با خواص چای سیاه بیشتر آشنا شوید

این نوشیدنی گرم بدلیل اینکه آرامش‌بخش است و خستگی را از تن بیرون می‌کند، طرفداران زیادی دارد. لذت نوشیدن چای وقتی بیشتر می‌شود که بدانید این نوشیدنی سالم و پرطرفدار خواص درمانی هم دارد. لذا در ادامه قصد داریم به بررسی خواص آن و البته خطر نوشیدن چای داغ بپردازیم.
دوشنبه، 31 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با خواص چای سیاه بیشتر آشنا شوید
همان‌طور که احتمالا خودتان هم می‌دانید، چای سیاه و سبز هر دو محصول گیاهی به نام کاملیا سینسیس (Camellia Sinesis) هستند که با دو روش متفاوت عمل‌آوری می‌شوند. علاوه بر خشک‌کردن برگ‌ها، نور و گرما دادن، چای سیاه قبل از فرآیند‌های گرمایشی نهایی، تخمیر هم می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی فواید و عوارض نوشیدن چای سیاه، این نوشیدنی گرم، دلچسب و محبوب ما ایرانی‌ها با شما صحبت کنیم. بهتر است این نوشیدنی پرطرفدار را بدون افزودنی‌هایی مثل قند یا شکر نوش‌جان کنید تا از خواص چای سیاه بهره‌مند شوید.


فواید سلامتی چای سیاه


سلامتی دهان و دندان
مطالعات انجام‌شده توسط انجمن تحقیقات سلامت تجارت چای نشان می‌دهد چای سیاه دندان‌ها را از شر پلاک‌هایی که روی آنها تشکیل می‌شوند، خلاص می‌کند. از طرفی چون رشد باکتری‌ها را محدود می‌کند، مانع از پوسیدگی دندان می‌شود. چای ترکیبات پلی‌فنولی (ترکیبات آلی موجود در گیاهان که ارزش درمانی زیادی دارند) دارد که باکتری‌های مسبب پوسیدگی دندان را می‌کشد و مانع از رشد آنزیم‌های باکتریایی می‌شود. این آنزیم‌ها همان موادی هستند که به‌صورت ماده‌ای چسبنده در می‌آیند و پلاک‌های دندانی را ایجاد می‌کنند.

سلامت قلب
در مقاله‌ای با عنوان «مصرف چای سبز و سیاه و خطر سکته» که در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک تحقیق فراتحلیلی منتشر شد، آمده است خطر سکته‌ی مغزی در افرادی که روزانه ۳ فنجان یا بیشتر چای می‌نوشند، ۲۱ درصد کمتر از افرادی است که معمولا کمتر از یک فنجان چای سیاه یا سبز مصرف می‌کنند.

چای یک آنتی‌اکسیدان است
همان‌طور که گفتیم چای سرشار از پلی‌فنول است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از آسیب‌هایی که سیگار یا سایر مواد شیمیایی به DNA وارد می‌کنند، جلوگیری می‌کند. در واقع چای همان آنتی‌اکسیدان‌‌های میوه‌ها و سبزی‌جات را داراست که همه‌ی ما روزانه در رژیم غذایی‌مان آنها را مصرف می‌کنیم. این آنتی‌اکسیدان‌ها مزایای زیادی برای یک زندگی‌ سالم دارند.

پیشگیری از سرطان
هرچند برای اطمینان از روش‌های پیشگیری از سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل پلی‌فنول‌ها و ترکیباتی که در چای وجود دارند ممکن است به پیشگیری از برخی انواع سرطان‌ها کمک کند. در همین رابطه گفته می‌شود زنانی که به‌طور منظم چای سیاه می‌نوشند کمتر از دیگران به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

سلامت استخوان‌ها
با توجه به آنتی‌اکسیدان فیتوکمیکال (مواد شیمیای گیاهی) موجود در چای، کسانی‌ که به‌طور منظم این نوشیدنی گرم را مصرف می‌کنند، استخوان‌های قوی‌تری دارند و احتمال پیشرفت آرتریت (التهاب مفاصل) در آنها کمتر خواهد بود.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد
براساس مطالعه‌‌ی تحقیقاتی که در جزایر حاشیه‌ی مدیترانه انجام شد، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در ساکنین سالمند این مناطق که در یک بازه‌ی زمانی طولانی به‌طور متوسط روزانه یک و نیم فنجان چای سیاه نوشیده بودند، ۷۰ درصد کاهش یافته بود.

از استرس نجات‌تان می‌دهد
همه‌ی ما به خوبی از خواص آرامش‌بخش چای سیاه آگاه هستیم و آن را تجربه کرده‌ایم. چای سیاه نه ‌تنها شما را در پایان یک روز طولانی و خسته‌کننده آرام‌تر می‌کند بلکه مطالعات نشان می‌دهد اسید آمینه‌ی ال‌ تیاتین موجود در چای سیاه می‌تواند برای استراحت و تمرکز بهتر یاری‌تان کند. از طرفی مصرف منظم چای سیاه، ترشح هورمون استرس‌زای کورتیزول را نیز کاهش می‌دهد.

بهبود سیستم ایمنی بدن
چای حاوی آنتی‌ژنی بنام آلکیل‌آمین (alkylamine) است که پاسخ‌های ایمنی بدن را در موارد مختلف تقویت می‌کند. علاوه‌ بر این چای ماده‌ای به‌نام تانن دارد که برای مبارزه با انواع ویروس‌ها به بدن کمک می‌کند. بنابراین برای مقابله با آنفولانزا، مشکلات معده و مقابله با ویروس‌ها‌یی که بدن معمولا در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو می‌شود، مفید است.

سلامت دستگاه گوارش
تانن موجود در چای سیاه علاوه بر اینکه به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، در درمان بیماری‌های معده و روده مؤثر است و در ضمن حرکات دستگاه گوارش و فعالیت روده‌ها را کاهش می‌دهد.

چای سیاه عامل شادی است
دوستان عزیزم؛ اگر یک فنجان چای سیاه درجه‌ی یک و دلچسب قادر است لبخند روی لب‌هایتان بنشاند و حال‌تان را خوب کند، واقعا چه ضرری ممکن است برای شما داشته باشد؟!1

تاثیر چای بر جذب آهن
مصرف چای بعد از غذا، به هضم غذا به ویژه غذاهای چرب کمک می‌کند. تانن موجود در چای از جذب آهن پیشگیری می‌کند، به همین دلیل نوشیدن روزانه یک فنجان چای به بیماران مبتلا به هموکروماتوز توصیه می‌شود نوشیدن چای 2 ساعت بعد از غذا باشد.

تاثیر چای بر حافظه
نوشیدن مرتب چای، حافظه را تقویت کرده و راه جدیدی برای پیشگیری و درمان آلزایمر است. آلزایمر، بیماری تحلیل برنده اعصاب است که در آن ماده ای شیمیایی به نام استیل کولین در مغز کم می‌شود. چای با مهار آنزیم کولین استراز، روند آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد.

چای خاصیت ضد میکروبی دارد
چای به دلیل داشتن انواع تانن که به آن طعم مخصوصی می‌دهد، بدون تردید یک ضد باکتری و ضد ویروس است. دانشمندان آمریکایی کشف کرده اند که تانن نوعی ویروس آنفولانزا را مختل می‌کند. همچنین تانن چای، ویروس تب خال را مهار می‌کند. تحقیقاتی که در کانادا انجام شد، نشان داد چای در لوله‌های آزمایش تعداد زیادی از انواع ویروس‌های بیماری‌زا را غیر فعال می‌کند.2

پیشگیری از ابتلا به پارکینسون
چای سیاه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پارکینسون کمک کند. چای سیاه دارای پلی فنول است که به جلوگیری از اختلالات عصبی کمک می‌کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که اثرات محافظت کننده عصبی چای با بیماری پارکینسون رابطه معکوس دارد.

تسکین پف اطراف چشم‌ها
کیسه‌های چای سرد هنگامی که روی صورت یا چشم‌ها اعمال می‌شود به دلیل داشتن کافئین موجود در آن می‌تواند به رفع خستگی و کاهش پف و چربی کمک کند. کیسه‌های چای را در یخچال نگهداری کنید و آن را روی چشم‌های پف کرده بگذارید تا تاثیر جادویی آن را ببینید!علائم اسهال را بهبود می‌بخشد.

چای سیاه به دلیل دارا بودن تانن‌ها در بهبود بیماری‌های روده موثر است. توصیه می‌شود برای بیمارانی که اسهال هستند، چای ساده به آرامی با حداکثر فواید مصرف شود.

مراقبت از پوست
چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که خواص ضد پیری و ضد التهابی دارند، همچنین برای بهبود سلامت و ظاهر پوست مفید هستند. شستشوی صورت با چای، رطوبت و درخشش پوست را حفظ می‌کند و یک درمان مؤثر برای خشکی پوست است. خاصیت قابض آن پوست را سفت کرده و جلوه خاصی به آن می‌بخشد. چای همچنین می‌تواند لکه‌های ناشی از افزایش سن را از بین ببرد و خاصیت سفید کننده برای پوست دارد. همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی غیر ملانوما کمک می‌کند.

مراقبت از مو
کافئین موجود در چای سیاه، هورمونی را که مسئول ریزش مو است مسدود می‌کند. نوشیدن چای می‌تواند به رشد مو و کاهش سرعت ریزش مو کمک کند. شستشوی مو با چای سیاه برای نرم کردن و تقویت درخشش و رنگ مو‌ها بسیار عالی است. می‌توانید از بطری اسپری استفاده کرده یا آن را روی پوست سر خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با شامپو بشویید. این یک روش طبیعی و ارزان برای رنگ کردن مو‌های خاکستری است تا زیبا و براق به نظر برسند.3


و اما چای داغ

چای را خیلی داغ نخورید. دلایلی در دست است که خوردن مایعات خیلی داغ ممکن است به مخاط گلو و نای آسیب برساند و به بروز سرطان منجر شود. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که چای را خیلی داغ می‌نوشند بیش از دیگران مستعد ابتلای سرطان نای هستند. تا چند سال پیش دانشمندان تصور می‌کردند شاید چای موجب سرطان نای می‌شود ولی بررسی‌ها نشان داده است که این ضرر چای مربوط به داغ بودن آن است. بنابراین برای حفظ سلامت و استفاده بیشتر از فواید چای بهتر است چای خیلی داغ نخورید.2


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.asriran.com
3.www.fararu.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما