روش های جلوگیری از پوکی استخوان

فاکتورهای اصلی و عامل ایجاد پوکی استخوان را از زندگی تان حذف کنید ، مشکل ضعف استخوان در بین افراد جوامع مدرن بسیاری جدی است که نیاز به پیشگیری اصولی دارد.در ادامه با ما همراه باشید.
جمعه، 11 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
روش های جلوگیری از پوکی استخوان
سالهای خیلی پیش زمانی که هنوز علوم پزشکی پیشرفت نکرده بودمرگهایی براثرشکستگی رخ می دادیعنی در واقع شکستگی های استخوانی مثل لگن که باعث خانه نشین شدن فردبرای همیشه وتجزیه ی جسم اومی شد از علل دردناک مرگ و میر بود اما خوشبختانه باگذشت زمان و کشف راههای مفید برای درمان این مشکلان درمان راحت تر شده است اما درد های ناشی از پوکی استخوان کاسته نشده است برای همین جلوگیری از درمان وجراحی های غیرضروری نیازمندبه حفظ سلامت استخوانها هستیم ومعمولا پوکی استخوان درسن 50سال اتفاق می افتد که باید مراقبت های آنرا از جوانسالی شروع کرد.


فاکتورهای خطر پوکی استخوان 

سن ،ژن ،جنسیت ،بیماری ،افزایش وزن ،عادتها و رژیم غذایی ناسالم همه ی این ها باعث می شود زودتر دچار پوکی استخوان شوید. به عنوان مثال خانم ها اغلب بیشتر در خطر پوکی استخوان هستند. مخصوصا با افزایش سن و آغاز دوره یائسگی این به این معنی نیست که آقایان اصلا دچار پوکی استخوان نمی شوند در واقع چون آقایان استروژن ندارند شانس ابتلا کاهش میابد ، همچنین کمبود کلسیم و ویتامین د و مصرف کافئین همگی از علل پوکی استخوان است.


چطور از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟


مصرف بیشتر کلسیم
کلسیم یکی از مواد معدنی است که برای استخوان سازی و حفظ سلامت استخوان ها لازم است خانم ها با افزایش سن و یائسگی پوکی استخوان را ممکن است تجربه کنند به همین دلیل از غذاهای حاوی کلسیم مثل ماست کلم بروکلی کلم پیچ ماهی و مکمل ها مصرف کنید.

ویتامین د و استروژن
مطالعات نشان داده که مصرف کلسیم نکردم به تنهایی کافی نیست مخصوصاً اگر بدن ویتامین دی کافی برای جذب کلسیم از روده ها رو نداشته باشد مصرف کلسیم و ویتامین د با هم از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می کند.

بادام
بادام محتوی مقدار زیادی چربی غیر اشباع و بسیاری از مواد مغذی است، از جمله:کلسیم و منیزیم. این عناصر برای استحکام استخوان ها استفاده می شوند. مقدار کلسیم در 25-20 عدد بادام بیشتر از 4/1 فنجان شیر است. پس برای جلوگیری از پوکی استخوان یک منبع غنی می باشد. به طور کلی، بادام غنی ترین منبع غیر حیوانی کلسیم است. استخوان ها و دندان هایتان را با استفاده از فسفر موجود در بادام، تقویت کنید.

تخم کتان
دانه های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می شوند.

تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند. تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می باشد.1

نمکدان را برندارید
سدیم موجود در نمک باعث افزایش دفع کلسیم از ادرار می‌شود. شما باید حداکثر روزی 2هزار و 300‌میلی‌گرم (معادل یک قاشق چای‌خوری) نمک مصرف کنید. درضمن اگر بالای 50سال داشته و فشارخون بالا هم دارید، بهتر است میزان مصرف سدیم روزانه‌تان را به هزار و 500 میلی‌گرم محدود کنید.

چای سبز بهتر از قهوه سیاه
قهوه حالت اسیدی دارد، درعین حال قهوه باعث جلوگیری از جذب کلسیم می‌شود، برای همین بهتر است که مصرف قهوه‌تان را به حداکثر 2فنجان در روز محدود کنید. بهترین کار این است که به جای قهوه، چای سبز بخورید که حاوی فلاونوئید است که می‌تواند مانع از روند تخریب استخوانی شود.

سیگار نکشید
تخریب استخوان در سیگاری‌ها سریع تر انجام پذیرفته و میزان شکستگی و پوکی استخوان در این افراد بالاتر است.

ورزش کنید
دست کم به مدت 30 دقیقه از فعالیت‌های ورزشی قوی کننده استخوان در اکثر روزها بهره مند شوید. این فعالیت‌ها شامل ورزش‌های تحمل وزن همانند دویدن یا پیاده روی سریع و ورزش‌های استقامتی هستند که از پوکی استخوان جلو گیری می کنند.2

هر روز گریپ فروت مصرف کنید
پژوهشی که در نشریه پزشکی Nutrition منتشر شد، نشان داد که افزودن گریپ فروت به رژیم های غذایی حیوانات نرخ شکستگی استخوان ها را کاهش داده، در شرایطی که محتوای ماده معدنی آنها را نیز تقویت کرده است. اما گریپ فروت تنها موجب افزایش جذب کلسیم و منیزیم نمی شود. این میوه حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی مانند لیکوپن و نارنجین است که سلامت استخوان را بهبود می بخشند. از دیگر منابع برای لیکوپن می توان به گوجه فرنگی، هندوانه و توت فرنگی اشاره کرد.

روش هایی برای کاهش و مدیریت استرس مد نظر قرار دهید
استرس به پوکی استخوان منجر می شود، از این رو یافتن روش هایی برای کاهش میزان استرس در زندگی گزینه ای ایده آل است. در صورت امکان اگر از کار خود راضی نیستید آن را تغییر دهید، رابطه با افراد و دوستانی که موجب افزایش استرس شما می شوند را کنار بگذارید و اگر با استرس مالی مواجه هستید، سطح خواسته ها و توقعات خود را کاهش دهید. برای مقابله با استرس یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، آواز خواندن یا دیگر فعالیت هایی که به کاهش استرس در شما کمک می کنند را انجام دهید.

گیاه دارویی دم اسبی را به رژیم روزانه خود اضافه کنید
پژوهش منتشر شده در نشریه پزشکی Cell Proliferation نشان داد که گیاه دارویی دم اسبی توانایی سلول هایی که ماتریس استخوانی را برای ساخت استخوان ایجاد می کنند، افزایش می دهد. این گیاه دارویی احتمال ابتلا به عفونت استخوانی را نیز کاهش می دهد.3

مصرف نوشیدنی‌های گازدار را کاهش دهید
شواهد نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های گازدار حاوی کولا بیشتر از سایر نوشیدنی‌های گازدار باعث پوکی استخوان می‌شوند. شاید میزان اضافی ترکیبات فسفردار در این نوشیدنی‌هاست که مانع از جذب کلسیم می‌شود. یا شاید فقط به این دلیل باشد که زنان نوشیدنی‌های سرشار از کلسیم مانند شیر را جایگزین نوشیدنی‌های گازدار کرده‌اند.


آیا داروها به پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی کمک می‌کنند؟

برخی داروها به بدن برای ساخت و نگهداری استخوان‌ها کمک می‌کنند. پزشکان این داروها را به ویژه برای زنانی که در معرض خطر بالاتر پوکی استخوان و شکستگی هستند تجویز می‌کنند. در این‌باره با پزشک خود مشورت کنید.


آیا به آزمایش تراکم استخوان نیاز دارید؟

در آزمایش سنجش تراکم استخوان بخش کوچکی از یک یا چند استخوان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا استحکام و احتمال ابتلا به پوکی استخوان تعیین شود. در یکی از انواع رایج آزمایش تراکم استخوان با نام «جذب اشعه‌ی ایکس با انرژی دوگانه» ((dual-energy X-ray absorptiometry (DXA or DEXA) از مقدار کمی اشعه‌ی X برای اسکن استخوان‌ها استفاده می‌شود. این اسکن برای همه مناسب نیست و افراد سالم نیازی به آن ندارند. مطابق دستورالعمل کار گروه خدمات پیشگیرانه‌ی ایالات متحده، افراد زیر نیاز به اسکن DXA یا DEXA دارند:

زنان ۶۵ سال و بالاتر.

زنان جوان‌تر از ۶۵ سال که احتمال شکستگی استخوان‌شان بالاتر از حد معمول است.

مانند همیشه برای گرفتن تصمیم نهایی با پزشک‌تان مشورت کنید.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.asriran.com
4.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.