همه چیز درباره ریزش مو

ریزش مو عاملی شایع در میان مردان و زنان است. این موضوع در درازمدت تأثیراتی را بر ظاهر اعمال می‌کند که موجب نگرانی بسیاری از افراد می‌شود. ریزش پنجاه الی صد عدد مو در روز طبیعی است. این اتفاق از آن جهت رخ میدهد که موهای مرده میریزند تا موهای جدید رشد کنند و کاملا لازم و طبیعی است. اما ریزش مو در برخی افراد بنا به وراثت و یا فشارهای جسمی و روانی بیش از اندازه اتفاق می‌افتد و درمان‌های خاص خود را می‌طلبد.
شنبه، 4 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره ریزش مو

علائم ریزش مو

همه‌ی ما در هر شبانه روز به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ تار از موهای سرمان را از دست می‌دهیم. موهای ریخته شده در حالت عادی با تارهای موی جدید جایگزین شده و تراکم مو ثابت می‌ماند. در صورتی که تعادل بین رشد و ریزش مو به هم بخورد، یعنی ریزش موها بیشتر شود یا رشد موها توقف یابد، به طور کلی گفته می‌شود که فرد دچار ریزش مو شده است. پس موی همه ما می‌ریزد ولی ریزش مو به شرایطی اطلاق می‌شود که تراکم موها کاهش یابد.

بیشتر اوقات ریزش مو به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و تا زمانی که تراکم موهای سر تا حد قابل توجهی کم نشود، متوجه آن نمی‌شویم. در جلوگیری از ریزش مو (و تقریباً تمام مشکلات سلامتی) زمان شروع درمان اهمیت زیادی دارد. یعنی هرچه زودتر برای درمان ریزش موی خود اقدام کنید، احتمال موثر بودن درمان بیشتر می‌شود.

شایعترین نشانه‌ها و علائمی ریزش مو عبارتند از:

کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدنشان

تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام

جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها

ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه

در این شرایط مراجعه به پزشک جهت بررسی‌های بیشتر لازم است. چون گاهی ریزش مو نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است.1
 

عمده ترین دلایل ریزش مو کدام اند؟

به طور طبیعی روزانه مقداری از موهای انسان از سر جدا شده و می‌ریزند. آنچه که به نام ریزش مو مطرح می‌شود میزان غیر طبیعی و بیش‌ از اندازه موهاست که از کف سر جدا می شود و دلایل گوناگونی دارد. در ادامه برخی از علل ریختن موها را شرح داده‌ایم.
 
وراثت
ریزش مو در زنان که به «آندروژنیک آلوپسیا» شناخته میشود همان الگوی مشابه را در مردان تشکیل میدهد. اگر در خانواده ای هستید که خانم های خانواده از یک سنی به بعد شروع به از دست دادن موهای سرشان کرده اند، خطر کم پشت شدن موها در شما بیشتر میشود.

در زنان بر خلاف مردها خط مو به عقب نمیرود در عوض فرقشان بازتر میشود و موهایشان نازکتر میشود. نشانه های ریزش موی ارثی از تقریبا 20 سالگی آغاز میشود. برای درمان این مشکل میتوانید از محلول ماینوکسیدیل روزی دو مرتبه استفاده کنید.
 
فشارهای جسمی
مواردی همچون ضربه ی فیزیکی مانند جراحی، تصادف، ضربه به سر یا حتی آنفولانزا میتواند باعث ریزش موی موقتی بشود. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم شامل : مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش است.

هنگامی که اتفاق استرس زایی برایتان می افتد میتواند این چرخه را بهم زده و باعث بروز مرحله ی آخر یعنی ریزش مو بشود.این مشکل معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه ی فیزیکی اتفاق می افتد.
 
بارداری
بارداری به دلیل فشارهای جسمانی و ترشح هورمون ها از دیگر عوامل بروز این مشکل است. ریزش موی بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن نوزاد اتفاق می افتد تا پیش از آن. در این مورد نگران نباشید چرا که بعد از گذشت چند ماه دوباره موهایتان رشد خواهند کرد و مثل قبل خواهند شد. همچنین مراقبت‌های قبل از بارداری به شما در پییشگیری از مشکلات پس از آن کمک می کند.
 
مصرف بیش از حد ویتامین A 
مصرف بیش از حد ویتامین ها یا مکمل های حاوی ویتامین A میتواند محرک ریزش مو باشد. برای حل این موضوع تنها باید مصرف این ویتامین را قطع کنید تا رویش موها دوباره به روال قبل بازگردد. و یا از پزشک بخواهید تا دارو و ویتامین دیگری را جایگزین کند.
 
کمبود پروتئین
اگر در برنامه ی غذاییتان به اندازه ی کافی پروتئین دریافت نکنید احتمالا بدنتان با متوقف کردن رشد مو این کمبود را جبران میکند. این اتفاق تقریبا تا دو سه هفته بعد از کاهش دریافت پروتئین رخ میدهد. پروتئین در بسیاری از مواد غذایی مصرفی مثل: گوشت، ماهی، تخم مرغ و... وجود دارد. اگر از محصولات حیوانی استفاده نمیکنید میتوانید حبوبات را جایگزین کنید.
 
الگوی تاسی سر
از هر سه مرد، دو نفر تا سن 60 سالگی تجربه ی کاهش مو را خواهند داشت. این نوع ریزش مو بخاطر ترکیب شدن هورمون ها و ژن های مردانه به وجود می آید و تقریبا حرفی شبیه حرف M را به وجود می آورد.

برای پیشگیری و کاهش این موضوع میتوایند از داروهای خوراکی مثل فیناستراید و محلول مینوکسیدیل استفاده کنید. تاسی ها عموما با کورتیکواستروئیدها درمان میشوند و مهمترین عامل برای کاهش روند تاسی سر جلوگیری از اضطراب و استرس است. در این زمینه مقاله‌ی تکنیک‌های تنفسی برای کاهش استرس می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.
 
فشارهای روانی
فشار روانی کمتر از فشار فیزیکی باعث ریزش مو میشود اما این فشارها عموما ریزش مو را تشدید میکنند. زمانی که شما از دست دادن یک عزیز یا طلاق را تجربه میکنید به دلیل این فشارهای روحی ریزش موی بیشتری را شاهد خواهید بود.  در چنین شرایطی کاهش استرس به شما کمک میکند لذا سعی کنید خود را در وضعیت با آرامش تری قرار دهید.
 
کم خونی
به طور میانگین از هر ده زن، یک نفرشان به خاطر کمبود آهن مبتلا به کم خونی است. درمان این مشکل بسیار آسان است و یک مکمل آهن به سادگی این مشکل را حل میکند. از دیگر علائم کم خونی میتوان به خستگی، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی و سردی دست ها و پاها اشاره کرد.
 
کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید یکی دیگر از علل ریزش مو است. تیروئید یک غده ی کوچک در گردن است که برای سوخت و ساز و رشد و نمو بسیار ضروری است. زمانی که این غده به اندازه ی کافی هورمون تولید نکند میتواند باعث ریزش مو شود. داروهای مصنوعی تیروئید به متعادل شدن کارکرد این غده در بدن شما کمک میکند و زمانی که ترشح هورمون های این غده به حد تعادل برسد، ریزش موی شما خود به خود برطرف خواهد شد.2
 

انواع مختلف ریزش مو

ریزش مو ممکن است موهای سر یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. علت ریزش مو می‌تواند وراثت، تغییرات هورمونی، بیماری ها یا عوارض جانبی برخی داروها باشد. هر کسی ممکن است ریزش مو را تجربه کند، با این حال، این مشکل در مردان شایع تر است.

معمولاً به ریزش بیش از حد موی سر طاسی می گویند. در سنین بالا، طاسی وراثتی شایع ترین علت ریزش موی شدید است. برخی افراد ترجیح می دهند ریزش مو روند خود را طی کند و آن را درمان یا پنهان نمی کنند؛ برخی دیگر ممکن است با تغییر مدل مو، آرایش و گریم، کلاه یا روسری آن را بپوشانند. عده ای هم هستند که یکی از درمان های موجود را انتخاب می کنند تا از پیشروی ریزش مو جلوگیری کنند و موجب رویش مجدد مو از دست رفته شوند.

گاهی ریزش شدید مو تدریجی است و گاهی ناگهانی. برخی اوقات فقط موهای سر شما می‌ریزند و برخی اوقات موهای تمام بدن شما. همچنین، برخی از انواع ریزش مو موقت و برخی دیگر دائمی هستند. در ادامه برخی از انواع ریزش مو را مرور می کنیم:
 
ریزش موی جلوی سر
این نوع ریزش موی سر، از انواع دیگر رایج تر است. هم مردان و هم زنان با افزایش سن، کم پشت شدن تدریجی موی جلوی سر را تجربه خواهند کرد. با این تفاوت که موهای پیشانی مردان معمولاً به شکل حرف M کم پشت می شود و می ریزد، اما موی پیشانی زنان معمولاً تغییر نمی کند و فقط فرق سر آنان عریض تر می شود.
 
ریزش مو سکه ای
ریزش موی سکه‌ای یک بیماری پوستی است. در این بیماری، معمولاً موهای فرد (بیشتر موهای سر) به صورت لکه ای می ریزد. این نوع ریزش معمولاً فقط در موهای سر اتفاق می افتد، اما گاهی ممکن است موی ریش یا ابرو هم به ریزش موی سکه ای دچار شوند. در بعضی موارد ممکن است قبل از ریزش مو پوست آن ناحیه دچار خارش یا درد شود.
 
ریزش مو ناگهانی
علت ریزش مو ناگهانی، شوک فیزیکی یا عصبی است. همچنین، احتمال دارد، هنگام شانه کردن، شستن یا حتی بعد از کشیده شدن جزئی، موهای سرتان دسته دسته کنده شود. معمولاً در این نوع ریزش، موهایتان کم پشت می شوند و طاس نمی شوید.
 
ریزش موهای کل بدن
برخی بیماری ها و درمان ها (مانند شیمی درمانی) به ریزش موهای کل بدن منجر می شوند. در این گونه موارد، معمولاً موها دوباره رشد می کنند.
 
تکه های پوسته پوسته که در کل سطح سر پخش می شوند
این نشانه ای از کچلی قارچی است. در این مورد ممکن است علائم دیگری مانند موهای شکننده، قرمزی، تورم و حتی ترشحات از کف سر را تجربه کنید.3
 

درمان های ریزش مو

 
درمان دارویی ریزش مو
درصورتیکه مشکل ریزش موی شما بدلیل بیماری خاصی ایجاد شده باشد، درمان آن بیماری لازم برای درمان ریزش مو لازم است. داروهایی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان ریزش مو تایید شده اند، شامل:
 
ماینوکسیدیل (مینوکسیدیل یا Minoxidil)
مینوکسیدیل دارویی مایع و یا کف مانند است که دوبار در روز باید در سر مالیده شود تا به رشد موها و جلوگیری از ریزش موها کمک نماید. این دارو در مقادیر 2 و 5 درصد موجود می باشد. عوارض جانبی این دارو عموما شامل سوزش سر و یا رشد موهای ناخواسته در صورت می باشد.
 
فیناستراید (Finasteride)
این دارو برای طاسی الگوی مردانه، بشکل قرص و بصورت روزانه تجویز می گردد. اکثر مردانیکه این دارو را مصرف میکنند شاهد کاهش ریزش مو و حتی رشد موهای جدید بوده اند. عوارض جانبی نادر آن شامل کاهش میل جنسی مردانه و عملکرد جنسی می شود. FDA هشدار می دهد که این دارو ممکن است خطر سرطان پروستات را در بعضی از مردان افزایش دهد. زنانی که در سن باروری هستند نیز باید از مصرف این دارو خودداری نمایند.
 
درمانهای شیمیایی
تحت درمان های سخت مو مانند صاف کردن ، پرمینگ و رنگ آمیزی قطعاً با موهای شما مهربان نیست. علاوه بر این از استفاده از سشوارهای ضربه ای ، میله های حلزونی مخصوصاً روی موهای مرطوب خودداری کنید زیرا در واقع آب را در ساقه موهای شما جوش می دهد و آنها را شکننده می کند.
 
اگر واقعاً نیاز به استفاده از یک ضربه خشک دارید ، آن را در کمترین تنظیم گرما نگه دارید. اگر از محصولات دیگری استفاده می کنید که موهای شما را گرم می کنند ، با تهویه مطبوع غنی سازی شروع کرده و با اسپری محافظ به پایان برسید.
 
درمان ریزش مو با جراحی
در معمول ترین شکل ریزش موی دائمی، فقط بالای سر تحت تاثیر قرار گرفته و با جراحی می شود، بیشتر موهای از دست داده را جبران کند. انواع جراحی ها شامل:
 
پیوند مو
در این شیوه جراحی شاخه های کوچکی از پوست پشت و یا کنار سر که حاوی تعداد کمی مو هستند، جدا شده و در نواحی طاس سر کاشته می شود. ممکن است چندین بار این جراحی لازم شود.
 
کاهش پوست سر (Scalp reduction)
در این شیوه بخش هایی از پوست طاس سر جدا شده و بعد از اینکه نواحی طاس برداشته شود پوست سر با نواحی حاوی مو پوشیده می شود.  

درمان خانگی ریزش مو
با رعایت موارد زیر می شود از بعضی از انواع ریزش مو پیشگیری کرد:

رژیم غذایی سالم و مناسب

اجتناب از مدل های موی سفت و مدل هایی که کشش مو در آنها وجود دارد

اجتناب از کشیدن، مالش و پیچاندن موها شدید موها
 
توجه داشته باشید که اگر یک رژیم غذایی کامل و سالم دارید، استفاده از مکمل های تقویتی برای پیشگیری و درمان ریزش مو مورد نیاز نمی باشد.4

پینوشتها
1.www.whcl.ir
2.www.honarehzendegi.com
3.www.lafarrerr.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.