درمان سردرد بدون دارو

اگر دچار سردرد شده اید و می خواهید بدون مصرف قرص و دارو درمان شوید بهتر است این مطلب را بخوانید.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
درمان سردرد بدون دارو
سر درد یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت بدن است و علل بسیاری دارد، التهاب در قسمت داخلی جمجمه، استرس و اضطراب یا کمبود خواب، اختلالات سیستم عروقی، انقباض عروق خونی باعث ایجاد فشار داخلی در مغز از عللی است که فرد گرفتار سردرد‌ می‌شود.

سردرد ساده  و میگرن‌ علائم مختلفی دارند، به عنوان مثال در سر درد‌های میگرنی فرد حساسیت به نور دارد و سردرد‌ها ضربان دار و یک طرفه هستند.

درمان‌های مختلف برای سردرد وجود دارد، گاهی سردرد‌ها به حدی شدیدی هستند که مسکن‌ها تاثیری ندارند و فرد باید به پزشک مراجعه کند.


حمام آب گرم

حمام آب گرم همیشه یک استراتژی مفید برای خلاص شدن از تنش‌ها و اضطراب هاست، چرا که سردرد می‌تواند ناشی از استرس بیش از حد باشد و با این روش به سردرد خود پایان دهید.

همچنین می‌توانید از آروماتراپی برای از بین بردن سردرد و دیگر مشکلات استفاده کنید.

یک وان آب گرم

۵۰ گرم نمک معطر

وان حمام را با آب گرم پر کنید و نمک حمام و اسانس‌های معطر را اضافه کنید، ۳۰ دقیقه بمانید و اگر وان ندارید از اسانس‌های معطر استفاده کنید تا در مدت استحمام احساس آرامش کنید.


چای بابونه بنوشید 

بابونه دارای خواص آرام بخش و ضد التهابی است و چای بابونه یک درمان مؤثر برای تسکین سر درد است و به دلیل خواصی که دارد، درد معده را کاهش می‌دهد و در از بین بردن سردرد بسیار موثر است.

فرمول چای بابونه
۳۰ گرم بابونه

۵۰۰ میلی لیتر آب

کمی شکر

آب را حرارت دهید تا به جوش برسد، بابونه را اضافه کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه در آب جوش باقی بماند و در یک فنجان آن را شیرین کنید و بنوشید.


ماساژ سر

ماساژ سر به شما کمک می‌کند تا عضلات خود را آزاد کنید و تحرک عروق خونی کمتر شود، ماساژ سر برای از بین بردن تنش‌ها و تسکین سردرد یکی از موثرترین گزینه هاست، کافی است تا کمی سر را اساژ دهید و نتیجه آن را ببینید، مخصوصا اگر ماساژ با اسطوخودوس انجام شود.

عناصر
۵ قطره روغن زیتون یا نارگیل

۵ میلی لیتر اسانس اسطوخودوس

ماساژ باید نرم و به طور مداوم به صورت حرکات دایره‌ای روی پیشانی، ابروها، استخوان گونه و گیجگاه با فشار بر روی این نقاط باشد.


سرکه سیب

سرکه سیب، می‌تواند به کاهش تنش‌ها و ایجاد احساس آرامش و خلاص شدن از سردرد‌ها کمک کند، خوردن ترکیب سرکه سیب و آب می‌تواند سردرد شما را کاهش دهد.

عناصر
۲۰۰ میلی لیتر آب

۱۰ میلی لیتر سرکه سیب قرمز

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سیب را در سه لیوان آب اضافه کنید و در طول روز آن را بنوشید.1


آروماتراپی

آروماتراپی مطالعه ای این است که چگونه بوی خاصی می تواند واکنش های مثبت و حتی التیام بخشی را در مغز ایجاد کند.بعضی از بوها برای تسکین و کاهش سردرد گزارش شده اند. اینها شامل عصاره نعنا، اوکالیپتوس و روغن اسطوخودوس هستند.


طب سوزنی

طب سوزنی شامل استفاده از سوزن های خوب و تیزی در بخش های کلیدی بدن به عنوان وسیله ای برای ترویج جریان انرژی است. به نظر می رسد که این گروه درد طبیعی بدن را تحریک می کند، و طبق آمار موسسه ملی بهداشت، نشان داده شده است که شدت و میزان سردرد را کاهش می دهد.


ورزش های تنفسی

بله، نفس کشیدن. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما سردردهای مربوط به تنش گاهی اوقات با تمرین های تنفس منظم تسکین می یابند که به تمرکز ذهن و تسکین دادن ماهیچه های شما کمک می کنند.

با پیدا کردن یک مکان آرام و یک صندلی راحت در منزل، دفتر، یا مکان دیگر، جایی که حواستان پرت نشود، شروع کنید. سپس، نفس موزون و آرامی بکشید، به مدت پنج ثانیه هر کدام از دم و باز دم را طول بدهید. همانطور که استراحت می کنید، سفتی ماهیچه شما کاهش می یابد.

همچنین می توانید با تمرکز بر روی هر گروه عمده ماهیچه در بدن خود یک تکنیک استراحت رو به پیشرفت را امتحان کنید. از نوک پا شروع کنید و به راه خود ادامه دهید.


هیدراتاسیون

کم آبی می تواند به سردرد کمک کند، اما به راحتی می توان از آن اجتناب کرد. همان طور که نوشیدنی ها می توانند باعث کاهش سردرد شوند، انواعی هم هستند که می توانند آن ها را تحریک کنند.

نوشیدن بیش از حد قهوه و یا نوشیدن بیش از حد کافیین باعث سردرد خواهد شد. بنابراین اگر شما به طور معمول روز خود را باقهوه شروع می کنید، می توانید آن را نصف کنید.2


چای زنجبیل

مصرف زنجبیل برای درمان سردردهای میگرنی توصیه می‌شود. مقداری آب و زنجبیل تازه را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید چهار تا پنج دقیقه خیس بخورد سپس آن را صاف کنید و بنوشید.


هدبند

هنگام ابتلا به سردرد هدبند و یا حتی یک روسری یا باندی را دور سر خود ببندید تا از جریان خون در پوست سر کاسته شود. این کار به کاهش سردرد کمک می‌کند.3


کف پا را در آب قرار دهید

پاها را در تشت حاوی آب گرم به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید و پودر خردل به آن اضافه کنید تا درد سریع تسکین پیدا کند.


بد نیست بدانید برای درمان سردرد ابتدا یبوست را از بین ببرید

از دیدگاه طب سنتی تا زمانی که مبتلا به یبوست معده هستید برای درمان سردرد بهیچ عنوان دنبال هیچ دارویی بجز داروهای درمان یبوست معده نروید که فقظ پول و وقت خود را ضایع خواهید کرد.4


پناه بردن به تاریکی

زمانی که دچار سردرد می‌شوید، نور می‌تواند بسیار مضر باشد. میگرن (و سردرد) اغلب در اثر محرک‌های حسی ایجاد می‌شود. نور نیز چنین محرکی است. بستن راه ورود نور به محیط، سبب تسکین فوری و چشم‌گیر می‌شود. اگر پرده‌ها را بکشید یا چند لامپ را در اتاق‌تان خاموش کنید، سردرد شما کاهش خواهد یافت. همچنین می‌توانید عینک آفتابی به چشم بزنید. عینک جلوی نور داخل خانه و خارج خانه را می‌گیرد و شما از نور طبیعی و غیرطبیعی محافظت می‌کند.


حرکات کششی

حرکات کششی مخصوص درمان سر درد می‌توانند برای تسکین تنش ماهیچه‌ها که احتمالا نقش بزرگی در ایجاد درد دارد، مفید باشند. در این‌جا چند حرکت کششی سریع می‌بینید که می‌توانید دفعه‌ی بعدی که سردرد پدیدار می‌شود، آنها را امتحان کنید:

حرکت دادن گردن (چانه به جلو، بالا و به طرف هر دو شانه)

بالا انداختن شانه (شانه رو به بالا، روبه بالا و جلو، رو به بالا و عقب)

ایزومتریک گردن (کف دست را روی پیشانی فشار دهید و نگه دارید؛ دست را روی طرفین سر قرار دهید)

اعمال فشار زیاد برای داشتن نتایج بهتر باید دوبار در روز به مدت ۲۰ دقیقه حرکات کششی انجام دهید.

برخی از این چند درمان سر درد را امتحان کنید تا خیلی سریع از شر سردرد خلاص شوید.5


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.namnak.com
3.www.parstoday.com
4.www.shia-news.com
5.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما