فواید کیمچی

کیمچی یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی کره است که حدود 37 سال قبل از میلاد بوده است.. در حال حاضر، کیمچی یک غذای ملی در کره است و از پیشروترین غذاهای جهان است.در ادامه با خواص آن بیشتر آشنا می شویم.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید کیمچی
همانطور که می دانید قبل از صنعتی شدن کشاورزی، همیشه امکان رشد سبزیجات تازه در طول سال وجود نداشت. بنابراین مردم از روش های نگهداری مواد غذایی مانند درست کردن ترشی و ایجاد تخمیر (فرآیندی که از آنزیم ها برای ایجاد تغییرات شیمیایی در مواد غذایی استفاده می کند) استفاده می کردند. کیمچی یک غذای سنتی کره ای است که با سبزیجات شور و تخمیر شده تهیه می شود. این ترشی معمولا حاوی کلم و چاشنی هایی مانند شکر، نمک، پیاز، سیر، زنجبیل و فلفل چیلی است.
ممکن است از سبزیجات دیگر از جمله تربچه، کرفس، هویج، خیار، بادمجان، اسفناج، پیازچه، چغندر و شاخه های بامبو نیز در تهیه کیمچی استفاده شود. اگرچه معمولاً برای تهیه این ماده غذایی باید روند تخمیز بین چند روز تا چند هفته اجرایی شود؛ اما کیمچی را می توان بلافاصله پس از آماده سازی نیز به صورت تازه میل کرد.
این خوراکی نه تنها بسیار دلپذیر است، بلکه مزایای بسیاری نیز برای بدن دارد. در ادامه این مطلب به خواص شگفت انگیز و منحصر به فرد کیمچی اشاره می کنیم.


مواد مغذی متراکمی دارد

کیمچی کالری کمی دارد اما دارای مواد مغذی بسیار زیادی است. کلم چینی که یکی از ترکیبات اصلی کیمچی است به خودی خود دارای ویتامین های A و C و حداقل ۱۰ ماده معدنی مختلف و بیش از ۳۴ اسید آمینه است. از آنجا که کیمچی حاوی ترکیبات بسیار متفاوتی است؛ ارزش غذایی دقیق آن بین کیمچی های مختلف و مارک های متفاوتی که این خوراکی را به بازار عرضه می کنند؛ متفاوت است. به طور کلی یک وعده ۱ فنجانی (۱۵۰ گرم) از این ترشی تقریباً حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: ۲۳

کربوهیدرات: ۴ گرم

پروتئین: ۲ گرم

چربی: کمتر از ۱ گرم

فیبر: ۲ گرم

سدیم: ۷۴۷ میلی گرم

ویتامین B6 :حدود ۱۹٪ از نیاز روزانه بدن

ویتامین C: حدود ۲۲٪ از نیاز روزانه بدن

ویتامین K: حدود ۵۵٪ از نیاز روزانه بدن

فولات: حدود ۲۰٪ از نیاز روزانه بدن

آهن: ۲۱٪ از نیاز روزانه بدن

نیاسین: ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن

ریبوفلاوین: ۲۴٪ از نیاز روزانه بدن

بسیاری از سبزیجات سبز منابع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین K و ریبوفلاوین هستند. از آنجا که کیمچی اغلب حاوی چندین نوع  سبزیجات مانند کلم، کرفس و اسفناج است؛ معمولا منبع عالی از این مواد مغذی محسوب می شود.


ممکن است التهاب بدن را کاهش دهد

پروبیوتیک ها و ترکیبات فعال موجود در کیمچی و سایر غذاهای تخمیر شده ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کنند. به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی نشان داد که HDMPPA (یکی از ترکیبات اصلی موجود در کیمچی است) با سرکوب التهاب، سلامت رگ ها را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه دیگر موش هایی که ۹۱ میلی گرم عصاره کیمچی را به ازای هر پوند از وزن بدن (۲۰۰ میلی گرم در کیلوگرم) به صورت روزانه و به مدت ۲ هفته استفاده کرده بودند؛ سطح آنزیم های مرتبط با التهاب در بدنشان کاهش یافته بود.

این در حالی است که یک مطالعه آزمایشگاهی تأیید کرد که HDMPPA با مسدود کردن و سرکوب رهاسازی ترکیبات التهابی، خاصیت ضد التهابی دارد.


ممکن است از سلامت قلب پشتیبانی کند

تحقیقات نشان داده اند که کیمچی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. این فایده ممکن است به خاصیت ضد التهابی کیمچی مربوط باشد. زیرا شواهد اخیر نشان داده اند که التهاب ممکن است یکی از دلایل اصلی ایجاد کننده بیماری های قلبی باشد.

در یک مطالعه ۸ هفته ای مشخص شد چربی خون و چربی کبد موش هایی که از رژیم غذایی غنی از کلسترول استفاده می کردند و در کنار عصاره کیمچی می خوردند؛ نسبت به گروه کنترل کمتر بود. علاوه بر این به نظر می رسد که عصاره کیمچی چربی شکمی را سرکوب می کند. این عامل بسیار مهم است زیرا تجمع چربی در مناطقی مانند دور شکم ممکن است به ایجاد بیماری های قلبی کمک کند.

در همین حال یک مطالعه هفتگی که بر روی ۱۰۰ نفر انجام شد نشان داد که خوردن ۰٫۵ تا ۷٫۵ اونس (۱۵ تا ۲۱۰ گرم) کیمچی در روز به طور قابل توجهی قند خون، کلسترول تام و کلسترول LDL (بد) را کاهش می دهد. همگی این عوامل از جمله فاکتورهای خطر بیماری های قلبی هستند.


ممکن است روند پیری را آهسته کند

التهاب مزمن نه تنها با بیماری های متعدد ارتباط دارد، بلکه روند پیری را نیز تسریع می کند. با این حال کیمچی احتمالاً با کند کردن این روند، عمر سلولی را طولانی می کند. در یک مطالعه آزمایشگاهی، سلول های انسانی تحت درمان با کیمچی بیشتر زنده ماندند. محققان سلامت کلی سلول ها را اندازه گیری کرده و نشان دادند طول عمر بیشتر آنها، صرف نظر از سنشان بود.

هنوز تحقیقات زیادی روی این موضوع انجام نشده. بنابراین قبل از اینکه کیمچی را به عنوان یک درمان ضد پیری توصیه کنیم، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.1


به افزایش ایمنی کمک می کند

پروبیوتیکها یک سیستم گوارش سالم را تقویت می کنند که به نوبه خود باعث جذب مواد مغذی بیشتری می شود که عملکرد مناسب بدن و پاسخ های بدن را تقویت می کند. علاوه بر پروبیوتیک ها، کیمچی حاوی سیر، فلفل قرمز و زنجبیل است .فلفل قرمز دارای خواص ضد سرطان زا و ضد باکتری است از سوی دیگر، سیر باعث کاهش التهاب می شود. در نهایت، زنجبیل باعث شل شدن عضلات روده شده و به بهبود زخم روده کمک می کند.


منبع عالی فیبر می باشد

کیم چی از گیاهان، ادویه جات، و بیشتر سبزیجات تشکیل شده است که دارای فیبر بالا هستند. افرادی که رژیم منظم آنها شامل غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات هستند، مستعد ابتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا، چاقی و مشکلات گوارشی هستند. غذاهای غنی از فیبر همچنین به شما کمک می کند که کمتر بخورید چون آب را جذب می کند.


کمک در مدیریت وزن

خوردن کیم چی یک راه مغذی و خوشمزه برای کاهش وزن است. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف غذاهای پروبیوتیک مانند کیمچی باعث کاهش میل غذا و تنظیم اشتها می شود. مطالعات نشان می دهد که یک اکوسیستم سالم میکروبی در داخل معده رویکرد جدید جامع در درمان چاقی است. کیمچی یک غذای کم چربی و کم کالری است اما دارای ویتامین، مواد معدنی و فیبر غذایی است.


کمک به کنترل دیابت

مطالعات نشان می دهد که کیمچی برای بیماران دیابتی مفید است. دیابتی ها به یک لیست طولانی از مواد غذایی حساس هستند. پروبیوتیک ها کمک می کنند فلور سالم را در روده بازگردانید و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهید. پروبیوتیک ها نیز به کاهش سطح قند خون کمک می کنند..


بهبود کیفیت پوست

رنگ زرد و تیره نشان دهنده کمبود ویتامین آ است اما رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها به طور طبیعی و موثر، پیری پوست را کاهش می دهد. کیمچی غنی از ویتامین A است که باعث بهبود زخم و بازسازی پوست می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، ویتامین A پوست سالم را ترویج می کند.

این در تشکیل سلول های پوست اپیتلیال و گلیکوپروتئین ها ضروری است که به سلول ها برای تشکیل بافت ها متصل می شود. علاوه بر این، ویتامین A از مبارزه با آکنه برخوردار است و به تولید کلاژن و الاستین کمک می کند تا پوست باقی بماند و صاف باشد.


درمان اگزما

پروبیوتیک های موجود در کیمچی نه تنها سبب تقویت یکپارچگی روده، بلکه اثرات آن را بر روی پوست می افزاید. باکتری های خوب در کیمچی کمک می کنند تا التهاب را از بین ببرد.


کمک به جلوگیری از حملات آسمی

کیمچی دارای خواص ضد التهابی است که به جلوگیری از حملات آسم کمک می کند. آسم یک بیماری تنفسی است اما همچنین دارای ارتباط قوی با واکنش آلرژیک به مواد غذایی و آلرژن ها است.2


خواص آنتی اکسیدانی

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این غذا یکی از بهترین منابع دریافت آنتی اکسیدان محسوب می‌شود چرا که مخلوطی از بسیاری سبزیجات می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها بهترین مواد برای جلوگیری از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شوند. دانشمندان اعتقاد دارند که این رادیکال‌های آزاد که توسط متابولسیم سلولی تولید می‌شوند، قادر هستند اندام‌های بدن را اکسیده کنند. این موضوع در نهایت منجر به جهش‌های سلولی و ایجاد سرطان می‌شود.


تنظیم کلسترول

مصرف منظم کیمچی تأثیری مثبت بر سطح کلسترول دارد. سیر، که برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، غنی از سلنیوم و آلیسین است. آلیسین جزء مهمی است که در کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و به این ترتیب خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد. سلنیوم با اثر محافظتی بر روی دیواره‌های شریانی با جلوگیری از پلاک، به کاهش تهدید آترواسکلروز منجر می‌شود. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که اکثر آنها اعتقاد دارند مصرف این ماده باعث کاهش کلسترول LDL و کم شدن غلظت گلوکوز خون می‌شود.


کمک به هضم

کیمچی یک غذای عالی برای بهبود هضم است. از این غذا به عنوان بهترین منبع پروبیوتیک یاد می‌شود که نقش پررنگی در گوارش و تخمیر دارد. تخمیر نه تنها باعث می‌شود تا طعم مواد غذایی بهتر شود، بلکه باعث ایجاد رشد باکتری‌های مهمی به اسم Lactobacillus می‌شوند که برای داشتن معده ای سالم، مورد نیاز هستند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این غذا کلم است، کلم نقشی اساسی در سم زدایی بدن دارد و به همین دلیل می‌تواند به شما در جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی کمک کند. محتوای فیبری کیمچی نیز قادر است با افزایش حرکت روده، از شما در مقابل مشکلاتی مانند یبوست نگهداری کند.3


پی نوشت:
1.www.payamesalamat.com
2.www.delgarm.com
3.www.asanteb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.