هر تبي عفونت نيست

« تب داري؟ حتما يک عفونتي در بدنت هست. آنتي‌بيوتيک بخور!» حتما اين جملات آشنا را شما هم شنيده‌ايد. ولي اين جملات آشنا معمولا اشتباه است چون هر تبي مساوي با وجود عفونت در بدن نيست. تب‌ها را بايد با يک شرح‌حال تخصصي ارزيابي کرد و تشخيص داد اين تب ويروسي است يا ميکروبي و يا انواع ديگر...
سه‌شنبه، 27 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر تبي عفونت نيست
هر تبي عفونت نيست
هر تبي عفونت نيست

نويسنده:دکترهوشنگ ساغري/ متخصص بيماري‌هاي عفوني




« تب داري؟ حتما يک عفونتي در بدنت هست. آنتي‌بيوتيک بخور!»
حتما اين جملات آشنا را شما هم شنيده‌ايد. ولي اين جملات آشنا معمولا اشتباه است چون هر تبي مساوي با وجود عفونت در بدن نيست. تب‌ها را بايد با يک شرح‌حال تخصصي ارزيابي کرد و تشخيص داد اين تب ويروسي است يا ميکروبي و يا انواع ديگر...
اصولا به افزايش درجه حرارت بدن در طول 24 ساعت تب مي‌گوييم. البته بايد دانست به طور فيزيولوژيک و طبيعي، درجه حرارت بدن انسان اوايل صبح پايين‌تر است و حدود 4 تا 6 بعد از ظهر به ميزان 5/0 تا 6/0 اين مقدار افزايش پيدا مي‌کند. درجه حرارت طبيعي 37 درجه سانتي‌گراد است که اين عدد را اگر از زيرزبان مورد سنجش قرار دهند 37 درجه، از زير بغل 5/36 و از قسمت مقعد 5/37 مي‌باشد که طبيعي محسوب مي‌شوند. پس اگر از اين ميزان طبيعي بالاتر رفت، اين علامت بدن را تب مي‌ناميم و بدن با علامت تب خبر از يک بيماري مي‌دهد.

هر تبي عفونت نيست

بيماري‌هاي عفوني سر دسته بيماري‌هاي تب‌دار هستند که به علت وارد شدن ميکروارگانيسم‌هاي خارجي در بدن انسان (ميکروب‌ها، ويروس‌ها، قارچ‌ها و...) تب را ايجاد مي‌کنند اما به غير از بيماري‌هاي عفوني صدمات و ضربات وارده به ما، بيماري‌هاي عروقي، بيماري‌هاي خوني، برخي بيماري‌هاي روماتيسمي و بيماري‌هاي اتوايميون (بدن بر ضدخود ماده‌اي مي‌سازد) نيز مي‌توانند به بروز تب منجر شوند. گذشته از بروز تب، مدت طول کشيدن آن، شدت آن و چگونگي منحني بروز آن و حتي علايم همراه تب مهم هستند و در علت‌يابي تب به ما کمک مي‌کنند که يک کار تخصصي است. ضمنا بايد افزايش درجه حرارت بدن يا تب‌ را از بروز گرمازدگي و بالا رفتن دماي بدن و بي‌حالي ناشي از آن جدا کرد. در موارد گرمازدگي افزايش درجه حرارت بدن بسيار بالا مي‌رود. پوست خشک شده و يکي از موارد درمان اورژنس است. پس مي‌بينيد عوامل محيطي هم در ايجاد تب دخالت دارند. برخي از تب‌ها نيز علل ناشناخته دارند که آنها را FUO مي‌ناميم و تشخيص آن براي شروع درمان بسيار مهم و از تبحر پزشک است. به طور کلي آنچه شما به عنوان يک فرد غيرپزشک ولي آگاه بايد بدانيد اين است که به محض مشاهده علامت تب بايد دو کار مهم را انجام دهيد. اين تاکيد را در دو گروه کودکان وسالمندان به خاطر حساسيت بيشتر آنها بيشتر دنبال مي‌کنيم:
1- پاشويه:
قرار دادن يک حوله آغشته به آب خنک روي پيشاني، پاها (يا ناف به پايين بچه‌ها) به منظور پايين آوردن درجه حرارت بدن.
2- استفاده از مواد تب‌بر مجاز:
مثل استامينوفن يا بروفن تا از بروز تشنج پيشگيري شود و بتوانيد تا رساندن فرد تب‌دار به پزشک تب او را کنترل کنيد. از همه مهم‌تر اينکه به هيچ وجه خود درماني نکنيد. گاهي شما با مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها چنان چهره بيماري را بر هم مي‌زنيد که وقتي فرد را به طبيب مي‌رسانيد واقعا جاي افسوس دارد. لطفا به خاطر تصورات غلط خود مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيک در تب را مجاز ندانيد.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.