خواص لوبیای لیما

لوبیا لیما نوعی گیاه کوهی است که از آمریکای مرکزی می آید و در سه روش یخ زده ، خشک شده یا کنسرو شده در اکثر سوپرمارکت ها عرضه می گردد.در ادامه بیشتر با خواص آن آشنا می شویم.
سه‌شنبه، 22 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص لوبیای لیما
لوبیا لیما نوعی گیاه کوهی است که در طول سال ها رشد می کند یا بهتر است بگوییم لوبیا لیما معمولا به عنوان محصولات سالیانه رشد می کنند. دو نوع لوبیا لیما وجود دارد که از نظر سایز متفاوت هستند و با توجه به نوع رشد آنها، می توانند از دو نوع باشند که آنها می توانند به عنوان گونه بوش یا نوع وین رشد کنند.
به طور متوسط، نوع بوش آنهایی هستند که دانه های کوچک را تولید می کنند اغلب به عنوان لیما نوزاد خوانده می شوند گاهی اوقات آنها نیز به عنوان لوبیای کره ای نامیده می شوند.تنوع وین این گیاه دانه های بزرگ را تولید می کند که به راحتی به عنوان لوبیا لیما طبقه بندی می شوند.

معمولا، سایز مدل بزرگتر لوبیا چهارسانتی متر ارتفاع دارد، در حالی که نوع کوچکتر آن حدود سه سانتی متر رشد میکند ؛ وجه مشترک میان آنها این است که حالتی چرب و کره ای دارند و طعم خوشایند و شیرین دارند.

اغلب متوجه می شوید که دانه های لیما بزرگ به زمان بیشتری برای رشد و بالغ شدن نسبت به نوع کوچک نیاز دارند. دو روش برای استفاده از لوبیا وجود دارد که در روش اول، این لوبیا را زمانی که کال است می چینند و از آن استفاده میکنند و در روش دوم، آنها را رها می کنند تا خشک شوند.

امروزه شما می توانید لوبیا را در هر سوپرمارکتی پیدا کنید اما، آنها در اصل از آمریکای مرکزی میایند و در سه روش مختلف در دسترس هستند یخ زده، کنسرو شده یا خشک شده. با توجه به سلیقه های مختلف مردم، لیما در غذاهای مختلف به عنوان مواد اصلی یا جزئی استفاده می شود.

لوبیا لیما با توجه به بافت کره ای خود، دانه های کره ای نامیده می شوند ، آنها عطر و طعم ظریف و واضح دارند در حالی که لوبیا تازه لیما ممکن است در طول سال در دسترس نباشد، نسخه های خشک شده و کنسرو شده را می توان از طریق مراکز هر سوپرمارکتی تهیه کرد ؛ همچنین در مورد توصیف ظاهری این نوع لوبیا باید گفت لوبیا لیما در داخل غلاف قرار گرفته اند.

این غلافها صاف و بلند هستند و در ظاهر کمی خمیده می باشند و طول آنها تا سه اینچ است که هر غلاف دارای دو تا چهار دانه است که در ظاهر به شکل صاف و کلیه شکل می باشند واین دانه ها را لوبیا می نامیم. رنگ آمیزی این دانه ها جالب است در حالی که انواع کرم، بژ و سبز رایج تر هستند، همچنین قرمز، قهوه ای، بنفش و گاهی اوقات سیاه و سفید هستند.

نام علمی لوبیا لیما Phaseolus lunatus است و ما بعد از آنچه در مورد توصیف ظاهری آن گفتیم در این مطلب به بررسی خواص و فواید آن خواهیم پرداخت.


منبع خوب فیبر

فیبرها جزء ضروری نیازهای رژیم غذایی بدن انسان هستند ، فیبرها برای هضم مناسب و حذف ذرات غذایی در بدن مورد نیاز است. نه تنها لوبیا لیما منبع خوبی از فیبرهای طبیعی هست، بلکه همچنین منبع خوبی از فیبرهای پایین برای آوردن کلسترول هستند بنابراین، در حفظ یک قلب سالم کمک می کند.

مقدار بالای فیبر در دانه های لیما نیز در حفظ سطح قند خون بسیار مفید است این ،به ویژه پس از مصرف مواد غذایی بسیار خوب عمل می کند. افرادی که با هیپوگلیسمی تشخیص داده می شوند یا تولید انسولین کمتری دارند از مزایای لوبیا لیما می توانند بهره مند شوند ،اگر لوبیا لیما با غلات کامل خورده شود، به طور طبیعی بدون چربی هستند.


خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد

در یک مطالعه اخیر که در سراسر جهان انجام شده است، اثبات شده است که مصرف دانه های لیما خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد این تحقیق بر روی 16000 مرد میانسال انجام شد و به طور شگفت انگیز، خطر ابتلا به اختلالات قلبی را با حاشیه 82 درصد کاهش داد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم لیما برای سلامت قلب شما سطح بالای منیزیم است ، منیزیم قلب را به طور طبیعی به کانال های کلسیم متصل می کند ؛ منیزیم بیشتر در قلب بدان معنی است که شریانها و رگهای بیشتری برای نفس کشیدن دارید بنابراین در بهبود جریان خون و اکسیژن به قسمت های مختلف بدن کمک می کنند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افرادی که کمتر از منیزیم در رژیم غذایی خود مصرف می کنند، اغلب از حملات قلبی بیشتری رنج می برند.1


 کمک می کند تا حساسیت سولفیت را از بین ببرید

بسیاری از ما در مورد سولفیت بسیار حساس هستیم، که نوعی مواد نگهدارنده است که معمولا در سالادها استفاده می شود ، مردم اغلب متوجه نمی شوند که از علائم حساسیت سولفیت رنج می برند طول می کشد قبل از آن که به درستی تشخیص داده شود.

حساسیت سولفیدها اغلب با ضربان قلب، سردرد یا دغدغه ی کوتاه مدت پس از مصرف غذای حاوی سولفیت ها مشخص می شود. لوبیا لیما می تواند برای شما مفید باشد، اگر شما با این سندروم تشخیص داده شده اید زیرا آنها منابع عالی مولیبدن هستند که یک ترکیب معدنی برای سوزاندن سولفیت ها است.


منبع خوبی از انرژی است

در حالی که مقادیر قند خون در بدن شما را متعادل میکند، لوبیا لیما نیز انرژی فوق العاده، پایدار و آرام را فراهم می کند ، مصرف آن نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت، بلکه به طور کلی نیز بسیار مفید است.


محتوای آهن را اضافه میکنید

لوبیا لیما نه تنها انرژی خوب و کربوهیدرات ها را تامین می کنند، بلکه همچنین برای ذخیره سازی ذخایر آهن در بدن شما به خوبی شناخته شده اند. مصرف فقط یک فنجان کوچک از لوبیا لیما یک چهارم محتوای آهن روزانه بدن را فراهم می کند و این بسیار مفید است، به ویژه برای دوره قاعدگی زنان که معمولا کمبود آهن را به علت خونریزی دائمی و هموگلوبین کم تجربه میکنند. نیازمندی های آهن در زنان باردار و شیرده دو برابر می شود زیرا آنها در حال حاضر دو نفر حساب میشوند.


لوبیا لیما بدون چربی هستند

اضافه وزن یک نگرانی مشترک برای بسیاری از مردم در این زمانه است ، مصرف لوبیا لیما بسیار امن است و هیچ مقدار چربی ندارد همچنین محتوای کالری بسیار کم است و بنابراین تضمین می کند که شما می توانید مواد غذایی دیگر در مقادیر تقریبی مشابه قبل داشته باشید.2


به مدیریت دیابت کمک می‌کند

مصرف این لوبیا یک راه عالی برای به دست آوردن فیبر غذایی است که بدن آن را به دلایل مختلف نیاز دارد. فیبر به تنظیم میزان جذب مواد مغذی توسط بدن کمک می‌کند و سطح قند خون را در حد بهینه نگه می‌دارد و به این ترتیب به مدیریت دیابت کمک می‌کند. با تعادل سالم و پایدار انسولین و قند خون، احتمال افت قند خون و افزایش آن به طور ناگهانی بسیار پایین است، و به همین دلیل می‌توانید از ابتلا به دیابت جلوگیری ‌کنید یا در صورت ابتلا به این بیماری علائم آن را تحت کنترل دربیاورید.


خواص آنتی‌اکسیدانی دارد

منگنز کوفاکتور یک آنزیم کلیدی برای تعدادی از مواد مهم بدن است، از جمله ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند و استرس اکسیداتیو را به حداقل می‌رسانند. غلظت بالای منگنز در لوبیا لیما ممکن است به محافظت از سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از اختلالات مختلف سلامتی کمک کند.


هضم را بهبود می‌دهد

فیبر غذایی به دلیل تاثیری که روی فرایند هضم و دستگاه گوارش دارد، شناخته‌شده است. فیبر غذایی حجم مدفوع را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب از بروز اسهال جلوگیری کرده و همچنین حرکات روده را برای عبور مواد غذایی از روده‌ی بزرگ تحریک می‌کند. فیبر همچنین می‌تواند جذب مواد مغذی را در روده افزایش دهد، و به این ترتیب تضمین می‌کند که ما بیش‌ترین میزان مواد مغذی را از غذاهایی که می‌خوریم،‌ دریافت خواهیم کرد. لوبیا لیما منبع باور نکردنی فیبر است (یک فنجان از این ماده‌ی خوراکی بیش از 50 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند) و فیبر واقعا می‌تواند برای سلامتی دستگاه گوارش شما شگفتی خلق کند.


تحریک‌کننده‌ی گردش خون است

مقدار بالای آهن موجود در لوبیا لیما سبب می‌شود که برای سیستم گردش خون بسیار مناسب باشد. آهن یک مولفه ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز است و می‌تواند باعث افزایش گردش خون شود. هنگامی که خون حاوی اکسیژن به دست‌ها و پاها منتقل می‌شود، می‌تواند شفای پس از بیماری یا ترمیم بعد از جراحت را بهبود ببخشد و در عین حال می‌تواند سطح انرژی و سرزندگی فرد را افزایش دهد. کم‌خونی یک نام دیگر برای کمبود آهن است و جلوگیری از ضعف، حالت تهوع، خستگی و سردرد ناشی از این اختلال با استفاده از این لوبیا در برنامه‌ی غذایی انتخاب خوبی است.


رشد و ترمیم را بهبود می‌دهد

لیما حاوی مقدار زیادی پروتئین است، ‌به طوری که فقط یک فنجان از آن ۳/۱ از نیاز روزانه‌ی ما را تامین می‌کند. پروتئین برای همه‌ی فرایندهای بدن مهم است و در واقع بلوک ساختمانی بدن ما محسوب می‌شود. ما برای همه چیز از توسعه‌ی سلول و بافت گرفته تا توانایی شناختی، استحکام استخوان و انرژی به پروتئین نیاز داریم. در صورتی که می‌خواهید رشد طبیعی خود را حفظ کنید یا از آسیب و بیماری رخ داده برای‌تان زودتر رهایی بیابید، افزایش میزان پروتئین دریافتی‌تان با مصرف لیما یک گزینه‌ی مناسب حتی برای گیاه‌خواران است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.dingoland.ir
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما