ده فناوری برتر پزشکی 2019

این فناوری ها عبارتند از افشانه های استنشاق هوشمند، جراحی روباتیک، حسگرهای بی سیم مغز، چاپ سه بعدی، اندام های مصنوعی، پوشیدنی های سلامتی، داروی دقیق، سلامتی از راه دور، و CRISPR.
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده فناوری برتر پزشکی 2019
سالهاست که فناوری و پزشکی دست به دست هم داده اند. پیشرفت مداوم در زمینه دارویی و پزشکی باعث نجات جان میلیون ها انسان و بهبود بسیاری دیگر شده است. با گذشت سال ها و پیشرفت فناوری، هنوز نمی توان گفت که پیشرفت های بعدی چه خواهد بود. در این جا ده فناوری برتر پزشکی جدید ارائه شده در سال 2019 آورده شده است:
 

10- افشانه های استنشاق هوشمند

افشانه های استنشاق گزینه اصلی درمان آسم هستند و در صورت مصرف صحیح، برای نود درصد بیماران مؤثر هستند. با این حال، در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که فقط در حدود پنجاه درصد از بیماران وضعیت خود را تحت کنترل می گیرند و در حدود نود و چهار درصد از بیماران از دستگاه های استنشاقی به درستی استفاده نمی کنند.
 
برای کمک به مبتلایان به آسم در مدیریت بهتر وضعیت خود، دستگاه های استنشاق هوشمند مجهز به بلوتوث تولید شده اند. دستگاه کوچکی به دستگاه استنشاق متصل است که تاریخ و زمان هر دوز و این که آیا به درستی مصرف شده است یا نه را ثبت می کند. سپس این داده ها به تلفن های هوشمند بیماران ارسال می شود تا آنها بتوانند وضعیت خود را پیگیری و کنترل کنند. آزمایشات بالینی نشان داد که با استفاده از دستگاه استنشاق هوشمند از داروی تسکین دهنده کمتری استفاده می شود و روزهای بدون نیاز به داروی تسکین بیشتری وجود دارد.
 

9- جراحی روباتیک

از جراحی روباتیک در روش های کم تهاجم استفاده می شود و این جراحی به امداد دقیق، و توأم با کنترل و انعطاف پذیری کمک می کند. در طی جراحی روباتیک، جراحان می توانند اقدامات بسیار پیچیده ای را انجام دهند که در غیر این صورت بسیار دشوار یا غیر ممکن است. همان طور که فناوری پزشکی پیشرفت می کند، بیش از پیش برای هر بیمار شخصی می شود. با پیشرفت این فناوری، می توان آن را با واقعیت افزوده ترکیب کرد تا به جراحان اجازه دهد اطلاعات مهم دیگری در مورد بیمار را در حالی که در حال عمل هستند به صورت بلادرنگ مشاهده کنند. اگر چه این اختراع نگرانی هایی را ایجاد می کند مبنی بر این که در نهایت جایگزین جراحان انسانی خواهد شد، اما احتمالاً در آینده فقط برای کمک و تقویت کار جراحان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 

8- حسگرهای بی سیم مغز

بر طبق گزارش سایت "Plasticstoday.com"، به لطف پلاستیک ها، پیشرفت های پزشکی به دانشمندان و پزشکان این امکان را داده است تا به یاری یک دیگر الکترونیک هایی "قابل جذب" را ایجاد کنند که می توانند در مغز قرار گیرند و در صورتی که دیگر نیازی به آنها نباشد حل شوند. این ابزارهای پزشکی در اندازه گیری دما و فشار در مغز به پزشکان کمک می کنند. از آن جا که حسگرها قادر به حل شدن هستند، بنا بر این نیاز به جراحی های اضافی را کاهش می دهند.
 

7- چاپ سه بعدی

اگر چیزی در این مورد نشنیده اید، پس بدانید که چاپگرهای سه بعدی به سرعت به یکی از داغ ترین فناوری های بازار تبدیل شده اند. از این چاپگرها می توان برای ایجاد ایمپلنت و حتی مفاصل استفاده کرد. از این چاپگرها در حین جراحی استفاده می شود. پروتزهای چاپی سه بعدی به دلیل این که ساخت آنها به طور کامل به صورت سفارش داده شده صورت می گیرد، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. ویژگی های دیجیتالی آنها را قادر می سازد تا اندازه گیری های فرد را تا حد میلی متر مطابقت دهند. آنها سطح راحتی و تحرک بی سابقه ای را فراهم می کند.
 
استفاده از چاپگرها می تواند هم اقلام با دوام و هم اقلام قابل حل را ایجاد کند. به عنوان مثال، از چاپ سه بعدی می توان برای "چاپ" قرص هایی استفاده کرد که حاوی چندین دارو هستند، که به بیماران در سازماندهی، زمان بندی و نظارت بر داروهای متعدد کمک می کند. این یک نمونه واقعی از همکاری فناوری و پزشکی است.
 

6- اندام های مصنوعی

با ارتقاء درجه چاپ سه بعدی در عمل، توجه کنید که چاپ زیستی نیز یک فناوری پزشکی در حال ظهور است. در حالی که این فناوری در ابتدا قادر به بازسازی سلول های پوستی برای ناحیه کشیدن پوست برای قربانیان سوختگی بود، این امر به آرامی اکنون جای خود را به موارد محتمل حتی مهیج تر داده است. دانشمندان توانسته اند رگ های خونی، تخمدان های مصنوعی و حتی پانکراس را ایجاد کنند. سپس این اندام های مصنوعی در بدن بیمار رشد می کنند تا جای عضو معیوب اصلی را بگیرند. توانایی تأمین اندام های مصنوعی که توسط سیستم ایمنی بدن رد نمی شوند، می تواند امری انقلابی باشد و میلیون ها بیمار را که بهبودی آنها به پیوندهای نجات دهنده زندگی بستگی دارد، از شر بیماری نجات دهد.
 

5- پوشیدنی های سلامتی

تقاضا برای دستگاه های پوشیدنی از زمان معرفی آنها در چند سال گذشته، از زمان انتشار بلوتوث در سال 2000 ، افزایش یافته است. امروزه مردم از تلفن خود برای ردیابی مراحل، آمادگی جسمانی و ضربان قلب گرفته تا الگوی خواب استفاده می کنند. توصیه به استفاده از این فناوری های پوشیدنی بیشتر در رابطه با افزایش بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی است و هدف آنها مقابله با این موارد است، که این امر به بیماران کمک می کند تا تناسب اندام خود را کنترل و بهبود بخشند.
 
در اواخر سال 2018 ، اپل با ارائه پیشگامانه ساعت مچی اپل سری 4 که دارای ECG یکپارچه برای کنترل ریتم قلب فرد پوشنده ساعت است، خبر ساز شد. در روزهای انتشار آن، مشتریان در مورد فناوری نجات زندگی، که قادر به تشخیص بیماری های قلبی خطرناک، بسیار زودتر از حد معمول باشد، با هیجان صحبت می کردند. پیش بینی می شود بازار دستگاه های پوشیدنی تا سال 2024 به شصت و هفت میلیارد دلار برسد.
 

4- داروی دقیق

همان طور که فناوری پزشکی پیشرفت می کند، بیش از پیش برای هر بیمار شخصی می شود. به عنوان مثال، پزشکی دقیق، به پزشکان اجازه می دهد تا داروها و روش های درمانی را برای درمان بیماری هایی مانند سرطان، بر اساس آرایش ژنتیکی فرد انتخاب کنند. دانشمندان توانسته اند رگ های خونی، تخمدان های مصنوعی و حتی پانکراس را ایجاد کنند. سپس این اندام های مصنوعی در بدن بیمار رشد می کنند تا جای عضو معیوب اصلی را بگیرند. این داروهای شخصی بسیار مؤثرتر از سایر روش های درمانی هستند زیرا به تومورها بر اساس ژن ها و پروتئین های خاص بیمار حمله می کنند و باعث جهش های ژنی می شوند و با این کار باعث می شوند که آنها به راحتی توسط داروهای ضد سرطان تخریب شوند.
 
از داروی دقیق می توان برای درمان آرتریت روماتوئید نیز استفاده کرد. از مکانیسم مشابهی برای حمله به ژن های آسیب پذیر بیماری برای ضعیف کردن آنها و کاهش علائم و آسیب مفصلی استفاده می شود.
 

3- واقعیت مجازی

واقعیت مجازی مدتی است که در صحنه جهانی وجود دارد. با این حال، اخیراً، با پیشرفت های پزشکی و فناوری، دانشجویان پزشکی توانسته اند با استفاده از این فناوری به تجربه واقعی زندگی از طریق مجازی نزدیک شوند. ابزارهای پیشرفته با تمرین و ارائه درک بصری از نحوه اتصالات آناتومی انسان به آنها کمک می کنند تا تجربه مورد نیاز خود را کسب کنند. دستگاه های واقعیت مجازی همچنین به عنوان کمک بزرگی برای بیماران، برای کمک به تشخیص، برنامه های درمانی و کمک به آماده سازی آنها برای پذیرش روش هایی که با آن روبرو هستند، خود را نشان داده اند. همچنین ثابت شده است که در توان بخشی و بهبودی بیمار بسیار مفید هستند.
 

2- سلامتی از راه دور

در دنیای مبتنی بر فناوری، تصور می شود که در حدود شصت درصد از مشتریان، خدمات هدایت شده توسط دیجیتال را ترجیح می دهند.telehealth یا فناوری سلامتی از راه دور، فناوری به سرعت در حال توسعه ای را توصیف می کند که به بیماران اجازه می دهد به جای انتظار برای ملاقات های حضوری با پزشک خود، از طریق دستگاه های دیجیتال خود مراقبت های پزشکی دریافت کنند. به عنوان مثال، برنامه های موبایل بسیار شخصی در حال توسعه است که به بیماران امکان می دهد با پزشکان و سایر متخصصان پزشکی برای تشخیص فوری و مشاوره پزشکی صحبت کنند.
 
با افزایش فراوان خدمات پزشکی، فناوری سلامتی از راه دور (telehealth) به بیماران امکانات دسترسی متفاوتی به مراقبت های بهداشتی را در هر زمان و مکانی که نیاز دارند می دهد. این به ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مفید است زیرا مراقبت های مداوم، راحت و مقرون به صرفه ای را برای آنها فراهم می کند. پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی پزشکی از راه دور تا سال 2025 به 113.1 میلیارد دلار برسد.
 

1- CRISPR

تکرارهای کوتاه پالیندرومیک خوشه ای منظم بین فضایی (CRISPR) (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) پیشرفته ترین فناوری ویرایش ژن تاکنون است. این ماده با مهار مکانیسم های طبیعی سیستم ایمنی سلول های باکتریایی ویروس های مهاجم، که پس از آن قادر به از بین بردن رشته های DNA آلوده است، عمل می کند.برای کمک به مبتلایان به آسم در مدیریت بهتر وضعیت خود، دستگاه های استنشاق هوشمند مجهز به بلوتوث تولید شده اند این برش DNA همان چیزی است که قدرت تغییر بالقوه روش درمان بیماری را دارد. با اصلاح ژن ها، برخی از بزرگترین تهدیدها برای سلامتی ما، مانند سرطان وHIV ، به طور بالقوه می تواند ظرف چند سال برطرف شود.
 
با این حال، مانند تمام ابزارهای قدرتمند، بحث و جدال های چندی پیرامون استفاده گسترده از آن وجود دارد، بیشتر در مورد سؤال در مورد حق بشریت در دخالت در تقدیر خدایی و نگرانی در مورد ویرایش ژن برای تولید انبوهی از نوزادان طراح.CRISPR  هنوز یک ابزار نسل اول است و هنوز توانایی های کامل آن درک نشده است.
 
با گذشت سال ها، فناوری در داروها و طب همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد. مردم بیشتر عمر می کنند و بیماری های کمتری غیر قابل درمان قلمداد می شوند. مشاغل صنعت داروسازی اکنون بیش از هر زمان دیگری دارای متقاضیان بیشتری هستند. چه کسی می داند سال آینده پیشرفت های پزشکی چه در بر خواهند داشت!
 
منبع: مونیک الیس، proclinical


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.