کاشت مو چیست و چه عوارضی دارد؟

تصمیم کاشت مو، یک تصمیم مهم و کلیدی است. پیش از کاشت یا ترمیم مو، لازم است که فرد خود را آماده کند، چرا که کاشت مو بسیار حساس بوده و اگر به درستی صورت نگیرد و با روش های سنتی و غیر تخصصی انجام شود می تواند موجب ریزش مو بطور مجدد شده و علاوه بر آن تاثیر بدی در روحیه آن فرد بگذارد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کاشت مو چیست و چه عوارضی دارد؟

علت ریزش مو

قبل از هر چیز باید علت ریزش مو کشف شود. ممکن است به علت کمبود برخی ویتامین ها یا برخی بیماری های خاص یا حتی مصرف برخی داروها موهای سر شروع  به ریزش کنند. استرس، عوامل هورمونی و ... نیز باعث ریزش مو می شوند.
 

مولفه های مهم برای کاشت مو

کاشت مو برای افرادی انجام می شود که ریزش موی آنها الگوی خاصی داشته و پس از گذشت مدتی سر فرد دچار طاسی می شود.

پس برای پزشک سه مولفه الگوی ریزش، مدت زمانی که ریزش شروع شده و میزان طاسی سر مهم است تا بتواند بهترین روش کاشت مو را انتخاب کرده و عمل کاشت را انجام دهد. 
 

بهترین سن برای کاشت مو

در افراد زیر بیست سال به راحتی نمی توان به الگوی ریزش مو پی برد به همین دلیل پزشکان برای افراد زیر بیست سال کاشت مو انجام نمی دهند. 

پس هرچقدر کاشت مو در سنین بالاتری انجام شود نتایج بهتر خواهد بود. زیرا ممکن است فرد هنوز فاز ریزش موی خود را به اتمام نرسانده باشد و با کاشت مو نه تنها موهای جدید نیز ریزش پیدا کرده، بانک مو تضعیف شده و حتی ممکن است خطی که برای برداشت مو در سر ایجاد می شود دیده شود و از زیبایی سر بکاهد.

 در افراد بین 20 تا 30 سال نیز احتمال تغییرات هورمونی و ریزش دوباره موها وجود دارد. از نظر متخصصان بهترین سن برای کاشت مو بین 30 تا 60 سال است با این حال با تشخیص پزشک برای سایر سنین نیز کاشت مو انجام می شود.  
 

بهترین روش کاشت مو برای هر سنی چیست؟

در روش های مختلفی که وجود دارد سن عامل مهمی نیست بلکه شرایط فرد و بانک مو عامل تاثیرگذار در انتخاب روش است.

بهترین روش کاشت مو برای همه افراد یکسان نیست. در واقع بهترین روش کاشت مو بر اساس شرایط حال حاضر موهای هر فرد تعیین می شود.

بنابراین بهترین روش کاشت مو روشی است که بیشترین سازگاری را با نیازها و شرایط شما داشته باشد.

به طور مثال اگر بیماری خاصی داشته باشید ممکن است برخی روش ها برای شما مناسب نباشد.

کاشت مو چیست و چه عوارضی دارد؟
 

آیا استثنا  در محدودیت سنی کاشت وجود دارد؟

برای مثال ممکن است کودکی بالای 6 سال یا یک نوجوان زیر 20 سال دچار ریزش مو یا طاسی شود.

اگر پزشک علت ریزش را تشخیص داده و صلاح ببیند برای این سنین نیز کاشت مو انجام می شود.

از طرفی دیگر برای افراد بالای 60 سال نیز کاشت مو انجام می شود.

در واقع همه چیز به تشخیص و نظر پزشک متخصص بستگی دارد ولی اصولا اگر فرد به سایر روش های درمانی جواب ندهد در این محدوده های سنی ، کاشت مو انجام می شود. 1
 

عوارض جانبی کاشت مو

این عوارض در بیماران مختلف، متفاوت است. شاید پس از عمل کاشت برای برخی از بیماران هیچ مشکلی به وجود نیاید و عده ای دیگر یک یا چند مورد از عوارض زیر را تجربه کنند.
 
۱. تورم پس از جراحی
یکی از رایج ترین عوارض کاشت مو که اغلب بیماران پس از عمل جراحی با آن مواجه می‌شوند، تورم پس از جراحی است که در اثر تجمع مایع میان بافتی در زیر پوست حادث می‌شود و موضع تحت درمان شروع به خاریدن می‌کند.

در حال حاضر علت مشخصی برای این عارضه کشف نشده اما در سال ٢٠١۴ مطالعه ای صورت گرفت و در مجله بین المللی Trichology منتشر شد که نشان می داد ۴۷/۴۲درصد بیماران پس از کاشت مو به این عارضه دچار می‌شوند. در این پژوهش عواقب کاشت مو در ۷۳ بیمار بررسی و مطالعه شد.

این ورم پس از مدت زمان کوتاهی با بیرون کشیدن مایع میان بافتی برطرف می‌شود و خوشبختانه با چند مرحله درمان می‌توان از شر این عارضه خلاص شد و برای مدت زمان طولانی فرد را گرفتار نخواهد کرد.
 
۲. خونریزی
در مطالعه ای که پیش تر بدان اشاره شد، ۳۷/۱درصد بیماران در حین عمل جراحی به شدت خونریزی می‌کنند.

خونریزی های شدید در طول کاشت مو شایع نیست و اغلب در نتیجه اشتباه جراح یا بی تجربگی او رخ می‌دهد.
 
۳. التهاب فولیکول مو
بر اساس مطالعه فوق الذکر، از دیگر عوارض رایجی که بیماران پس از کاشت مو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، التهاب فولیکول مو است.

این عارضه به شکل جوش یا زخم در محل کاشت مو ظاهر می شود و در نتیجه آن فرد به شدت احساس ناراحتی و خارش می کند و به زیبایی اش خدشه وارد می شود. این مطالعه نشان می دهد ۲۹/۲۳درصد بیماران به عارضه التهاب فولیکول مو دچار می‌شوند.
 
۴. نازک شدن تار مو
در بسیاری موارد کاشت مو تأثیرات منفی و نامطلوبی بر محلی به جای می‌گذارد که از آن ناحیه تار مو برداشته می‌شود.

نازک شدن تار موی این قسمت کاملاً رایج و متداول است و این مسئله برای بیماران دل نگرانی های بسیاری به بار آورده چرا که آنها می‌خواهند موهای از دست رفته خود را بازیابند و حال قسمت دیگری از سرشان دچار ریزش مو می‌شود و بی تردید چنین اتفاقی به مذاقشان خوش نخواهد آمد.

در اغلب این موارد نازک شدن تارهای مو دیری نمی‌پاید و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی موی فرد با ضخامت طبیعی و همیشگی شروع به رشد می‌کند.

۵. لیکن پلانوپیلاریس (LPP)
شکل بسیار حاد التهاب فولیکولی است که باعث التهاب شدید فولیکول های مو و پیدایش شمار کثیری زخم در محل کاشت مو می‌شود.

در سال ٢٠١٢ مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت و در مجله انگلیسی Dermatology  منتشر شد که نشان می‌داد این عارضه ممکن است در نهایت به آلوپسی (ریزش بخشی یا تمامی موهای یک نقطه) منجر و ریزش موها بیشتر و وخیم تر شود. اما لیکن پلانوپیلاریس یکی از عوارض نه چندان متداول کاشت مو به شمار می‌رود. در مطالعات فوق تنها ٧ بیمار در نتیجه کاشت مو به این عارضه مبتلا شدند که البته هیچ یک از آنها پیش از انجام این جراحی سابقه ابتلا به لیکن پلانوپیلاریس را نداشته اند.

۶. خارش
به هنگام کاشت مو، شکاف های بسیار ریزی در پوست سر ایجاد می‌شود، به همین علت صدها یا بعضاً هزاران فولیکول مو جراحت بر می‌دارند که این امر به نوبه خود سبب می‌گردد ناحیه تحت جراحی بخارد.

اما بیماران نباید این ناحیه را بخارانند وگرنه زخم ها کنده می‌شوند و مدت زمان لازم برای التیام زخم ها افزایش می‌یابد. شستشوی روزانه مو با شامپوهای مخصوص و بدون عطر خارش را کم کرده و تسکین می‌دهد.
 
۷. بی حسی
بر اساس مطالعه ای که در سال ٢٠١۴ در مجله بین المللی Trichology منتشر شد، ١٠ درصد بیماران پس از کاشت مو در محل جراحی یک نوع بی حسی را تجربه می‌کنند که تا هفته ها ادامه خواهد داشت اما در زمره عوارض موقت و زودگذر کاشت مو قرار می‌گیرد و به مرور زمان بدن خود را با شرایط موجود وفق می‌دهد و این بی حسی برطرف می‌شود.
 
۸. سکسکه
۴ درصد بیماران پس از کاشت مو دچار سکسکه می‌شوند اما نمی‌توان سکسکه را از جمله عوارض رایج این نوع جراحی دانست.

انجمن ترمیم مو علت سکسکه پس از کاشت مو را تحریک موضعی پایانه های عصبی در حین جراحی اعلام کرده است. با تحریک شبکه عصبی گردن، فرد به سکسکه می‌افتد. به همین خاطر است که پس از جراحی برای فرد داروهای استروئیدی تجویز می‌شود تا مبادا فرد به سکسکه دچار شود.
 
۹. کیست ها
این کیست ها غالباً در محل کاشت مو شکل می‌گیرند و در مواقعی که حجم زیادی مو کاشته می‌شود احتمال پیدایش این کیست ها افزایش می‌یابد.

سایز این کیست ها متفاوت بوده و غالباً بنفش رنگ هستند. خوشبختانه این کیست ها خوش خیم بوده و پس از ٢ تا ٣ هفته ناپدید می‌شوند.
 
۱۰. از دیگر عوارض ناخوشایند کاشت مو؛ زخم شدن
غالباً در محل اهدای مو زخمی عرضی یا برآمده شکل می‌گیرد. احتمال پیدایش زخم های برآمده بسیار کم است اما در ١۵ درصد بیماران زخم های عرضی مشاهده می‌شود. برای آن که این زخم ها به زیبایی ظاهری فرد لطمه ای وارد نکنند، بهتر است با موهای اطراف محل تحت درمان، زخم ها را پوشاند و از نظر مخفی کرد اما در پاره ای مواقع دیگر مویی در این قسمت نمی‌روید. گاهی اوقات نمای کریه زخم، فرد را آزرده خاطر می‌کند و او چاره ای نخواهد داشت جز آن که موهایش را زیاد کوتاه نکند تا زخم هایش توی دید نباشند.

کاشت مو چیست و چه عوارضی دارد؟
 

چه کسانی نباید مو بکارند؟

کاشت مو یک عمل جراحی نسبتاً بی خطر است و عوارض جانبی آن غالباً موقتی است اما اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید بی خیال کاشت مو شوید؛

اگر قسمت اهدا کننده مو پر پشت نیست.

خانم هایی که از ریزش شدید و گسترده موهایشان رنج می‌برند.

افرادی که سابقه ابتلا به زخم های کلوئیدی دارند. زخم کلوئیدی زخمی است بزرگ و برآمده که پس از انجام جراحی در موضع تحت درمان ظاهر می‌شود.

اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث ریزش مو می‌شود، به عنوان مثال داروهایی که در شیمی درمانی تجویز می‌شوند.

افرادی که شاخه مویشان غیر طبیعی و بدمنظر است. 2
 

چه کارهایی باید قبل از کاشت مو انجام دهیم؟

مهمترین و اولین کاری که باید انجام دهید این است که با مشورت پزشک ببینید آیا اصلا به کاشت مو نیاز دارید یا خیر.

بسیاری از متقاضیان ممکن است به دلایلی غیر از دلایل ارثی دچار ریزش مو شده باشند که در این صورت از طریق دارو درمانی مشکل آنها قابل رفع است.

پس از این مرحله و تایید ارثی بودن ریزش مو و نیاز به کاشت مو باید به موارد دیگری توجه کنید.

از جمله سن مناسب برای کاشت مو که معمولا برای افراد بالای 23 سال انجام می شود.

همچنین در مورد انواع روش های کاشت مو کمی تحقیق کنید و سعی کنید یک کلینیک معتبر و باتجربه برای این کار پیدا کنید.

همانطور که قبل تر هم اشاره شده بهترین روش برای کاشت مو در حال حاضر روش SUT است که مزایای زیادی را به دنبال دارد. 3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.drghanei.ir
3.www.suthair.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.