تشخیص و درمان روماتیسم مفصلی

امروزه به دلیل شرایط نامناسب زندگی افراد مانند استفاده از غذاهای نامناسب، الودگی هوا، عادت‌های بد زندگی مثل کم خوابی و پرخوری و مشکلات زیادی برای افراد پیش آمده است. امروز ما شاهد این موضوع هستیم که افراد بسیار زیادی هرروز به دلیل بیماری‌های گوناگون و پزشک‌ها مراجعه می‌کنند و خواستار درمان بیماری هستند. ما در ادامه به بررسی بیماری روماتیسم مفصلی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخیص و درمان روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی چیست؟
روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی می باشد که یکی از شایع‌ترین انواع آرتروز های خود ایمنی است به طور کل این بیماری در اثر اختلال و ناهماهنگی در دستگاه ایمنی بدن انسان رخ می دهد، و مفاصل کوچک و ریز مانند مچ دستان مچ پا ها و همچنین مفاصل انگشتان را درگیر خود می‌کند و باعث آسیب رسیدن به این مفاصل می شود. همچنین جالب است بدانید که روماتیسم زانو باعث می‌شود که مفصل های زانو بشدت در برابر عوامل گوناگون حساس شوند و در مواقع کاملاً عادی باعث درد این ناحیه می‌شود. همچنین این بیماری باعث می‌شود که مفاصل بدن شما خشک متورم و گرم شود. همچنین جالب است بدانید که روماتیسم مفصلی جزء بیماری‌ های التهابی قرار می‌گیرد که مفاصل سراسر بدن شما را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. زانو یکی از مناطقی است که این بیماری بیشترین میزان درگیری را در این ناحیه دارد این بیماری همچنین جزء بیماری ‌های سیستماتیک نیز دسته ‌بندی می‌شود. به این معنی که ممکن است تمام بدن شما درگیر این بیماری شود و از این بیماری آسیب ببیند. این بیماری توانایی درگیر کردن تمام مفاصل فرد را دارا است و حدود نود درصد افرادی که دچار بیماری روماتیسم مفصلی می شوند معمولاً مچ پایشان درگیر می‌شود و باعث می‌شود که این ناحیه از بدن آن ‌ها درد های شدیدی را تجربه کند.

تشخیص و درمان روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی
 توجه نمایید که علائم این بیماری معمولاً همان‌ طور که گفتیم در پای افراد و انگشتان پای آن‌ ها ظاهر می‌شود و پس از گذشت مدتی مفاصل پشت پای آن ‌ها و مچ پا و زانوی آن‌ ها نیز درگیر می‌شود و باعث پیشرفت بیماری می‌شود. همچنین توجه نمایید که بیماری‌‌های مختلف دیگری نیز این علائم را دارد. بیماری ‌هایی مانند نقرس، پسوریازیس، و غیره نیز درست همین علائم را دارند و ممکن است با بیماری روماتیسم مفصلی اشتباه گرفته شوند. توجه نمایید که هنوز دلیل اصلی ابتلای افراد به روماتیسم مفصلی و مشخص نیست. اما تئوری‌ های گوناگونی در این زمینه وجود دارد. برای مثال برخی دانشمندان ادعا می‌کنند که زمینه ژنتیکی، می‌تواند در ابتلای افراد به این بیماری بسیار مؤثر باشد. همچنین یک عامل بیرونی مانند ضربه و عفونت نیز ممکن است باعث شروع این بیماری در بدن شما شود. در طی این بیماری بیماری سیستم دفاعی بدن شما  برمی‌خیزد و به جای این ‌که به عوامل بیگانه بدن شما حمله کند به خود بدن شما حمله می‌کند و فکر می‌کند که مفاصل بدن شما دشمن هستند و با حمله کردن به آن‌ ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند روماتیسم مفصلی می شود. توجه نمایید که بیماری روماتیسم مفصلی یکی از بیماری ‌های وابسته به زمان و مزمن می باشد که در طول زمان و علائم و نشانه‌ های خودش را نشان می دهد. این عوامل ممکن است باعث درد مفاصل شما، گرفتگی مفاصل شما، ورم و همچنین محدودیت در دامنه حرکتی شما باشد و انجام بسیاری از کارهای روزمره را برای شما سخت کند. پیش‌تر نیز گفتیم که این بیماری یک بیماری خود التهابی می باشد که به کل بدن شما حمله می کند اما مفاصل شما به دلیل این‌که بافت ظریف ‌تری دارد باعث می‌شود که مواد سمی ترشح شده توسط آنتی‌ بادی ‌های بدن شما سریع ‌تر این مفاصل را درگیر خودشان کنند و باعث آسیب رسیدن به مفاصل شما شود. توجه نمایید که این بیماری توانایی درگیر کردن تمام مفاصل بدن شما را دارد اما شیوع آن معمولاً از مفاصل کوچک بدن شما شروع می شود. همچنین در برخی موارد نیز التهاب ناشی از این بیماری ممکن است اندام ‌های دیگر شما مانند ریه‌ها و چشم ‌های شما را نیز درگیر نماید‌ همچنین جالب است بدانید که گرفتگی مفاصل این بیماری در هنگام صبح شدت بیشتری دارد و ممکن است که کل روز را با شما همراه باشد همچنین عوامل و نشانه ‌های دیگر بیماری روماتیسم مفصلی عبارت است از از دست دادن بیش از حد انرژی، کمبود اشتها، تب خفیف، توده های سفت در زیر مناطق مفصل شما مانند آرنج، و همچنین دهان و چشم های خشک.

تشخیص و درمان روماتیسم مفصلی

علت ابتلا به روماتیسم مفصلی
پیشتر ما در رابطه با نحوه کارکردن این بیماری و دلیل ایجاد این بیماری در افراد برای شما صحبت نمودیم و علائم آن را به شما گفتیم، حال ما می‌خواهیم علت ابتلای افراد به این بیماری را به صورت درصدی به شما بگوییم. پیش‌تر ما گفتیم که هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای ابتلای افراد به این بیماری مشخص نشده است اما عوامل مختلفی می‌توانند در تشدید این بیماری در افراد و مستعد شدن آن‌ ها در گرفتن این بیماری موثر باشد. برای مثال جنسیت یکی از عواملی است که می‌تواند در گرفتار شدن افراد به بیماری روماتیسم مفصلی موثر باشد. برای مثال خانم‌ ها بیشتر از آقایان به این بیماری دچار می شوند. سن یکی دیگر از عوامل مؤثر در بیماری افراد روماتیسم مفصلی می باشد و برای مثال افرادی که بین سن چهل تا شصت سالگی قرار دارند در معرض بیشتر در معرض ابتلا شدن به بیماری قرار دارد. سابقه فامیلی یکی دیگر از گزینه‌ هایی است که می‌تواند در ابتلای افراد به این بیماری موثر باشد. برای مثال اگر یکی از اعضای خانواده شما به روند روماتیسم مفصلی دچار شده باشد اگر شما زمینه ارثی این بیماری را داشته باشید خطر ابتلای شما به این بیماری بالا می رود. استعمال دخانیات یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند این بیماری را در شما تشدید کند. عوامل محیطی یکی دیگر از دلایلی هستند که می‌توانند روی ابتلا مبتلا شدن افراد به این بیماری تاثیر بگذارند. موادی مانند آزبست و سیلیس می‌توانند خطر ابتلای افراد به روماتیسم مفصلی را افزایش دهند. اضافه ‌وزن یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث تشدید شدن بیماری شود. معمولاً افرادی که اضافه‌ وزن بسیار بالایی دارند احتمال مبتلا شدن به بیماری را تا درصد بسیار بالایی دارا می باشند.

تشخیص و درمان روماتیسم مفصلی

عوارض بیماری روماتیسم مفصلی
 روماتیسم مفصلی نه‌ تنها خودش باعث عذاب فرد مبتلا شده می کند می شود بلکه ممکن است بیماری‌ های دیگر و مشکلات دیگری را نیز برای او به وجود بیاورد. برای مثال پوکی استخوان یکی از پیامد هایی است که این بیماری برای شما به ‌همراه خواهد داشت. برای مثال برخی از داروهایی که برای کنترل روماتیسم مفصلی تجویز می شوند ممکن است باعث تشدید شدن پوکی استخوان شوند.‌خشکی دهان و چشم ‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که بیماری روماتیسم مفصلی برای بیماران به همراه خواهد داشت. کسانی که دارای روماتیسم مفصلی هستند بیشتر در معرض ابتلا به سندرم شوگران قرار می‌گیرند که در طی این بیماری رطوبت چشمان و دهان تا حد بسیار زیادی پایین می آید. عفونت یکی دیگر از پیامد های این بیماری است.‌ خود بیماری روماتیسم مفصلی و داروهایی که در طی این بیماری استفاده می‌شود، به‌ طور کل دستگاه ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت می شود.‌ مشکلات قلبی یکی دیگر از پیامد های بیماری آرتروز مفصلی می باشد زیرا این بیماری خطر سفت شدن و مسدود شدن رگ‌ها را در غرب افزایش می دهد و باعث ملتهب شدن کیسه دربرگیرنده قلب می‌شود. بیماری‌ های ریوی نیز از پیامدهای روماتیسم مفصلی می باشند و موجب تنگی نفس خواهند شد.

تشخیص و درمان روماتیسم مفصلی

تشخیص بیماری روماتیسم مفصلی
 تشخیص بیماری روماتیسم مفصلی راه ‌ها و روش‌ های گوناگونی دارد و می‌توانند از طریق فیزیکی و علائم فرد مانند گرما ورم و درد مفاصل مشخص شود. البته در برخی موارد آزمایش خون نیز می‌تواند در تشخیص این بیماری کمک ‌کننده باشد. برخی از تست‌ های رایجی که برای تأیید ابتلای فرد به روماتیسم مفصلی انجام می‌شوند عبارت‌ اند عامل روماتوئید و یا پادتن ضد سی سی که می‌توانند در تشخیص افراد به این بیماری کمک‌کننده باشد. همچنین عکس ‌برداری با اشعه ایکس نیز می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. توجه نمایید که در مراحل اولیه این عکس‌برداری هیچ چیز را نشان نخواهد داد اما می‌تواند برای تعیین میزان ابتلای فرد به این بیماری استفاده شود.
 
درمان روماتیسم مفصلی
توجه نمایید که روش ها و راهکار خاصی برای درمان روماتیسم مفصلی وجود ندارد و تنها شما می‌توانید ورزش ‌ها و کار هایی را انجام دهید که میزان درگیر شدن مفاصل شما را به این بیماری کمتر نماید این کار به کاهش درد های شما و بالاتر رفتن میزان فعالیت بدن شما می‌شود و باعث می‌شود که شما به نحوی با این بیماری مبارزه کنید. استفاده از تمرینات کششی می‌تواند در درمان شما بسیار مؤثر باشد. تمرینات کششی را شما می‌توانید بدون هیچ ‌گونه وسیله‌ای و یا با استفاده از بند های کششی انجام دهید تا بتوانید به بدن خودتان کمک کنید تا مقاومت خودش را بالا ببرد. وزنه‌ برداری یکی دیگر از راهکار هایی است که می‌تواند به شما در درمان این بیماری کمک کند توجه نمایید که در روز های اول شما باید این کار را با زدن دمبل های کوچک انجام دهید و به مرور زمان وزن دمبل ها را بالاتر ببرید. یوگا یکی از ورزش‌ هایی است که هر فردی با هر بیماری می‌تواند از آن سود ببرد زیرا باعث آرامش بدن شروع می‌شود. پیلاتس یکی دیگر از ورزش ‌هایی است که می‌تواند مفاصل شما را تقویت کند و عضلات شما را تقویت نمایند. توجه نمایید که افراد مبتلا به روماتیسم که به دنبال داشتن عضلات قوی ‌تر می‌باشند می‌توانند از این ورزش استفاده کنند. ورزش در آب یکی دیگر از راهکار هایی است که می‌تواند در درمان شما کمک‌کننده باشد. تایچی نیز یکی دیگر از درمان ‌هایی است که می‌تواند برای مبارزه با بیماری روماتیسم مفصلی مناسب باشد این ورزش شامل تمرینات سبک و همراه با تنفس عمیق است.
 
تشخیص و درمان روماتیسم مفصلی

روش‌های دیگر درمان
علاوه بر انجام ورزش ها روش‌ های دیگری نیز برای درمان بیماری روماتیسم مفصلی وجود دارد برای مثال فیزیوتراپی یکی از روش‌ هایی است که می‌تواند به درمان شما بپردازد. و به شما تمرین ‌هایی را دهد تا با استفاده از آن‌ ها انعطاف مفاصل خودتان را بیشتر نمایید همچنین ماساژ درمانی، الکترود چاپی، طب سوزنی، و تحریک الکتریکی نیز یکی دیگر از راه ‌هایی هستند که می‌توانند در درمان این بیماری موثر باشد. در صورتی ‌که مفاصل شما از آسیب دیدن بیشتر باز ایستند حالا یا به دلیل مصرف دارو های گوناگونی و یا به دلیل ورزش‌ هایی که شما می‌کنید پزشک شما ممکن است به شما عمل جراحی را برای ترمیم مفاصل  از دست‌ رفته شما پیشنهاد نماید تا بتوانید مفاصل خود را بدست بیاورید. همچنین عمل جراحی می تواند بدشکلی ‌های بدن شما را پوشش دهد. تعویض کامل مفصل یکی دیگر از روش ‌هایی است که می‌تواند به درمان شما کمک نماید. بدین صورت که مفاصل جدید و نویی به درز های میان استخوان ‌های شما تزریق می‌شود که ممکن است از فلز یا پلاستیک باشد. توجه نمایید که این عمل جراحی درست مانند عمل‌ های جراحی دیگر خطرات گوناگونی مانند خون‌ریزی عفونت و درد های بسیار زیادی را با خود به‌ همراه دارد توجه نمایید که حتماً قبل از انجام این عمل جراحی با پزشک متخصص خودتان مشورت نمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.