فواید طالبی

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین آ است و مملو از بتاکاروتن بوده که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان بسیار عالی است که از سرطان پیشگیری می کند، کلسترول را کاهش می دهد و درصد بیماری های قلب و عروق را به طرز چشمگیری کم می کند.با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص طالبی آشنا شوید.
چهارشنبه، 9 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید طالبی

طالبی چیست؟

برخی عقیده دارند که طالبی و خانواده ملون (مثل هندوانه، گرمک و خربزه) از هند می‌آیند. طالبی درواقع پیوند گرمک و خربزه قندک است که نام علمی آن Cucumis melo var. Reticulatus است. نقوش و بافت پوست خارجی آن بسیار به گرمک شباهت دارد، اما رنگ قسمت داخلی آن مثل خربزه قندک، زرد روشن تا سبز است.

طعم طالبی ترکیبی خاص از مزه گرمک و خربزه دارد که برای بسیاری از مردم دل‌چسب است. مثل دیگر میوه‌های خانواده‌ی ملون، طالبی نیز باید به‌صورت تازه مصرف شود. طالبی‌ها معمولا اندازه‌ی کوچکی دارند، بنابراین می‌توانید تعداد بیشتری از آن بخرید.


ارزش غذایی طالبی

طالبی داری مقدار زیادی ویتامین A و ویتامین C، کاروتنوئید (دسته‌ای از رنگ‌دانه‌ها که نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بعضی بیماری‌های تخریبی در بدن انسان دارد) و بسیاری از موادمعدنی مثل پتاسیم، کلسیم و آهن است. طالبی فیبر زیادی نیز دارد. کالری طالبی کم است و هیچ‌گونه چربی یا کلسترولی در آن وجود ندارد.


خواص طالبی


بهبود سلامت قلب
طالبی از دو طریق به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند: این میوه با داشتن مقدار زیاد فیبر خوراکی، به پایین آوردن کلسترول بد یا همان ال‌دی‌ال در بدن کمک می‌کند که درنتیجه محافظی در برابر گرفتگی رگ ها به‌حساب می‌آید. همچنین، وجود مقدار زیاد پتاسیم که مثل رگ‌گشا عمل می‌کند، باعث کاهش فشار خون در بدن می‌شود. درنتیجه شانس به‌وجود آمدن بیماری‌های قلبی عروقی یا حمله قلبی و سکته قلبی به‌حداقل می‌رسد.

کمک به هضم غذا
طالبی سرشار از فیبر خوراکی (به‌طور خاص فیبر محلول مثل پکتین) است و می‌تواند به دفع مواد زاید از روده و درمان یبوست و سایر مشکلات مربوط به روده کمک کند. علاوه‌براین،‌ فیبر محلول به شما احساس سیری می‌دهد و باعث جلوگیری از پرخوری و درنتیجه کمک به رژیم کاهش وزن در بدن می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
یکی دیگر از خواص طالبی وجود موادمغذی مثل ویتامین سی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین آ، کاروتنوئید و بیوفلاوونویدها (زردینه) نیز به‌عنوان آنتی اکسیدان از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. این موادمغذی می‌توانند رادیکال های آزاد که سلول‌های سرطانی را به‌وجود می‌آورند حذف و خنثی کنند. طالبی حاوی ترکیبات اورگانیک است که به‌طور مستقیم در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان روده و سرطان سینه نقش دارد.1

ضد پیری
پوست بدن ما برای حفاظت به کلاژن نیاز دارد. کلاژن ماده ای می باشد که از اثرات پیری جلوگیری می کند. طالبی دارای کلاژن زیادی برای سلامت بدن می باشد. مصرف این میوه باعث می شود تا از پیری زودرس جلوگیری شود.

گزینه ی رژیمی خوب
شاید ندانید که نود درصد طالبی را آب تشکیل می دهد. آب موجود در طالبی باعث شادابی و جوانی شما می باشد و از ابتلا به گلودرد جلوگیری می کند. طالبی دارای کالری کم و کلسترول کمی دارد. برای کسانی که رژیم دارند این میوه مناسب است.

ضد سرطان
طالبی به خاطر داشتن کاروتنوئیدش مانع از ابتلا به سرطان می شود. کاروتنوئید یک رنگدانه طبیعی موجود در میوه ها می باشد که این مورد در طالبی زیاد است و از سرطان سینه و ریه جلوگیری می کند.

پیشگیری از حمله ی قلبی
آدنوزین موجود در طالبی از رسوبات خون که به حمله قلبی منجر می شود جلوگیری می کند. آدنوزین می تواند به بدن شما در سرکوب کردن سلول های خونی مزاحم کمک کند تا احتمال حمله ی قلبی کاهش پیدا کند.

سلامت چشم
این میوه سرشار از بتاکاروتن است که برای افزایش دید و حفظ سلامت چشم بسیار مفید است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل شده و برای بهبود عملکرد چشم بسیار مفید است.2

منبع لیکوپن
لیکوپن ماده‌ای مفید است. لیکوپن در گوجه فرنگی هم یافت می‌شود، اما مقدار لیکوپنی که در این میوه یافت می‌شود بیشتر است. طالبی سرشار از لیکوپن است. لیکوپن ترکیبی فعال است که می‌تواند به ما کمک کند سلول‌های خطرناک سرطانی را از بین ببریم. لیکوپن نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد بلکه خطر حمله‌ی قلبی را نیز کم می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید قلبی سالم داشته باشید و از خود در برابر سرطان حفاظت کنید این میوه را که به شما پیشنهاد می‌شود مصرف کنید.

جلوگیری از دیابت
دیابت به خاطر مصرف بیش از حد خوراکی‌های چرب و شیرین اتفاق می‌افتد. دیابت یک بیماری ژنتیکی است. هرچند دیابت به عنوان بیماری ژنتیکی شناخته می‌شود، اما این به معنی آن نیست که شما از آسیب این بیماری در امان هستید. محتوای قند و آب درون این میوه می‌تواند به شما کمک کند بخش خطرناک خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید را به صورت متعادل در بیاورید. طالبی همچنین سرشار از کالری‌هایی است که می‌توانند باعث شوند احساس سیری و عدم گرسنگی کنید.

تسکین دستگاه گوارشی
طالبی نه تنها سرشار از مقدار فراوانی ویتامین است بلکه پر از آب و فیبر نیز هست. به خاطر همین آب و فیبر زیاد است که این میوه انتخاب شماره‌ی یک برای دسر‌ها به شمار می‌رود. طالبی می‌تواند به شما کمک کند باعث تسکین دستگاه گوارشی خود بشوید. پس، این برای کسانی که مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست دارند، خبری خوش به شمار می‌رود. می‌توانید خود این میوه را مصرف کنید یا این که از آن یک آبمیوه‌ی خانگی تازه درست کنید.

زیبایی درونی
این میوه همچنین می‌تواند به شما به خصوص به زنان کمک کند که به زیبایی درونی دست پیدا کنند. داشتن مبنایی روزانه برای مصرف طالبی می‌تواند به خاطر محتوای آب زیاد چهره‌ی شما را به صورت طبیعی روشن‌تر کند. طالبی همچنین رسوبات پوستی را می‌شوید و از بین می‌برد. شما می‌توانید خود این میوه را مصرف کنید یا از آن آبیموه‌ی خانگی تازه، اسموتی یا سایر انواع مختلف طالبی فراوری شده تهیه کنید.3


خواص تغذیه ای طالبی

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین آ است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. در یک فنجان آب طالبی فقط 56 کالری انرژی وجود دارد ولی 129% نیاز روزانه ما به ویتامین آ را تامین می کند که تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

ویتامین ث یکی دیگر از خواص طالبی است. طالبی علاوه بر ویتامین های آ وث حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین های ب6،ب3،ب5 وب1 است.


خواص درمانی طالبی

طالبی میوه ای اشتها آور است.

طالبی، ادرارآور، نرم کننده (ملیّن) و موجب طراوت و شادابی پوست بدن است.

خوردن طالبی، بعد از غذا برای درمان کم خونی مفید است.

از جمله خواص طالبی مفید بودن آن برای کسانی که سل ریوی دارند و یا مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، مفید است.

طالبی سرشار از ویتامین های آ وث و سلولز است.

طالبی ملّین است؛ مخصوصاً برای کسانی که از یبوست می نالند مفید است.

طالبی، تشنگی را در تابستان تسکین می دهد.

گوشت طالبی برای تسکین سوختگی های سطحی و یا درمان ورم پوست موثر است.

آب طالبی برای نرم نمودن پوست مفید است.


احتیاط لازم در مصرف طالبی

کسانی که مرض قند دارند باید در خوردن طالبی جانب احتیاط را رعایت کنند و کمتر مصرف کنند.

کسانی که ورم معده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده روی کنند.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.parsiday.com
3.www.snn.ir
4.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.