده و گوارش به حرکت نرم مواد غذایی در روده و معده کمک می کند.


به بهبود ایمنی بدن کمک می کند

خاصیت آنتی اکسیدانی بلوبری برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به عفونت ها موثر است. به همین دلیل مصرف بلوبری در کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی، تب، آبله و سایر بیماری های مسری ویروسی و باکتریایی معجزه می کند.


طول عمر را افزایش می دهد

مصرف بلوبری به دلیل محتوای پلی فنول ها و رزوراترول به افزایش طول عمر و کاهش عوارض ناشی از پیری بدن کمک می کند و باعث فعالسازی ژن های ضدپیری در بدن می گردد.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.majalesalamat.com
3.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما