برنج سیاه و خواص شگفت انگیز آن

برنج سیاه یکی از ارقام خاص و باکیفیت برنج است. برنج به عنوان یک ماده غذایی مفید جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانوارهای سرتاسر دنیا دارد. لذا در ادامه به معرفی برنج سیاه می پردازیم.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنج سیاه و خواص شگفت انگیز آن

آشنایی با برنج سیاه

برنج سیاه که در بین مردم دنیا به برنج ارغوانی نیز شهرت دارد گونه ای خاص و منحصر بفرد از برنج است. این محصول به دلیل داشتن پوسته ای سبوسی مانند سیاه به این نام خوانده می شود. ما ایرانی ها عمدتا با برنج سفید آشنایی داریم و گاها به دلیل خواص بالای برنج قهوه ای آن را برای موارد درمانی استفاده می کنیم، اما برنج گونه های مختلفی دارد که برنج سیاه به عنوان یکی از کاملترین و مقوی ترین انواع برنج شناخته می شود.
 
این برنج محصولی است که حداقل از چهار قرن پیش از میلاد، مصرف آن در بین جوامع آن روزگار رواج داشته و تا قرن ها در چین به عنوان برنج ممنوعه شناخته می شد. دلیل ممنوع بودن این برنج آن بود که میزان تولید آن بسیار کم و طعم و خواص آن بسیار بالا بود، به همین دلیل فقط خانواده سلطنتی اجازه استفاده از آن را داشتند و به همین دلیل خوردن آن برای افراد معمولی ممنوع بود، و به همین دلیل به آن برنج ممنوعه می گفتند.
 
این برنج به عنوان یکی از رقم های خاص و کمیاب برنج در کشورهای محدودی قابلیت تولید دارد و دلیل اصلی اینکه افراد کمی با آن آشنایی دارند و آن را مصرف می کنند میزان تولید کم آن است. این برنج در کشورهایی مثل چین، فیلیپین، اندونزی و تایلند محبوب است و از آن علاوه بر غذا، خوراکی های مختلف دیگری نیز تولید می شود.
 
این برنج به عنوان کاملترین و مقوی ترین نوع برنج شناخته می شود. به لطف فضای مجازی امروزه آگاهی مردم این با این غلات ارزشمند افزایش یافته و تعداد زیادی از افراد به مصرف این محصول تمایل پیدا کرده اند. برنج سیاه در ایران نیز مصارف مصرف گوناگونی دارد و عمده افرادی که نسبت به خرید برنج سیاه اقدام می کنند، قصد دارند از خواص فوق العاده آن بهره مند شوند.1


خواص و ویژگی های برنج سیاه


خواص برنج سیاه برای پوست
برنج سیاه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با درمان چین و چروک، باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

فواید دارویی و درمانی برنج سیاه برای بدن

لاغری و کاهش وزن
برنج سیاه کالری و کربوهیدرات کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر، باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

یک مطالعه در کره نشان داده افرادی که برنج سیاه را برای 6 هفته به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند، شاخص توده بدنی بدن (BMI) و درصد چربی بدن شان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این مقادیر بالای فیبر موجود در برنج سیاه به پاک سازی و سم زدایی روده ها کمک کرده و باعث لاغری و کاهش چربی شکم می شود.

سرطان
مقادیر بالای آنتوسیانین موجود در برنج سیاه، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛ یک مطالعه تجربی که توسط دانشگاه نظامی سوم در چین انجام شد، نشان داده که آنتوسیانین موجود در برنج سیاه خطر ابتلا به سرطان و تومور را از بین می برد.

کاهش التهاب بدن
محققان دانشگاه آژو در کره دریافته اند که برنج سیاه باعث کاهش التهاب در بدن می شود؛ این تحقیق نشان داد که برنج سیاه سبب کاهش ادم و کاهش درماتیت پوستی می شود.

کلسترول خون
برنج سیاه مقادیر بالای آنتوسیانین دارد که باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروز را کاهش می دهد.

فشار خون
مقادیر بالای فیبر موجود در برنج سیاه به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

سلامت قلب
مقادیر بالای آنتو سیانین های موجود در برنج سیاه برای حفظ سلامت قلب مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

فیبر موجود در برنج سیاه با کاهش فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.2

سم‌زدایی کبد
این خاصیت هم به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان بالای برنج سیاه است. برنج سیاه، سرشار از فیتونوترینت‌هایی است که به‌طرز قابل‌توجهی، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش‌می‌دهند. هنگامی که بدن، برای دفع سموم مبارزه‌می‌کند، برنج سیاه به ترمیم و بهبود عملکرد بافت‌ها کمک‌می‌کند. کبد، یکی از سم‌زداهای مهم بدن است و بنابراین، تاحد امکان به کمک نیازدارد. برنج سیاه، با فعالیت آنتی‌اکسیدانی خود، در دفع مواد ناخواسته، به کبد کمک‌می‌کند.

پیشگیری از تصلب شرایین
برنج سیاه، تاثیری قوی بر سلامت قلب دارد. همه مواد موجود در این نوع برنج، به جلوگیری از فشار خون بالا و تشکیل پلاک در قلب کمک می‌کند.

تصلب شرایین که به‌دلیل سفت‌شدن دیواره رگ‌ها ایجادمی‌شود، یک بیماری قلبی‌عروقی است که افراد بسیاری به آن دچارند. گفته‌می‌شود خوردن برنج سیاه، مرگ‌ومیر ناشی از این‌گونه بیماری‌ها را کاهش‌می‌دهد. این برنج، با کاهش کلسترول LDL و کلسترول کل، کارایی قلب را افزایش‌می‌دهد.

پیشگیری از دیابت
برنج سیاه، به‌دلیل میزان بالای فیبر، زمان بیشتری را برای هضم نیازدارد. این برنج، تاثیر محافظتی بر دستگاه گوارش داشته و قند خون را ثابت نگه‌می‌دارد. گنجاندن برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی، در جلوگیری از دیابت به شما کمک‌می‌کند زیرا قند پایینی دارد.

پیشگیری از اسهال
یکی دیگر از فایده‌ های این غذا آن است که می‌تواند از اسهال نیز جلوگیری کند. محتوای فیبر موجود در آن حذف فضولات حاصل از غذا را از بدن آسان می‌کند، در نتیجه از احتمال وقوع اسهال پیشگیری می‌کند.

سلامت سیستم گوارشی
به علاوه، برنج سیاه برای داشتن سیستم گوارشی سالم لازم و ضروری است. یکی از فایده‌های دیگر فیبر موجود در آن برای سلامتی آن است که وضعیتی در دستگاه گوارشی ایجاد می‌کند که همیشه آن را سالم نگه می‌دارد.3

انرژی بخش
برنج سیاه منبع غنی کربوهیدرات ها است که برای تامین انرژی بدن عالی بوده و به همین دلیل این نوع برنج غذای اصلی مردم بسیاری از کشورهای آسیایی را تشکیل داده است.

فاقد گلوتن
برنج سیاه نیز مانند سایر انواع برنج فاقد گلوتن است و مصرف آن در افراد مبتلا به سلیاک و افرادی که به گلوتن حساسیت دارند ضرری ندارد.

10. سلامت چشم
آنتوسیانین های موجود در برنج سیاه از چشم در برابر مشکلاتی همچون دژنراسیون ماکولا محافظت کرده و مصرف برنج سیاه خطر بروز آب مروارید و عوارض چشمی ناشی از دیابت را کاهش می دهد.

برخی تحقیقات نشان داده آنتوسیانین ها برای درمان نزدیک بینی و آب سیاه نیز تاثیر مثبت دارند.

آسم
آنتوسیانین های موجود در برنج سیاه با کاهش التهاب در راه های هوایی و خلط بیش از حد دستگاه تنفسی به جلوگیری و درمان بیماری آسم کمک می کنند.4


پی نوشت:
1.www.gilankesht.ir
2.www.coca.ir
3.www.bazdeh.org
4.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.