آشنایی با فواید ماهی قزل آلا

آیا فواید ماهی قزل آلا را می دانید؟ ماهی قزل آلا دارای پروتئین بالا و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. انواع مختلف ماهی قزل آلا در شمال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام یافت می شود.
چهارشنبه، 30 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید ماهی قزل آلا
آیا فواید ماهی قزل آلا را می دانید؟ ماهی قزل آلا دارای پروتئین بالا و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. انواع مختلف ماهی قزل آلا در شمال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام یافت می شود و در بیشتر نقاط جهان مصرف می شود. ماهی قزل آلا یک گزینه عالی و سالم برای یک وعده غذایی به شمار می رود.

آستاکسانتین ماده ای است که بر سلامتی بسیار تاثیر گذار می باشد. به عنوان عضوی از خانواده آنتی اکسیدان ها، آستاکسانتین به ماهی رنگ قرمز می بخشد. آستاکسانتین با کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک تحقیق نشان داد که مصرف 3.6 میلی گرم از آستاکسانتین برای کاهش کلسترول بد خون کافی است، در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش خواهد داد. افزون بر این، آستاکسانتین با امگا 3 ماهی قزل آلا همکاری خواهند کرد و به عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی کمک خواهند کرد و از التهاب آن ها را حفظ خواهند کرد.

در تحقیقی 44 نفر را که در اثر نور خورشید پوست شان دچار آسیب شده بود برای آن ها به مدت 12 هفته ترکیبی از  2 میلی گرم آستاکسانتین و 3 گرم کلاژن تجویز کردند، در انتها مشاهده کردند انعطاف پذیری و آبرسانی پوست آن ها بهبود یافته است. ماهی قزل آلا حاوی 0.4 تا 3.8 میلی گرم آستاکسانتین در هر 3.5 اونس می باشد.

مصرف ماهی قزل آلا به صورت منظم، فرد را در برابر بیماری های قلبی حفظ می کند. این امر به دلیل، توانایی آن در تامین مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 می باشد. برخی از افراد دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا 6 در خون خود می باشند  که این اتفاق مرتبط با امگا 3 می باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که در صورتی که تعادل این دو اسید چرب به هم بخورد، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی افزایش خواهد یافت.

در تحقیقی مردان و زنان سالمی را تحت نظر قرار دادند که در هر هفته دو روز از ماهی قزل آلای پرورشی استفاده می کردند. در انتها مشاهده کردند که سطح امگا 3 خون آن 8 تا 9 درصد افزایش یافت و در عوض سطح امگا 6 آن ها نیز کاهش پیدا کرد. البته مصرف ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب میزان تری گلیسیرید را کاهش می دهند و سطح امگا 3 خون را بیشتر از مصرف مکمل های روغن ماهی فزایش می دهند.


کاهش وزن با مصرف ماهی قزل آلا

مصرف منظم و متناوب ماهی قزل آلا به کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن کمک می کند. همانند دیگر مواد غذایی پر پروتئین، ماهی قزل آلا به آزاد سازی هورمون های که به کنترل اشتها می پردازند و به فرد احساس سیری القا می کنند، کمک خواهدکرد. علاوه بر این، مصرف ماهی قزل آلا نسبت به دیگر غذاهایی که حاوی پروتئین هستند میزان سوخت و ساز بدن را بیشتر افزایش خواهند داد. محققان بر این باورند که اسید چرب امگا 3 در ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب بر کاهش وزن و کاهش چربی دور شکم تاثیر گذار هستند.

در تحقیقی که بر روی کودکان مبتلا به کبد چرب غیر الکلی بودند، صورت گرفت مشاهده کردند که مصرف امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا تاثیر بسیار چشمگیری بر کاهش چربی کبد، دور شکم گذاشته است. افزون بر این، ماهی سالمون حاوی مقدار بسیار کمی کالری می باشد.1
 
آشنایی با فواید ماهی قزل آلا


منبع آهن

یکی از منابع مفید برای آهن ماهی قزل آلا می باشد و مصرف این ماهی مقدار آهن مورد نیاز بدن را تامین کرده و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد.
آهن ماهی قزل آلا مقاومت بدن در برابر میکروب ها را افزایش داده و هضم و گوارش آهن این ماهی راحت می باشد.


منبع پتاسیم

از مواد معدنی ضروری برای بدن پتاسیم بوده و به فراوانی در ماهی قزل آلا وجود دارد.

سدیم و پتاسیم تشکیل دهنده نمک خوراکی بوده و اگر مقدار پتاسیم به سدیم 2 به 1 باشد، از فشار خون بالا ممانعت می کند. پتاسیم در کاهش سکته و اختلالات کلیوی موثر می باشد.


اسید چرب امگا 3

چربی امگا3 از چربی های ضروری و بسیار مفید برای بدن بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد .

چربی امگا3 که در ماهی قزل آلا وجود دارد بدن انسان توانایی ساخت آن را نداشته و بنابراین باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت نماید و به همین دلیل امگا3 ماهی قزل آلا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.


منبع پروتئین

ماهی برای افرادی که از خوردن گوشت قرمز پرهیز می کنند بسیار مناسب بوده و پروتئین مورد نیاز بدن آنان را تامین می کند.

وجود پروتئین برای عملکرد طبیعی بدن ضروری بوده و حتما باید مصرف شود، زیرا پروتئین از عناصر تشکیل دهنده در ساختمان همه آنزیم ها است.


غنی از فسفر

فسفر از مواد معدنی بسیار مهم بعد از کلسیم بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد.

وجود این دو ماده معدنی در کنار هم به حفظ استحکام استخوان ها و دندان کمک می کند. فسفر موجود در ماهی قزل آلا به دفع مواد زاید از بدن کمک کرده و باعث سلامتی کیله ها می شود.


ماهی قزل آلا برای بارداری

مصرف ماهی قزل آلا برای زنان باردار بسیار مفید بوده و سطح IQ در کودک را افزایش می دهد، تکامل مغز و بینایی کودک شما، اکثرا مربوط به اسیدهای چرب سالم موجود در ماهی است.

همچنین خوردن ماهی از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد جلوگیری می کند.


منبع ویتامین های گروه B

در ماهی قزل آلا ویتامین های گروه B وجود دارد که نقش موثری در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و سلامت سیستم عصبی و سلامت سلول های پوستی دارند.

این ویتامین ها از بروز کم خونی در بدن پیشگیری کرده یا آن را کاهش می دهند.


حفظ سلامت قلبی عروقی

غذاهای دریایی ارزش تغذیه ای بالایی دارند و ماهی ها حاوی پروتئین زیاد، چربی کم و کلسترول اندک و ویتامین ها و املاح مختلف می باشند.

چربی موجود در بافت های ماهی قزل آلا از نوع اسیدهای چرب غیراشباع بوده و از لخته شدن و چسبیدن پلاکت ها به سطح داخلی عروق جلوگیری کرده و سلامت قلبی عروقی را حفظ می کند.

آشنایی با فواید ماهی قزل آلا


کاهش بیماری های قلبی

مصرف 4 وعده ماهی چرب در طول هفته باعث افزایش میزان کلسترول خوب شده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

خوردن ماهی قزل آلای پخته یا آب پز باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و نارسایی قلبی می شود.


درمان تیروئید

غذه تیروئید در جلوی گردن قرار داشته و کار آن ترشح دو هورمون بوده و کار این هورمون ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.

کمبود سلنیوم باعث بروز تیروئید شده و غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم بوده و در درمان تیروئید بسیار موثر می باشد.2


آلاینده‌های کم

به گفته سازمان حمایت از محیط زیست، قزل آلای رنگین کمانی پرورشی، جیوه و پلی کلره بی‌فنیل یا PCB پایینی دارد. ماهی که سطح جیوه یا PCB بالایی دارد ممکن است عوارضی مانند آسیب کلیوی، اختلالات ذهنی، آسیب مغزی و خستگی – به ویژه در جنین و نوزاد- به همراه داشته باشد. موسسه غذاهای دریایی، پرهیز از مصرف قزل آلای رنگین کمانی وحشی را توصیه می‌کند چرا که احتمال وجود آلاینده در آن است.


منبع انرژی است

ماهی قزل آلای رنگین کمانی می‌تواند انتخاب خوبی به عنوان منبع انرژی باشد. سطح پروتئین بالا و کمی چربی که درون این ماهی وجود دارد برای تامین موفقیت آمیز انرژی لازم جهت فعالیت‌های روزانه خوب است. بنابراین، یکی از خوراکی‌های مغذی است که فایده‌های برای سلامتی به همراه دارد. این خاصیت ماهی قزل آلا شبیه خاصیت برنج ساگو است که می‌تواند انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها را فراهم آورد.


برای مغز مفید و مغذی است

این ماهی به عنوان بهترین منبع مواد مغذی برای مغز شناخته می‌شود. بنابراین، وعده‌ی غذایی بی‌نظیری برای بچه‌ها به حساب می‌آید که می‌تواند کمک کند مواد مغذی مورد نیاز برای مغز بچه ها تامین شود.


موجب قدرت عضلات می‌شود

ویتامین‌ها و مواد معدنی درون این ماهی می‌تواند برای بهبود قدرت عضلات مفید باشد. بنابراین، مصرف کردن آن برای بچه‌ها و بزرگترها جهت بهینه‌سازی عضلات و حفظ کارآمدتر سیستم عضلانی مفید خواهد بود.


جلوی زوال عقل را می‌گیرد

از جمله‌ فایده‌های این ماهی پیشگیری از دچار شدن به زوال عقل احتمالی است. به ویژه برای بزرگسالانی که عموما از سنی به بعد به تدریج دچار کم حافظگی می‌شوند. بنابراین، جهت کنترل و داشتن ذهن و تفکری بهتر در بزرگسالان مفید است.


برای رشد کودکان مفید است

فایده‌ی دیگر ماهی قزل‌ آلای رنگین کمانی بهینه سازی رشد کودکان است. نه تنها سرشار از پروتئین بلکه حاوی کلسیم نیز هست که برای بهبود رشد بدن مناسب است. بنابراین، به عنوان وعده‌ی غذای روزانه‌ی خوبی برای بچه‌ها به شمار می‌آید.


ضد سرطان است

مزیت دیگری که دارد کاربرد آن به عنوان یک ضد سرطان است که رشد سلول‌های خوب را بهبود می‌دهد؛ سلول‌هایی که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. اما، این موضوع به انجام پژوهش‌های بیشتری نیاز دارد.


باعث تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود

فایده‌ی دیگر آن تامین سلامت استخوان و دندان است که این به خاطر محتوای کلسیم و پتاسیم موجود در این ماهی است. بنابراین برای کنترل و حفظ سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید. این فایده درست مثل مزیتی است که ورزش کردن برای سلامت استخوان‌ها دارد و می‌تواند قدرت استخوان و دندان را نیز افزایش دهد.


از آسیب مغزی پیشگیری می‌کند

مصرف این ماهی به پیشگیری از آسیب مغزی منجر خواهد شد. این به خاطر پروتئین و مواد مغذی موجود در ماهی است که به کنترل و مدیریت بهتر سلامتی مغز کمک می‌کند و باعث پیشگیری از هر گونه آسیب احتمالی داخلی به عصب‌های مغز می‌شود.


سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد

فایده‌ی مصرف ماهی قزل آلای رنگین کمانی آن است که به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. بنابراین، می‌تواند به پیشگیری از احتمال نقص عملکرد عصب‌ها کمک کند و همچنین مانع رعشه‌ی زودهنگام در بزرگسالان شود. این درست همان فایده‌ای است که پرتقال‌های تازه و کوچک دارند و می‌توانند بهبهبود عملکرد سیستم عصبی نیز کمک کنند.3


 پی نوشت:
1.www.shomanews.com
2.www.photokade.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما