آشنایی با فواید دمنوش جعفری

دمنوش جعفری یک نوشیدنی با خواص بسیاری است که آن را می‌توانید با برگ جعفری تازه یا خشک و یا حتی با تخم جعفری یا ریشه‌ی جعفری درست کنید.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید دمنوش جعفری
جعفری یک گیاه دارویی بسیار مفید است. بیشتر مردم فقط در مورد استفاده از آن به عنوان یک چاشنی اطلاع دارند، اما این سبزی یک ماده ی غذایی سالم و پایه ی خوش طعم و مزه ای برای سالاد هم است. جعفری در عین حال دارای خواص دارویی است و نقش مهمی در صنعت داروسازی دارد. علاوه بر این، کل این گیاه خوشمزه و مفید است؛ شما می توانید از هر بخشی از جعفری، ریشه تا برگ و حتی تخم آن استفاده کنید. در ادامه این نوشتار با خواص دمنوش جعفری یا همان چای جعفری بیشتر آشنا می شوید.

این سبزی بسیار سالم است زیرا ویتامین های فراوانی دارد. مهم ترین چیزی که باید بدانید این واقعیت است که در جعفری می توانید ویتامین C را حتی بیش از لیمو، پرتقال یا کلم پیدا کنید. همچنین سطح ویتامین A، ۱B، ۲، ۳، ۵، ۶ و ۹، K و E در این گیاه خوراکی بسیار بالا است. اما جعفری فقط سرشار از ویتامین نیست، بلکه منبع خوبی از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، آهنو چربی های سالم است. سطوح بالای ویتامین A و C باعث می شود که جعفری در درمان بیماری های پوستی، نارسایی های تیروئید، مشکلات کلیوی و بسیاری دیگر موثر باشد، چون این گیاه خوراکی آنتی اکسیدان، ضدعفونی کننده، ضد آلرژی و ضد تومور است. اما این ها همه ی خواص این گیاه نیستند؛ جعفری به سلامت کبد، دستگاه گوارش و تناسلی نیز کمک می کند. این گیاه یک تقویت کننده ی طبیعی قوای جنسی است و می تواند زندگی جنسی شما را بهبود بدهد.

در کل، جعفری یک سبزی فوق العاده است و همه باید آن را در رژیم غذایی خود قرار بدهند. با این حال، خوردن برای استفاده از مزایایی که دارد ممکن است کمی دشوار باشد، بنابراین دمنوش جعفری گزینه ی مناسبی محسوب می شود. ضرورتی ندارد که آن را در مقادیر زیاد بنوشید، یک فنجان در روز کاملا کافی است.

با ما باشید تا با خواص دمنوش جعفری بیشتر آشنا شوید.


آکنه و جوش صورت

دمنوش جعفری، چربی پوست را متعادل کرده و به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.


جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در دمنوش جعفری به بازسازی سلول های پوست کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.


روشن شدن رنگ پوست

دمنوش جعفری کی از بهترین مواد طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی پوست صورت محسوب می شود که می تواند با از بین بردن آلودگی های پوست باعث روشن شدن طبیعی رنگ پوست شود.


درمان پف و سیاهی دور چشم

مقادیر بالای ویتامین C، کلروفیل و ویتامین K موجود در جعفری به درمان پف و سیاهی دور چشم کمک می کنند.


درمان ریزش مو

چای جعفری به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن و مس با افزایش گردش خون در سر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.


لاغری و کاهش وزن

دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای آنزیم هایی که دارد هضم غذا را بهبود بخشیده، نفخ شکم را درمان می کند و به دلیل خواص دیورتیک که دارد با دفع مایعات اضافی بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. دمنوش جعفری خواص سم زدایی قوی دارد که به پاک سازی روده کمک کرده و با دفع چربی های اضافی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.1


دمنوش جعفری سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

جعفری دارای آهن، ویتامین‌های گروه B و ویتامین c است و همین باعث می‌شود دمنوش آن در به از بین بردن رادیکال‌های آزاد که برای بدن بسیار سمی هستند، بسیار توانمند باشد. این مواد سالم توانایی متعادل کردن متابولیسم و ​​همچنین تحریک سیستم عصبی را دارند. جعفری یک گیاه معجزه‌آسا است و می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های دژنراتیو، سرطان، بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی یا حتی بیماری پارکینسون محافظت کند. استفاده از این دمنوش دوباره تعادل انرژی بدن شما، متابولیسم و ​​جذب مواد مغذی سالم را بازیابی می‌کند.


سیستم عصبی و تیروئید به میزان زیادی از این دمنوش فایده می‌برند

B کمپلکس برای سیستم عصبی عالی است. این گروه از ویتامین‌ها باعث می‌شود که شما عصبی بودن، تحریک‌پذیری و افسردگی را فراموش کنید و در نتیجه خودتان را آرام‌تر و شادتر احساس خواهید کرد. ید برای تیروئید شگفت‌انگیز است. به علاوه، این چای سطوح استروژن را متعادل می‌کند و با تاثیری که روی سیستم عصبی و غده‌ی تیروئید دارد، برای زنانی که در معرض یائسگی قرار دارند، بسیار مفید است.

آشنایی با فواید دمنوش جعفری


سنگ کلیه را از بین می برد

در صورتی که می‌خواهید کلیه‌ها را پاکسازی کنید، سنگ کلیه را از بین ببرید و دستگاه ادراری خود را سالم نگه دارید، جعفری ماده‌ی خوراکی بی‌نظیری برای این کار محسوب می‌شود.

دمنوش جعفری یک نوشیدنی عالی برای از بین بردن سنگ کلیه است. شما می‌توانید ۰.۵ لیتر دمنوش از ۰.۵ کیلوگرم جعفری و ۱.۵ لیتر آب تهیه کنید. بعد از ۴۰ روز تمام سنگ‌های کوچک موجود در کلیه‌تان از بین خواهند رفت و آن درد و عذاب ناشی از حرکت سنگ‌ها را برای همیشه فراموش خواهید شد.


جعفری می‌تواند خون شما را تصفیه کند

شما حتی می‌توانید با استفاده از ۱ کیلوگرم جعفری و ۲ لیتر آب دمنوش قوی‌تری را آماده کنید. نوشیدن این دمنوش در طول روز به شما کمک می‌کند که ارگانیسم خود را پاکسازی کنید. با نوشیدن دمنوش جعفری سموم را از خون و کبد و همین‌طور دستگاه گوارش‌تان خارج خواهید کرد. حتی در همان روز اول نوشیدن آن، احساس بهتری خواهید داشت، سالم‌تر خواهید شد و حس می‌کنید که تمام ارگانیسم‌تان به صورت کارآمدتر و موثرتری عمل می‌کند.


این گیاه خوراکی برای مبارزه با سرطان عالی عمل می‌کند

برگ جعفری پر از مواد سالم و مفید است و از میان آنها اسید آمینه‌های ضروری هستند که با تومورهای سرطانی مبارزه می‌کنند. دمنوش جعفری می‌تواند از سرطان ریه، سرطان کبد، سرطان کلیه و سرطان گردن جلوگیری کند. اگر این دمنوش در بلند مدت استفاده شود، نقش مهمی در محافظت از شما در برابر تومورهای مغزی دارد. عملکرد ضد تومور آن نباید نادیده گرفته شود و در واقع همه‌ی ما باید آن را بنوشیم و از بروز بیماری‌های ناخواسته جلوگیری کنیم.


دمنوش جعفری اثر آرام‌بخش و ضد افسردگی دارد

چنان‌چه پیش تر نیز مطرح شد جعفری روی سیستم عصبی نیز تاثیر مثبت دارد. ویتامین‌های B راز این تاثیر مثبت هستند و نوشیدن یک لیوان دمنوش گرم جعفری به صورت روزانه باعث می‌شود احساس آرامش بیش‌تری داشته باشید و استرس را فراموش خواهید کرد. شما با دیدن تاثیرات آن تحت تاثیر قرار خواهید گرفت به حدی که می‌توانید آن را معادل ارزان قیمت مراجعه به مشاور یا روانشناس بدانید.2


تقویت چشم از خواص دمنوش جعفری

ویتامین A موجود در دمنوش جعفری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت بینایی شده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.


درمان کبد چرب از خواص دمنوش جعفری

دمنوش جعفری با سم زدایی و پاک سازی کبد، باعث تقویت عملکرد آن شده و به درمان بیماری هایی از جمله کبد چرب کمک می کند.


پاک سازی ریه و درمان آسم با دمنوش جعفری

بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می‌دهد و به پاک سازی ریه‌ها کمک می‌کند.

آشنایی با فواید دمنوش جعفری


رفع حساسیت با دمنوش جعفری

دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.


دمنوش جعفری برای رفع بوی بد دهان

دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان بوی بد دهان است؛ چای جعفری به دلیل خواص ضد باکتری که دارد با تمیز کردن سیستم تنفسی به رفع بوی بد دهان کمک می کند


دمنوش جعفری برای مقابله با روماتیسم

درد مفاصل بسیار آزاردهنده است و متأسفانه این روزها خیلی ها از آن شکایت دارند. برای تسکین این دردها جعفری را امتحان کنید. روش استفاده در این مورد بدین شرح است:یک دسته جعفری را در نیم لیتر آب داغ بریزید؛ وقتی آب به جوش آمد زیر آن را کم کرده اجازه دهید به مدت 2 دقیقه به آرامی بجوشد. جعفری ها را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیر دربیاید.

سپس این خمیر را روی یک پارچه ی نخی پهن کنید و مرهم را روی مفاصل دردناک بگذارید. بعد از دو ساعت پوست را شستشو داده و دوباره این کار را تکرار کنید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری جعفری را در 250 میلی لیتر آب ریخته، به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در فواصل روز از این دمنوش میل کنید. درد مفاصل بسیار آزاردهنده است و متأسفانه این روزها خیلی ها از آن شکایت دارند.


عوارض و مضرات دمنوش جعفری

مضرات دمنوش جعفری در دوران بارداری
چای و دمنوش جعفری قاعده آور بوده و به عنوان محرک رحم شناخته می شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند.

مضرات دمنوش جعفری در التهاب کلیه
چای و دمنوش جعفری مقادیر بالایی اسید اگزالیک دارد بنابراین بهتر است، بیماران مبتلا به التهاب کلیه از مصرف آن اجتناب کنند.


طبع چای و دمنوش جعفری

طبیعت دمنوش جعفری گرم و خشک می باشد. دمنوش جعفری سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین B12، پانتوتنیک اسید، کولین، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی، مس، لیمونن، اپی ژنین می باشد.


طرز تهیه چای یا دمنوش جعفری

برای تهیه دمنوش جعفری باید یک لیوان آب جوش را به ۲ قاشق چای‌خوری جعفری خشک شده اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه دَم بکشد. سپس آن را صاف و میل کنید.3


پی نوشت:
1.www.saednews.com
2.www.bazdeh.org
3.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.