فواید شوید برای سلامتی

شوید از فواید و خواص فراوانی برخوردار است و برای درمان بیماری ها بسیار موثر است، همچنین شوید تازه، روغن شوید، تخم شوید دارای خواص بی نظیری می باشند. در ادامه با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 17 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید شوید برای سلامتی
شوید در کنار طعم بی‌نظیرش، دارای خواص بی‌شمار و ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است. شوید هم در غذاهای مختلف استفاده می‌شود و هم در نان و به‌صورت خام و… . شوید با داشتن آنتی اکسیدان فراوان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان نقش پررنگی دارد. همچنین شوید به کاهش کلسترول نیز کمک بسیار می‌کند. در این مقاله شما را با خواص شوید که هرکدام در سلامت انسان نقش زیادی دارند آشنا خواهیم کرد.


حقایقی درباره‌ی خواص شوید

کالری شوید واقعا خیلی کم است. یعنی چیزی در حدود ۴۳ کالری در هر ۱۰۰ گرم. در همین مقدار اندک کالری، مواد مغذی بسیاری وجود دارد. شوید سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. تقریبا هر ۳۰ گرم از این سبزی خوش‌عطر، ۴۳ درصد از ویتامین A لازم در روز و ۴۰ درصد از ویتامین C لازم برای بدن را به‌طور روزانه تأمین می‌کند. اما داستان شویدِ خوش‌بو و مواد مغذی به همین‌جا ختم نمی‌شود. این گیاه دارای مقادیری ویتامین B6، کلسیم، آهن، منیزیم و فولات نیز است.

علاوه‌بر داشتن موادی چون ویتامین‌ها و مواد طبیعی، ترکیبات دیگری هم در آن دیده می‌شود که خواص ضدمیکروبی دارند. شوید هم حاوی زردینه است و هم در آن مونوترپن وجود دارد که به‌نوعی اسانس و طعم شوید را می‌سازد. درواقع بوی شوید به‌خاطر وجود همین مونوترپن‌هایی است که به لیمونن (limonene)، کاروون (carvone) و آنتوفران (anethofuran) موسوم هستند. مواد نام‌برده خواص کِموپریونتیو (chemopreventive) یا ضدسرطانی دارند. پس اگر می‌خواهید از سرطان‌ها دور شوید، حتما شوید را هم به رژیم غذایی‌تان راه بدهید. اینها فقط بخشی از خواص شوید است. با دیگر خواص شوید در ادامه آشنا خواهید شد:


خواص ضدسرطانی شوید

شوید به‌خاطر وجود ۳ مونوترپنی که عنوان شد (لیمونن، کاروون، آنتوفران) دارای خاصیت ضدسرطان است. مونوترپن‌ها، آنزیم‌هایی موسوم به ﮔﻠﻮﺗﺎﺗﯿﻮن اس. ﺗﺮاﻧﺴﻔﺮاز (glutathione-S-transferase) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و با تحریک این آنزیم‌ها مانع از پا گرفتن سرطان در بدن می‌شوند. گلوتاتیون به‌طور کلی نوعی آنتی‌اکسیدان مؤثر است و مونوترپن‌ها به تقویت فعالیت آنزیمی آن کمک می‌کنند. شوید، علاوه‌بر مونوترپن‌ها و…، حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی برای مقابله با سرطان هم هست و توانایی بدن در مبارزه با سرطان را دو برابر می‌کند.


شوید و آنتی‌اکسیدان‌ها

مونوترپن‌ها و زردینه‌های قوی موجود در شوید که وایسنین (vicenin) و کائمفرول (kaempferol) نام دارند، موجب کمک‌رسانی به مولکول‌های آنتی‌اکسیدان می‌شوند. آنها به مولکول‌های اکسیداتیو خطرناک در سلول‌ها متصل می‌شوند و مبارزه‌ای جانانه میان مولکول‌های اکسیداتیو و و مواد مفید موجود در شوید شکل می‌گیرد. مولکول‌های اکسیداتیو باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی در بدن می‌شوند. از جمله بیماری‌هایی که این مولکول‌ها در وقوع آنها نقش دارند، سرطان و انواع دیابت است. آنتی‌اکسیدان‌ها اولین خط دفاعی بدن در برابر این رادیکال های آزاد خطرناک هستند و از خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در بدن می‌کاهند.

ویتامین سی یا اسید آسکوربیک هم نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که به‌وفور در شوید یافت می‌شود. این ویتامین هم از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند و در تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب بدن هم نقش مهمی دارد.


شوید و کاهش کلسترول

برگ‌های شوید می‌تواند موجب کاهش کلسترول بشود. مطالعه‌ای در این حوزه روی موش‌ها انجام گرفته و مشخص شده است که مصرف عصاره و قرص شوید در موش‌هایی با کلسترول بالا باعث ایجاد اثرات مثبتی روی پروفایل لیپیدی آنها شده است. علاوه‌برآن، اثرات شوید روی آنزیم‌های کبد، بیان ژنی و فعالیت عمومی آنزیم‌ها هم تأثیرات مثبتی نشان داده است. در این پژوهش، موش‌هایی که از شوید استفاده کرده بودند یعنی گروه کنترل، نسبت به گروهی که شوید دریافت نکرده بودند، تغییرات مثبت چشم‌گیری در پروفایل لیپیدی، سطح گلوکز و تعداد آنزیم‌های کبدی داشتند.

پژوهشی مشابه روی انسان‌ هم نشان از اثرات مثبت شوید روی انسان داشت. در این آزمایش، در گروه کنترلی که شوید مصرف کرده بودند، کاهش کلسترول و سطح تری‌گلیسیرید دیده شده بود. البته میزان HDL یا کلسترول خوب یا اصلا تغییری نکرده یا تغییراتش بسیار جزئی و نامشهود بود.1


غنی از مواد مغذی و چربی سوز و لاغر کننده عالی

عشق افرادی که رژیم دارند، شوید حاوی فقط 43 کالری در هر 3.5 اونس است. همین مقدار 3.5 گرم پروتئین و فقط 1 گرم چربی دارد.بیش از 150 درصد از ذخیره روزانه ویتامین A (که برای سلامت چشم مفید است) را شامل می شود و حاوی بیش از 100 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C است، تا سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. شوید همچنین حاوی منیزیم، فولات، آهن، کلسیم، ویتامین B6،. پتاسیم، منگنات و آنتی اکسیدان هایی است که باعث حذف رادیکال های آزاد می شود. حتما برای مصرف روشن ترین برگ های شوید را انتخاب کنید.


شوید برای هضم عالی است

یکی از فواید سلامتی شوید این است که برای سیستم گوارشی واقعاً عالی است. می تواند به ترویج هضم سالم تر و نیز برخورد با برخی شرایط گوارشی نظیر یبوست و اسهال کمک کند.


شوید تسکین دهنده یبوست است

داشتن یبوست آسان نیست، اما شوید برای هضم خوب است. اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه شما می تواند مانع از یبوست شود.


شوید حرکت روده را بهبود می بخشد

حرکت روده معمولی به معنی متابولیسم معمولی است. متابولیسم سالم کلید بدن سالم است.


از ایجاد گاز اضافی معده و نفخ جلوگیری می کند

گاز اضافی در معده نه تنها شما را ناراحت می کند، بلکه اگر آن را اشتباه رها کنید می تواند واقعا خطرناک و مهلک باشد. مصرف شوید تازه می تواند از گاز اضافی انباشته شده در معده شما جلوگیری کند.


شوید مناسب برای درمان دیسنتری

دیسنتری یک بیماری است که وقتی رخ می دهد، عفونت ناشی از باکتری باعث عفونت سیستم گوارشی می شود. شوید حاوی خواص ضد میکروبی قوی است که به کشتن باکتری های مسئول این بیماری کمک می کند.


شوید برای درمان طبیعی بی خوابی

ترکیب ویتامین های B در شوید تازه وجود دارد، که ترکیب خوبی برای درمان طبیعی بی خوابی است، زیرا شوید اثر آرامش بخشی دارند که باعث می شوند بهتر بخوابید.


شوید برای تقویت سلامت استخوان

برای داشتن استخوان سالم باید غذاهایی را مصرف کنید که غنی از کلسیم و مواد معدنی دیگر هستند. خوشبختانه, شوید تازه حاوی مواد معدنی لازم برای بدن و استخوان ها است.2


کاهش درد آتریت

شوید به عنوان یک گیاه ضد درد و ضدالتهاب شناخته می شود ، شما می توانید به کمک گیاه شوید به راحتی درد آتریت را کاهش دهید و همین امر باعث می شود تا بیماری نقرس و بیماری های مشابه مفاصل کاهش پیدا کند.


دفع سموم بدن

شوید ادرار آور می باشد و باعث دفع سموم از طریق ادرار می شود.


کمک به درمان سرع

صرع یک اختلال عصبی می باشد که نیاز به تجویز دارو دارد ، شما می توانید با شوید تازه اثرات داروهای تجویزی دکتر را کم کنید.


درمان خانگی سکسکه

سکسکه ممکن است به علت های مختلف ایجاد شود ، گازهای به دام افتاده و حرکت آن ها به سمت بالا از طریق مری باعث ایجاد سکسکه می شود. سکسکه می تواند باعث ایجاد آلرژی در بدن شود و عوارض مختلفی را به دنبال داشته باشد.

شوید به عنوان یک گیاه ضدنفخ کاری می کند تا گاز از بدن انسان خارج شود و همچنین تشکیل گاز را کاهش می دهد و در عین حال به عنوان یک گیاه آرام بخش می باشد که باعث کمک به کاهش اختلالات عصبی می شود.


کنترل بیماری دیابت

مدیریت انسولین با بیماری دیابت رابطه مستقیم دارد. شوید باعث می شود تا نوسانات سرم لیپید و سطح انسولین کاهش پیدا کند. اگر می خواهید دیابت را کنترل کنید بهتر است از شوید استفاده کنید.


کاهش دردهای قاعدگی

بیماری سندرم پیش از قاعدگی باعث ایجاد درد در بدن می شود ، برخی دردها خفیف و برخی دیگر شدید می باشند ، شوید باعث جلوگیری از دردهای قاعدگی می شود.


بهداشت دهان و دندان

استفاده از تخم و برگ شوید به عنوان خوشبو کننده دهان باعث می شود تا این گیاه به عنوان یک گیاه معطر شناخته شود و دارای خواص آنتی اکسیدان و ضدعفونی کننده باشد. شما می توانید برای عفونت دهان و دندان های خود از شوید استفاده کنید ، شوید باعث کاهش آسیب لثه می شود.


تقویت سیستم ایمنی بدن

شوید و خواص ضد میکروبی آن باعث شده است تا این گیاه به عنوان یک گیاه از بین برنده عفونت های میکروبی شناخته شود ، شما می توانید برای جلوگیری از زخم مجدد بریدگی های کوچک از شوید استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.