خواص بی شمار روغن آرگان

روغن آرگان محصولی از دانه های درخت آرگان است که سرشار از مواد مغذی مفید می باشد، همچنین استفاده از روغن آرگان برای پوست و مو بسیار مفید است و فواید مختلفی را برای بدن به همراه دارد.
جمعه، 25 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص بی شمار روغن آرگان
اگر دوست دارید بدانید روغن آرگان چیست و با فواید و خواص روغن آرگان برای مو و پوست یا حتی ناخن آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

زیبایی پوست و مو برای همه‌ی افراد، چه خانم‌ها و چه آقایان، اهمیت بالایی دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد هزینه‌ی زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی کنند تا بتواند زیبایی از دست رفته‌ی خود را بازگردانند یا آن را حفظ کنند.

در این شرایط خیلی از افراد ترجیح می‌دهند محصولی پیدا کنند که چندکاره باشد و بتواند بخش بیشتری از نیازهای آن‌ها را برطرف کند. البته شاید کمی دور از ذهن باشد که یک محصول بتواند با کمترین آسیب، از پس کارهای زیادی بر بیاید؛ ولی چنین چیزی ممکن است. روغن آرگان اکسیری است که یک تنه می‌تواند با غول‌های متعددی مبارزه کند.


روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان به طلای مایع شهرت دارد! این روغن اکسیری است که جادو می‌کند. فواید روغن آرگان بسیار زیاد است و از درمان پوست و مو گرفته تا مشکلات گوارشی و پیشگیری از سرطان را شامل می‌شود. این روغن از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می‌آید. درخت آرگان بومی کشور مراکش است، ارتفاع حدود ۸ متر و عمر طولانی دارد که در ۳۰ سالگی میوه می‌دهد. درون میوه مغزی وجود دارد که روغن از آن تهیه می‌شود. جالب است بدانید که این درخت در برابر خشکی، گرما، خاک ضعیف و شرایط سخت محیطی مقاوم است. شاید اصلا همین مقاومت باعث می‌شود آنچه به ثمر می‌نشیند، مفید و پرخاصیت باشد. خنده دار است ولی بزهای کوهی مراکش از این درخت بالا می‌رفتند تا میوه اش را بخورند!


خواص روغن آرگان چیست؟

اهمیت درخت آرگان به دلیل خاصیت دارویی روغنی است که در میوه آن وجود دارد و خواص روغن آرگان را می‌سازد. روغن این میوه دارای مقدار زیادی اسید چرب، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، امگا ۶ و ۹، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید است. این روغن در برابر اکسید شدن مقاوم است، حتی بیشتر از روغن زیتون!

مردمان بومی مراکش خواص این روغن را می‌شناختند و عصاره هسته میوه را برای ذخیره غذایی، درمان و تغذیه پوست و مو مصرف می‌کردند. ویتامین آ موجود در این روغن پوست و مو را تغذیه کرده و می‌تواند آسیب‌دیدگی آنها را ترمیم کند. یکی دیگر از خواص روغن آرگان این است که اگر آن را به صورت خارجی مصرف کنید، می‌تواند رشد و تولید سلول را بهبود ببخشد و موجب پوست و موی سالمتری می‌شود. به همین دلیل است که در محصولات آرایشی و بهداشتی این روغن به وفور یافت می‌شود.1


محافظت از پوست در برابر آفتاب

فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال آزاد ناشی از خورشید کمک می کند. در نتیجه از سوختگی و هایپرپیگمنتیشن جلوگیری می شود. دراز مدت ، این حتی ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان پوست ، از جمله ملانوما کمک کند.


پوست را مرطوب می کند

روغن آرگان شاید بیشتر به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که اغلب در لوسیون ها ، صابون ها و نرم کننده های مو یافت می شود. برای اثر مرطوب کننده می توان از آن به صورت موضعی یا خوراکی استفاده کرد. این به دلیل وجود ویتامین E فراوان آن ، یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که می تواند به بهبود احتباس آب در پوست کمک کند.


آکنه را درمان می کند

آکنه های هورمونی اغلب نتیجه سبوم بیش از حد ناشی از هورمون ها است. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که می تواند مقادیر سبوم بر روی پوست را تنظیم کند. این می تواند به درمان چندین نوع مختلف آکنه کمک کند.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان یا کرم های حاوی روغن آرگان را به طور مستقیم روی پوست خود بمالید. شما باید بعد از چهار هفته نتایج را ببینید.


عفونت های پوستی را بهبود می بخشد

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان برای درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان هر دو خاصیت ضد باکتریایی و قارچی دارند. این توانایی را برای کمک به درمان و جلوگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی پوست فراهم می کند.

حداقل دو بار در روز روغن آرگان را در منطقه آسیب دیده بمالید.


درمان زخم را بهبود می بخشد

آنتی اکسیدان ها به وضوح یک نیروی قدرتمند هستند. از ترکیب قوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آرگان می توان استفاده کرد و به زخمها و بریدگی ها کمک کرد تا سریعتر بهبود یابد. می توانید مکمل های روغن آرگان را به طور مرتب مصرف کنید تا این فواید را در کل بدن تجربه کنید.


درماتیت آتوپیک را تسکین می دهد

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی شایع با علائمی مانند خارش پوست و قرمزی است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده می تواند به درمان علائم کمک کند. ویتامین E و خاصیت التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان هر دو می توانند منجر به این اثر تسکین دهنده شوند.2


خداحافظی با مو خوره

افرادی که موهای بلند و بدون مو خوره می خواهند، حتماً باید روغن آرگان را امتحان کنند. استفاده مرتب از این روغن می تواند تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری کند. این روغن به ساقه ی مو نفوذ و آن را از درون تقویت می کند.

این کار به سلامت موهای شما کمک می کند و رشد و ضخامت موهایتان را افزایش می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن را روی موهای خود ماساژ دهید. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید، می توانید از شامپو و نرم کننده هایی استفاده کنید که حاوی روغن آرگان هستند.


حالت دهنده ی موهای وز

اسیدهای چرب امگا ۹، امگا ۳ و ویتامین E راه حلی مناسب برای موهای وزی است که حالت نمی گیرند. به آسانی می توانید موهای وز خود را بدون چرب کردن و فقط با رطوبت دهی، صاف کنید.

فقط چند قطره روغن آرگان را به کف دست خود بریزید. بعد آن را روی موهای خود بمالید و آنها را صاف کنید. حالا می توانید به آسانی و بدون نیاز به آبکشی موهای خود را حالت دهید.


درخشندگی مو

موهای شما همانند پوستتان، در معرض آسیب های زیادی است، مثل آلودگی هوا و نور خورشید. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگیِ شما شرایط را بدتر می کند. روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف، به استحکام و نرمی موهای شما کمک می کند.

این روغن درخشندگی و نرمی طبیعی را به موهایتان بر می گرداند. روغن آرگان را روی موی خود بمالید و آن را ماساژ دهید. بعد از یک ساعت آن را بشویید. دست کم هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.


ترمیم موهای آسیب دیده

یکی دیگر از خواص روغن آرگان کمک به ترمیم موهای آسیب دیده است. اگر بیش از حد از مواد شیمیایی استفاده کنید، درخشندگی و سلامت موهای شما به خطر می افتد. روغن آرگان، موهای شما را ،از فولیکول (ریشه مو) تا نوک مو، تقویت می کند. با استفاده از روغن آرگان، موهایتان بار دیگر قوی و هیدراته می شود و نرمی و انعطاف خود را به دست می آورد.


درمان طبیعیِ شوره ی سر

شوره زمانی ایجاد می شود که پوست سرتان خشک باشد. مقداری روغن آرگان را روی پوست سر خود بمالید و آن را با نوک انگشتان خود و با حرکات دایره ای ماساژ دهید. این کار را ادامه دهید تا روغن به ریشه ی موهایتان نفوذ کند.3


جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی:

با دقت به این موضوع که مواد مغذی فراوانی مانند اسید های چرب غیر اشباع در روغن آرگان نشان داده شده است به

تنظیم کلسترول بدن

کاهش فشار خون کمک می کند.

تحقیقات دانشمندان موضوع را بیشتر روشن کرده است که آرگان سبب بهبود گردش خون در بدن انسان می شود و به آن کمک شایانی می کند. که همراه با این موضوع آگاهی نیز وجود دارد که ریسک بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.


مراقبت بر علیه سرطان:

محتوای زیاد روغن آرگان به ترمیم آسیب های سلولی کمک می کند، بدینوسیله ریسک قابلیت رشد سلول های سرطانی کاهش می یابد. مطالعات اخیر نشان داده اند که خواص روغن آرگان قادر به کاهش نرخ تقسیم سلول های سرطانی پروستات است.


کمک به آنهایی که مبتلا به دیابت هستند:

در مطالعه ای که اخیرا انجام شد، روغن آرگان نشان داد که مقاومت انسولین را در افراد دیابتی، کاهش می دهد. این یک مسئله ی مهم است، از آنجا که مقاومت انسولین معمولا اولین قدم به سوی دیابت است. روغن آرگان همچنین نشان داد که به مقابله با دیابت به وسیله تغییرات سوخت و سازی بدن در آنهایی که رژیم غذایی پر شکر مصرف می کنند، کمک می نماید.


یک ضد التهاب موضعی:

فلاونوئید موجود در روغن آرگان که به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کند، می تواند به صورت موضعی بر روی پوست استفاده شود تا بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آبله مرغان را درمان کند.


افزایش ایمنی:

در مطالعه ای که اخیرا بر روی موش ها انجام شد، روغن آرگان، استحکام سیستم ایمنی این موش ها را آشکار ساخت. این تغییر به علت آنتی اکسیدان های قوی روغن آرگان است که عملکرد ایمنی بدن را به طور خاص تحریک می کند.


کمک به گوارش:

مایع طلایی نشان داده است که غلظت پپسین را در شیره گوارشی در معده را افزایش می دهد. پپسین آنزیم مهمی در شیره گوارشی است که پروتئین های موجود در گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را تجزیه می کند.4


پی نوشت:
1.www.digikala.com
2.www.beytoote.com
3.www.lafarrerr.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.