فواید گیاه سرخارگل

سرخارگل یا اکیناسه گیاهی متعلق به آمریکای شمالی می باشد که از خواص درمانی مناسبی برخوردار است، معمولا از گیاه اکیناسه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی استفاده می شود.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه سرخارگل
سرخارگل یا همان اکیناسه گیاهی قدرتمند و متعلق به آمریکای شمالی است. این گیاه درمانی به طور گسترده برای پیش گیری و درمان سرماخوردگی استفاده می شود و هر بخش از این گیاه مثل ریشه، برگ ها و گل ها را می توان برای ساخت دارو استفاده کرد. دانشمندان مطالعات زیادی برای بررسی مواد موجود در ریشه و نیز قسمت های مختلف این گیاه انجام دادند و دریافتند که ریشه گیاهان حاوی غلظت بالایی از روغن های فرار هستند. اکیناسه یا سرخارگل اغلب برای درمان عفونت های مختلف مثل عفونت های مثانه، ورم لوزه، مالاریا، عفونت های قارچی واژینال، قارچ پا به کار می رود. در این مطلب به فواید گیاه سرخارگل یا اکیناسه بطور جامع می پردازیم .


بهبود سیستم ایمنی

بهبود سیستم ایمنی یکی از فواید سلامت سرخارگل است . سیستم ایمنی سالم نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری ها و سرماخوردگی دارد. نوشیدن چای سرخارگل نیز به تسریع فرآیند التیام کمک می کند.


کاهش ریسک سرطان

سرخارگل به دلیل داشتن خاصیت دارویی و مواد فیتوکمیکال توانایی مبارزه با تومورها را دارد ، با استفاده از سرخارگل می توان خطر سرطان مغز را کاهش داد.


تسکین درد

سرخارگل فواید سلامتی بسیاری دارد و جای تعجب نیست که به عنوان مسکن طبیعی قدرتمند در نظر گرفته شود. نوشیدن چای سرخارگل برای تسکین درد ناشی از ناخوشی های مختلف و بیماری هایی مثل سردرد، تب خال، سرخک، سوزاک، گلو درد، التهاب ورم لوزه، ورم معده، معده درد و دندان درد موثر است.


ملین

سرخارگل ، مانند بسیاری از گیاهان، می تواند بیماری مختلف مربوط به کل دستگاه گوارش و معده را تسکین دهد،به دلیل داشتن خاصیت ملینی و آرام بخشی به عنوان درمان خانگی طبیعی برای یبوست به کار می رود. اگر از این بیماری بطور مزمن رنج می برید، باید روزانه دو فنجان چای سرخارگل بنوشید تا نتایج قابل توجهی به دست آید. هرگز بیش از 2 فنجان چای روزانه ننوشید؛ زیرا مصرف زیاد آن زیان بخش است.


مبارزه با عفونت ها

اکیناسه برای درمان عفونت ها عالی عمل می کند. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، نوشیدن ، خوردن و یا استفاده از یک کرم سرخارگل می تواند خطر توسعه عفونت های قارچی به میزان 16 درصد را کاهش دهد و در درمان تب خال تناسلی، عفونت های جریان خون، مالاریا، بیماری های لثه، حصبه، سیفیلیس، عفونت های قارچی واژینال، و عفونت های دستگاه ادراری موثر است.


از بین بردن ویروس ها و باکتری ها

ویروس ها و باکتری ها عامل بسیاری از بیماری ها در بدن هستند ، یکی از فواید شگفت انگیز سرخارگل مبارزه با ویروس ها و باکتری ها است ،با مصرف منظم اکیناسه می توان سیستم ایمنی را با افزایش تولید گلبول های سفید پوست افزایش داد. علاوه بر این، اکیناسه توانایی جلوگیری از ویروس ها و باکتری ها از حمله به سلول های سالم را دارد و برای کشتن ویروس ها و باکتری ها، اکیناسه باید به شکل طبیعی یا مکمل مصرف شود.


محافظت از سلامت دهان

اکیناسه برای سلامت دهان خوب است و مصرف منظم آن می تواند خطر ورم لثه را که یک عفونت باکتریایی است ، کاهش دهد . علاوه بر این، نوشیدن چای سرخارگل یا مصرف مکمل های غذایی آن به شما کمک می کند که دندان های خود را سالم و قوی نگه دارید.


درمان زخم ها

زمانی که از جراحات رنج می برید، باید اکیناسه را تا زمان ریکاوری و در روند التیام، روی آن ببندید. استفاده از سرخارگل می تواند به از بین بردن باکتری های سیستم بدن و روند التیام زخم ها کمک کند.


بهبود سلامت روانی

سرخارگل فواید شگفت انگیز بسیاری نه تنها برای سلامت جسمانی بلکه سلامت روانی دارد. مصرف این گیاه برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی توصیه می شود و کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به این بیماری ها هستند اغلب اختلالات عاطفی مثل افسردگی، اضطراب و ترس های اجتماعی را تجربه می کنند. مصرف 20 میلی گرم از سرخارگل یا اکیناسه برای بهبود قابل توجه توصیه می شود.1


درمان آنفلوانزا

امان از آنفولانزا که معمولاً هم خیلی بی‌موقع سراغ آدم می‌آید. اگر هیچ دارو و قرصی موثر واقع نمی‌شود می‌توانید از گیاه سرخارگل استفاده کنید. این گیاه حاوی قندهایی است که باعث تولید پادتن‌های بیشتر می‌شوند. برای همین هم می‌تواند شدت و مدت آنفولانزا را کاهش دهد.


سرماخوردگی

شهرت اصلی این گیاه برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی است. اگر سرماخورده‌اید به جای اینکه دفترچه به دست روانه‌ی مطب دکتر شوید و کلی آنتی‌بیوتیک بی‌اثر نوش جان کنید به سراغ این گیاه بروید. حواستان باشد آنتی‌بیوتیک‌ها همه‌ی میکروب‌ها را می‌کشند حتی میکروب‌های مفید را که برای مقابله با سرماخوردگی لازم‌اند.


برونشیت

این گیاه برای مقابله با بیماری‌های تنفسی فوق‌العاده است برای همین در رفع برونشیت هم موثر عمل می‌کند. با مصرف سرخارگل خواهید دید که خیلی زود بدنتان جان می‌گیرد و تقویت می‌شود.


مقابله با التهاب مثانه

اگر دچار التهاب مثانه شده‌اید نیز می‌توانید به گیاه سرخارگل اعتماد کنید. این گیاه حاوی «آلکامیدهایی» است که برای مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها موثر است.2


اثر ضد التهاب

اثر ضد التهاب الکامیدهای موجود درگیاه مذکور ناشی از مهار آنزیم های سیکلواکسیژناز و ۵لیپواکسیژناز است.

فراکسیون پلی ساکاریدی اثر ضد التهاب داشته و پلی ساکاریدهای حاصل از E . purpurea القاء کننده نوعی واکنش فاز حاد است. واکنش مزبور با افزایش خود به خود تحرک PMN و افزایش توانایی سلول های مذکور جهت کشتن باکتری هایی از قبیل استافیلوکوک همراه است.


اثر محافظ کلاژن

مشتقات کافئیک اسید موجب محافظت کلاژن در برابر تجزیه، توسط رادیکال های آزاد می گردد. قوی ترین اثرات مهار تجزیه کلاژن به ترتیب مربوط به اکینوزید سیچوریک اسید، سینارین و کلروژنیک اسید می باشد.


اثر تحریک سیتوکین ها

عربینو گالاکتان که نوعی پلی ساکارید بسیار خالص حاصل از کشت سلولی می باشد در فعال سازی سمیت سلولی ماکروفاژی علیه سلولهای توموری و میکروارگانیسم ها (Leishmania enriettii) مؤثر است.

عصاره های حاصل از گیاه مذکور همچنین از طریق تولید لنفوکین ها توسط لنفوسیت ها موجب تحریک ایمنی سلولی می گردند.

اندامهای هوایی گیاه سرخارگل نیز سبب افزایش مقاومت کوتاه مدت در برابر ویروس های آنفلونزا، تبخال و نیز ویروس های مولد استوماتیت وزیکولی می شود.
فعالیت های مزبور از طریق نوعی اثر شبه اینترفرون اعمال می گردد.


اثر تحریک دستگاه ایمنی

نتایج بررسی های صورت گرفته حاکی از آن هستند که عصاره های اتانولی حاصل از ریشه های گیاه مذکور، موجب افزایش ۲۳ درصدی سرعت فاگوسیتوز گرانولوسیت ها می گردند.

عصاره های اتانولی اندام های هوایی این گیاه محرک دستگاه ایمن ساز بوده، اثر مزبور را از طریق افزایش عملکردهای متابولیک و باکتری کش ماکروفاژهای صفاقی اعمال می کنند.


اثر ناباروری

داروی بدست آمده از گیاه سرخارگل موجب مهار حرکت و سرعت اسپرم هامی شود. این گیاه باعث مهار اثر هیالورونیداز میشود. هیالورونیداز نوعی آنزیم مستقر در سر اسپرم است که به اسپرم کمک می کند تا در لایه های متراکم سلولی اطراف تخمک نفوذ کند. مصرف این گیاه احتمالا مانع از بارور شدن موفق تخمک ها توسط اسپرم می گردد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.safiresalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.