با خواص بی نظیر شیر بادام آشنا شوید

شیر بادام یک نوشیدنی خوش طعم است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد و مصرف آن برای سلامت بدن بسیار مفید است.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با خواص بی نظیر شیر بادام آشنا شوید
شیر بادام یک گزینه‌ی عالی برای کسانی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند شیر گاو بخورند. افراد زیادی به دلیل طعم مطبوع و خواص شیر بادام آن را به شیر لبنی ترجیح می‌دهند.


ارزش غذایی شیر بادام

یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر بادام حاوی:

کالری:39

چربی:3 گرم

پروتئین:1 گرم

کربوهیدرات:3.5 گرم

فیبر:0.5 گرم

کلسیم:24٪ از نیاز روزانه

پتاسیم:4٪ از نیاز روزانه

ویتامین D:18٪ از نیاز روزانه

ویتامین E:110٪ از نیاز روزانه


طبع شیر بادام

طبیعت شیر بادام گرم و تر است.

در ادامه به مهم‌ترین خواص شیر بادام اشاره می‌کنیم:


کمک به مدیریت وزن

یک فنجان شیر بادام فقط 60 کالری دارد، برخلاف 146 کالری موجود در شیر کامل، 122 کالری در 2 درصد، 102 کالری در 1 درصد و 86 کالری در پوست. این یک جایگزین عالی است که به شما کمک می کند وزن فعلی خود را از دست دهید یا حفظ کنید.


سالم نگه داشتن قلب

کلسترول یا چربی اشباع در شیر بادام وجود ندارد. همچنین از نظر سدیم کم و چربی های سالم (مانند اسیدهای چرب امگا که معمولاً در ماهی وجود دارد) غنی است، که به جلوگیری از فشار خون بالا و بیماری های قلبی کمک می کند.1


نوزادان و کودکان

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در شیر بادام به بهبود رشد مغز نوزادان و کودکان کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر در بزرگسالی را کاهش می دهد.

شیر بادام شاخص گلیسمی پایینی دارد که به کنترل قند خون در نوزادان و کودکان کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را در آن ها کاهش می دهد.

شما می توانید شیر بادام را از سن 6 ماهگی به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید. اما فراموش نکنید که قبل از آن با پزشک متخصص مشورت کنید.


جنین و زنان باردار

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر بادام برای بهبود رشد جنین و تقویت بدن زنان باردار مفید می باشند.

مقادیر بالای کلسیم موجود در شیر بادام به تقویت استخوان های زنان باردار کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا را کاهش می دهد.

کلسیم موجود در شیر بادام به کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری کمک کرده و خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می دهد.

ویتامین E موجود در شیر بادام به درمان آکنه و لکه های پوستی دوران بارداری کمک می کند.


دوران شیردهی

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در شیر بادام از ضعف و گرسنگی زنان در دوران شیردهی جلوگیری می کند.


قند خون و دیابت

شیر بادام مقدار کمی قند طبیعی دارد و به دلیل مقادیر بالای پروتئین های موجود در آن برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید می باشد.


سرطان

مطالعات اولیه نشان می دهد که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در شیر بادام خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان روده را کاهش می دهد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر بادام حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا، عفونت و سرفه را کاهش می دهند.2


گیاهی و ضد آلرژی

شیر بادام یک محصول کاملا گیاهی و مناسب برای افراد گیاه‌خوار یا کسانی است که به محصولات لبنی حساسیت دارند. همچنین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی‌توانند از شیر گاو استفاده کنند، با خیال آسوده می‌توانند از نوشیدن شیر بادام لذت ببرند.

لاکتوز ماده‌ای است که اگر بدن شما قادر به هضم آن نباشد، هنگام عبور از روده بزرگ، باکتری‌های ساکن آن‌ها را تخمیر می‌کنند و باعث ایجاد گاز بیش از حد، التهاب روده، اسهال و ناراحتی‌های مرتبط به روده بزرگ می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب شیر بادام، نداشتن لاکتوز است.


منبع غنی از ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث شکننده شدن استخوان‌ها، ضعیف شدن عضلات و احساس خستگی مداوم می‌شود. غذاهای کمی وجود دارند که منبع مناسبی از ویتامین ‌D باشند؛ به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بهداشت عمومی، غنی کردن مواد غذایی مشخص به‌خصوص محصولات شیری، با ویتامین D است. درست مانند شیر معمولی، شیر بادام‌های موجود در بازار نیز معمولا با ویتامین D غنی شده‌اند. جالب است بدانید، یک فنجان شیر بادام غنی شده حاوی ۱۰۱ واحد (۲/۴ میکروگرم) ویتامین D است. این میزان از ویتامین D برابر با ۲۵ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه است.3


سرشار از ویتامین E

بادام به طور طبیعی سرشار از ویتامین E است. می‌توانید ۳۷ درصد نیاز روزانه به ویتامین E را با مصرف تنها ۲۸ گرم بادام تأمین کنید. با این که شیر بادام هم سرشار از ویتامین E است، بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده به آن ویتامین E اضافه می‌کنند.

یک لیوان شیر بادام می‌تواند حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد از نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین ای را برطرف کند که البته این میزان نسبت به طرز تهیه آن کمی متغییر است. در مقایسه، شیر معمولی به هیچ عنوان ویتامین E ندارد، مگر این که در فرایند عمل‌آوری به آن افزوده شود.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با التهابات و استرس‌های موجود در بدن مبارزه می‌کند. همچنین به بدن در مقابله با بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند و خواص زیادی برای استخوان و چشم دارد. ویتامین E نشان داده است که تأثیر زیادی بر سلامت مغز می‌گذارد و طبق تحقیقات باعث بهبود عملکرد ذهن می‌شود. همچنین می‌تواند باعث کاهش خطر آلزایمر و شاید کند کردن روند پیشرفت آن شود.


منبع خوبی برای دریافت کلسیم است

شیر و دیگر لبنیات منبع اصلی دریافت کلسیم برای بسیاری از افراد هستند. یک لیوان شیر کامل ۲۸ درصد از میزان توصیه‌شده برای مصرف روزانه‌ی کلسیم را تأمین می‌کند. در صورتی که بادام میزان کلسیم کمتری دارد و ۲۸ گرم بادام تنها ۷ درصد از میزان توصیه شده را تأمین می‌کند.

از آنجا که اکثر افراد شیر بادام را جایگزین شیر گاو می‌کنند، تولیدکنندگان شیر بادام کارخانه‌ای را با کلسیم غنی می‌کنند.

کلسیم جزو مواد معدنی بسیار مهم برای سلامت استخوان‌هاست و خطر شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. همچنین کلسیم برای عملکرد صحیح قلب، اعصاب و عضلات بسیار ضروری است. یک لیوان شیر بادام ۲۰ تا ۴۵ درصد از میزان توصیه‌شده برای مصرف روزانه‌ی کلسیم را برطرف می‌کند.

برخی از تولیدکنندگان شیر بادام، به جای کلسیم کربنات از نوعی کلسیم به نام تری‌کلسیم فسفات (tricalcium phosphate) استفاده می‌کنند که به خوبی جذب بدن نمی‌شود. برای این که بدانید چه نوع کلسیمی در ترکیبات شیر شما به کار رفته است، می‌توانید روی برچسب محصول را مطالعه کنید. اگر خودتان در خانه شیر بادام تهیه می‌کنید، بهتر است منابع دیگری برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدنتان پیدا کنید.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.coca.ir
3.www.deltapayam.com
4.www.digikala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.