آشنایی با خواص و فواید سنجد

معمولا مصرف سنجد در رژیم غذایی ما غیر متداول است و فقط نزدیکی ایام عید همگی اقدام به خرید آن میکنیم اما سنجدبرای درمان زخم، کبد چرب،لاغری و غیره بسیار مفید است.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص و فواید سنجد
سنجد یکی از میوه های بسیار مفید است که طبع خشک و سردی دارد. این میوه پر خاصیت از زمانهای بسیار قدیم توسط ایرانیان مصرف می شود و در اعیاد سنتی جایگاه خاصی بر سر سفره های پذیرایی داشته است. سنجد با نام علمی «Elaeagnusan gastifolial» است و در صنایع دارویی، بهداشتی، غذایی، عطرسازی و چوب مورد استفاده قرار می گیرد. 3 نوع درخت سنجد در دنیا وجود دارد که 2 نوع هلاگنوس و هیپوفار در ایران موجود می باشد .درخت سنجد هلاگنوس به دلیل میوه های درشت ، قامت بلند، برگ های پهن و نداشتن خار به درخت سنجد هیپورفیا برتری دارد.

با ما همراه باشید تا با فواید سنجد بیشتر آشنا شویم.


اثرات ضد التهابی و ضد درد

مطالعات مختلف تاثیر عصاره سنجد در درمان درد و التهاب را نشان داده است. فلاونوئیدهای موجود در سنجد نقش اصلی این درمان را بر عهده دارند.مطالعات علمی نشان داده است که عصاره زیتون در بهبود و کاهش درد و التهاب استئوآرتریت زانو در زنان تاثیر قابل توجهی داشته است. به طور کلی مهمترین کاربرد پزشکی این میوه ، تاثیر ضد درد آن است. به همین دلیل برای افرادی که دچار نرمی استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می باشد. 


سرماخوردگی

سنجد سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، گلودرد، سرفه و تب مفید است.


سنگ کلیه 

خاصیت ضد درد و التهاب سنجد ثابت شده است، علاوه بر این سنجد یک دیورتیک طبیعی است که با پاکسازی و سم زدایی کلیه ها به درمان سنگ کلیه کمک می کند.


درمان تکرر ادرار 

سنجد دارای خاصیت درمانی برای رفع تکرر ادرار در زنان و مردان است. 


خواص ضد باکتریایی 

عصاره موجود در سنجد با جلوگیری از رشد باکتری ها، آنها را متوقف می سازد. زیرا این عصاره تاثیر آنتی بیوتیکی دارد. 


ضد تومور 

مصرف سنجد یا همان زیتون روسی از بروز تومور در بدن پیشگیری می کند. همچنین مصرف سنجد در کنترل دیابت، درمان آرتریت روماتوئید، درمان رتینوپاتی و بیماری های پوست مانند پسوریازیس مفید می باشد. 1


جوان سازی پوست صورت

سنجد حاوی مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که با افزایش کلاژن به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.


تقویت و افزایش رشد مو

گفته می شود که اگر سنجد و برگ سنجد را در روغن زیتون بجوشانید و با آن پوست سر و مو ها را ماساژ دهید باعث تقویت و افزایش رشد مو های سر می شوند. همچنین گل سنجد هم برای تقویت و افزایش رشد مو مفید می باشد.


نوزادان و کودکان

کلسیم موجود در سنجد برای تقویت و بهبود رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان مفید می باشد. ویتامین C موجود در سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود.


دیابت و قند خون

گفته می شود که سنجد به دلیل خواض ضد التهابی که دارد می تواند برای بهبود عملکرد پانکراس مفید باشد و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. سنجد یکی از بهترین جایگزین های طبیعی برای قند و شکر در افراد دیابتی می باشد.


زخم معده و دستگاه گوارش

پلی فنول ها و کاروتنوئید های موجود در میوه سنجد به طور موثر برای درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید هستند.


یبوست

استیل کولین موجود در سنجد برای کاهش گرفتگی روده ها و درمان بیماری کولیت اولسراتیو روده مفید می باشد. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در میوه سنجد با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.


کبد چرب

میوه سنجد خواص ضد التهابی قوی دارد و به عنوان یک دیورتیک قوی و طبیعی با پاکسازی و سم زدایی کبد به درمان بیماری های کبدی از جمله ورم کبد و کبد چرب کمک می کند.


لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در میوه سنجد باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.


پوکی استخوان

مقادیر بالای کلسیم موجود در میوه سنجد باعث تقویت استخوان ها شده و به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک می کند.سنجد و پودر سنجد حاوی مقادیر بالای فلاونوئید ها بوده و خواص ضد التهابی دارد به همین دلیل برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید می باشند. در طب سنتی ایران از سنجد به عنوان یک داروی ضد درد و ضد التهاب قوی استفاده می شود.می توانید معجون شیر، عسل و پودر سنجد را آماده کنید و هر شب قبل از خواب میل نمایید.2


محافظت از مغز

عصاره موجود در سنجد که دارای فواید بسیاری نیز می باشد در برابر آسیب اکسیداتیو و تخریب مغزی ناشی از اسکوپولامین معکوس باعث حفاظت از بدن می شود.


منع غنی آنتی اکسیدان

سنجد دارای ترکیباتی مانند فیتکمیکال‌ها است که یک آنتی‌اکسیدان مناسب محسوب می شود که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.


منبع غنی ویتامین سی

سنجد به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان با کمبود این ویتامین در بدن مقابله می کند. خوردن سنجد برای درمان عفونت ها لازم است.


محافظت از بدن در مقابل رادیواکتیو

سنجد بدن را در برابر اشعه رادیواکتیو مقاوم می سازد ، عصاره سنجد در مقابل دگردیسی ژنتیکی ناشی از اشعه رادیواکتیو باعث مقاومت بدن می شود.


ضد استرس

در آزمایشات اخیر محققین مشخص شده است که عصاره برگ سنجد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از کروم از موش ها محافظت می کند. عصاره برگ سنجد از ماده شیمیایی تشکیل شده است که از سلول های موش محافظت می کند. این ماده شیمیایی باعث تولید رادیکال های آزاد شده و استرس را مهار می کند


کاهش خشکی چشم

اسید های موجود در روغن سنجد از خشکی چشم ناشی از استرس جلوگیری کرده و ترشح اشک ها را افزایش می دهد.


جلوگیری از لخته شدن خون

مصرف سنجد به صورت خوراکی میزان لخته شدن سلول های سفید خون را کاهش داده و خطر بیماری های قلبی را دور می کند.


منبع غنی کلسیم

سنجد دارای مقادیر زیادی از کلسیم است که برای افرادی که دارای پوکی استخوان هستند بسیار موثر است و باعث تقویت استخوان ها می شود.


درمان تب های خطرناک

در کشورهای مختلف نظیر کشور اسپانیا از شیره سنجد برای کم کردن تب های شدید بدن و خطرناک استفاده می شود.


منبع غنی ویتامین کا

سنجد همچنین دارای ویتامین کا می باشد که برای انعقاد خون و کم کردن خونریزی موثر است. کسانی که مشکلات انعقاد خون دارند از این میوه استفاده کنند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.saednews.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما