افسردگی در مردان و درمان آن

افسردگی یک اختلال روانی است که احساسات، تفکر و انجام فعالیت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری هم مردان و هم زنان را در هر سن و موقعیتی گرفتار می کند. اما علائم افسردگی در مردان متفاوت‌تر از علائم افسردگی در زنان است. بنابراین داشتن اطلاعاتی در مورد این علائم می‌تواند کمک به سزایی در پیشگیری از این بیماری داشته باشد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
افسردگی در مردان و درمان آن

تعریف افسردگی

همه افراد ممکن است در یک مدت کوتاه احساس غم و ناراحتی کرده و دچار اختلال خواب شوند اما چنین احساسی معمولا بعد از چند روز برطرف می شود. افسردگی یک بیماری حالتی شایع اما جدی است که ممکن است با علایم شدیدی همراه باشد. این بیماری بر احساسات، تفکر و مدیریت و انجام فعالیت های روزمره تاثیر دارد.

در افسردگی معروف به افسردگی ماژور یا بالینی، مرد حداقل به مدت دو هفته، علایم مشکوک به افسردگی را نشان می دهد. همه مردان و زنان حالت افسردگی را تجربه می کنند اما میل و رغبت آنها برای بیان و ابراز احساساتشان نسبت به این بیماری بسیار متفاوت است و به همین دلیل است که علایم افسردگی در مردان و زنان بسیار متفاوت است، به عنوان مثال برخی مردان مبتلا به افسردگی، هیجاناتشان را مخفی کرده و آن را بروز نمی دهند و یا خشمگین، عصبانی و پرخاشگر می شوند درحالیکه برخی زنان، غمگین و پریشان هستند و غم و ناراحتیشان را بروز می دهند.

مردان افسرده بسیار خسته بوده و علاقه و توجهی به کار، خانواده و یا تفریحات و سرگرمی های مورد علاقه خود ندارند. آنها اختلال خواب را بیشتر از زنان تجربه می کنند. برخی مواقع علایم روانی با علایم جسمی نیز همراه می شود به عنوان مثال تپش قلب، درد قفسه سینه، سردرد یا مشکلات گوارشی می تواند از علایم بیماری افسردگی باشد.

بیشتر مردان بدلیل داشتن برخی علایم جسمی و نه علایم هیجانی به پزشک مراجعه می کنند و برخی به مواد مخدر یا مشروبات الکلی روی آورده و سعی می کنند مشکلات هیجانی خود را از این طریق برطرف کنند. مردان و زنان افسرده میل زیادی به خودکشی دارند.

افسردگی، بیماری است که هر مردی را در هر سنی درگیر می کند. بیشتر مردان افسرده با درمان صحیح و به موقع می توانند از این بیماری بهبود یابند و به فعالیت های روزمره، کار، خانواده و سرگرمی های موردعلاقه خود بپردازند.

فرد افسرده از مختل شدن فعالیت های روزمره، نداشتن انرژی برای انجام فعالیت ها و بی حوصلگی شکایت می کند و بدنبال بهبود بیماری و بازگشت به حالت اولیه است.1

افسردگی در مردان و درمان آن

دلایل بروز علائم افسردگی در مردان چیست؟

عوامل مختلفی از جمله عوامل مسائل روانی، اجتماعی و ارثی در انتخاب شیوه زندگی، روابط و مهارت‌های ارتباطی مردان تاثیرگذار است. وجود اختلال در تک تک این مسائل می‌تواند موجب بروز افسردگی در مردان شود.

به علاوه تجربه حوادث دردناک و استرس زا یا هر حادثه‌ای که منجر به بروز احساس درماندگی، تنهایی و غم شدید در فرد شود، می‌تواند گامی برای آغاز افسردگی باشد. البته عوامل دیگری نیز هستند که مردان را در برابر این بیماری آسیب پذیرتر می کنند. این عوامل عبارتند از :

تنهایی و عدم حمایت اجتماعی و خانوادگی

ناتوانی در مقابله با استرس و فشار

سابقه مصرف مواد مخدر و الکل

تنها بودن در زمان پیری

مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی.2
 

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در زنان و مردان متفاوت است. برخی از مهمترین نشانه‌های علائم افسردگی در مردها به ترتیب زیر هستند. 
 
خستگی
خستگی یکی از شایع‌ترین نشانه های افسردگی در آقایان است. مردان افسرده همواره احساس خستگی می‌کنند و تحرکات بدنی و صحبت کردنشان بسیار کند می‌شود.
 
مشکلات خواب
مردان افسرده معمولا در خواب مشکل دارند. یا خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند و یا بیش از حد نیاز می‌خوابند. مثلا ممکن است یک فرد 12 ساعت در روز بخوابد ولی باز هم احساس خستگی کند.

افسردگی در مردان و درمان آن
 
خشم و زودرنجی
به طور معمول مردان احساس غم و ناراحتی خود را نشان نمی‌دهند و آن را به وسیله خشم و عصبانیت تخلیه می‌کنند. مثلا با کوچکترین تحریک برانگیخته می‌شوند و عصبانیت افراطی نشان می‌دهند. برخی از مردان نیز بسیار زودرنج و حساس می‌شوند و از کوچکترین موضوعات دلگیر می‌شوند.
 
کارهای احمقانه و خطرناک
معمولا مردان نمی‌توانند احساساتشان را بیان کنند و به همین دلیل سعی می‌کنند به روش مردانه خودشان مشکلات را حل کنند. مثلا ممکن است برای جبران احساسات منفی با سرعت بسیار بالا رانندگی کنند یا با فردی بسیار تنومندتر از خودشان دعوا کنند. رفتارهای خطرناک در مردان مبتلا به افسردگی چندین برابر زنان است. این رفتارها نشانه‌ی اختلال دو قطبی نیز هست و باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.
 
اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر
تقریبا 20 تا 25 درصد مردان مبتلا به افسردگی، به الکل اعتیاد پیدا می‌کنند. الکل به طور موقت باعث احساس بهتری در فرد می‌شود اما پس از مدتی علائم افسردگی را افزایش می‌دهد و باعث مشکلات جدی در فرد می‌شود.
 
دیگران را از خود راندن
افسردگی باعث تغییرات چشمگیری در خلق و خوی فرد می‌شود و به طور معمولا اطرافیان نزدیک به سرعت متوجه این تغییرات می‌شوند. اما مردان در مرحله اول حاضر به قبول این واقعیت نیستند و آن را انکار می‌کنند. به همین دلیل به نگرانی‌های عزیزانشان توجهی نمی‌کنند و حتی باعث رنجش و دوری دیگران از خودشان می‌شوند.
 
کاهش میل جنسی
کاهش میل جنسی یکی از شایع‌ترین علائم افسرگی در آقایان و به خصوص مردان جوان است. افسردگی کارکرد بخش هایی از سیستک لیمبیک را مختل می‌کند. سیستم لیمبیک بخشی از مغز است که انرژی، خواب، میل جنسی و سایر هیجان ها را کنترل می‌کند. بسیاری از مردان با این نگرش که مبتلا به بیماری شده اند به پزشک مراجعه می‌کنند ولی پس از آزمایش و مصاحبه، تشخیص افسردگی برایشان داده می‌شود.
 
افکار خودکشی
افکار خودکشی در مردان 4 برابر زنان است. معمولا مردان از افکارشان صحبت نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که افکار خودکشی در آنها تشخیص داده نشود. به طور معمول مردان از روش های جدی تر و خطرناک تری برای خودکشی استفاده می‌کنند و آمار جان باختگان خودکشی در میان مردان بسیار بیشتر است.3
 

درمان افسردگی در مردان

سعی نکنید افسردگی را در خودتان نگه دارید. طول می کشد تا برای درخواست کمک شجاعت به خرج دهید. اما اغلب مردان مبتلا به افسردگی به خوبی به درمان هایی مانند تغییر در شیوه زندگی، حمایت اجتماعی، دارودرمانی یا ترکیبی از درمان ها پاسخ می دهند. گام اول به دکتر روانشناس مراجعه نمایید و با او مشورت کنید. در مورد چگونگی احساس و همچنین علائم جسمی شما متخصص سلامت روان بهتر می تواند تشخیص دهد.
 
روان درمانی
ممکن است احساس کنید که صحبت با یک غریبه در مورد مشکلات خود غیرمردانه است، یا احساس قربانی بودن داشته باشید. با این حال، باید بدانید به تنهایی نمی توانید از پس آن برآیید همچنین پنهان کردن و انکار آن نیز کاری از پیش نمی برد.

باز کردن مشکلتان می تواند در تغییر حالت و احساستان بسیار موثر باشد. اگر درمانگر و متخصص در نزدیک خود ندارید از یک دوست، عضو خانواده و یا همکار کمک بگیرید. عمل ساده ی صحبت کردن چهره به چهره می تواند کمک زیادی به شما نماید.
 
دارو
داروهای ضد افسردگی به تسکین برخی از علائم افسردگی، کمک می کنند اما مشکل را اساسی درمان نمی کنند، و به ندرت یک راه حل طولانی مدت است. دارو با عوارض جانبی می آید. برای درمان نباید همیشه به دارو متکی باشید بلکه تغییر شیوه زندگی، تغییر تفکر و دریافت کمک حرفه ای نیز نیاز می باشد.4

افسردگی در مردان و درمان آن

تغییر در شیوه زندگی برای درمان افسردگی در مردان

تغییر در شیوه زندگی ابزار بسیار موثر در درمان افسردگی در مردان است. حتی اگر شما نیاز به درمان های دیگر دارید ، تغییر در شیوه زندگی به درمان افسردگی سرعت داده و از عود آن جلوگیری می کند.
 
به طور منظم ورزش کنید
ورزش منظم یک راه قوی برای مبارزه با افسردگی در مردان است زیرا نه تنها با افزایش سروتونین، اندروفین و دیگر مواد شیمیایی مغز احساس خوب ایجاد می کند، بلکه باعث رشد سلول های جدید مغزی و اتصالات مغزی می شوند. مشابه کاری که دارو های ضد افسردگی انجام می دهند، همچنین اعتماد به نفس را افزایش می دهد و به بهبود خواب کمک می کند. برای حداکثر نتیجه، 30 تا 60 دقیقه فعالیت در بیشتر روزها داشته باشید.
 
خوب غذا بخورید
خوردن لقمه های کوچک و وعده های غذایی متعادل در طول روز کمک خواهد کرد که شما انرژی خود را حفظ کنید و نوسانات خلقی به حداقل برسد. کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. کمبود ویتامین B می تواند باعث افسردگی شود. خوردن میوه های خانواده مرکبات، سبزیجات، حبوبات، گوشت مرغ و تخم مرغ نیز موثر است . مواد غذایی غنی از برخی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد، گردو، سویا نیز می تواند خلق و خوی را افزایش دهد.
 
خواب کافی
هنگامی که شما به مقدار کافی نخوابیده باشید، علائم افسردگی شما بدتر می شود. محرومیت از خواب باعث تشدید عصبانیت، تحریک پذیری، و دمدمی بودن می شود. بین 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب ضروری است.
 
استرس را به حداقل برسانید
ایجاد تغییرات در زندگی برای کمک به مدیریت و کاهش استرس موثر است. استرس بیش از حد افسردگی را تشدید می کند و یا شما را در معرض خطر افسردگی در آینده قرار می دهد. اهداف واقع بینانه تنظیم کنید و اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر خرد کنید.4

پینوشتها
1.www.rouzdarou.com
2.www.darmankade.com
3.www.honarehzendegi.com
4.www.asriran.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.