چگونگی درمان موخوره

اگر بخواهیم موخوره را تعریف کنیم باید بگوییم موخوره یا دوشاخه شدن انتهای مو، ناشی از آسیب فیزیکی و یا آسیب شیمیایی به مو است و در خانمها شایعتر است. لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی مو از بین می رود، در نتیجه قسمت انتهایی مو چند شاخه و شکننده می شود. خانم ها به دلیل داشتن موهای بلند با عارضه موخوره یا همان دوشاخه شدن انتهای مو آشنا هستند. در ادامه این بخش روشهای پیشگیری و درمان این آسیب را می خوانید.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی درمان موخوره

درمان موخوره

همچون ریزش مو، موخوره در بانوان یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به پوست و مو می باشد که اکثر خانم ها تاکنون با آن دست و پنجه نرم کرده اند.

البته این مشکل در آقایان نیز دیده می شود اما معمولا چون آقایان موهای خود را مرتبا کوتاه می کنند، در نتیجه این بیماری در آن ها کمتر دیده می شود.

در آقایان موخوره می تواند هم در موهای سر و هم در موهای صورت نیز پدیدار شود.

حقیقت ماجرا این است که هنگامی که یک تار مو از قسمتی دچار موخوره و شاخه شاخه شدن شود، دیگر نمی توان آن را به حالت اولیه بازگرداند و شاخه های جدا شده را به یکدیگر چسباند.

از جمله مهمترین عواملی که موجب پدیدار شدن موخوره در موهای سر می شود، خشکی مو و نرسیدن میزان مناسب پروتئین به موها می باشد.

پس برای اینکه از موخوره رهایی پیدا کنیم، بهترین راهکار این است که پیش از پدیدار شدن آن، پیشگیری های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

بنابراین لازم است که پس از مشاهده موخوره در موهایتان، ابتدا قسمت هایی که دچار موخوره شده است را کوتاه کرده و سپس اقدام به انجام روش های درمانی و پیشگیری از موخوره دوباره نمایید.
 
1. مرطوب نگاه داشتن مو
همانطور که گفتیم، خشکی مو یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد موخوره در سر می باشد. بنابراین برای درمان موخوره و جلوگیری از این پدیده، بهترین راهکار مرطوب نگاه داشتن مو تا حد امکان است.

البته منظور ما از مرطوب نگاه داشتن، استفاده از آب و خیس کردن مو نیست. بلکه استفاده از موادی مثل روغن هاست که سبب می شوند تا چربی مو در ساقه و ریشه، حفظ شوند.

روغن های بسیاری برای رفع و درمان موخوره پیشنهاد شده اند که از جمله آن ها می توان به روغن زیتون، روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن آرگان و سایر موارد اشاره کرد.

این روغن ها با خواصی که دارند موجب می شوند تا موهای شما همیشه مرطوب بمانند و در نتیجه از موخوره جلوگیری می کنند.
 
2. استفاده از تخم مرغ
تخم مرغ یکی از منابع سرشار پروتئین محسوب می شود که می توانند در درمان موخوره نیز به شما کمک کند.

تخم مرغ می تواند موهای لطیف تری و نرم تری را نیز برای شما به ارمغان آورد.

شما می توانید زرده تخم مرغ را با مواد گوناگونی، همچون روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کرده و سپس آن را هم بزنید.

موهای خود را به آن آغشته کنید و پس از 15 الی 30 دقیقه، موهای خود را با آب سرد بشویید.

اگر هفته ای دو الی سه بار این درمان خانگی را انجام دهید، به زودی می توانید از شر موخوره خلاص شوید و این مشکل را درمان نمایید.
 
3. سرکه سیب
سرکه علاوه بر خواص خوراکی و دارویی که دارد، از جمله مایعاتی است که می تواند کثیفی ها را نیز از بین ببرد.

سرکه سیب می تواند هم چربی موجود در پوست سرتان را تنظیم کند و هم آلودگی ها را از ساقه و ریشه موهای شما دور کند.

به این ترتیب شما با آغشته کردن دو الی سه مرتبه در هفته موهای خود به سرکه سیب، می توانید موخوره را درمان کرده و از آن پدید آمدن آن جلوگیری کنید.
 
4. استفاده از سس مایونز
سس مایونز تقریبا تمامی خواص تخم مرغ را به ارث برده است و علاوه بر این به خاطر داشتن اسیدهای چرب، می تواند رطوبت را نیز به موهای شما بازگرداند.

به این ترتیب شما می توانید تنها با مایونز و بدون استفاده از ماده ای دیگر، موهای خود را سلامت نگاه دارید.

برای این منظور بهتر است موهای خود را آغشته به مایوز کرده و پس از گذشت 30 دقیقه، آن ها را با آب ولرم شستشو دهید.

در آخر نیز یک بار شامپوی نرم کننده به موهای خود بزنید. اگر در هفته یک الی دو مرتبه این درمان موخوره را انجام دهید تا حد بسیار زیادی توانسته اید از موخوره جلوگیری به عمل آورید.
 
5. موز موثر در درمان موخوره
موز یکی از میوه های سرشار از روغن طبیعی و ویتامین ها است که خواص خوبی نیز در درمان موخوره دارد. شما می توانید یک موز را له کرده و به تنهایی به موهای خود بزنید و یا آن را با مواد دیگری همچون روغن زیتون یا عسل مخلوط کرده و سپس موهایتان را به آن آغشته سازید.

پس از گذشت 30 دقیقه حال موهای خود را با آب سرد یا ولرم شستشو دهید.

اگر این درمان را یک الی دو بار در هفته انجام دهید تا حد زیادی می توانید از موخوره جلوگیری نمایید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما