خواص ذرت را بشناسید

مصرف ذرت خواص و فوایدی از جمله بهبود رشد مو و جلوگیری از سرطان را به همراه دارد، البته مصرف بیش از اندازه ذرت هم عوارض دارد. در ادامه به معرفی برخی از خواص ذرت و بهترین شکل مصرف آن پرداخته ایم.
يکشنبه، 30 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص ذرت را بشناسید

ارزش غذایی ذرت

ارزش غذایی مواد عمده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی ذرت به‌غیر از آب، کربوهیدرات‌ها و مقدار کمی پروتئین و چربی است‌. جدول زیر تمام جزئیات ریزمغذی‌های موجود در ۱۰۰ گرم ذرت پخته را نشان می‌دهد.

مجموع کالری: ۹۶
آب : ۷۳%
پروتئین: ۳٫۴ گرم
کربوهیدرات ها: ۲۱ گرم
قند: ۴٫۵ گرم
فیبر: ۲٫۴ گرم
چربی: ۱٫۵ گرم
چربی اشباع: ۰٫۲ گرم
چربی با یک حلقه اشباع: ۰۳۷ گرم
چربی با چند حلقه اشباع: ۰٫۶ گرم
امگا ۳: ۰٫۰۲ گرم
امگا ۶: ۰٫۵۹ گرم
اسید چرب ترانس: ~


مصرف مرتب ذرت کامل فوایدی برای سلامتی شما در پی دارد


سلامت چشم
تخریب سلول‌های مرکز بینایی شبکیه آب مروارید از معمول‌ترین اختلالات چشمی و علت اصلی نابینایی افراد است. عفونت و کهولت سن دلایل اصلی این بیماری‌ها هستند اما مواد مغذی هم می‌توانند در این پدیده نقش داشته باشند. مصرف روزانه‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه کاروتینوئیدهایی ازجمله زیزانتین و لوتئیمی‌توانند تأثیر بسزایی بر سلامت چشم بگذارند.

زیزانتین لوتئین، کاروتینوئیدهای اصلی موجود در ذرت هستند و حدود ۷۰ درصد از کل کاروتینوئیدهای آن را شامل می‌شود، اما میزان آنها در ذرت سفید عموما کم است.

زیزانتین و لوتئین که معمولا به‌عنوان رنگ‌دانه‌های ماکولار شناخته می‌شوند، در شبکیه‌ی چشم انسان (بخش درونی و حساس به نور چشم) حضور دارند و از چشم در مقابل خاصیت اکسیدکننده‌ی نور آبی محافظت می‌کنند. بین میزان فراوان این کاروتینوئیدها در خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تخریب شبکیه و آب مروارید ارتباط قطعی کشف شده است. بررسی‌های بیشتر نشان داده‌اند که مصرف فراوان لوتئین و زیزانتین می‌تواند اثر محافظت‌کننده داشته باشد، اما همه‌ی تحقیقات از این نظریه پشتیبانی نمی‌کنند.

مطالعه‌ای بر روی ۳۵۶ فرد میان‌سال و پیر نشان داد که افرادی که از طریق رژیم غذایی کاروتینوئید‌های بیشتری (به‌ویژه لوتئین و زیزانتین) دریافت کردند، نسبت به افرادی که مصرف آنتی‌اکسیدان کمتری داشتند، ۴۳ درصد کاهش خطر ابتلا به تخریب شبکیه کاهش می‌یابد‌.

نتیجه‌ی کلی این است که مصرف مرتب غذاهای غنی از لوتئین و زیزانتین ازجمله ذرت زرد می‌تواند به سلامت چشم کمک کند.

پیشگیری از کیست‌های گوارشی
دیورتیکولوز (diverticulosis) بیماری‌ای است که باعث ایجاد کیسه‌هایی در دیواره‌ی روده‌ی بزرگ می‌شود. علائم اصلی آن شامل گرفتگی، باد شکم، نفخ و علائم نامعمول‌تر شامل خون‌ریزی و عفونت است.

خودداری از مصرف پاپ‌کورن و سایر غذاهایی که فیبر بالایی دارند، مانند دانه‌ها و مغزها، به‌عنوان روشی برای پیشگیری از دایورتیکلوز (بیرون‌زدگی کوچک‌ کیسه‌‌مانند جداره‌ی روده) توصیه می‌شود، اما مدرکی برای اثبات این خاصیت وجود ندارد. در واقع، طی مطالعه‌ای که بر روی ۴۷۲۲۸ مرد در طول ۱۸ سال دنبال شد، خلاف این ادعا به‌اثبات رسید. حتی مردانی که پاپ‌کورن بیشتری نسبت به دیگران مصرف کرده بودند، ۲۸ درصد کمتر دچار دیورتیکولوز شدند.1

ذرت از کم خونی جلوگیری می کند
کم خونی چیست؟ کم خونی شرایطی است که در آن گلبول های قرمز یا هموگلوبین موجود در خون کاهش می یابد و این امر منجر به کمرنگی پوست و خستگی می شود.

این بیماری شایع ترین اختلال خونی رخ داده در انسان هاست. کم خونی تا کنون 1.62 میلیارد نفر در سطح جهان را گرفتار نموده است. شایع ترین نوع کم خونی در سطح جهان کم خونی فقر آهن است.

آهن مهم ترین عنصر لازم برای تولید خون است. 70 درصد آهن بدن در گلبول های قرمز خون شما که هموگلوبین نام دارند ذخیره شده است.

ذرت غنی از آهن (2.71mg) ، اسید فولیک و ویتامین B6 است که به ایجاد گلبول های قرمز بدن کمک می کند. افراد بین 19 تا 50 سال به حدود 18 میلی گرم اهن در روز نیاز دارند و ذرت در هر 100 گرم 2.71 میلی گرم آهن دارد.

بنابراین افزودن ذرت به رژیم غذایی تان ایده خوبی برای پیشگیری از کم خونی خواهد بود.

ذرت می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد
ذرت به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان ریه و سرطان روده بزرگ کمک می کند.

ذرت غنی از فیبر است (7/3 گرم در هر 100 گرم) ، و لذا می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را هم کاهش می دهد.

یکی از ترکیباتی که در ذرت وجود دارد ، بتا کریپتوکسانتین نام دارد که می تواند به تقویت سلامت ریه ها کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را هم کاهش دهد.

علاوه بر این ذرت منبع خوبی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید و اسید فروولیک است و اسید فرولیک هم نقش مهمی را در جلوگیری از سرطان بر عهده دارد.

ذرت در درمان دیابت مفید است
ذرت دارای ترکیبی به نام پلی فنول است ، که به عنوان گاردی از بدن در مقابل دیابت نوع 2 محافظت می کند. ذرت علاوه بر اینکه غنی از فیبر است به کاهش سطح قند خون دیابتی ها و کاهش میزان کلسترول موجود در بدن نیز کمک می کند.

مطالعه ای که توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است نشان می دهد که پلی فنول ها باعث کاهش قند خون (قند خون بالا) و ترشح انسولین و کاهش حساسیت به انسولین می شوند.

29 میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند و حدود 422 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می باشند. پس ذرت بخورید تا از این بیماری شیرین جلوگیری نمایید.

ذرت ممکن است از آلزایمر جلوگیری کند
بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که به حافظه و سایر عملکردهای مهم ذهنی آسیب می رساند.

بیش از 50 میلیون نفر از این بیماری رنج می برند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است و تخمین زده می شود که در سال 2030 این تعداد به 75 میلیون نفر برسد.

ذرت منبع خوبی از تیامین (ویتامین B1) است و تیامین نقش اساسی ای را در حفظ عملکرد مغز ایفا می کند. علاوه بر این این ماده غذایی به سنتز استیل کولین کمک می کند ، که به نوبه خود منجر به بهبود حافظه می شود.

مقدار پیشنهادی روزانه تیامین برای مردان 1.2 میلی گرم و برای زنان بالای 18 سال 1.1 میلی گرم در روز است. ذرت زرد حاوی 0.3 میلی گرم تیامین در هر 100 گرم می باشد.

ذرت به بهبود بواسیر کمک می کند
مردم به همه افرادی که از بواسیر رنج می برند پیشنهاد می کنند که “فیبر بیشتری بخورید و بدنتان را هیدراته کنید”. این جمله درست است زیرا برای درمان بواسیر باید فیبر بیشتری بخورید و بدنتان را هیدراته نمایید.

دو نوع فیبر وجود دارد که عبارت است از ، فیبر محلول و فیبر نامحلول.

فیبر محلول- در آب حل می شود و یک ژل ژله مانند تشکیل می دهد. این ژل باعث می شود مدفوع شما صاف و روان شده و به راحتی در طول روده حرکت نموده و بواسیر را کاهش دهد.

اما فیبر نامحلول در اب حل نمی شود و لذا به غذای شما فشار می اورد تا در طول روده حرکت کند و روده تان در حالت متعادلی قرار گیرد.

شما باید حداقل 25 تا 30 گرم فیبر در روز دریافت کنید.

ذرت یکی از بهترین منابع فیبر است البته فراموش نکنید که در کنار ان باید بدنتان را هیدراته نگه دارید.2

ذرت از قلب شما محافظت‌ می‌کند
اگر کسی درباره خواص ذرت از شما بپرسد، محافظت از قلب، یکی از جواب‌هایی است که می‌توانید بدهید. چرا؟ با استناد به برخی مطالعات، روغن ذرت دارای اثر ضد آتروژنیک بر سطح کلسترول است. بنابراین، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک‌کند. به‌ویژه، روغن ذرت، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت قلب محسوب‌می‌شود. همان‌گونه که قبلا گفته شد، ذرت، اسیدهای چرب زیادی از قبیل اسیدهای چرب امگا۳ و اسیدهای چرب امگا۶ دارد. بنابراین، اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند به مهار کلسترول بد کمک کرده و سپس به بخش‌های اتصال بازگردند. درنتیجه، این، موقعیت‌های انسداد عروق را کاهش‌داده و فشار خون را پایین‌می‌آورد. به‌علاوه، احتمال سکته و حمله قلبی نیز کاهش‌می‌یابد.

ذرت کلسترول LDL را پایین‌ می آورد
یکی دیگر از خواص شگفت‌انگیز ذرت که باید بدانید، پایین‌آوردن کلسترول است. بر اساس نتایج یک مطالعه، مصرف روغن پوسته ذرت می‌تواند کلسترول LDL پلاسما را کاهش‌دهد. این روغن چگونه می‌تواند کلسترول LDL پلاسما را کاهش‌دهد؟ این کار را با جذب کلسترول در بدن ما انجام‌می‌دهد. به‌علاوه، کاهش کلسترول LDL به معنای کاهش کلسترول HDL یا کلسترول خوب نیست. آیا می‌دانید هنگامی که کلسترول LDL در بدن کاهش‌یابد، بیماری قلبی نیز کاهش‌یافته و از تصلب شرایین جلوگیری‌می‌شود.

ذرت از بی‌خوابی جلوگیری‌ می‌کند
امروزه، افراد زیادی به بی‌خوابی مبتلا هستند، مخصوصا زنان باردار. به‌طورکلی، یکی از عوامل اصلی این بیماری، کمبود آهن است. به‌هرحال، همان‌گونه که قبلا گفته‌شد، ذرت، مقدار زیادی آهن دارد که یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری است. به دلیل بالا، جلوگیری از بی‌خوابی را باید در فهرست خواص ذرت قرارداد.3


ذرت را آب پز بخوریم یا کبابی؟

یک متخصص تغذیه درباره ذرت‌های کباب شده یا همان بلال اظهار داشت: هر آن چیزی که روی آتش تهیه و بسوزد، به دلیل کربن ایجاد شده در قسمت‌های سوخته، میزان ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند. خوردن دانه‌های سوخته بلال (که معمولا هم تعدادشان در بلال‌ها کم نیست) باعث ورود کربن به بدن و در نهایت با مصرف زیاد آن، فرد را مستعد ابتلا به سرطان‌های کبد و معده می‌کند.

وی عنوان کرد: بنابراین مصرف بلال به صورت آب پز یا بخار پز شده، به مراتب بهتر از شکل کبابی آن است، چرا که همچنین باعث می‌شود دیگر از یک منبع اضافی نمک هم استفاده نشود (با توجه به خواباندن بلال بعد از کبابی شدن روی آتش).

ایشان با اشاره به اینکه همچنین شکل کبابی ذرت به دلیل خواباندن آن در آب نمک توصیه نمی‌شود، یادآور شد: ایرانیان نمک خور هستند و مصرف سرانه ایرانیان بیش از دوبرابر مصرف توصیه‌ای سازمان بهداشت جهانی است، توصیه می‌کنیم در آب نمک خوابانده نشود تا دیگر از یک منبع اضافی نمک استفاده نشود .

گفتنی است؛ اضافه کردن کره، نمک و برخی افزودنی‌های دیگر سبب افزایش کالری ذرت مکزیکی می‌شود. این ترکیب غذایی بسیار پرکالری، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن برای بیماران قلبی ـ عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر و خطرناک است. البته اگر این غذا با کمترین میزان نمک تهیه و به جای کره و روغن جامد درصد اندکی به آن روغن مایع اضافه شود می‌تواند یکی از تنقلات خوب به حساب آید.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.alamto.com
3.www.bazdeh.org
4.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.