تفسیر و مفسّران (3)
نویسنده : علی طاهری
منبع : راسخون
منبع : راسخون
ويژگي هاى تفسير
1- از آنجا كه قرآن كتاب زندگى و حيات است، در تفسير آيات به جاى پرداختن به مسائل ادبى و عرفانى و مانند آن، توجه خاصى به مسائل سازنده زندگى مادى و معنوى و بويژه مسائل اجتماعى شده و به اندازه كافى روى مسائلى كه تماس نزديك با حيات فرد و اجتماع دارد تكيه گرديده است.
2- به تناسب عناوينى كه در آيات مطرح مىشود، ذيل هر آيه، بحث فشرده و مستقلى درباره موضوعاتى مانند، ربا، بردگى، حقوق زن، فلسفه حج، اسرار تحريم قمار، شراب، گوشت خوك و اركان و اهداف جهاد اسلامى و مانند آن آمده است، تا خوانندگان در يك مطالعه اجمالى از مراجعه به كتابهاى ديگر بىنياز گردند.
3- كوشش شده، ترجمه آيات، روان، سليس و گويا و دقيق و در نوع خود جالب و رسا بوده باشد.
4- به جاى پرداختن به بحثهاى كمحاصل، توجه مخصوص به ريشه لغات و شأن نزول آيات كه هر دو در فهم دقيق معانى قرآن مؤثر هستند، شده است.
5- اشكالات و ايرادات و سؤالات مختلفى كه گاهى در پيرامون اصول و فروع اسلام، مطرح مىگردد، به تناسب هر آيه، طرح شده و پاسخ فشرده آن ذكر گرديده است. مانند شبهه آكل و مأكول، معراج، تعدد زوجات، علت تفاوت ارث زن و مرد، تفاوت ديه زن و مرد، حروف مقطعه قرآن، نسخ احكام، جنگها و غزوات اسلامى، آزمايشهاى گوناگون الهى و دهها مسئله ديگر، بطوريكه هنگام مطالعه آيات، علامت استفهامى در ذهن خواننده عزيز باقى نماند.
6- از اصطلاحات پيچيده علمى كه نتيجه آن اختصاص كتاب به قشر خاصى است، در متن كتاب دورى و به هنگام ضرورت در پاورقى آمده، تا براى انديشمندان و صاحب نظران نيز مفيد باشد.
منابع تفسير
فهرست موضوعى تفسير نمونه
در دنباله مطلب طرز استفاده از اين فهرست كه بر اساس حروف الفبا تدوين شده است، توضيح داده شده و با مثال امر را بر طالب آن سهل نمودهاند.
پس از ارائه فهرست الفبايى كه در 24 صفحه انجام گرفته است، سرفصلهاى فهرست موضوعى مطرح و عناوين ريز آنها تحت هر موضوع با آدرس جلد و صفحه، در 530 صفحه ثبت گرديده و به علاقمندان عرضه شده است.
سر فصلهاى فهرست موضوعى بدين شرح است:
1- شناخت و جهان بينى
2- جهان بينى اسلامى شامل بخشهاى:
- خدا شناسى و توحيد در قرآن
- عدل الهى
- نبوت
- امامت و ولايت
- معاد
3- انسان در قرآن و هدف آفرينش
4- آشنايى با منابع اسلام« قرآن» و« حديث»
5- رفتار يك مسلمان و چگونگى جامعه اسلامى شامل:
- قواعد اصولى و فقهى در قرآن
- وظايف و احكام
- اخلاق و تعليم و تربيت اسلامى
- روابط و حقوق اجتماعى
- مسائل اقتصادى
- حكومت و نظام سياسى
6- تاريخ تمدن
7- بررسى اديان و مكاتب
8- علوم اجتماعى
9- علوم تجربى و طبيعى
10- ادبيات و هنر
نسخهشناسى
هر مجلد داراى فهرست مفصلى از آيات و مطالبى است كه در آن مطرح شده است، ابتداى جلد اول مقدمهاى چند صفحهاى از مؤلف بچشم مىخورد كه در مجلدات بعد اين مقدمه بسيار مختصر گرديده است.
برخى مجلدات اين تفسير از جمله جلد 1 در چاپهاى بعد، با تجديد نظر و اضافات، چاپ شده است. انتهاى برخى مجلدات نيز تاريخ پايان تأليف آن درج گرديده است. پايان تأليف آخرين جلد آن 18 ذى الحجه 1407 ق مطابق با 23 مرداد 1366 شمسى درج شده است.
اين تفسير تا كنون به چند زبان زنده دنيا از جمله عربى وارد و ترجمه شده، ترجمه عربى آن به نام« الامثل» عرضه شده است. ترجمه انگليسى آن نيز در دست تهيه مىباشد.
تفسير نمونه تاكنون چندين چاپ با تيراژهاى متفاوت( حدود 5000 در هر چاپ) داشته و در نسخه مورد بحث برخى مجلدات تا سى و دو چاپ بر آن گذشته است. فهرست اجمالى تمام مجلدات از نظر سور قرآن در آخر جلد 27 درج گرديده است. طرز كار گروهى كه در مقدمه اول كتاب بطور مختصر ذكر گرديده بود در انتهاى جلد 27 به طور مفصل از طرف هيئت همكاران تفسير نمونه بيان شده است.
برگزيدهاى از تفسير نمونه توسط آقاى احمد على بابايى در 5 جلد به بازار عرضه شده كه اكنون چاپ سيزدهم خود را نيز سپرى كرده است.
1- مقدمه تفسير نمونه ج 1
2- مجلدات مختلف تفسير همراه با فهرست موضوعى آن
3- طبقات مفسران شيعه ج 5 ص 53 تا 62 دكتر عقيقى بخشايشى
4- المفسرون حياتهم و منهجهم ص 152 سيد محمدعلى ايازى
5- دانشنامه قرآن و قرآن پژوهى ج 1 ص 774 و ج 2 ص 2143 با همكارى استاد بهاء الدين خرمشاهى
6- تفسير و مفسران آيت ا... معرفت ج 2 ص 502 مؤسسه فرهنگى التمهيد چاپ اول تابستان 1380
آيت الله مكارم شيرازى
در اين بين گروهى از طلاب را نيز با تدريس خود بهرهمند نمود. در همان سال وارد حوزه علميه قم شد و از جلسات علمى و درسى اساتيد بزرگ آن زمان، مانند حضرت آيت ا... بروجردى و آيات بزرگ ديگر بهره گرفت. وى در سال 1369 ق رهسپار حوزه علميه نجف اشرف گرديد و در آنجا در دروس آيات عظام آقايان، حكيم، سيد عبد الهادى شيرازى و سيد ابو القاسم خويى« رحمة الله عليهم» شركت جست.
در سن 24 سالگى به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آيات بزرگ نجف نائل شد. در شعبان 1370 ق به ايران بازگشت.
ايشان در پيروزى انقلاب اسلامى حضور فعالى داشتند و به همين دليل چند بار به زندان افتادند و به شهرهاى چابهار، مهاباد و انارك تبعيد شدند.
در تدوين قانون اساسى در خبرگان اول به نمايندگى از طرف مردم شيراز، نقش مؤثرى ايفا نمود.
فعاليت علمى و تأليفات
از ايشان تاكنون بيش از 100 جلد كتاب به چاپ رسيده است و بعضى به بيش از چندين زبان زنده دنيا ترجمه و در كشورهاى مختلف انتشار يافته است. در بين اين آثار، تفاسير و پژوهشهاى قرآنى زير را مىتوان نام برد:
1- تفسير نمونه در 27 جلد( تفسير مورد بحث)
2- تفسير موضوعى پيام قرآن
3- ترجمه تفسير الميزان( 2 جلد)
4- قرآن و آخرين پيامبر
5- قرآن و حديث
6- تفسير به رأى
7- ترجمه فارسى قرآن
تفسیر الدر المنثور
نويسنده: سيوطى جلال الدين
موضوع: روايى
قرن: دهم
زبان: عربى
مذهب: سنى
ناشر: كتابخانه آية الله مرعشى نجفى
مكان چاپ: قم
سال چاپ: 1404 ق
تفسیر
در كتاب اتقان مىگويد: كتاب مستندى گردآورى كردم كه در آن روايات تفسيرى پيامبر( ص) را آوردهام، اين روايات حدود ده هزار و اندى ميشود. در ميان آنها حديث مرفوع و موقوف وجود دارد. به حمد الله اين تفسير در چهار جلد به پايان رسيده و آن را به« ترجمان القرآن» نامگذارى كردم.
در مقدمه« الدر المنثور» مىنويسد: وقتى كه« ترجمان القرآن» را تاليف كردم... چونكه احاديث اين تفسير از طرق گوناگون از منابع مهم استخراج شده بود متوجه شدم دانشجويان ميل چندانى به مطالعه آن ندارند زيرا خسته مىشوند، از اينرو اسناد آن را حذف نمودم و تنها به متن احاديث اكتفا نمودم و احاديث استخراجى را به منابع نسبت دادم و آن را به« الدر المنثور فى التفسير بالمأثور» ناميدم.
از اين دو عبارت روشن مىشود كه سيوطى تفسير« الدر المنثور» را از تفسير« ترجمان القرآن» اقتباس كرده و در حقيقت« الدر المنثور» خلاصه« ترجمان القرآن» است آنهم خلاصهاى كه فقط اسناد احاديث را حذف كرده نه متن احاديث.
يادآورى اين نكته سودمند است كه تفسير« الدر المنثور» علىرغم شهرت فراوانى كه دارد از منابع معتبر و قديمى تفسير ماثور به شمار نمىآيد زيرا تفسير طبرى به لحاظ قدمت و جامعيت مقدم بر تفسير سيوطى است. شايد شهرت تفسير سيوطى بدين خاطر است كه تفسير وى از منابع و مآخذى است كه در دسترس همگان به ويژه تفسير پژوهان بوده و مراجعه به آن بسيار آسان است.
نكته ديگر اينكه تفسير سيوطى يك تفسير اختصاصى روايى است كه تفسير پژوهان به راحتى به احاديث مراجعه مىكنند ولى تفسير طبرى يك تفسير روايى جامعى است كه به شيوه اجتهادى تدوين شده و دسترسى به روايات آن مستلزم صرف وقت بيشترى است از اينرو تفسير طبرى كمتر مورد توجه قرار گرفته ولى تفسير سيوطى جزو منابع تفسير ماثور به حساب آمده است.
سوم اينكه شهرت شخص سيوطى و خوشذوقى ايشان در تاليف آثار و جامعيت علمى وى نيز در شهرت تفسير« الدر المنثور» نقش بسزايى داشته است.
اين نوشتار ترجمه و تلخيص جزوه« الامام السيوطى» محمد على قطب است.
سيوطى
جايگاه علمى
وى ادامه مىدهد: مجلس درس املا حديث را در اوايل سال 872 ه. ق برگزار كردم و در هفت علم به مقام استادى رسيدم كه عبارتند از: 1- تفسير 2- حديث 3- فقه 4- نحو 5- معانى 6- بيان 7- بديع
در ادبيات عربى و فصاحت و بلاغت به شيوه عربزبانان فصيح و بليغ تبحر پيدا كردم نه به روش غير عرب زبانان و فلاسفه.
به عقيده خودم در اين علوم بجز فقه هيچيك از اساتيد من به مقام من نرسيده تا چه رسد به ديگران. اما پيرامون فقه اين ادعا را نمىتوانم بكنم زيرا استاد من در فقه بسيار مهارت و تسلط داشت.
تفسیر فتح القدير
نويسنده: شوكانى محمد بن على
موضوع: روايى و اجتهادى
قرن: سيزدهم
زبان: عربى
مذهب: زيدى
ناشر: دار ابن كثير، دار الكلم الطيب
مكان چاپ: دمشق، بيروت
سال چاپ: 1414 ق
نوبت چاپ: اول
تفسیر
انگيزه مفسر
روش تفسيرى
ايشان معتقد است تفسير« درالمنثور» سيوطى مشتمل بر غالب رواياتى است كه در تفاسير گذشتگان موجود است. كه شامل روايات تفسيرى پيامبر( ص) تفسير صحابه و تابعين پس از آنهاست. شوكانى با حذف تكرارها و اتحادهاى لفظى( كه با« مثله» او« نحوه» مشخص شده است) مقدارى روايت از آنچه در تفاسير علماء روايت يافته يا در تصحيح، تحسين، تضعيف و جمع و ترجيح به آن رسيده، به آن اضافه كرده است.
برخى اسانيد روايت را به خاطر وجود آنها در كتب و منابع تفسيرى مانند طبرى، سيوطى، ابن كثير، قرطبى و... حذف نموده و در اين باب خواننده را به منبع اصلى رجوع مىدهد.
تسلط شوكانى بر علوم مختلف مانند لغت، نحو، صرف، بلاغت، اصول فقه، توحيد، اسباب النزول، قصص، ناسخ و منسوخ، احاديث نبوى و فقه، از او مفسرى توانا ساخته و سبب شده جمع او بين روايت و درايت در تفسير بر- محمد بن يحيى بن بهران كه قبل از او چنين كارى را تجربه كرده است، بهتر و مفيدتر و بسيطتر انجام گيرد. ايشان در مقدمه خود اشارهاى به فضل قرآن، فوايد معرفت به احكام آن، و آشنايى با مكى و مدنى، دارد.
شيوه شوكانى چنين است كه در آغاز آيات را ذكر مىكند و تفسيرى معقول از آن ارائه مىدهد، آنگاه به روايات تفسيرى گذشتگان مىپردازد. به تناسب بين آيات عنايت ندارد و آن را بى فايده دانسته، تكلفى دور از انصاف بر اساس رأى شخصى، محسوب مىكند. ج 1 ص 85 ذيل آيات 40 تا 42 بقره.
اعتماد وى در لغت بيشتر به مبرّد، ابو عبيده و فرّاء است. كمتر به اختلاف قرائتها اشاره مىكند و در حدّ لزوم به آنها مىپردازد. ذيل آيات احكام اختلاف آراى فقهى مذاهب را با ذكر دلايلشان يادآور مىشود و با آزادى نظر كامل و استنباط شخصى درباره آنها به داورى مىنشيند. اهتمام شوكانى بيشتر به نحاس، ابن عطيه دمشقى، ابن عطيه اندلسى، قرطبى زمخشرى و سيوطى بوده است.
تفسير شوكانى بسيار متأثر از آراى اعتقادى اوست. چنانكه در هر كجا مناسبتى يافته به نكوهش تقليد و مقلدان پرداخته و معتقد است مقلّدان با تقليد از ديگران، كتاب خدا و سنّت رسولش را ترك مىكنند. مانند ج 1 ص 193 ذيل آيه 170 سوره بقره. خصوصا ذيل آيه 31 سوره توبه و آيه 28 سوره اعراف.
شوكانى در تفسير خود با« توسل» به انبياء و اولياء سخت به معارضه بر مىخيزد و معتقد است كه چنين توسلى روا نيست مانند آيه 49 سوره يونس و از آن روى كه در عقيده، سلفى است، متشابهات قرآن را بر ظاهر حمل مىكند و به تأويل و توجيه نمىپردازد و با معتزله سخت مخالف است كه با عنايت به مباحث پيش گفته با داشتن چنين عقايدى از مذهب زيديه بسيار فاصله مىگيرد. مانند« رؤيت خداوند در قيامت» ذيل آيه 55 سوره بقره، ج 1 ص 103. و نيز در مورد حيات شهدا ذيل آيه 169 سوره آل عمران و آيه 255 سوره بقره در معناى كرسى.
در ابتداى هر سوره نيز پس از ذكر نام آن به وجه تسميه اسامى سوره مىپردازد، سپس بحث مكى و مدنى بودن آن را با استدلال بر هر ديدگاه متعرض گشته، اسباب نزول آن را بيان مىدارد.
فضل سورهها را با نقل رواياتى از نجارى، احمد، ابو داود و نسايى بازگو مىكند. ايشان در برخى موارد بعد از نقل روايت به تحليل آن پرداخته از تفاسيرى نظير طبرى مطالبى نقل مىنمايد.
در اسناد روايت نيز دقت داشته معمولا به ضعف يا حسن سند، اشاره دارد. در قرائت نيز سعى دارد، ريشه قرائت را كه به كدام لغت است، بازگو كند. مانند ج 1 ص 28 آيه« اهدنا الصراط المستقيم».
در بحثهاى فقهى ذيل آيات الاحكام، معمولا ناسخ و منسوخ آنها را نيز مشخص مىكند. مانند ج 1 ص 298 ذيل آيه 240 تا 242 سوره بقره.
شوكانى از آنجايى كه شيعه زيدى است، از كنار آياتى كه در شأن حضرت على« عليه السّلام» نازل شده براحتى نمىگذرد و نسبت به رواياتى كه آن آيات را در شأن حضرت تفسير مىكند، روش كتمان را پيش نمىگيرد و با اينكه در تفسير برخى آيات به شكل عام معنا مىكند اما با ذكر روايت، مراد اصلى آيه را تبيين مىنمايد. مانند آيه 55 و 67 سوره مائده. البته ذهبى در التفسير و المفسرون ج 2 ص 288، اين امر را در نقد شوكانى ذكر مىكند، اما غافل از اينكه شوكانى خود علت نقل چنين رواياتى را( بر فرض قبول كلام ذهبى) بيان مىدارد.
شوكانى در برخى مسائل نيز رأيى مستقل از اهل سنت و معتزله بيان مىدارد و بيشتر مىنماياند كه با آزادى فكرى، آراء خود را انتخاب نموده است. مانند بحث« خلق قرآن» ذيل آيه 2 سوره انبياء.
نسخه شناسى
نسخه حاضر توسط دار ابن كثير و دار الكلم الطيب به شكل مشترك در بيروت و دمشق در 6 مجلد( 5 مجلد آن تفسير و يك جلد فهرستهاى گوناگون)، چاپ اول خود را در سال 1414 ه، 1994 م در قطع وزيرى، عرضه نموده است. تحقيق اين نسخه توسط دفتر تحقيق علمى دار ابن كثير و دار الكلم الطيب انجام گرفته است. مقدمه تحقيق شامل شرح حال مفسر، كتب و تأليفات وى و بيان روش تفسيرى اوست. مؤلف نيز ضمن مقدمهاى روش خود را ضمن بيان فضل قرآن و تفسير و شيوههاى مفسرين، توضيح داده است. پاورقى اين نسخه محدود به آدرس آيات و معناى برخى كلمات مشكل است. فهرست مطالب به ترتيب تفسير آيات در پايان هر جلد راهنماى محققين مىباشد.
برخى تحقيقات انجام شده درباره شوكانى و تفسيرش عبارتند از:
1- الامام الشوكانى مفسرا، دكتر محمد الغمارى
2- الامام الشوكانى و ايراده للقراءات فى تفسيره، احمد عبد الله المقرى
3- فهارس فتح القدير، ابو حفص سيد بن ابراهيم بن صادق محمد شوكانى
محمد بن على بن عبد الله شوكانى( 1173- 1250 ق) در« هجره شوكان» يمن به دنيا آمد. پدر وى، عالمى بود كه منصب قضاوت نيز داشت و معروف به صلاح و پاكى روح بود. در دامن پدر در صنعا پرورش يافت و با مهيا بودن محيط خانوادگى و وسايل رزق و اسباب حيات، به فراگيرى علم مشغول گشت.
مذهب
تأليفات
وفات