با مصرف این مواد غذایی جوان بمانیم

جوان ماندن دغدغه بسیاری از ما است، به طوری که به سراغ ابزارهایی می‌رویم که ما را جوان نشان دهد و حتی برخی با مصرف قرص‌های مختلف در تلاشند تا خود را جوان نگه دارند. تحقیقات نشان داده اند که خوردن یکسری از غذاها که ویژگی های ضدپیری دارند، می توانند به ما تا حدی در سالم و جوان ماندن کمک کنند.پس با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 9 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با مصرف این مواد غذایی جوان بمانیم
سن و سال فقط یک عدد است که در شناسنامه جا خوش کرده است. با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و در پیش گرفتن عادت‌های سالم می‌توانید با علائم پیری مقابله کنید و چند سال جوان تر و شاداب‌تر بمانید. با ما همراه باشید تا رازهای جوان ماندن را با شما در میان بگذاریم.

چه کسی دلش نمی‌خواهد همیشه جوان و شاداب باشد؟ یقیناً در سی یا چهل سالگی نمی‌خواهیم که مثلاً 17 ساله شویم اما مسلماً دلمان می‌خواهد انرژی و قدرت آن موقع‌ها را داشته باشیم و مثل آن موقع‌ها خبری از چین و چروک یا لکه‌های قهوه‌ای روی پوستمان نباشد. بیماری‌های دوره‌ی پیری با بالاتر رفتن سن و سال سرو کله‌شان پیدا می‌شود اما با همه‌ی این حرف‌ها تعداد این ناخوشی‌ها و بیماری‌ها به سبک زندگی ما بستگی دارد. برای اینکه جسم و روحتان جوان بماند توصیه های زیر را جدی بگیرید.


به فکر تأمین آب بدنتان باشید

زمانی که بدن دهیدراته می‌شود یعنی به میزان کافی آب دریافت نمی‌کند بیشتر شبیه کشمش می‌شود تا یک انگور رسیده. برای همین باید به میزان کافی آب بنوشید. هیچ وقت نباید احساس تشنگی کنید. باید قبل از آن آب کافی مصرف کرده باشید. حتماً مواد غذایی سرشار از آب مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز مصرف کنید تا به بهترین نحو آب بدنتان تأمین شود.


فعال‌تر باشید اما زیاده‌روی نکنید

ورزش کردن از بروز پیری زودرس پیشگیری می‌کند اما بهتر است ورزش‌های سبک و منظم انجام دهید نه این که هر از گاهی ورزش‌های سنگین و حرکات شدید داشته باشید که فشار زیادی روی بدن می‌آورند. ورزش سبک و دائمی تأثیر بسیار خوبی در طولانی مدت ایجاد می‌کند.اگر ورزش‌های سنگین مانند دوی مسافت طولانی و یا وزنه برداری و غیره انجام می‌دهید حتماً حواستان به تغذیه‌تان باشید. قبل و بعد از جلسات ورزشی به میزان کافی آب بنوشید. سعی کنید حتماً تحت نظر یک متخصص تغذیه باشید.1


انگور بخورید و جوان بمانید

بیایید در مورد آنوسیانین که به وفور در انگور یافت می‌شود صحبت کنیم و از فواید آن برای جوان ماندن بیشتر بدانیم. این ماده علاوه بر خاصیت ضدآرتروزی آن، به افزایش میزان کلاژن موجود در شبکیه چشم هم کمک می‌کند و جلوی مشکلات مربوط به پیری چشم را به طور کلی می‌گیرد.


قارچ شیتاکه، قرص جوانی و شادابی

موی سفید برای افرادی که سن بالا دارند، غیرطبیعی نیست. اما وقتی افرادی که جوان‌اند یا در شرف پیری هستند، ناگهان موی سفید در خود پیدا می‌کنند، می‌تواند برایشان کمی تعجب‌آور و ناراحت‌کننده باشد. اگر شما هم جزو این افراد هستید، شما را با قارچ شیتاکه آشنا می‌کنم. یکی از دلایل این که موی افراد زودتر از موعد سفید می‌شود این است که با فقدان مس در بدن روبرو می‌شوند. بدن شما برای تولید رنگدانه پوست و مو به مس نیاز دارد و قارچ شیتاکه یکی از بهترین منابع برای تأمین آن است. فقط یک نصف فنجان چای­خوری از قارچ شیتاکه می‌تواند ۷۱ درصد از مس مورد نیاز بدن را به صورت روزانه تامین کند. همه این‌ها فقط با ۴۰ کالری انجام می‌شود. پس اگر می‌خواهید بدانید که چه بخورید تا جوان بمانید، قارچ شیتاکه یکی از آن‌هاست.


پنیر چدار

برای دوست‌داران پنیر چدار، خبر خوبی دارم. غذای موردعلاقه‌تان می‌تواند تا دوران سالمندی، لبخند جوانی بر لب شما آورد. هر چه سن ما بیشتر می‌شود، درخشش لبخند ما هم کمتر می‌شود. البته نمی‌توان به طور کلی زردی دندان‌ها را در سنین بالا از بین برد، اما می‌توان تا حد زیادی ظاهر زرد آن را با کنترل میزان pH دهانتان، کاهش دهید.

در یک تحقیق آمده که “افرادی که تا ۴۸ ساعت، دندان‌های خود را مسواک نکردند و از پنیر چدار استفاده کردند، میزان pH دهان آن‌ها به همان اندازه‌ای می‌رسد که پس از مسواک کردن دهان می‌رسیم”. محیط دهان ما اسیدی است و از بین رفتن رنگ دندان هم مانند کرم‌خوردگی دندان‌ها بسیار طبیعی است. علاوه بر همه این‌ها، ترکیبی که در پنیر وجود دارد می‌تواند اسید داخل دهان را از بین ببرد. پس پنیر جدار هم می‌تواند یکی از راه‌حل‌های جوان ماندن شما باشد.


با گردو جوان‌تر شوید

از بین مغز‌هایی که در مغازه خواروبار فروشی وجود دارند، کدام یک مناسب شما است؟ کدام‌ یکی از آن‌ها به جوان ماندن شما بیشتر کمک می‌کند؟ قطعا گردو بهترین گزینه برای پاسخ به این سوال است. طبق یافته‌های محققان و دانشمندان،گردوها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و امگا۳ هستند که می‌تواند به طرز چشمگیری جلوی خطر بیماری‌های قلبی را بگیرند. اگر یک عدد گردو در ۵ روز هفته بخورید، خطر سکته و حمله قلبی را تا ۴۰% در خود کاهش می‌دهید.2


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی به خصوص ویتامین C و ویتامین A می باشد. اسید فولیک، لیکوپن و آنتی اکسیدان به دلیل رنگ قرمز گوجه فرنگی در آن وجود دارد.

میزان آنتی اکسیدان گوجه فرنگی ۱۴ برابر بیشتر از مواد غذایی دیگر است. این خاصیت گوجه پوست را در برابر اشعه UV نگهداری می کند.
گوجه فرنگی می تواند از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی و عفونی محافظت کند.


زرد چوبه

این ادویه محبوب خواص درمانی شگفت انگیزی دارد. ضد سرطان، ضد التهاب و پایین آورنده سرعت پیری محسوب می شود. از زردچوبه در بیشتر غذاهای خود استفاده کنید هم خلق و خوی شما را خوب می کند هم استرس را از بین می برد.
 

هویج

همه ما از بچگی می دانستیم که هویج برای چشم مفید است. بتاکارون موجود در هویج در بدن انسان تبدیل به ویتامین A می شود. این فرآیند کمک می کند که شبکیه و دیگر بخشهای چشم به خوبی  عمل کنند.

همچنین از پیری و چین و چروک زودرس پوست محافظت می کند.


سیر

از دیگر مواد غذایی که شما را جوان نگه می دارد سیر است. هر چند که بوی نامطبوع سیر بیشتر افراد را اذیت می کند اما خواص درمانی سیر فوق العاده است.

سیر خواص ضد قارچ و ضد باکتری دارد. شما می توانید با مصرف سیر سطح کلسترول خونتان را تنظیم نگه دارید. بهبود گردش خون و حتی خطر ابتلا به برخی از سرطانها با سیر درمان می شود. سیر یک ماده ضد پیری محسوب می شود.3


با انار جوان بمانید

دانه های این میوه ی شگفت انگیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است که از خطوط روی صورت، چین و چروک و خشکی پوست توسط از بین بردن رادیکال های آزاد پیشگیری می کند.

تحقیقات نشان داده مصرف بیشتر ویتامین C چین و چروک و خشکی پوست را در خانم های میان سال کاهش می دهد. همچنین این میوه حاوی آنتوسیانین ( که به افزایش تولید کلاژن کمک می کند و ظاهر پوست را زیبا می کند ) و اسید الاجیک ( ماده شیمیایی طبیعی که التهاب بر اثر اشعه های UV را کاهش می دهد ) است.


بلوبری

با خوردن مقداری از این میوه ی زیبا پوست خود را درخشان کنید، بلوبری حاوی ویتامین C و E است ( که هر دوی این آنتی اکسیدان ها به درخشندگی و حجم پوست کمک می کنند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ) همچنین این میوه حاوی ارابتین، مشتق طبیعی هیدروکینون برای درخشندگی پوست است.


کلم

در لیست بلند بالای مواد مغذی که کلم دارد، ویتامین K ( بهبود دهنده لخته شدن خون سالم، به همین دلیل رگ های خونی اطراف چشم نشت نمی کنند و از تیرگی آن پیش گیری می شود ) و آهن نیز هست. دکتر هاوارد مراد، استاد بالینی کاردانی پزشکی می گوید: کمبود آهن در برنامه غذایی باعث می شود پوستتان رنگ پریده بشود، و رگ های خونی زیر آن به سادگی قابل تشخیص شوند. برای اینکه بیشترین استفاده را از این سبزی ببرید آن را به صورت بخار پز میل کنید نه خام.


تخم مرغ

انگشتان دست ( و همچنین پا ) از پروتئین درست شده اند، پس کمبود پروتئین می تواند آنها را نرم کند. تخم مرغ ها منبع خوبی از بیوتین، یک ویتامین B کمپلکس که اسید آمینه ها را که بلوک های پروتئینی می سازند را متابولیز می کند است. روزانه می توانید یک تا دو عدد تخم مرغ میل کنید.4


لوبیا

تحقیقات نشان داده است که لوبیا غذایی عالی برای قلب است و هرچه بیشتر لوبیا مصرف کنید، قلب سالم تری خواهید داشت.

لوبیا، منبعی عالی از پروتئین های کم چربی و فیبر هستند و می توانند کلسترول خون را پایین بیاورند.

در ضمن سرشار از ویتامین ها از جمله ویتامین B، آنتی اکسیدان، پتاسیم و آهن هستند.


ماهی

غذاهای دریایی به ویژه ماهی های چرب مانند قزل آلا، حاوی اسیدهای امگا3 بوده که حافظه را بهبود می بخشند و عملکرد مغز را افزایش می دهند و اثرات ضد التهابی خوبی دارند.

همچنین برای درمان یبوست مناسب هستند.


روغن زیتون

اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که روغن زیتون حاوی چربی های تک اشباع نشده هستند.

این نوع چربی ها برای قلب و بدن بسیار مفیدند و خاص ضدپیری دارند.5


بذر کتان؛ اکسیر جوانی پوست

بذر کتان که منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک، و امگا ۳ است. علاوه بر این‌ها تخم کتان می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.

بسیاری از خواص بذر کتان هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند، حتی بسیاری از فوایدی که در حال حاضر درباره‌ی بذر کتان ادعا می‌شود، فاقد اعتبار علمی است. با این حال تحقیقات جدید، نشان می‌دهند که بذر کتان می‌تواند آن خوراکی اعجاب انگیزی باشد که در رویاهای مان است.


برگ زردآلو، نگهبان رنگ پوست

زردآلو میوه ای شیرین با طبیعتی سرد و تر است. زردآلو برای پوست و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان بیماری های داخلی بسیار موثر است. این میوه دارای مقادیر زیادی قند طبیعی است که راحت هضم می شوند و دارای ویتامین های A، C، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین(B3) می باشد. این میوه مقوی و لذیذ سرشار از ویتامین های A، C و گروه B  است و مواد معدنی مختلفی شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی نیز دارد.


آووکادو؛ میوه جوانی

آووکادو چرب است و درای اسیدهای آمینه مختلف مانند سیستین Cystine تریپتوفان Tryptophane و تیروسین Tyrosine می باشد. روغن آووکادو بهترین کرم برای پوست است زیرا به آسانی در پوست نفوذ یم کند و به پوست شادابی می دهد.6


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.zimed.ir
3.www.eghtesadnews.com
4.www.mashreghnews.ir
5.www.mostaghelonline.com
6.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.