آشنایی با آروگولا و فواید آن

آروگولا یک گیاه برگ دار سبز است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، البته آروگولا خواص بسیار مناسبی هم برای سلامت بدن افراد به همراه دارد.
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با آروگولا و فواید آن
گیاه آروگولا به گونه اروکا و خانواده براسیکاسیا تعلق دارد و یک گیاه برگ دار سبز است که بسیار به انواع تربچه ها، کلم و گل کلم شباهت دارد. برگ های آروگولا یا همان شابانک اساسا مقداری تند است که برای برخی تندتر به مذاق می آید، در حالیکه برای بعضی دیگر طعم خردل تند دارد. این گیاه اغلب با دیگر گیاهان مطبوع دیگر مخلوط می شود تا سالاد متعادلی از آن تهیه شود. آروگولا با اسامی مختلف در نواحی مختلف دنیا شناخته می شود. بعضی از این اسامی شابانک، روکولا و کلم ورنوس می باشند.

چنانچه در این مطلب خواهید خواند آروگولا دارای فواید زیادی مانند کمک به کاهش وزن، کاهش ریسک سرطان، کمک به حفظ سلامت استخوان ها و بهبود بینایی است. این گیاه بیت 20 تا 100 سانتیمتر رشد می کند و می تواند به راحتی با گل های سفید و کوچکش شناخته شود. شابانک در مقادیر زیاد در مقاصد تجاری پرورش داده می شود اما نوع وحشی آن نیز در نواحی مختلف دنیا پیدا می شود. آروگولا به طور رایجی در آمریکا، اروپا و آفریقای شمالی مصرف می شود.

خوردن میوه و سبزیجات از هر نوع، به دلیل مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، فیبر و فیتوشیمیایی های موجود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. تحقیقاتی که به طور خاص بر روی آروگولا انجام شده، آن را با فواید سلامتی زیر مرتبط کرده است:


پاکسازی بدن

آنتی اکسیدان ها واکنش های آنزیمی را در داخل سلول های ما تنظیم کرده و همچنین به نابودی رادیکال های آزاد که منجر به بیماری می شوند، کمک می کند. آروگولا حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است و علاوه بر آن می تواند به زندگی سالم شما کمک کند. همچنین آنتی اکسیدان ها از شما در مقابل بیماری های مختلف و رایج مانند سرطان، پیری زود رس و بیماری های قلبی مراقبت کند.


 مقابله با سرطان

طی سه دهه اخیر مشاهده شده است که مصرف مقدار زیاد سبزیجات صلیبی مانند شابانک می تواند ریسک ابتلا به سرطان به خصوص سرطان روده و ریه را کاهش دهد. سبزیجات صلیبی به علت وجود محتوای ترکیبات گوگردی طعم تندی دارند اما همین ترکیبات در واقع خواص ضد سرطانی را ایجاد می کنند. محققین در تلاشند تا تاثیرات مفید گوگرد در مقابله ملانوما، سرطان مری، پروستات و لوزالمعده را کشف کنند. محققان دریافته اند که گوگرد می تواند آنزیم گسترش دهنده ی سرطان را مهار کند.


 محافظت از چشم

آروگولا حاوی مقدار خوبی ویتامین آ است که بسیار برای چشم ها خوب است. این ویتامین حتی برای استخوان ها و دندان ها نیز مناسب است. ویتامین آ از سطح چشم و قرنیه مراقبت می کند و بنابراین برای بینایی خوب، ضروری است.


مفید برای استخوان ها

شابانک حاوی ویتامین کا است که برای استخوان های محکم و سالم ضروری است و بروز پوکی استخوان را به تعویق می اندازد. ویتامین کا فعالیت استخوان سازی در سلول ها را افزایش می دهد. با بروز بیماری مانند آلزایمر، ویتامین کا انحطاط شبکه ی عصبی را آهسته تر می کند. آروگولا منبع خوبی از ویتامین کا است که می تواند به خودی خود از این بیماری ها جلوگیری کند.


 التیام یبوست

یبوست در اثر عدم استفاده از فیبر در افراد اتفاق می افتد. شابانک حاوی مقدار فیبر بالایی است که به حرکات دودی داخل روده بزرگ کمک می کند و عمل دفع را آسان می نماید. اگر شما طی روز یبوست را تجربه کردید، مقداری آروگولا را به وعده غذایی خود اضافه کنید. این گیاه می تواند در درمان آن مفید باشد.


کاهش کلسترول

فیبر موجود در شابانک می تواند مقدار کلسترول خوب خون را افزایش دهد و همچنین مقدار کلسترول بد خون را کاهش دهد.


جلوگیری از تصلب شرایین

با کاهش مقدار کلسترول؛ شابانک می تواند در جلوگیری از تصلب شرائین موثر باشد. کلسترولی که وارد بدن می شود در دیواره های سرخرگ تجمع می یابد و این موضوع احتمال ایجاد بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.


مراقبت از کلیه

آروگولا تا ی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به حفاظت از کلیه در مقابل چندین مواد خطرناک مانند جیوه کلرید مراقبت می کند.

آشنایی با آروگولا و فواید آن


تثبیت سلامت پوست

محتوای بالای آنتی اکسیدانی و ویتامین ث موجود در شابانک می تواند پوستتان را مغذی و سالم نگه دارد. آروگولا می تواند به تثبیت گردش خون و به تبع آن اطمینان حاصل از تغذیه و اکسیژن رسانی به لایه های پوستی اطمینان حاصل کند. ویتامین ث موجود در این گیاه همچنین تولید کلاژن در پوست را افزایش داده که این اقدام پوست را محکم و جوان می سازد.


کمک به مقابله با دیابت

آروگولا حاوی آنتی اکسیدانی به نام آلفا لیپوییک است که اثبات شده است که گلوکز کمی دارد و حساسیت انسولین را افزایش می دهد و از اکسایش سلولی در بیماران دیابتی جلوگیری می کند. این گیاه به کاهش آسیب های عصبی در دیابتی ها کمک می کند. بنابراین وجود شابانک در رژیم غذایی برای دیابتی ها بسیار خوب خواهد بود.1


کمک به کاهش وزن

آروگولا، تاثیر مثبتی روی کاهش وزن دارد. کم کالری بودن این گیاه به این معنی است که با افزودن آروگولا به رژیم غذایی‌تان، هیچ کالری اضافی وارد بدن خود نمی‌کنید.

ضمنا آروگولا در میان مغذی‌ترین غذاهای معروف قرار دارد که می‌توانید بدون از دست دادن مواد مغذی، مصرف کالری خود را با آن کنترل کنید. آروگولا به دلیل داشتن فیبر زیاد، به احساس سیری شما کمک می‌کند، مانع کمبود مواد مغذی‌تان شده و انرژی یکنواختی در بدن تولید می‌کند. کافیست غذاهای بر پایه‌ی دانه‌ها و غلات را که موجب افزایش وزن می‌شوند با آروگولا و سایر سبزیجات برگدار تیره جایگزین کنید. از کاهش وزن نسبتا سریعی که خواهید داشت شگفت زده خواهید شد.


کنترل فشار خون

پتاسیم موجود در آروگولا به کنترل فشار خون‌تان کمک می‌کند. پتاسیم به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کنید که نتیجه‌اش کاهش فشار خون‌تان است.

پتاسیم برای سلامت قلب و عملکرد اعصاب نیز ضروری است، زیرا به این عضلات کمک می‌کند انقباضات طبیعی داشته باشد. سایر مواد معدنی موجود در آروگولا مانند کلسیم و منیزیم نیز در کمک به آرام سازی رگهای خونی نقش مهمی دارند که در نتیجه سطح فشار خون سالم را حفظ می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌های کاهنده‌ی التهاب که در آروگولا وجود دارند، به کنترل ضربان قلب کمک می‌کنند. همچنین فیبر غذایی این گیاه، در برطرف کردن کلسترول و سموم از بدن مفید است.


حفظ انرژی بدن

آروگولا، انرژی بخش است. اسید آمینه‌های موجود در این گیاه، واحدهای سازنده‌ی پروتئین هستند، یعنی بدن نیازی ندارد از انرژی برای تجزیه‌ی آنها استفاده کند. در نتیجه، شما انرژی بیشتری برای سایر عملکردها خواهید داشت.

آروگولا به دلیل کلروفیل زیادی که دارد به کاهش التهاب در بدن و افزایش انرژی کمک می‌کند. ضمنا ویتامین‌های B موجود در این گیاه، با افزایش سنتز چربی و تولید گلبول‌های قرمز خون، متابلویسم را افزایش می‌دهند.


تقویت سیستم ایمنی

آروگولا، غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سیستم ایمنی‌تان را قوی می‌کند.

ویتامین C، آنتی اکسیدان قوی موجود در آروگولاست که با رادیکال‌های آزاد التهابی و خطرناک جنگیده و آنها را قبل از اینکه موجب آسیب جدی شوند از بدن خارج می‌کند. ویتامین C برای ریکاوری بدن از آسیب نیز مفید است. این ویتامین حتی برای سلامت بافت‌ها و جذب آهن از خون نیز مهم است. آروگولا به دلیل قلیایی بودن به ذخیره‌ی سطح pH نرمال در بدن کمک می‌کند. بهینه بودن pH در بدن، به نفع سیستم ایمنی است.2

آشنایی با آروگولا و فواید آن


سلامت قلب

مصرف سبزیجات و به طور خاص سبزیجات چلیپایی، اثرات محافظتی بسیار خوبی بر روی قلب دارد. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ گزارش می کند که رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی، سالادها و سبزیجات سبز برگ دار با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ارتباط دارند.

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۸ که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، حاکی از آن است که مصرف یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات چلیپایی باعث کاهش آترواسکلروز یا تصلب شرایین در زنان مسن می شود. آترواسکلروز یک بیماری شایع است که در آن پلاک در عروق ایجاد می شود و خطر مشکلات قلبی و عروقی فرد را افزایش می دهد.

ممکن است اثراتی که این سبزیجات در زمینه محافظت از قلب دارند، به دلیل غلظت بالای آنها در ترکیبات گیاهی مفید از جمله پلی فنول ها و ترکیبات ارگانوسولفور باشد.


آروگولا در رژیم غذایی

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، آروگولا گیاهی است که با تازگی در بین مردم شناخته شده است. با توجه به فواید و طعم ملایم این گیاه، مردم به تازگی شروع به افزودن آروگولا به سالادها، پاستا و انواع سس ها کرده اند.

به دلیل عطر و طعم تند آن، مردم اغلب آروگولا را با سایر سبزی های ملایم تر مانند اسفناج و سوئیس چارد مخلوط می کنند. در ایتالیا نیز رایج است که بعد از پخت پیتزا از آروگولا برای تزئین روی آن استفاده می کنند.

آروگولا به راحتی رشد می کند و نیاز به شرایط خاصی ندارد. پس از خرید آروگولا، باید در یخچال نگهداری شود و طی چند روز مصرف شود.

در قسمت زیر چند پیشنهاد دیگر برای استفاده از آروگولا آورده ایم:

مقدار کمی از آن را به املت خوشمزه ای که پختید اضافه کنید.

می توانید مقدار کمی از برگ های آروگولا را به آب میوه یا اسموتی خنک تان اضافه کنید.

می توانید مقدار کمی آروگولا را در روغن زیتون سرخ کنید و سپس آن را با فلفل سیاه کمی طعم دار کرده و کمی پنیر پارمسان درون آن رنده کنید و به همراه سیب زمینی پخته نوش جان کنید.

اضافه کردن مقداری آروگولا به ساندویچ تان نیز یک پیشنهاد خوب است.


خطرات و عوارض جانبی

هنگام انتخاب غذاها برای پیش ‌گیری از بیماری و دستیابی به سلامت خوب، مهم است به یاد داشته باشید که تغذیه کلی و الگوهای خوردن، مهم‌ ترین عوامل هستند. بهتر است یک رژیم غذایی سرشار از انواع غذاهای حاوی مواد مغذی بخورید تا اینکه روی غذاهای فردی متمرکز شوید.

افرادی داروهای رقیق کننده خون، مانند وارفارین (کوادامین) مصرف می کنند، باید از شروع ناگهانی بیشتر یا کمتر خوردن غذاهای حاوی ویتامین K پرهیز کنند، زیرا این ویتامین در لخته شدن خون نقشی اساسی دارد.

مصرف مقادیر بسیار زیاد نیتریت نیز می تواند مضر باشد. به خاطر داشته باشید که مصرف دوزهای زیاد غذاهای سرشار از نیترات می تواند با برخی داروهای خاص مانند نیترات ارگانیک، نیتروگلیسیرین یا داروهای نیتریت مانند تادالافیل و واردنافیل که آنژین را درمان می کنند، تداخل داشته باشد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.majalesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.