با مضرات مصرف پاستیل آشنا شوید

پاستیل از خوراکی های دوست داشتنی بزرگسالان و کودکان است که مصرف بیش از حد آن می تواند موجب بروز مشکلات جدی در افراد شود. برای آشنایی بیشتر با عوارض مصرف پاستیل همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 8 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با مضرات مصرف پاستیل آشنا شوید

پاستیل چیست و چگونه تشکیل شد؟

پاستیل از ژلاتین، شکر و مواد افزودنی تشکیل شده است که طعم های متفاوتی دارد. البته از نوعی واکس برای براق کردن پاستیل استفاده می کنند که با سلامت فرد منافاتی ندارد. یک کارگر ساده که تجربه زیادی در شیرینی پزی داشت رمز درست کردن پاستیل را کشف کرد و نام این آبنبات های خرسی خود را هاریبو گذاشت و سپس برای ایجاد تغییر در مزه و طعم و حتی حالت آنها از مقداری طعم دهنده میوه ای و ژلاتین استفاده کرد و آبنبات هایی درست کرد که عین نرمی، کمی هم سفت بودند، کش می آمدند.

پاستیل های امروزی غیر از شکل و شمایل خرس، در قالب های متعددی مانند شکل حیوانات قورباغه و مرغ و زرافه گرفته تا میوه هایی مثل آلبالو و توت فرنگی و سیب و پرتقال و انار و اشیایی چون خودرو و بطری نوشابه و... با تنوع زیادی در مزه و رنگ و شکل تولید می شوند.


ژلاتین پاستیل چگونه ساخته می شود؟

ژلاتین ماده ای بدون بو و مزه و قند و چربی است که از مقدار زیادی پروتئین تشکیل شده و از کلاژن یا پوست و استخوان حیوانات مانند گاوها و گاهی ماهی ها به دست می آید. برای درست کردن ژلاتین کارخانجات تولید محصولات غذایی کلاژن حیوانات را هیدرولیز می کنند و دو نوع ژلاتین که برحسب غلظت متفاوتند را به دست می آورند. یک نوع از آن به شیوه اسیدی و نوع دیگر به شیوه قلیایی به دست می آید .1


مقدارمصرفی

با اینکه کالری 100 گرم پاستیل با یک وعده غذایی کامل برابر است اما هیچ ماده مغذی و خاصیتی برای بدن ندارد و در علم تغذیه به این نوع مواد که صرفا کالری دارند و بی‌خاصیت هستند، کالری تهی گفته می‌شود، به همین دلیل نباید فراموش کرد که پاستیل مثل شیرینی‌ها و قندها جایگاهش در راس هرم غذایی قرار دارد و باید کمترین میزان مصرف را داشته باشد.
 
درواقع حتی بچه‌ها هم که پرتحرک هستند و امکان چاق شدن‌شان نسبت به بزرگسالان کمتر است، در کل نباید پاستیل و سایر شکلات‌ها و شیرینی‌ها را بیشتر از 50 گرم در روز مصرف کنند. البته این موضوع به سایر برنامه غذایی فرد و اینکه در دیگر وعده‌های غذایی‌اش چه مقدار کالری مصرف می‌کند، بستگی دارد.

 از آنجا که تنوع غذایی امروز بسیار بیشتر از سال‌های پیش است و بیشتر هم خواهد شد .اما نکته مهم این است که هر فرد باتوجه به شرایط خاص خود غذاها و خوراکی‌های مصرفی روزانه‌اش را انتخاب کند. بنابراین فرد باید سعی کند بین انتخاب‌های روزانه‌اش تعادل ایجاد کند تا دچار مشکل چاقی و بیماری‌های مختلف نشود. پاستیل و شکر و شیرینی هم از این قاعده مستثنا نیستند و باید باتوجه به شرایط جسمی فرد و میزان نیازش در روز مصرف شوند.2


مضرات پاستیل

برخی از متخصصان تغذیه با مصرف پاستیل مخالفند و مضراتی برای آن عنوان می‌کنند که عبارت‌اند از:

پاستیل کلسیم بدن را تأمین نمی‌کند
بسیاری از افراد این باور نادرست را دارند که ژلاتین موجود در پاستیل تأمین کننده کلسیم بدن است و انواع میوه‌ای آن می‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کند و می‌تواند جایگزین مناسب و مقوی برای افرادی که به میوه علاقه ندارند، باشد اما باید بدانید ژلاتین موجود در پاستیل از نوع ژلاتین حیوانی و ژلاتین پست‌ترین نوع پروتئین است که پروتئین موجود در آن از پروتئین گوشت، شیر و تخم‌مرغ و… بسیار کمتر است و ارزش غذایی بسیار پایینی دارد.

خراب شدن دندان‌ها با خوردن پاستیل
ترکیبات ژلاتینی موجود در پاستیل باعث می‌شود که آن‌ها به مخاط دهان و دندان‌ها بچسبند و سبب پوسیدگی دندان‌ها شوند پس پاستیل را نجوید و اجازه دهید در دهانتان آب شود و بعد از خوردن پاستیل آن سریع مسواک بزنید.

چاقی و ارتباط آن با خوردن پاستیل
خوراکی‌های شیرینی مانند پاستیل، به خصوص وقتی فرد برای چند ساعت چیزی نخورده باشد، به دلیل قند زیادی که دارند سبب افزایش ناگهانی قند خون و احساس سیری به فرد می‌شود اما این احساس فقط حدود نیم ساعت پایدار است چون افزایش قند خون با افزایش ترشح انسولین همراه است و خیلی زود دوباره گرسنگی سراغ فرد می‌آید، به همین دلیل است که مصرف متداول شیرینی‌ها باعث افزایش تعداد دفعات گرسنگی در روز شده و فرد مجبور به مصرف کالری بیشتر از نیازش می‌شود. به این ترتیب پاستیل و سایر شیرینی‌ها باعث به هم خوردن موازنه کالری‌های دریافتی شده و چاقی فرد را در پی دارد. همچنین پاستیل‌هایی که با قند و شکر طبیعی تولید شده‌اند به شدت چاق کننده‌اند و زیاده روی در خوردن آن‌ها باعث بالا رفتن میزان قند خون می‌شود پس مراقب باشید سلامتتان را به خطر نیندازید. هرکدام از مواد تشکیل دهنده پاستیل‌ها اعم از ژلاتین، شکر، طعم دهنده‌ها و مواد افزودنی عمدتاً اسانس‌های مصنوعی (متشکل از قند مصنوعی) می‌توانند به نوعی مضر باشند.

قند درون پاستیل‌ها از طرفی نیاز بدن کودکان را تأمین و از طرفی اشتهای آن‌ها را برای خوردن غذاهای متنوع و مفید دیگر کور می‌کند، بدین صورت بدن کودکان با محروم ماندن از سایر مواد مفید به سوء تغذیه مبتلا می‌شود. هر ۱۰۰ گرم پاستیل حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری (معادل یک وعده غذای کامل به ویژه برای کودکان) را دارد که چون منجر به چاقی و اضافه‌وزن در کودکان می‌شوند باید در مصرفشان مراقب بود. خوردن پاستیل به افرادی که مشکلات گوارشی و سیستم ایمنی ضعیفی دارند به دلیل ایجاد اثرات سوء توصیه نمی‌شود. همچنین از آنجا که مواد افزودنی حساسیت می‌آورند، نباید به کودکان بیش فعال پاستیل داد.

سایر عوارض پاستیل
برخی تولیدکنندگان ادعا می‌کنند در محصولات پاستیل خود از شکر یا قند طبیعی استفاده نکرده‌اند تا برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند مشکلی از این نظر نباشد. این تا بخش زیادی فقط یک ادعاست. یادتان باشد برای شیرین کردن مزه محصولاتی که با عنوان بدون قند تبلیغ می‌شود از ساکاروز یا همان شیرین‌کننده مصنوعی استفاده می‌شود که معمولاً نوشابه‌های معروف به رژیمی هم درصدی از آن را دارند. ساکاروز و قندهای مصنوعی کبد را به فعالیت بیشتر برای سم‌زدایی از آن وامی‌دارد و به دلیل نیاز به آب بیشتر، کلیه هم در این روند شرکت می‌جوید. از این‌ رو لازم است قبل از خرید یا خوردن مواد دارای ساکاروز این مشکلات را در نظر بگیرید و این از مضرات پاستیل است.

پاستیل‌هایی که با قند و شکر طبیعی تولید شده‌اند به‌شدت چاق‌کننده‌اند. علاوه بر این زیاده‌روی در خوردن آن‌ها باعث بالا رفتن میزان قند خون می‌شود. مراقب باشید سلامتتان را به خطر نیندازید. دقت کنید در مواد مورد استفاده پاستیل و محصولاتی که می‌خرید نامی از پریون ذکر نشده باشد. طبق برخی گزارش‌ها این پروتئین که در برخی پاستیل‌ها استفاده می‌شود، ممکن است باعث بروز بیماری شود.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.persianpersia.com
3.www.blog.karafsapp.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما