تشخیص و درمان عفونت ادراری

امروزه به دلیل شرایط نامناسب زندگی افراد مانند استفاده از غذاهای نامناسب، الودگی هوا، عادت‌های بد زندگی مثل کم خوابی و پرخوری و مشکلات زیادی برای افراد پیش آمده است. امروز ما شاهد این موضوع هستیم که افراد بسیار زیادی هرروز به دلیل بیماری‌های گوناگون و پزشک‌ها مراجعه می‌کنند و خواستار درمان بیماری هستند. ما در ادامه به بررسی بیماری عفونت ادراری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخیص و درمان عفونت ادراری
عفونت ادراری چیست؟
عفونت ادراری بیماری عفونتی است که توسط میکروب‌ های وارد شده به بدن شما ایجاد می شود. توجه نمایید که بسیاری از عفونت‌های ادراری منشاء باکتریایی دارد اما در برخی موارد نیز دلیل ابتلا به عفونت و انواع مختلف قارچ ها می باشند و در موارد بسیار نادری نیز ویروس‌ ها می‌توانند تشدید کننده عفونت ادراری باشند. این عفونت می‌تواند در هر نقطه از مجرای ادراری شما رخ دهد و باعث آزار و اذیت شما شود. مجاری ادراری شما شامل کلیه ‌ها، مثانه، حالب، و مجرای ادراری شما می شود که باعث مشکلات بسیار جدی برای بسیاری از افراد می شود. عفونت ادراری می تواند بسیار درد آور و آزار دهنده باشد بنابراین افرادی که معمولاً دچار مشکل می‌شوند علاقه بسیاری دارد تا عفونت های خود را درمان نمایند و از شر این عفونت و درد های آن خلاص شوند. همچنین هنگام ابتلا به عفونت ادراری حتماً باید اقدامات درمانی را شروع نمایید زیرا در صورت بی‌ توجهی، عفونت ادراری ممکن است تشدید شود و به عفونت ‌های جدی ‌تر و بد تری تبدیل شود. توجه نمایید که گاهی موارد عفونت ‌ها حدود چهار الی پنج روز طول می‌کشد تا به ‌تنهایی بهبود یابند ولی در موارد خاصی نیز شما باید به اقدامات خاصی دست بزنید تا بتوانید عفونت های خود را درمان نمایید. درمان ‌های خانگی برای بهبود وضعیت عفونت ادراری برای شخص وجود دارد اما درمان‌ های دارویی سریع ‌ترین و کامل‌ ترین روش ‌های درمان عفونت ادراری هستند.

تشخیص و درمان عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری
عفونت ادراری بسیار شایع می باشد ولی در مواردی می‌تواند بسیار آزار دهنده و ناخوشایند باشد. عفونت ادراری در دستگاه ‌های ممکن است در دستگاه های فوقانی شامل کلیه و مجاری ادراری و دستگاه های تحتانی مانند مثانه و مجاری ادراری و یا در هر دوی این نقاط اتفاق بیفتد. هنگامی‌ که شما به این بیماری دچار شدید حتماً هنگام ادرار کردن سوزش بسیار زیادی را حس خواهید کرد همچنین شما ممکن است که به صورت مداوم احساس کنید که به ادرار کردن نیاز دارید. همچنین یکی دیگر از علائم ابتلا به این بیماری احساس درد در ناحیه زیر شکم می باشد. توجه نمایید که برای عفونت‌ های گوناگون علائم های مختلف و متفاوتی وجود دارد. شما حتماً باید سعی نمایید که علائم خود را به صورت دقیق بدانید تا هنگام مراجعه به پزشک بتوانید آن ‌ها را به صورت دقیق به پزشک خودتان شرح دهید تا پزشکتان بتواند علت عفونت شما را بدانند و دارو های مناسبی را برای شما تجویر نماید. برخی از علائم عمومی افراد هنگامی‌که به عفونت ادرار مبتلا می‌شوند عبارت‌اند از احساس ادرار کردن در بیشتر مواقع، ادرار کدر یا خونی، ادرار با بوی بسیار بد، کمردرد های زیاد، و به‌ طور کل داشتن حس ناخوشایند. اگر عفونت ادراری شما فوقانی باشد ممکن است که شما دارای تب شوید و حالت تهوع داشته باشید و به طور کل بلرزید. علائم دیگری مانند اسهال و استفراغ نشانه ‌های دیگر عفونت می باشد.

تشخیص و درمان عفونت ادراری

در چه مواقعی عفونت ‌ها خطرناک هستند؟
توجه نمایید که حدود بیست و پنج الی چهل درصد عفونت ‌ها خفیف می باشند و پس از گذشت دوره کوتاهی از بین خواهند رفت. اما توجه نمایید حدود نیمی از این عفونت ‌ها در بدن شما باقی می‌ماند و در صورتی‌ که شما به پزشک مراجعه ننمایید و درمان خود را شروع نکنید ممکن است عوارضی جدی و خطرناکی دامن شما را بگیرد. اگر در کل احساس تب می کنید و حالت تهوع دارید حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورتی‌ که باردار هستید و یا دیابت یا قند خون دارید باید حتماً با پزشک خودتان تماس حاصل فرمایید. همچنین مراجعه به پزشک باعث می‌شود که شما متوجه شوید که بیماری شما عفونت ادراری، یا عفونت قارچی می باشد. با توجه به آن می توانید از روش ‌ها و دارو های گوناگونی برای بهبود سریع‌ تر خودتان استفاده کنید. احتمالاً گرفتن آزمایش ‌های گوناگونی برای این‌ که مشخص شود آیا دچار عفونت ادراری هستید و یا خیر نیز می‌تواند در روند بهبود شما کمک کننده باشد.

تشخیص و درمان عفونت ادراری

برای درمان از آنتی‌بیوتیک ‌ها استفاده کنید
همان‌طور که پیش ‌تر نیز گفتیم عفونت ادراری عفونت های باکتریایی هستند و با توجه به باکتریایی بودن دلیل این بیماری، استفاده از آنتی‌بیوتیک ‌ها می‌تواند در درمان شما بسیار مؤثر باشد معمولاً تمام پزشکان در این زمینه اتفاق‌ نظر دارند که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ ها کامل‌ ترین و سریع ‌ترین و توصیه ‌شده ترین روش برای درمان عفونت ادراری هستند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ ها برای خانم‌ هایی که به‌طور مرتب دچار عفونت ادراری می‌شوند توصیه می‌شود. همچنین استفاده طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک ‌ها نیز می تواند از بازگشتن دوباره عفونت ‌های ادراری در بانوان جلوگیری نماید. معمولاً پزشک شما ممکن است یک دوره یک الی هفت روز را برای مصرف آنتی‌بیوتیک شما تجویز نماید. توجه نمایید که بیشتر آنتی‌بیوتیک ‌ها برای خانم ‌ها حدود سه الی پنج روز تجویز می‌شود اما در مردان ممکن است که این مدت به هفت الی چهارده روز نیز برسد. البته ممکن است که حدود سه روز پس از شروع استفاده از آنتی‌بیوتیک ‌ها بهبود شما حاصل شود اما حدود پنج روز طول می‌کشد تا این باکتری ‌ها به طور کامل از بدن شما خارج شود. حتی در آقایان ممکن است این زمان بیشتر نیز شود. توجه نمایید که تمام آنتی‌بیوتیک ‌هایی که پزشکتان تجویز می‌کند را استفاده نمایید و سرخود مصرف آن‌ ها را قطع نمایید مگر این ‌که پزشکتان این را از شما خواسته باشد. اگر شما قبل از دوره خواسته شد آنتی‌بیوتیک را قطع نمایید ممکن است که باکتری هایی در بدن شما باقی بمانند و پس از گذشت مدتی دوباره باعث عفونت ادراری در شما شود. اگر پس از این‌که تمام آنتی‌بیوتیک ‌های خود را مصرف کردید هنوز حس سوزش ادرار را داشتید و حس بهتری نداشتید بهتر است که دوباره به پزشک مراجعه فرمایید.

تشخیص و درمان عفونت ادراری

عوارض احتمالی عفونت های ادراری
عوارض بسیار جدی و خطرناک عفونت های ادراری ممکن است به نارسایی کلیه و یا مسمومیت های خونی دچار شود اما توجه نمایید که این عوارض بسیار نادر هستند و تنها در افرادی با داشتن بیماری‌ های خاصی مانند دیابت به وجود می آیند. توجه نمایید که اگر سیستم بدنی شما ضعیف باشد شما ممکن است که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرید. در مردانی که به طور مکرر به این بیماری دچار می شوند خطر التهاب پروستات به وجود می آید. ممکن است برخی از افراد هنگامی که دچار این بیماری شده‌اند در صورتی‌ که برایشان عوارض شدید پیش آمد به باید به درمان و بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند. در بیمارستان نیز برای درمان این بیماران از آنتی‌بیوتیک ‌ها مصرف استفاده می شود اما به دلیل این‌‌که بیمار تحت نظر قرار دارد از بیشتر شدن عوارض این بیماری جلوگیری می‌شود.
 
روش ‌های درمان خانگی عفونت ادراری
زیاد آب بنوشید
درست است که استفاده از انواع مختلف آنتی‌بیوتیک ‌ها درمان قطعی و تنها راه درمان عفونت‌ های ادراری است اما ممکن است حدود یک الی دو یا سه روز طول بکشد تا شما به طور کامل بهبود یابید. در این زمان نوشیدن بسیار زیاد آب می‌تواند به روند بهبود شما را سریع ‌تر کند و علائم بیماری شما را کاهش دهد‌. تقریباً سعی کنید که در هر ساعت یک لیوان پر آب را بنوشید زیرا با این کار مثانه شما از هرگونه باکتری پاک می‌شود و نوشیدن زیاد آب به بیرون آمدن این باکتری ‌ها کمک می‌کند. و همچنین سعی نمایید که به هیچ عنوان ادرار خود را نگه ندارید زیرا این کار باعث بیشتر شدن باکتری ‌ها می شود‌.
 
مقداری آب زغال‌اخته استفاده کنید
نوشیدن آب زغال‌اخته یکی از راه‌ های درمان خانگی عفونت ادراری در نظر گرفته می‌شود. با اینکه پزشکان و دانشمندان شواهد کمی را مبنی بر این ‌که آب زغال اخته می‌تواند یکی از درمان‌ های مبارزه با عفونت ادراری باشد، وجود دارد اما نوشیدن آب ‌میوه باعث می‌شود که علائم بیماری شما تا حد بسیار زیادی پایین می یابد. همچنین آب زغال‌اخته به دلیل این ‌که مانند دیگر مایعات می باشد باعث شستشوی مثانه شما می شود. توجه نمایید که اگر در خانواده‌تان سابقه بیماری عفونت کلیه دارید، آب زغال‌اخته مصرف نکنید. اگر دارو هایی برای رقیق کردن خون خود استفاده می‌کنید زغال‌اخته نخورید.
 
مکمل‌ های ویتامین سی مصرف کنید
مصرف انواع مختلف مکمل‌ ‌های ویتامین سی می توانند روند پیشرفت بیماری شما را متوقف نمایند و از پیشرفت بیماری در بدن شما جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین سی باعث اسیدی شدن ادرار شما می شود که باعث می‌شود باکتری ‌های موجود در بدن شما بمیرد. همچنین باعث بالاتر رفتن ایمنی بدن شما می‌شود که در نتیجه باعث از بین رفتن باکتری ‌ها می شود.
 
از مصرف انواع مختلف تحریک‌کننده ها خودداری نمایید
 ممکن است هم در موارد خاصی شما مواد و داروهایی را استفاده کرده باشید که تحریک ‌کننده باشد که باعث می شوند عفونت ادراری شما بدتر شود و اثرات آن را افزایش می‌دهند. قهوه و الکل دو نوع از این مواد هستند که به تحریک عفونت‌ ها در بدن شما می پردازند. این مواد نه ‌تنها تحریک‌ کننده هستند بلکه باعث می‌شوند میزان آب موجود در بدن شما کمتر شود‌ و میزان خروج باکتری ‌ها از بدن شما کمتر می‌شود و به شما زمان طولانی ‌تری را برای بهبودی نیاز خواهید داشت. پس سعی کنید که اگر دچار عفونت ‌های ادراری هستید برای مدت کوتاهی مصرف الکل و قهوه را قطع نمایید تا عفونت ادراری تان بهتر شود.

تشخیص و درمان عفونت ادراری

بهداشت خود را رعایت نمایید
رعایت بهداشت یکی از عوامل بسیار مهم و مؤثر برای بهبود عفونت ادرار می باشد. به طور کل رعایت بهداشت یک اقدام پیشگیرانه می باشد و می‌تواند میزان احتمال ابتلای شما به بیماری عفونت ادراری را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورد. پس سعی کنید که هنگامی‌ که می‌خواهید از سرویس بهداشتی استفاده نمایید به طور کامل بهداشت خود را رعایت فرمایید. همچنین سعی کنید هنگامی‌که می‌خواهید خودتان را خشک کنید  دستمال را از جلو به پشت بکشید، این کار باعث می‌شود که درصد ابتلای شما به بیماری‌ های عفونت ادراری کمتر شود. همچنین سعی نمایید که حتماً قبل و بعد از رابطه جنسی خودتان را به طور کامل تمیز نمایید. مقاربت جنسی یکی از راه‌ های شایع ورود انواع مختلف باکتری ‌ها به بدن شما می باشد که در نهایت وارد مثانه شما می‌شود و باعث ابتلای شما به عفونت ‌های ادراری می شوند. سعی نمایید که حتماً قبل و بعد از رابطه جنسی به طور کامل این نواحی را تمیز نمایید. همچنین توجه نمایید که اگر بعد از رابطه جنسی ادرار نمایید این کار درصد ابتلای شما را به عفونت ادراری تا حد بسیار زیادی پایین می آورد. همچنین سعی نمایید که از لباسی استفاده کنید که نخی باشند و هوا را از خودشان عبور دهند. هر نوع لباسی های غیر نخی و نایلون باعث می‌شوند که محیط ناحیه تناسلی شما به یک محیط مرطوب و باکتری دوست تبدیل شود و باعث می‌شود که باکتری‌ های موجود در بدن شما راحت ‌تر تکثیر پیدا کند و باعث دشوارتر شدن روند بهبود شما می‌شود. سعی کنید که از شلوار های بسیار تنگ و یا جین کمتر استفاده نمایید زیرا این شلوار ها باعث می‌شوند که شما بسیار عرق کنید و باعث ایجاد انواع مختلف باکتری‌ ها در بدن شما می شود. توجه نماییم که پوشیدن لباس ‌های زیر مناسب نمی تواند بیماری شما را درمان نماید اما می‌تواند از ابتلای شما به این بیماری و یا بدتر شدن آن جلوگیری کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.