مواد خوراکی که به سلامت کبد کمک می کنند

کبد عضوی حساس و مهم است که مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها، تولید گلوکز و سم‌زدایی بدن است. از دیگر وظایف این عضو، ذخیره مواد مغذی و تشکیل صفرا است که برای هضم و جذب مواد غذایی ضروری است. اگرچه مصرف غذهای فرآوری شده و آماده باعث آسیب دیدن کبد می‌شود، غذاها و نوشیدنی‌های زیادی نیز وجود دارند که سلامت کبد را تضمین می‌کنند.در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم.
چهارشنبه، 8 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد خوراکی که به سلامت کبد کمک می کنند
مراقبت از تمام اعضای بدن در حفظ سلامت عمومی تاثیر فراوانی دارد که در بسیاری از مواقع و با رعایت رژیم های غذایی مناسب امکانپذیر است. یکی از این اعضای مهم بدن کبد است که کار اصلی آن خارج ساختن مواد و ذرات سمی است که به بدن راه پیدا می کنند به همین دلیل نیز سلامت این عضو بسیار با اهمیت بوده و سایر اعضا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

برای آنکه بتوانید به سم زدایی در بدن و کارکرد بهتر کبد کمک کنید بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود، خوراکی هایی را که در ادامه برای تان برخواهیم شمرد را بگنجانید:


سیر

در داخل سیر ذرات و ترکیباتی وجود دارد که برای کارکرد کبد بسیار مفید است. سیر مملو از «سلنیم» است که سبب افزایش تاثیرات آنتی اکسیدان شده و از بدن سم زدایی می کند.

همچنین در سیر «آرژینین» نیز وجود دارد که نوعی آمینو اسید است که به ریلکس کردن رگ های خونی می انجامد و فشار خون موجود در کبد را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر آنچه برشمرده شد، سیر حاوی مقادیری «ویتامین ب۶» و «ویتامین ث» نیز است که خاصیت ضدپیری دارد و از اکسید شدن سلول ها و آسیب به آنها جلوگیری به عمل می آورد.


روغن زیتون

با مصرف متعادل روغن زیتون فوق بکر، می توان به عملکرد کبد کمک بزرگی کرد. این روغن «لیپید» هایی را شکل می دهد که به سم زدایی در بدن انجامیده و اندکی از نقش کبد را بر عهده می گیرد.


سبزیجات

به اثبات رسیده که سبزیجاتی با برگ های سبز، می توانند در محافظت از کبد موثر باشند و ترکیبات فلزی، شیمیایی و آفت کش موجود در غذا و محیط را خنثی کنند. در این میان اسفناج، منداب و کاسنی برای خروج سموم از بدن بسیار موثر هستند.

چغندر نیز نقش تصفیه کننده خون را بر عهده می گیرد و در کارکرد بهتر کبد کمکرسان است. بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز با آنزیم هایی که در خود دارند به سم زدایی و عملکرد بهتر کبد می انجامند.


چای سبز

چای سبز نیز مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان به نام «کاتچین» دارد که به گروه «فلاونوئید آلی» تعلق دارد. دانشمندان بر این باور هستند که این نوع چای در مقابل بسیاری از سرطان ها در بدن مقاومت به وجود می آورد.


سیب

ماده ای به نام «پکتین» در سیب وجود دارد که به خروج سموم از بدن و هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند و کار کبد را نیز آسان تر می کند.


زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده ای به نام «کورکومین» است که نوعی آنتی اکسیدان و ضدتورم به شمار می آید. این ماده به عملکرد مجاری صفرا کمک می کند و در سم زدایی به کبد یاری می رساند. در جوانسازی سلول های کبدی نیز موثر بوده و مانع ورود سموم به داخل کبد می شود. به همین دلایل نیز افزودن اندکی زردچوبه به غذا نه تنها باعث خوش طعم شدن آن می شود بلکه برای سلامتی نیز اهمیت فراوانی دارد.


لیمو ترش

لیموترش دارای مقادیر فراوانی «ویتامین ث» است که با خاصیت حلال بودن در آب نقش سم زدا نیز دارد. افزودن اندکی آب لیموترش تازه می تواند به کارکرد بهتر کبد کمک کند.1


گریپ فروت

گریپ فروت نه تنها حاوی مقادیر قابل توجهی «ویتامین ث» است بلکه «گلوتاتیون» نیز دارد. این ماده از کبد ترشح می شود و به تولید و ذخیره سلولی، فراهم آوردن مواد شیمیایی مفید و پروتئین کمک کرده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می انجامد. گریپ فروت محتوی ۷۰ میلی گرم «گلوتاتیون» است و به افزایش آنزیم های سم زدای کبد کمک می کند.


قهوه

نوشیدن قهوه کبد را در برابر بیماری کبد چرب که این روزها بسیار شایع است، محافظت می‌کند. همچنین مصرف روزانه قهوه باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن کبد شده و از آسیب دیدن کبد و ابتلا به سرطان کبد جلوگیری می‌کند. بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ میلادی که در مجله Gastroenterology منتشر شده است نشان می‌دهد اثرات محافظتی قهوه به دلیل تاثیری است که این نوشیدنی مفید بر آنزیم‌های کبد می‌گذارد. جالب است بدانید که قهوه ساخت چربی در کبد را کاهش و آنتی اکسیدان‌های محافظتی کبد را افزایش می‌دهد.


ماهی‌های چرب

به غیر از غذاهای گیاهی که دوست کبد هستند، مصرف ماهی چرب نیز به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ که جزء چربی‌های مفید محسوب می‌شوند، برای سلامت کبد موثر بوده و التهاب کبد را کاهش می‌دهد. این چربی‌های مفید از ساخت مازاد چربی جلوگیری کرده و به محافظت از آنزیم‌های کبد کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان مصرف دو بار ماهی چرب در هفته و یا بیشتر برای سلامت کبد توصیه می‌شود  و چنانچه اضافه کردن ماهی چرب به رژیم غذایی روزانه امکان پذیر نباشد، افراد می‌توانند از مکمل روغن ماهی استفاده کنند.2


موز

وجود پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه ای مفید برای تصفیه ی کبد تبدیل کرده است برای همین موز را به عنوان یکی از میوه های مفید برای کبد چرب پیشنهاد می کنند ؛ مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می زداید.


گردو

مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می کند تا پاکسازی شده و ضمنا منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا 3 است که برای پروسه ی سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو، علائم بیماری های کبد ناشی از چاقی را به طرز چشم گیری کاهش می دهند.


بادام زمینی

یکی از غیرمنتظره ترین حاضرین در این لیست بادام زمینی است ولی باور داشته باشید که این مغز خوشمزه برای کبد چرب مفید است البته با روش استفاده خاص . بادام زمینی برای پیشگیری از بیماری کبد چرب، مهار اشتهای کاذب است.

به این ترتیب با مصرف چند عدد بادام زمینی در طول روز به فواصل معین و دریافت مواد مغذی ضروری و احساس سیری، میل به خوردن تنقلات ناسالم و پر خوری که از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است، به شدت کاهش می یابد.


بادام تلخ

با مصرف بادام تلخ می توانید کبد را توصیه کنید و لکه های صورت را از بین ببرید ؛ البته دقت داشته باشید که این نوع بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و افرادی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورند.


عناب

تحقیقات نشان داده است که عناب می تواند از کبد در برابر برخی بیماری ها محافظت کند.مصرف میوه عناب باعث کاهش چشمگیر سطوح آنزیم های کبدی می شود.


خربزه و طالبی

خربزه و طالبی هم برای باز کردن منافذ کبد مفید میباشد البته نباید بی رویه مصرف شوند.3


جوی دوسر

جوی دوسر حاوی فیبر است و همین امر باعث می شود بیشتر سیر شوید. تحقیقات نشان می دهد این ماده به کاهش وزن کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.


آب

هیچ لیستی بدون وجود آب کامل نخواهد بود. آب یک ماده عالی برای کبد است. این ماده علاوه بر این که به کبد کمک می کند سموم را دفع کند. شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می‌‌دارد.4


پی نوشت:
1.www.rooziato.com
2.www.imna.ir
3.www.namnak.com
4.www.isna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.