همه چیز راجع به رویای شفاف

رویای شفاف به رویایی اطلاق میشود که در آن رؤیابین از این حقیقت که در حال رویا دیدن است، اگاهی دارد.رویای شفاف به وسیله دانشمندان گوناگون در زمان های مختلف مورد مطالعه علمی قرار گرفته است و با تمرین های خاصی قابل دسترسی است.
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به رویای شفاف

رویای شفاف چیست؟

رویای شفاف معنایی فراتر از دیدن رویاهای واضح و روشن دارد. برای اینکه به‌راستی رویای شفاف را تجربه کنید باید هنگام رویابینی، آگاه باشید که در رویا هستید. این لزوما به‌معنی داشتن اختیار در رخدادها نیست، هرچند رویابین‌ها معمولا به‌دنبال آن هستند. رویای شفاف موضوع جذابی است، زیرا آدم‌ها دوست دارند، کارهایی را که نمی‌توانند در واقعیت و بیداری انجام دهند، در رویا انجام دهند؛ کارهایی مانند بازی با آتش یا پرواز به خورشید. رویا‌بین‌هایی که آگاهند در رؤیا هستند، بیشتر و بیشتر مزیت‌های رویای شفاف را درک می‌کنند. به کمک رویای شفاف محدودیت‌های خودتان و مرزهای جهان را درمی‌نوردید.1
 

رویای شفاف چه زمانی رخ می دهد و شبیه چیست؟

مانند بسیاری از رویاها، رویای شفاف معمولا در طول مرحله ای از خواب معروف به حرکت سریع چشم (REM) رخ می دهد. برای بعضی از مردم، خود به خودی اتفاق می ­افتد. با این حال، بعضی خود را برای بهتر شدن در داشتن رویای شفاف آماده می کنند.

به عنوان مثال یکی از کسانی که خواب شفاف را تجربه کرده است گفت:

خواب شفاف من هنگامی رخ می دهد که در حال بیدار شدن هستم و یا گاهی اوقات اگر به طور مختصر بیدار شوم و مجدد به خواب بروم اتفاق می­افتد. امروزه من می توانم این کار را در زمانی که بین خواب و بیداری هستم انجام دهم.

درجه ای که فرد می تواند رویای خود را در صورتی که شفاف باشد تحت تأثیر قرار دهد، به میزان قابل توجهی متفاوت است. برخی از افراد ممکن است بلافاصله بعد از اینکه متوجه می شوند که در حال خواب دیدن هستند، بیدار شوند.

دیگران ممکن است بتوانند بر روی اعمال خود در رویایشان یا قسمت هایی از آن تأثیر بگذارند. بیننده رویای شفاف مشهور که با MNT صحبت کرد به ما گفت که او توانست داستان رویای خود را به منظور ایجاد یک تجربه دلپذیر برای خود دستکاری کند.

او گفت: معمولا من می توانم داستان رویای خود را کنترل کنم، به عنوان مثال، اگر با چیزهایی که در خواب می بینم رابطه خوبی برقرار نکنم، می توانم آن را تغییر دهم.2

همه چیز راجع به رویای شفاف

آثار مثبت معنوی رویای شفاف چیست؟

بی‌تردید شما را به انسان هشیارتری تبدیل می‌کند. شما یاد می‌گیرید که در لحظه زندگی کنید، حواس‌تان به پیرامون‌تان باشد و متوجه نکته‌ها و رخدادها شوید بدون اینکه افکار درهم‌وبرهم، گذشته یا آینده، حواس‌تان را پرت کنند. این همان چیزی‌ست که برترین آموزگاران معنوی به شما می‌آموزند: اهمیت لحظهٔ اکنون! همان‌ کاری که بینندگان رؤیای شفاف به‌دنبال آن هستند. آنها با تمام وجود و نه‌تنها با جسم فیزیکی‌شان اکنون را درک می‌کنند.1
 

آیا ممکن است دیدن رویای شفاف خطرناک باشد؟

فرض کنیم آدم‌ها به گمان اینکه در رویا هستند، دست به کارهای دیوانه‌وار بزنند.

خیر. چنین خطری وجود ندارد. مبنای رویای شفاف بر آگاهی فرد از اینکه در رویاست تأکید دارد، بنابراین آنها می‌دانند کی خواب می‌ببیند و کی بیدار هستند. اما این خطر برای کسانی که رویا و نه رویای شفاف می‌بینند، وجود دارد. کسانی که تجربه‌ رویای شفاف را تازه آغاز کرده‌اند، بهتر است به‌جای پریدن از صخره یا بلعیدن آتش، با کارهای ساده شروع و نتیجه را بررسی کنند. به نظر من بینندهٔ باتجربهٔ رویای شفاف هرگز به گمان اینکه در خواب است، در بیداری از بلندی نمی‌پرد.1

همه چیز راجع به رویای شفاف

در زمان خواب باید چه اقداماتی برای دیدن رویای شفاف انجام بدهم؟

در هر نظمی که در بدن تعبیه شده، رمز و رازی پنهان شده و در هر بی‌نظمی که در دنیا وجود دارد، نظمی نهفته است. صرفا جهت ارضای حس کنجکاوی‌تان، انجام دقیق و مو به موی اقدامات ذیل الزامی است تا شما رویای شفافی را برای مدتی هر چند کوتاه تجربه کنید. در حال حاضر درصد موفقیت‌تان تنها به تمرین و همچنین آمادگی ناخودآگاهتان در پذیرش این پدیده بستگی دارد.

چرخه خواب ۵ مرحله دارد و تمام این مراحل تقریبا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. مرحله REM آخرین فاز این چرخه محسوب می‌شود که ظاهرا اندکی طولانی‌تر از باقی مراحل است. در طی چهار مرحله می‌خواهیم ساعت بدن زیستی را فریب دهیم تا به هدف‌مان برسیم.
 
مرحله ۱: به تخت خواب خود بروید و آلارم گوشی‌تان را برای ۶ ساعت بعد تنظیم کنید.

مرحله ۲: وقتی آلارم به صدا درآمد کاملا از خواب بیدار شوید و تخت خودتان را ترک کنید.

مرحله ۳: به مدت ۱۰ الی ۳۰ دقیقه بیدار بمانید و مدام به رویای شفاف فکر کنید. می‌توانید کتابی را مطالعه کنید یا به این موضوع فکر کنید درون رویای‌تان دلتان می‌خواهد چه چیزی ببینید.

مرحله ۴: به تخت خواب خود برگردید. سعی کنید راحت باشید و اگر احساس می‌کنید خواب‌تان نمی‌آید، چشمان‌تان را ببندید و موسیقی‌های آرامبخش گوش بدهید و با تصویرسازی‌ مکان‌هایی آشنا، بستر را برای یک خواب راحت آماده کنید.
 
راه و روش‌های متعدد دیگری برای مشاهده رویای شفاف وجود دارد ولی روش بازگشت به تخت خواب، معمولا ساده‌ترین و کارآمدترین تکنیک است. اما توجه داشته باشید یک قانون کلی در تمام روش‌ها وجود دارد. مادامی که رویای مورد نظرتان را به یک کابوس تبدیل نکنید، قادر هستید خواب را کنترل کنید. اگر مثلا یک خانه را به آتش بکشید و خانه مورد نظر روی سرتان خراب شود، رویای شفاف رسما به اتمام می‌رسد و در حال حاضر گرفتار کابوسی هستید که راه فراری نیست و عملا کنترل خودتان را از دست می‌دهید.3

همه چیز راجع به رویای شفاف

بعضی فواید خوابهای شفاف عبارتند از

 
کمک در رسیدن به هدف ها
تصور کردن ، یکی از روش های بسیار معروف و مشهور است که می تواند به مردم کمک کند به اهدافشان برسند. هنگامی که کسی خود را حین رسیدن به هدف خیال می کند، در واقع، درحال دادن پیام و جهت به ضمیر ناخودآگاه خود است تا برای رسیدن به آن هدف، در جهت مطلوب، گام بردارد.

در این موقعیت، ضمیر ناخودآگاه فرد، باتوجه به تصاویری که در آن وجود دارد ، عمل خواهد کرد. حال خیال کنید که تمامی خوابهای شما هر وقت که اراده میکنید، با کیفیت بسیار بالا، در جهت چیزی باشد که می خواهید به آن برسید! خیال کنید چه انگیزه ایی را از دیدن این خوابها کسب خواهید کرد!
 
نجات از کابوسها
 چنانچه بدانید که تنها درحال خواب دیدن هستید و روی خوابهای خود کنترل دارید، در این وضعیت قطعاً کابوس دیدن مشکل خاصی نخواهد بود برای این که شما میتوانید آن ها را کنترل کنید یا از آن ها جلوگیری کنید.
 
به دست آوردن تجربه
ضمیر ناخودآگاه شما نمیتواند بین یک تجربه حقیقی و خواب شفاف تمایز قائل شود. به همین دلیل است که زمانی که یک فیلم وحشتناک یا خواب وحشتناک میبینید، ضربان قلب شما افزایش میابد. به همین دلیل هر آنچه که در خواب ببینید، در ضمیر ناخودآگاه شما باقی خواهد ماند بطوریکه گویی یک تجربه حقیقی بوده است.
 
درمان بزرگ ترین ترسهایتان در محیطی امن
در این گونه خوابها، شما میتوانید با بزرگ ترین ترسهای خود روبرو شده و در عین حال که خیالتان از خواب بودن آن ها راحت است، تواناییهای خود را بالاتر ببرید. به عنوان مثال امکان دارد بخواهید ترس حرف زدن خود در جمع های بزرگ را از بین ببرید یا این که چاره ایی برای فوبیاها و ترسهای دیگر خود( مثل ترس از بعضی حیوانات) بیابید. برای این که میتوانید آن ها را در محیط امنی مثل خواب، تجربه کنید.
 
در زمان سفر کنید
افردی که این مهارت را دارند، میتوانند در قبل یا آینده سفر کنند و به عنوان مثال به زمانهای بچگی خود بازگردند یا به خاطره دلخواه موردنظر خود بازگردند و با کیفیتی در حد حقیقت! آنر ا تجربه کنند. اما باید بدانید که از نظر علمی، تمامی این موردها داخل مغز رخ می دهد ولی برای شخصی که آن را تجربه می کند، دقیقا شبیه حقیقت است.
 
مهارتهای خود را در خواب هم افزایش دهید
به عنوان مثال یک ورزش‌کار می تواند در خواب هم به تمرین بپردازد و با این کار، مهارتهای خود را توسعه دهد. نتیجه تمرینها دقیقا در واقعیت هم همراه خواهد بود و رخ خواهد داد که این به معنای رشد و ترقی بسیار سریعتر ورزش‌کار است.4

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.hidoctor.ir
3.www.digiato.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.