فواید بی نظیر زرشک

زرشک دارای خواص بی نظیری است و همچنین برای زیبایی پوست و مو و سلامت بدن بسیار مفید است، البته اخطارهایی هم در رابطه با مصرف زرشک وجود دارد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید بی نظیر زرشک
زرشک درختی همیشه سبز و پهن برگ است که میوه های سرخ رنگ بیضی شکل دارد. زرشک برای مصارف دارویی بیشتر از 200 سال است که شناخته شده است.این یک گیاه سم زدا است که حاوی خواص دارویی و آرام بخش عالی است و به مبارزه با چندین بیماری کمک می کند.

شما می توانید به صورت خوراکی زرشک را مصرف کنید و همچنین برای درمان تعدادی از مشکلات سلامتی نیز استفاده می شود. در این مطلب بیایید برخی از بهترین فواید برای سلامتی انسان را بررسی کنیم.


ارزش تغذیه ای زرشک:

آن ها منبع غنی ویتامین c هستند. زرشک همچنین حاوی ویتامین B , مانند تیامین و مواد معدنی مثل روی می باشد.

در زرشک عناصری وجود دارد که ارزش دارویی زیادی دارد این ماده شیمیایی به عنوان یک آنتی بیوتیک برای کشتن باکتری ها , قارچ ها و پروتوزوآ است.

میوه , ساقه و پوست ریشه زرشک حاوی مواد شیمیایی مانند آلکالوئیدها و ایزوکوئینولین هستند که به اندازه کافی در درمان بیماری های مختلف موثر هستند.


100گرم زرشک حاوی :

316 کالری

3.6 گرم پروتیین

63.9 گرم کربوهیدرات

27.2 گرم قند

3.5 گرم چربی

7.4 گرم فیبر رژیمی

و 24 میلی گرم ویتامین C دارد.

زرشک میوه سالمی است که سرشار از مواد مغذی بالا است و به شیوه ای عالی به سلامتی انسان نیز کمک می کند. در متن زیر و در ادامه  برخی از فواید سلامتی زرشک وجود دارد، عبارتند از :


زرشک برای کمک به درمان التهاب و عفونت

زرشک به کاهش التهاب کمک می کند. در واقع , التهاب ریشه برخی بیماری های عفونی است و درمان این التهابات می تواند در ایجاد علائم کمی قابل تحمل باشد .مطالعات نشان داده اند که زرشک حاوی برخی عوامل ضد باکتریایی و ضد قارچی است و این باعث می شود که یک محلول بزرگ برای مبارزه با عفونت باشد.


زرشک برای کمک به درمان عفونت های مجاری ادراری

یکی دیگر از مزایای سلامتی زرشک، درمان عفونت در مجاری ادراری است.


زرشک برای کمک به درمان عفونت های دستگاه گوارش

یکی از مهم ترین فواید زرشک این است که به دلیل وجود برخی عوامل ضد باکتریایی و ضد قارچی , می تواند به درمان عفونت های دستگاه گوارش کمک کند .


زرشک مفید برای گلودرد

زرشک به درمان گلو درد و برخی شرایط خفیف، مانند سرما خوردگی کمک می کند. این به دلیل حضور ویتامین c در زرشک است.

فواید بی نظیر زرشک


زرشک مفید برای درمان اسهال

اسهال ناشی از باکتری های خاصی است که به طور طبیعی با استفاده از زرشک درمان می شوند. با این حال, زمانی که شرایط وخیم است, با پزشک خود تماس بگیرید.


بهبود سوء‌هاضمه

برای کمک به درمان سوء‌هاضمه مصرف اَشکال مایع زرشک مانند آب‌زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می‌شود. برای بهبود سوء‌هاضمه توصیه می‌شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده‌ی غذایی از زرشک استفاده کنید.


پیشگیری و بهبود دیابت

تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است. در مطالعه‌ای تأثیر مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم بربرین موجود در زرشک در مقابل متفورمین (داروی رایج دیابت) به‌مدت ۳ ماه مقایسه شد. بربرین توانست در کنترل قندخون و سوخت‌وساز چربی مانند متفورمین موفق عمل کند. این امر باعث شد پژوهشگران از زرشک به‌عنوان ماده‌ای خوراکی طبیعی با قابلیت بالقوه‌ی کنترل دیابت نام ببرند.

مطالعات بعدی نشان داد که بربرین می‌تواند اختلالات مربوط به سوخت‌وساز چربی‌ها و گلوکز را بهبود بدهد. براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی مکمل‌ها و داروهای جایگزین به چاپ رسید، بربرین می‌تواند با تنظیم ترشح آدیپوکین‌ها (پروتئین‌هایی که به سلول‌ها سیگنال‌هایی می‌دهند) حساسیت به انسولین را در افراد بهبود دهد. آدیپوکین‌ها می‌توانند در بهبود التهابات و مقاومت به انسولین مؤثر باشند.


کمک به سلامت قلب

خواص زرشک بر سلامت قلب به اثبات رسیده است. کمک به کنترل فشار خون بالا، درمان بیماری سرخ‌رگ کرونری، آریتمی قلب و بیماری ماهیچه‌ی قلب از خواص زرشک است.

فیبریلاسیون دهلیزی وضعیتی است که در آن (معمولا به‌خاطر گردش خون ضعیف) ضربان قلب، سریع و نامنظم می‌شود. برخی روش‌های پزشکی جایگزین مانند یوگا، طب سوزنی، پس‌خوراند زیستی (روشی که در آن یاد می‌گیریم عملکردهای بدن مانند ضربان قلب را با کمک ذهن کنترل کنیم) و مکمل های غذایی گیاهی مانند مکمل‌های زرشک می‌توانند در درمان فیبریلاسیون دهلیزی مؤثر باشند.

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت آلکالوئید فعال زرشک (بربرین) با ایجاد واکنشی بیوشیمیایی در قلب می‌تواند به بهبود فیبریلاسیون دهلیزی کمک بکند. براساس این مطالعه بربرین می‌تواند مانند یک واسطه‌ی ضدآریتمی در بدن عمل بکند. بااین‌حال اثبات قطعی فواید بربرین در بهبود فیبریلاسیون دهلیزی و فلوتر دهلیزی نیازمند آزمون‌های بالینی بیشتر در انسان‌هاست.

همچنین زرشک می‌تواند با کاهش کلسترول موجود در سرم و خون به حفظ سلامت قلب و نیز حفظ سلامت عمومی بدن کمک بکند.


پاک‌سازی و سم‌زدایی کیسه‌ی صفرا و کبد

کبد خون ما را سم زدایی و با تولید صفرا به هضم چربی‌ها، تجزیه‌ی هورمون‌ها و ذخیره‌ی ویتامین ها و مواد معدنی و آهن کمک می‌کند. وظیفه‌ی اصلی کیسه‌ی صفرا ذخیره‌ی صفرای سرشار از کلسترولی است که کبد آن را ترشح می‌کند. صفرا به بدن کمک می‌کند تا غذاهای چرب را هضم کند. پاک‌سازی کبد و کیسه‌ صفرا از خواص زرشک است. همچنین بربرین با کمک به ترشح صفرا، می‌تواند به‌عنوان یک ملین عمل کرده و فرایندهای گوارشی را تنظیم بکند.

توانایی بربرین در کمک به ترشح صفرا مهم است. زیرا کلسترول اضافی معمولا ازطریق صفرا دفع می‌شود. محصولات زاید نیز به‌وسیله‌ی صفرا بدن را ترک می‌کنند. بااین‌حال عوامل دیگری مانند رژیم غذایی بد می‌توانند ترشح صفرا را کاهش بدهند. زرشک با افزایش ترشح صفرا به سلامت کبد و کیسه‌ی صفرا کمک می‌کند.

گاهی از زرشک به‌طور سنتی برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده می‌شود که این امر باید تحت‌نظر پزشک باشد و بدون نظارت او انجام نشود.2

فواید بی نظیر زرشک


سندرم متابولیک

اگرچه پیشگیری و درمان سندرم متابولیک ساده نیست اما زرشک دارای ترکیبات قوی موثر برای کاهش مضرات اکسیداتیو و مبارزه با بیماری سندرم متابولیک می باشد.

توجه : سندرم متابولیک ترکیبی از چند اختلال می باشد که شامل چاقی شکم، قند خون بالا، تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و کاهش کلسترول خوب بدن است.


بینایی

بربرین ماده اصلی موجود در زرشک است که باعث حفظ سلامت چشم و بینایی شده و از بیماری های چشمی مانند اختلال ماکولا پیشگیری می کند.


درمان زخم

بربرین موجود در زرشک باعث تحریک تولید گلبول های سفید خون می شود، برای سیستم ایمنی و تسریع لخته شدن خون مفید است و به درمان سریع زخم کمک می کند.


منظم شدن قاعدگی زنان

عوامل متعددی برای بی نظمی پریود در خانم ها وجود دارد، مصرف زرشک راه طبیعی و موثر برای درمان بی نظمی در دوران قاعدگی است.


کاهش عوارض شیمی درمانی

از عوارض جانبی شیمی درمانی می توان به عدم تولید گلبول های سفید خون اشاره کرد. زرشک با رفع این اختلال باعث کاهش و رفع عوارض ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی می شود.


پاک کننده پوست

بربرین موجود در زرشک به صورت یک پاک کننده عالی عمل کرده و باعث از بین رفتن منافذ پوستی می شود. زرشک برای پوست های چرب عالی است.


هشدار

به دلیل طبع سرد زرشک، افرادی که سردمزاج هستند از زیاده روی در مصرف زرشک خودداری کنند.

مصرف بیش از حد زرشک در سه ماه اول بارداری ممکن است باعث بروز نقص در جنین شود.

افراد سردمزاج بهتر است آب زرشک به همراه مقداری عسل یا نبات مصرف کنند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.