آشنایی با گیاه مازو و فواید آن

مازو فراورده گیاهی درختان مازو است. خواص گیاه مازو شامل تقویت لثه، سیاه کردن مو، کمک به درمان سوختگی و ناراحتی‌های گوارشی است.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با گیاه مازو و فواید آن
مازو فراورده‌گیاهی و کروی شکلی است که در طب سنتی کاربرد فراوان داشته و ازخواص آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود. این ماده، بر اثر سوراخ ایجاد شده توسط حشرات برای تخم‌گذاری، بر روی شاخه‌های تازه درخت مازو (نوعی بلوط) به وجود می‌آید. محل رویش گیاه مازو در کشور ما، بیشتر استان‌های لرستان، کردستان و کرمانشاه است و در لرستان در منطقه‌ شینه و نقاط مختلف به شکل پراکنده وجود دارد، اما در این مناطق کاملا محافظت شده و یک توده‌ خالص است.

دانه‏ هاى مازو به بزرگى فندق هستند و در کشور ما معمولا به شکل تیله‌ای با برجستگی‌های فاصله‌دار روی گیاه مازو یافت می‌شود و همانطور که ذکر گردید، در طب سنتی از آن به خصوص برای درمان سوختگی‌ها به صورت موضعی استفاده می‌شود. دیگر خواص گیاه مازو تقویت لثه، سیاه کردن مو، کمک به درمان سوختگی و ناراحتی‌های گوارشی است. امروزه این گیاه علاوه بر عطاری ها به صورت ژل و پودر نیز در دسترس وجود دارد. همچنین از این گیاه، در صنعت چرم‌سازی، مرکب‌سازی و رنگرزی نیز استفاده می‌شود.

آشنایی با گیاه مازو و فواید آندر ادامه این

مطلب به بیان برخی از فواید گیاه مازو می پردازیم.1


تقویت دندان و لثه

از خواص مهم مازو که از دیر باز برای افراد بومی و محلی آشنا با این گیاه مورد توجه بوده، تقویت دندان ها و لثه است. خوردن آن و فرآورده های وابسته به آن برای سالم سازی دندان و لثه ها نقش مفیدی بازی کرده و شاید دلیل این که اهالی آن مناطق کمتر دچار مشکلات و خرابی دندان و عفونت های لثه می شوند، تا حدی به مصرف مازو بر می گردد.


ضد عفونی کننده زخم ها

به طور کلی دانه های مازو نوعی ضد عفونی کننده و التیام بخش طبیعی به شمار می روند که برای پیشگیری یا از بین بردن انواع زخم ها و التهاب های درونی یا موضعی، سودمند خواهند بود. از ان جا که مازو یک آنتی باکتریال ارگانیک به حساب می آید، استفاده از ان به عنوان دهانشویه یا خمیر دندان باعث ضد عفونی شدن محیط دهان و پیشگیری از تجمع عفونت ها و میکروب ها و باکتری ها خواهد شد.


درمان زخم روده

زخم روده یکی از مشکلات خاص برای برخی افراد با نارسایی های گوارشی است که در وضعیت حاد ممکن است به بیماری کولیت منجر شود. از جمله روش های طبیعی بهبود و درمان زخم روده، مصرف دانه های مازو است. در متون و منابع تاریخی مربوط به طب سنتی، از مازو به عنوان قابض و سفت کننده نام برده شده که اشاره به همان خاصیت درمانی برای اسهال دارد.


خواص روغن یا عصاره ی دانه های مازو

علاوه بر مصرف خوراکی، می توان عصاره یا روغن مازو را استخراج کرده و از آن به عنوان یک روغن طبیعی برای پوست و مو استفاده کرد. علاوه بر تقویت، به دلیل عطر و بوی خاص و بسیار خوشایند خود، می تواند یک خوشبو کننده نیز به شمار رود و نوعی عطر ارگانیک برای پوست و مو ی سر باشد. روغن مازو همچنین برای تقویت رنگدانه های مو نیز مفید واقع می شود و به دلیل همین ویژگی ها، در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد توجه است.


لیستی از خواص مفید دانه های مازو برای سلامتی انسان

درمان سرما خوردگی نوزادان

درمان بواسیر

پروستات

درمان جوش

داروی زخم دهان

دفع عفونت پا

تقویت کننده دندان و لثه

درمان بوی بد دهان

درمان سوختگی

ضد التهاب و خارش

دارای خواص آنتی باکتریال


روغن مازو و درمان سوختگی

روعن مازو یک فراورده گیاهی است که استفاده از آن قدمت بسیار طولانی دارد و در طب سنتی نیز بسیار کار برد دارد.

این روغن یک درمانگر بسیار قوی است که برای درمان سوختگی ها از قدیم استفاده شده است و به عنوان یک درمان می توان در جعبه کمکهای اولیه استفاده شود.

مازو در صنعت چرم سازی و رنگرزی و مرکب سازی و پزشکی بسیار کاربرد دارد. این گیاه بسیار مفید در مناطق کردستان و کرمانشاه و لرستان یافت می شود.


خواص روغن مازو برای بانوان

عفونت واژن یا واژینیت در واقع التهاب واژن است، که با ترشحات، خارش و درد خود را نشان می دهد. این بیماری شایع بوده و بیشتر زنان در طول زندگی خود آن را چند بار تجربه می کنند. اگر مبتلا به عفونت واژن هستید می توانید با خرید روغن مازو این بیماری را درمان کنید. یکی از راه های درمان بوی بد واژن روغن مازو می باشد که به طور کلی بوی بد واژن را از بین خواهد برد.

همه خانم ها از زمانی که به سن بلوغ می رسند و اولین قاعده گی شان را تجربه می کنند متوجه تغییراتی اساسی در بدن شان می شوند و در عین حال ممکن است بیماری های جدید را تجربه کنند. که تا به حال هیچ چیزی در مورد شان نمی دانستند یک دسته از این بیماری ها عفونت های مختلف ناحیه تناسلی و ترشحات حاصل از آن است.

این ترشحات غیر طبیعی نبوده و نیاز به درمان دارد یکی از روش های درمان روغن مازو می باشد که  با خرید این روغن می توانید به این مشکل تان پایان دهید.به طور کلی تعداد زیادی از بانوان گرفتار خونریزی شدید دوران قاعدگی، دوره های کوتاه سیکل قاعدگی، خونریزی های در فواصل دوران قاعدگی می باشد. این مشکلات را تا حدی می توان با دارو های هورمونی کنترول کرد اما این داروها می تواند اثر نامطلوبی به روی بدن داشته باشد. اما با طب سنتی میتوان بدون عوارض جانبی این بیماری را درمان کرد.2


مازو چگونه ایجاد و برداشت میشود؟

مازو، بر اثر نیش حشره‏اى موسوم به (cynips gallae tinctoria) به جوانه‌ گیاه مازو تولید می‏شود. این حشره تخم خود را در جوانه‌ درختان مازو مى‏‌گذارد تا نوزادش از شیره‌ آن تغذیه کند. پس از آن که نوزاد تغییر شکل داد، در ماه دوم تابستان تبدیل به حشره‌‌ای کامل شده و از برآمدگی‏هاى جوانه که تولید کرده پرواز میکند.


برداشت مازو

محصول مازو را باید قبل از پرواز حشره جمع ‏آورى کرد. برآمدگی‏هاى مازو قبل از پرواز حشره، سبز رنگ و دانه‏ هایش سنگین است، اما پس از پرواز حشره، سفید و سبک می‏شوند. برداشت گیاه مازوی سبز از حدود نیمه‌ تیر تا نیمه مرداد ماه است.


انواع مازو

مازو دو نوع است؛ یکی سبز، شاداب، کوچک، دندانه‌دار و بی‌سوراخ که آن را «مازوی سبز» می‌گویند و نوع دوم صاف، سبک و دارای سوراخ است. مازوی خوب آن است که کال، سنگین وزن و سخت باشد. مازوی زرد، سست و سبک، قوتش کم است.


عوارض مازو

همانند سایر گیاهان دارویی، زیاده روی در مصرف مازو مضر بوده و بایستی رعایت اعتدال شود.3


پی نوشت:
1.www.setare.com
2.www.sardasht-kala.ir
3.www.vista.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.