فواید کنگر فرنگی

کنگر فرنگی فواید درمانی بسیاری دارد و مصرف آن خواص مناسبی برای سلامت بدن دارد، از خواص کنگر فرنگی می توان به حفظ سلامت قلب، جلوگیری از کم خونی و کمک به کاهش وزن می توان اشاره کرد.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید کنگر فرنگی
کنگر یکی از نوبرانه های فصل بهار است که فواید درمانی زیادی دارد و از آن برای تهیه سوپ ، خورش و سالاد استفاده می شود. این گیاه خودرو ، برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه کرفس دارد و دارای طبیعت گرم و خشک است. این گیاه دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد وبرای درمان برخی از بیماری ها مفید است. در ادامه این مطلب مهم ترین خواص کنگر فرنگی را برای شما آورده ایم.


ارزش غذایی 100 گرم کنگر فرنگی خام

کالری :47

چربی :0.2 گرم

کربوهیدرات :11 گرم

پروتئین :3.3 گرم

فیبر :5 گرم

قند :1 گرم


ارزش غذایی 100گرم کنگر فرنگی پخته

کالری :53

چربی :0.3 گرم

کربوهیدرات :12 گرم

پروتئین:2.9 گرم

فیبر :9 گرم

قند :1 گرم


ترکیبات شیمیایی

برگهای کنگرفرنگی دارای ترکیبات شیمیایی مانند اینولین ، اینولاز و ماده ای تلخ بنام سینارین Cynarine می باشد .سینارین افزایش دهنده ترشحات صفرا است و علت صفرا بری کنگرفرنگی داشتن این ماده است .


طبع کنگر فرنگی

طبیعت و مزاج کنگر فرنگی گرم می باشد و در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی و زردی استفاده می شود. این گیاه را زمانی می توانید مصرف کنید که غنچه آن شکوفا نشده باشد. هنگامی که گل شکوفا شود جوانه را نمی توانید مصرف کنید.


مصلح کنگر فرنگی

طبیعت و مزاج کنگر فرنگی چون گرم است بهتر است با سرکه خورده شود.


پشتیبانی از سیستم گوارش

فواید سلامتی کنگر برای حمایت از دستگاه گوارش بسیار شگفت انگیز است. سینارین موجود در کنگر در سرعت بخشیدن به حرکت مواد غذایی و مواد دفعی به روده مؤثر است. این گیاه به طور خودکار احساس نفخ را تسکین می دهد تا بتوانید دستگاه گوارش سالم تری داشته باشید. به همین دلیل است که در آلمان، عصاره برگ کنگر توسط پزشکان برای مقابله با سوء هاضمه توصیه شده است. نه تنها سینارین، کنگر همچنین حاوی نوعی از پری بیوتیک به نام اینولین است. دستگاه گوارش شما برای افزایش رشد باکتری های خوب به پروبیوتیک احتیاج دارد.


پشتیبانی از فشار خون مناسب

پتاسیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی خون است زیرا می تواند با کاهش اثر سدیم، که یکی از دلایل فشار خون بالا است، آن را در حد نرمال نگه دارد. اگر برای فشار خون بالا دارو مصرف می کنید، مصرف کنگر می تواند از بروز کمبود پتاسیم جلوگیری کند. مصرف کنگر برای بیماران دیابتی نیز مفید است زیرا می تواند از عوارض آن جلوگیری کند. از فشار خون بالا باید جلوگیری شو ، زیرا این بیماری خود عامل بسیاری از بیماری های مرگبار مانند حمله قلبی است.


حفظ استخوان های قوی

یکی از ویتامین های ضروری استخوان ویتامین K است که در کنگر نیز وجود دارد. ویتامین K در تقویت قدرت تشکیل استخوان نقش مهمی دارد. جالب تر این که ویتامین C برای استخوان نیز تأثیر دارد زیرا این امر به بدن شما در تشکیل کلاژن کمک می کند. کلاژن نه تنها برای پوست مهم است بلکه در عین حال برای استخوان نیز مهم است. مزایای خوردن کنگر برای استخوان های شما تامین مواد معدنی اساسی مانند منگنز، منیزیم و فسفر است. قبل از اینکه خیلی دیر شود، با این روش ساده خوردن کنگر، استخوان های خود را از پوکی استخوان محافظت کنید.


جلوگیری از آلزایمر

ویتامین K نه تنها برای استخوان بلکه برای مغز نیز مفید است. این ویتامین با محافظت از مغز در برابر انحطاط و آسیب در جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل مؤثر است. حتی در یک مطالعه نشان داده شده است که ویتامین K می تواند سیستم شناختی را تقویت کند. به سادگی با مصرف کنگر، 12 درصد از ویتامین K مورد نیاز روزانه شما تأمین می شود.


سندرم روده تحریک پذیر

آرتیشو دارای ترکیبات گیاهی ویژه ای است و خواص ضد اسپاسم طبیعی دارد که علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشد. مصرف روزانه عصاره برگ آرتیشو به مدت شش هفته سبب کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیرمی شود.


جلوگیری از کم خونی

محصولات حیوانی تنها منبع آهن نیستند زیرا کنگر قادر است روزانه حدود 10 درصد از آهن مورد نیاز شما را تأمین کند. بنابراین به جای مصرف روزانه محصولات حیوانی فقط برای اطمینان از تأمین آهن بدن خود، کنگر را نیز امتحان کنید. کمبود آهن معمولاً در خانم ها اتفاق می افتد و باعث کم خونی می شود. می توانید در وعده های غذایی روزانه خود می توانید مصرف کنگر را شروع کنید تا بدن شما با گلبول های قرمز خون پیشگیری شود و از کم خونی و علائم پیشگیری شود.


حفظ قلب سالم

فواید درمانی کنگر برای قلب در حال حاضر در بسیاری از تحقیقات اثبات شده است. سلامت قلب با توجه به سطح کلسترول بد در بدن تعیین می شود. تجمع کلسترول در خون برای قلب خطرناک است زیرا باعث انسداد جریان خون مورد نیاز قلب می شود. به همین دلیل است که افرادی که کلسترول بالایی دارند، در خطر بیشتری برای حمله قلبی قرار دارند زیرا قلب سالم نیست. با افزایش کلسترول، برخی از بیماریه ای خطرناک دیگر مانند فشار خون بالا و حمله قلبی ممکن است رخ دهند. بنابراین باید کلسترول خون کاهش یابد، یکی از روش های کاهش کلسترول مصرف کنگر است.1


کاهش چربی خون

گیاه آرتیشو با پایین آوردن کلسترول و تری گلیسیرید خون به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. ماده سینارین که در عصاره برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. استفاده از سالاد آرتیشو در وعده‌های ناهار به‌صورت روزانه یکی از شیوه‌های کنترل کلسترول در افراد مبتلا به این بیماری است. در حقیقت افراد مبتلا به کلسترول می‌توانند با مصرف روزانه سالاد آرتیشو میزان کلسترول خون خود را کنترل کرده و از پیشروی بیماری و تشدید آن در بدن پیشگیری کنند.

برای تهیه این سالاد کافی است آرتیشو و هویج را نگینی خرد کنید و آن را با آب بجوشانید تا نرم شود، سپس مقداری نخود فرنگی به آن اضافه کرده و پس از ۱۰-۸ دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید و مواد داخل آن را آبکشی کنید. پس از خشک شدن این مواد با خرد کردن کاهو و ترکیب کردن این مواد با هم این سالاد را با آب‌لیموی تازه برای ناهار سرو کنید.


درمان احتباس و آب آوردگی بدن

این گیاه ادرارآور است و از ورم حاصل از احتباس آب جلوگیری می‌کند. برای رفع آب آوردن بدن از جوشانده آرتیشو به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.


کنترل دیابت نوع یک

براساس مطالعات دانشمندان و محققان، وجود عصاره هیدروالکلی در گیاه آرتیشو، یکی از عوامل کنترل بروز دیابت نوع یک در افراد است. براساس این تحقیقات، کنگر و برگ‌های آن در سبد غذایی خانواده و در وعده‌های غذایی می‌تواند با کاهش قابل توجه میزان گلوکز، کلسترول و تری‌گلیسرید خون به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک کمک کند.


فواید آرتیشو برای پوست و مو

برای درمان اگزما و دیگر مشکلات پوستی می توانید از گیاه آرتیشو استفاده کنید. کنگر فرنگی در درمان اکثر بیماری‌های پوستی نقش مفیدی دارد.

برای خوشبو کننده عرق بدن در تابستان و فصل گرما، به عنوان جایگزینی مناسب برای دئودرانت ها می توان با حمام کردن با عصاره آرتیشو، به کاهش میزان تعرق بدن کمک کرده و به ‌طور طبیعی مانع از ایجاد بوی بد بدن شد.

همچنین می توانید برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل بمالید.

عصاره آرتیشو را اگر به بدن بمالید خارش را برطرف می‌کند.

برای جلوگیری از ریزش مو از برگ‌های آرتیشو پماد تهیه کرده و به سر بمالید.


کاهش وزن با کنگر فرنگی

مصرف آرتیشو یا کنگرفرنگی به افزایش میزان سوخت کالری غذا کمک کرده و با داشتن مقدار زیادی فیبر، موجب احساس سیری، کاهش وزن و لاغری می‌شود.

در حقیقت افرادی که از کنگرفرنگی در یکی از وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی این گیاه به‌ منظور کاهش وزن استفاده کنند.

بهترین روش برای مصرف روزانه آرتیشو یا کنگر فرنگی استفاده از آن برای تهیه انواع سالادهاست. به این ترتیب می‌توانید هر روز با تهیه سالادهای متنوع از میوه‌ها و سبزی‌های مختلف و اضافه کردن مقداری آرتیشوی خرد یا رنده شده، به کاهش وزن خود کمک کنید.


درمان یبوست

آرتیشو یک مسهل طبیعی است. بعضی از افراد مبتلا به یبوست که با عدم ‌تعادل عملکرد دستگاه گوارش به‌ویژه روده‌ها مواجهند، می‌توانند با گنجاندن آرتیشو به سبد غذایی خود با این مشکل مبارزه کنند. این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی برای افرادی است که با رعایت رژیم‌های غذایی لاغری دچار یبوست می‌شوند. از این ‌رو تهیه‌ سوپی که در آن به جای سبزی از برگ‌های آرتیشو و میوه آرتیشو استفاده شده باشد، بهترین دارو یا غذای دارویی برای درمان یبوست است.2


مضرات کنگر فرنگی

زنان باردار و کودکان کمتر از 12 سال بایستی از مصرف بیش از مقدار معمول کنگر فرنگی در غذاها خودداری کنند.

از آنجایی که برگ های کنگر محرک انقباض کیسه صفراست، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند نباید آن را مصرف کنند، چرا که افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می شود.

تماس جلدی مکرر و طولانی مدت با کنگر فرنگی در برخی افراد موجب بروز حساسیت های پوستی می‌شود.

بیماران مبتلا به ناراحتی های شدید کبدی یا کلیوی بایستی از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.yotaab.com
3.www.vista.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.