انواع روش کاشت ریش و مزایا و معایب آن

رویکرد کاشت ریش برای کسانی که برخی از مناطق ریش آن‌ها فاقد مو بوده و ظاهری تکه‌تکه پیدا کرده است، مناسب است. کاشت مو در صورت می‌تواند برای افراد دارای الگوی ریزش موی مردانه (MPH) نیز موثر باشد و بنابراین، این افراد، واجد شرایط این نوع درمان هستند.
پنجشنبه، 10 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع روش کاشت ریش و مزایا و معایب آن
شاید برای افرادی که ریششان به‌طور طبیعی و کامل رشد می‌کند، موضوع کاشت ریش خیلی عجیب باشد. اما این روش درمان مناسب افرادی است که برای داشتن ریش کامل به کمک نیاز دارند.

کاشت مو در صورت به عنوان ترمیم مو در منطقه‌ای از صورت که در آن رشد مو نازک بوده یا به کلی از بین رفته است، تعریف می‌شود. از این روش برای ترمیم سبیل یا ریش بزی و نیز ریش گونه، خط ریش و هر جایی روی صورت که داشتن مو مطلوب است، حتی اگر قبل از آن هیچ مویی در آن منطقه خاص وجود نداشته است، استفاده می‌شود.

کاشت مو در صورت همچنین با هدف پنهان کردن زخم‌های ناشی از آکنه یا دیگر انواع زخم‌ها استفاده می‌شود. ریزش موهای صورت به علت‌های مختلفی اتفاق می‌افتد. این امر می‌تواند نتیجه‌ای از جراحت، جراحی، سوختگی، الکترولیز، لیزر موهای زائد یا ژنتیک باشد.

ریش تاثیر مهمی روی شخصیت و هویت فردی دارد. بسیاری از افرادی که برای کاشت ریش به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که موهای بسیار کمی روی صورت خود دارند. آن‌ها به دنبال این هستند که ریش‌های ضخیم‌تر و پرپشت‌تری داشته باشند که البته همیشه ایجاد تغییری که مدنظر این افراد است، چندان آسان نیست.
 

کاشت ریش برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

رویکرد کاشت ریش برای کسانی که برخی از مناطق ریش آن‌ها فاقد مو بوده و ظاهری تکه‌تکه پیدا کرده است، مناسب است. کاشت مو در صورت می‌تواند برای افراد دارای الگوی ریزش موی مردانه (MPH) نیز موثر باشد و بنابراین، این افراد، واجد شرایط این نوع درمان هستند.

این روش درمان برای بیماران مبتلا به Alopecia Universalis که مویی رو کل بدن ندارند، مناسب نیست. این بیماری شکل پیشرفته‌ای از طاسی منطقه‌ای است. طاسی منطقه‌ای موجب ایجاد تکه‌های گرد بی‌مو روی سر می‌شود. تصور می‌شود اثر متقابل بین عوامل محیطی و ژنتیک در آغاز این بیماری نقش داشته باشند.

انواع روش کاشت ریش و مزایا ومعایب آن

روش کاشت ریش

به‌منظور پیوند مو از دو روش FUT و FUE استفاده می‌شود. تفاوت اصلی بین روش‌های کاشت موی FUT ( پیوند واحدی فولیکول) و FUE (استخراج واحدی فولیکول) در این است که جراح در روش FUT نواری از پوست ناحیه‌ دهنده را برمی‌دارد و سپس از آن پوست فولیکول‌ها به‌صورت انفرادی استخراج کرده و به مناطق بدون مو منتقل می‌کند. در روش FUE، فولیکول‌ها برای کاشت در ناحیه‌ مورد نیاز، به‌صورت انفرادی از روی پوست سر برداشته می‌شوند. اینکه کدام تکنیک برای بیمار مناسب‌تر است، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

دربسیاری از کلینیک‌ها از رویکرد FUE برای کاشت ریش استفاده می‌شود. فولیکول‌های مو به‌صورت انفرادی با استفاده از ابزار مخصوصی که کمترین جای زخم را بر جای می‌گذارد، از پوست سر جدا شده و سپس به کمک یک میکروسکوپ برای پیوند روی پوست صورت آماده می‌شوند. پزشک فولیکول‌های مو را به مناطقی از ریش که دارای زخم یا بدون مو بوده یا مناطقی که مد نظر بیمار است، انتقال می‌دهد. لازم است فولیکول‌ها در منطقه گیرنده با زاویه و تراکم مشابه با الگوی طبیعی رشد مو پیوند شوند تا ریش ظاهری طبیعی پیدا کند.
 

کاشت ریش و سبیل به روش sut

در کاشت ریش و سبیل به روش sut می توان در تمامی مناطق از قبیل (چانه، پشت لب، خط ریش و ...) کاشت و پیوند مو را انجام داد. کاشت مو علاوه بر سر و ابرو در نواحی ریش و سبیل هم قابل اجرا می باشد. اصولا می توانیم بگوییم که در قسمت هایی از سر، ابرو، ریش و سبیل که خالی از مو می باشند می توان از تکنیک های پیوند مو استفاده کرد.

ریش و سبیل برای آقایان بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از رکن های اساسی در زیبایی مردان به شمار می رود که نبود آن به نوعی آزار دهنده بوده و جلوه منفی در بردارد.

ریزش مو در نواحی ریش و سبیل به دو شکل می باشد که در نوع اول عموما به شکل مادرزادی بوده و از ابتدا فرد فاقد ریش و سبیل می باشد، اما نوع دوم ریزش ریش و سبیل به عوامل محیطی مربوط بوده است که ناشی از استرس، اضطراب و ... می باشد. 

در مرحله اول فردی که دچار ریزش ریش و سبیل شده است، سراغ داروها و درمان هایی نظیر قرص و آمپول می رود که متاسفانه این نوع درمان ها نه تنها باعث رویش مو نمی شوند بلکه برخی از آنها عوارض جانبی در برداشته و باعث می شود موهای موجود هم ریزش پیدا کنند.

کاشت ریش و سبیل بهترین و تنها راه حل برای کاشت ریش و سبیل می باشد که به روش های مختلفی انجام می شود در اینجا سعی بر این داریم جدیدترین تکنیک کاشت ریش که به نام کاشت ریش و سبیل به روش SUT است را به شما معرفی کنیم.

کاشت ریش و سبیل به روش SUT بهترین و آخرین تکنیک کاشت ریش و سبیل است که در این روش دیگر نیازی به جراحی های طولانی مدت، خونریزی های شدید، درد، عوارض های جانبی، دوران نقاهت و ... نبوده و صفر تا صد پروسه برداشت با دستگاه انجام می شود. مزیت آن هم در این است اگر برداشت گرفت ها با دستگاه انجام شود اولا گرفت کاملا سالم برداشت شده و ثانیا آسیبی به گرفت های اطراف گرفت کاندید زده نمی شود. در نتیجه از تمامی و کلیت ظرفیت بانک مو می توان استفاده کرد. عزیزانی که تمایل به کاشت ریش و سبیل به روش SUT  را دارند، مطلع باشند که کاشت ریش و سبیل با تکنیک SUT  کاملا حساس و پیچیده بوده و انجام آن در یک جلسه میسر می باشد. 

انواع روش کاشت ریش و مزایا ومعایب آن

آیا پیوند ریش دائمی است؟

همچون کاشت مو، کاشت ریش دائمی‌ترین درمان ترمیمی است. فولیکول‌های مو از ناحیه‌ای از پوست سر که احتمال ریزش موهای آن در اثر افزایش سن بسیار کم است، برداشته می‌شوند. این بدان مفهوم است که رشد این موها تا چندین سال ادامه خواهد داشت. البته این احتمال وجود دارد که با افزایش سن، موهای باقیمانده روی صورت دچار تغییر شوند و ظاهر فردی که کاشت ریش انجام داده تغییر کند. این امر معمولا طی مراحل مشاوره با فرد متقاضی مطرح می‌شود.

در فرایند کاشت ریش حدود ۴ تا ۷ هزار فولیکول مو به ناحیه ریش پیوند زده می‌شود. البته در بسیاری از موارد، برای یک ریش کامل فقط به ۲۵۰۰ فولیکول نیاز است. گاهی اوقات نیز برای اینکه ضخامت و پرپشتی طبیعی ریش حفظ شود، به جای پیوند فولیکول‌ها به صورت جداگانه، از پیوند دو مو با هم استفاده می‌شود.

نتیجه عمل کاشت ریش: این رویکرد معمولا موفقیت‌آمیز است اما در برخی موارد باید حین انجام عمل مواردی را مد نظر قرار داد. ضمن اینکه انتظار فرد متقاضی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی آنچه او انتظار دارد، عملی نیست.

ساختار: مویی که از سایر نقاط بدن برداشته و در ناحیه‌ی ریش کاشته می‌شود، ازلحاظ کیفیت با مویی که به طور طبیعی در ناحیه ریش می‌روید، یکسان نیست. به طور کلی مویی که در پوست سر رشد می‌کند، از موهای بخش‌های دیگر بدن متفاوت است.

ریشه موهای روی بدن تنها حاوی یک مو است. از طرف دیگر، یک ریشه موی سالم قابل رشد که از پوست سر برداشته می‌شود، حاوی دو یا تعداد بیشتری مو است. بنابراین زمانی که یک ریشه برداشته شده از پوست سر روی صورت بیمار کاشت می‌شود، دشوار است که در جهت طبیعی رشد مو رشد کند. پزشکی که این کار را انجام می‌دهد باید بتواند مناسب‌ترین ریشه‌ها را برای برداشت از منطقه‌دهنده  پوست سر تشخیص دهد.

ضخامت مو: موهای برداشته شده از پوست سر از نظر ضخامت با موهای طبیعی ریش متفاوتند؛ آن‌هایی که از پوست سر برداشته می‌شوند، از موهایی که در ناحیه ریش می‌رویند، نازک‌ترند. ضخامت بیشتر موهای طبیعی ریش موجب آسیب‌پذیری بیشتر موهای پیوند شده می‌شود و آن‌ها را دربرابر شکستگی و چند شاخه شدن حساس می‌کند.

تراکم موی ریش نیز همانند تراکم موی سر نخواهد بود. به همین خاطر، کنترل جهت رشد مو پس از کاشت دشوار است.

سطح رشد این دو نوع از مو نیز یکسان نیست. موی گرفته شده از پوست سر ممکن است سریع‌تر از موی طبیعی ریش رشد کند. این امر می‌تواند روی ظاهر فرد تاثیر داشته و موجب نارضایتی وی از نتیجه‌ی عمل شود.

گاهی اوقات کاشت مو در صورت موجب ایجاد زخم‌هایی در اطراف موهای کاشته شده می‌شود که ممکن است وقتی موهای ریش اصلاح شوند، جای این زخم‌ها دیده شود. این زخم‌ها معمولا آزاردهنده بوده و هنگام اصلاح صورت ممکن است خونریزی کنند زیرا سطح آن‌ها با دیگر بخش‌های پوست یکسان نیست. احتمال بروز این تاثیرات به‌ویژه اگر عمل کاشت ریش به وسیله فردی غیرمتخصص و بی‌تجربه انجام گیرد، بسیار بیشتر است.

انواع روش کاشت ریش و مزایا ومعایب آن

علل ریزش ریش و سبیل

1. عوامل فیزیکی و سوانح سوختگی ،ضربه ،بریدگی ،اعمال جراحی ،جای زخم ،جای اسکار و ... .
2. نداشتن و طاسی از ابتدا به صورت  ارثی ،مادرزادگی یا هیپوتریکوزیس ( عدم وجود فولیکولهای مویی موجود ) .
3. مشکلات و کمبود هورمون مردانه ( آندروژن ) قبل از سن بلوغ و از جمله بیماریهای 
 

 کاشت ریش و سبیل

کاشت ریش کاملا شباهت به کاشت موی سر دارد، اما کاشت ریش از میزان حساسیت و دقت بالاتری برخوردار است. برای کاشت ریش باید به جهت رشد موها یا به اصطلاح زاویه خواب موها دقت شود. در صورتی که به این موارد توجه شود، کاشت ریش بسیار دقیق تر و طبیعی تر خواهد بود.

پس از استخراج فولیکول های مو از نواحی انتقال دهنده، آنها از هم جداسازی میشوند و در سطح صورت شکاف های بسیار ریزی در جهت رویش موها ایجاد می شود تا فولیکول های استخراج شده در نواحی مورد نظر با سوزن های بسیار ریز و نازکی بدون آسیب رسانی به پوست پیوند زده میشوند.
 

نکات مهمی که در کاشت ریش باید به آن توجه کرد

• گرفت هایی که جدید پیوند زده شده مانند موی معمولی رشد میکند و این حالت برای همیشه ادامه خواد داشت. 

• موی پیوند زده شده طبیعتا خصوصیات قبلی خود را حفظ خواهد کرد و ریزش نخواهد داشت و از الگوی ریزش مو یا کم پشت بودن موها در ناحیه ای که کاشته شده پیروی نمی کند و ثابت باقی خواهد ماند.

• علاوه بر مردانی که به طور ژنتیکی ریش یا سبیل آن ها رویش نمی کند ،مردانی که قسمتهایی از ریش آن ها تراکم کمتری دارد و یا قسمت هایی از آن خالی است مناسب ترین کاندیدا ها برای این عمل هستند.

• کاشت ریش طبیعی برای افرادی که بر اثر وجود جای زخم یا جای سوختگی یا جای بخیه ی عمل جراحی روی صورت بخشی از موهای صورت آن ها رشد ندارد ، بسیار مناسب است. با انجام این عمل می توان جای زخم و سوختگی و بخیه را با کاشت مو پوشاند و از قرار گرفتن در معرض دید حفظ کرد.

• کاشت ریش برای افرادی که دوست دارند چانه آن ها کمی ته ریش داشته باشد و افرادی که دوست دارند یک خط ریش زیبا و مشخص داشته باشند اما موهای صورت آن ها کم پشت و پراکنده است ، بسیار مناسب است.

• کاشت ریش را میتوان برای افرادی انجام داد که الگوی پر پشت یا کم پشت بودن موهای صورت خود را می خواهند تغییر بدهند با این کار می توان شکل و فرم چهره فرد را تغییر داد.
 

معایب کاشت ریش به روش های رایج و سنتی

* عوارض پس از کاشت ریش به روشهای رایج و سنتی از قبیل: خونریزی، تورم سر و صورت، درد، باقی ماندن جای اسکار و جای بخیه و... هستند .
* ایجاد برشی بزرگ در ناحیه پشت سر که احتمال باقی ماندن اسکار یا جوشگاه در آن وجود دارد.
* کاسته شدن حجم بانک مو به نحوی که در مراحل بعدی برای پیوند مجدد مو بیش از یک و یا حداکثر دو باردیگر نمی‌توان از بانک موی فرد برای ایجاد تراکم استفاده کرد.
* طولانی بودن زمان انجام کاشت ریش.
 
موارد یاد شده بخشی از معایب و عوارض های جانبی کاشت ریش به روش های رایج و سنتی می باشد که به آن ها اشاره کردیم .
انواع روش کاشت ریش و مزایا ومعایب آن

مزایای کاشت ریش به روش  FUE ،SUT

* ریش و سبیل با ظاهری کاملا طبیعی است. 
* از لحاظ هزینه کاشت ریش و سبیل به این متد مناسب تر و مقرون به صرفه میباشد.
* بعد از کاشت ریش فرد میتواند ریش یا سبیل خود را از ته تراشیده ،بلند کرده و یا پیرایش کند . 
* افزایش جذابیت و آراستگی ظاهری فرد در چشم دیگران است.
* پوشاندن ایرادات و سوانح ایجاد شده پوستی در ناحیه ریش و سبیل . 
* این تکنیک، عوارض خطرناک ندارد و کاشت به صورت سرپایی و با بیحسی موضعی و بدون بیهوشی صورت میگیرد .
 

روند رشد موهای کاشت شده چگونه است؟

افرادی که در ناحیه ریش و سبیل پیوند مو انجام می دهند در مقایسه با کسانی که پیوند موی سر انجام داده اند ، به طور واضح و آشکارتری رشد موی خود را مشاهده می کنند. معمولا دو ماه پس از کاشت ریش شما رشد چشمگیری را در ناحیه ی پیوند زده شده خواهید دید. در صورتی که می خواهید بگذارید ریش شما خیلی بلند شود باید بین 4 تا 6 ماه وقت بگذارید.

وقت بگذارید تا از فاز استراحت به فاز رشد کامل برسند و همانند ریش و سبیل طبیعی مردانه رویش داشته باشند
 

هزینه کاشت ریش به روش FUE ،SUT

بیشترین تعیین کننده هزینه کاشت ریش و سبیل به روش FUE ،SUT بستگی به تعداد گرافت‌ها و روش به کار برده شده لازم برای انجام کاشت ریش دارد البته عواملی مانند ،شهرت و مهارت و سابقه کار پزشک، میزان مدرنیزه بودن کلینیک و تجهیزات مورد استفاده وغیره تاثیر بسزائی میتوانند داشته باشند. البته پزشک با دیدن ریش فرد در همان جلسه مشاوره می‌تواند تخمین دقیق ‌تری نسبت به هزینه‌های این درمان را ارائه دهد.

سخن پایانی: کاشت ریش، روش درمانی مناسبی برای افراد دارای زخم در ناحیه ریش یا افرادی که بخش‌هایی از قسمت ریش آن‌ها بدون مو است، می‌باشد ولی اگر به وسیله فرد متخصص انجام نشود، عوارضی را به همراه داشته و ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت کلینیک رنسانس
سایت سوت هیر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.