خواص میوه ای بد بو به نام خارگیل یا دوریان

میوه دوریان دارای خواص و مزایای بی نظیری برای سلامتی می باشد، از خواص میوه دوریان می توان به درمان کم خونی، تنظیم فشار خون، بهبود سلامت قلب و درمان بی خوابی اشاره کرد.
يکشنبه، 4 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص میوه ای بد بو به نام خارگیل یا دوریان
خارگیل (Durio) (در متون طب سنتی دُریان، دوریان) میوهٔ گیاهی با نام علمی خارگیل سموری (Durio zibethinus) متعلق به تیرهٔ پنیرکیان (Malvaceae) و راستهٔ پنیرک‌سانان است که طول آن به سی سانتیمتر و قطر آن به پانزده سانتیمتر می‌رسد و وزن آن یک تا سه کیلوگرم است؛ شکل آن گرد و گاه کشیده و پوستهٔ آن پوشیده از خار و به رنگ سبزقهوه‌ای و رنگ گوشتهٔ آن زرد کمرنگ است و دارای بویی خاص و شدید (نه نامطبوع) است بطوریکه در مالزی ورود آن به هتل‌ها و هواپیما ممنوع شده است.با دلگرم همراه باشید.


میوه ی خارگیل یک میوه ی استوایی

می باشد که بسیار پرخاصیت می باشد.خارگیل گیاهی می باشد که نام آن به لاتین دورین (Durain) می باشد. شکل این میوه گرد و گاهی کشیده است. پوست آن پوشیده از خار و سبز مایل به قهوه ای میباشد و رنگ میوه آن زرد کم رنگ می باشد.خارگیل منبع غنی o,hw ld,i hd و دارای بویی خاص می باشد.این گیاه بومی تایلند، مالزی، فیلیپین، اندونزی، برونئی و ویتنام می باشد.

با ریشه و برگ های آن داروی مخصوص برای درمان تب و یرقان تهیه می شود.جوشانده تهیه شده از برگ و میوه آن برای درمان ورم و بیماری های پوستی استفاده می شود.میزان بالای تریپتوفان (tryptophan) نوعی اسید آمینهموجود در این میوه، اضطراب، افسردگی و بی خوابی را از بین می برد.این میوه کاهش دهنده موثر کلسترول می باشد.پروتئین فراوان موجود در آن، به رشد عضلات کمک می کند.این میوه که منبع عالی ویتامین c است بدن را در مقابل عفونت ها مقاوم می سازد و رادیکال های آزاد و مضر را از بین می برد.فولات موجود در آن به تولید گلبول های قرمز کمک می کند.خارگیل که منبع غنی منگنز است، در تنظیم میزان قند خون موثر است.این گیاه به افزایش اشتها کمک می کند.این میوه که سرشار از مواد مغذی و انرژی زا است برای سلامت گلبول های سفید مفید است.فیبر فراوان موجود در این میوه مانع یبوست می شود.پتاسیم موجود در آن برای استخوان ها مفید می باشد.اگر از میگرن رنج می برید، خوردن این میوه می تواند سر درد شما را تسکین دهد. ریبوفلاوین (نوعی ویتامین B) موجود در آن برای درمان میگرن بسیار مفید است.


ارزش غذایی دوریان

طبق آمار ملی مواد غذایی ،دوریان دارای مقدار قابل توجه ویتامین و مواد معدنی است. هم چنین شامل ویتامین ث، اسید فولیک، تیامین ،ریبوفلاوین ، نیاسین، ب6 و ویتامین آ است. مواد معدنی مهم نظیر پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم، روی و فسفر نیز در دوریان یافت می شوند هم چنین شامل آب و مواد غذایی مانند پروتیین و چربی های رژیم غذایی مفید است.


افزایش انرژی

دوریان کالری زیادی دارد در حقیقت اگر مقدار قابل ملاحظه ای از این میوه را بخورید دچار اضافه وزن می شوید اما 100 گرم کوچک از میوه دوریان بیش از 300 کالری دارد بیشتر آن کربوهیدرات است که برای بالا بردن انرژی ایده ال است برخی افراد ترجیح می دهند ازدوریان به عنوان غذای قبل از ورزش استفاده کنند.


دوریان برای بهبود حال روحی

یکی از مهم ترین مواد شیمیایی مغز برای تنظیم احوال، یک انتقال دهنده عصبی با نام سروتونین است. مشخص شده است که سطح پایین سروتونین مرتبط با بیماری افسردگی است که برای بهبود حال این ترکیب ضروری است.

یک روش طبیعی برای انجام این کار این است که غذاهایی که غنی از ویتامین ب6 هستند را مصرف کنید که در سنتز سروتونین دخیل هستند. میوه دوریان غنی از این ویتامین ب خاص است که می تواند به منظم کردن حال، به ویژه اگر دارای سابقه خانوادگی بیماری افسردگی باشد، کمک کند.

علاوه بر ویتامین چنانچه در بخش های قبلی سلامت نمناک گفتیم ب6، میوه دوریان نیز حاوی تریپتوفان است که خود یکی از مواد اولیه سروتونین است. این ترکیب مواد غذایی نه تنها حال شما را بهبود می بخشد، بلکه به درمان بی خوابی کمک می کند.


دوریان برای کاهش روند پیری

فرآیند سالخوردگی اجتناب ناپذیر است، اما نباید زود هنگام و منجر به پیری زودرس شود میوه دوریان ممکن است به کاهش این روند به دلیل ویتامین ث موجود کمک کند.ویتامین ث یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها است که اثرات رادیکال های آزاد را خنثی می کند و می تواند حالات سالخوردگی را افزایش دهد. با به حداقل رساندن فرایندهای اکسیداتیو در بدن، به احتمال زیاد پیری آهسته تر به نظر می رسد.


دوریان برای بهبود دستگاه گوارش

دوریان حاوی مقدار قابل توجهی فیبراست. فیبر رژیمی برای کمک به حفظ نظم روده و کارآیی گوارشی کلی بسیار مهم است.محتوای فیبر بالا همراه با مقدار قابل توجه چربی هم چنین تضمین می کند که مواد زائد، انتقال سریع را در طول مسیر گوارشی ایجاد می کند.


میوه دوریان برای درمان بی خوابی

تریپتوفان موجود در دوریان در تسکین اختلالات خواب کوتاه مدت مفید است.وقتی تریپتوفان وارد مغز می شود به سروتونین تبدیل می شود، که احساس آرامش و شادی را ایجاد می کند بعد سروتونین اضافی، ملاتونین را در جریان خون ترشح می کند که باعث می شود بدن احساس خستگی کند و در نهایت باعث خواب شود. اگر از بی خوابی رنج می برید، قبل از خواب چند قطعه از دوریان را امتحان کنید.


تسکین میگرن با استفاده از میوه دوریان

آیا از سردردهای میگرن رنج می برید؟ مصرف منظم دوریان ممکن است به تسکین درد کمک کند. ریبوفلاوین ویتامین ب دیگر در دوریان است که به درمان میگرن کمک خواهد کرد و نیز برای درمان میگرن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


میوه دوریان برای کمک به درمان یرقان

یرقان، رنگ زرد یا سبز رنگی از پوست و سفیدی چشم ها به خاطر سطوح بالای بیلیروبین است این یکی از بیماری های خطرناک در سراسر جهان در حال گسترش است. آماده سازی از ریشه ها و برگ های دوریان به طور معمول به عنوان دارو برای درمان انواع مختلف تب و یا یرقان استفاده شده است. بنابراین استفاده منظم از ریشه ها و برگ های برای درمان توصیه می شود.

خواص میوه ای بد بو به نام خارگیل یا دوریان


کاهش ریسک سرطان با میوه دوریان

میوه دوریان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان مانند بسیاری از میوه های دیگر کمک کند، به خاطر حضور مواد مغذی آنتی اکسیدان، هم چنین فیبر که مواد زائد را به حداقل می رساند، در تماس با سلول های سالم بزرگ قرار می گیرد. معتقدند که یکی از عوامل موثر در رشد سرطان روده، نگهداری مدفوع در مدت زمان طولانی است. چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است با کمک به کاهش بار اکسیداتیو در سلول ها و حتی در سطح دی ان ای ، خطر نسبی جهش های سلولی که منجر به سرطان می شود ممکن است کاهش یابد.2


بیماری های قلبی

ترکیبات متعدد موجود در خارگیل از جمله فیبر به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروز یا سخت شدن دیواره شریانی را کاهش می دهند.


عفونت

پوست خارگیل حاوی خاصیت آنتی باکتریال و ضد مخمری است و از بروز عفونت های باکتریایی و قارچی مختلف پیشگیری می کند.


کاهش قند خون

خارگیل شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به سایر میوه های گرمسیری دارد و منگنز موجود در آن به تنظیم قند خون کمک می کند.

مصرف خارگیل جذب گلوکز را کاهش داده و باعث افزایش تولید انسولین در بدن می شود.


سلامت استخوان ها

خارگیل منبع عالی مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، منیزیم و مس محسوب می شود که همگی برای سلامت استخوان ها ضروری بوده و نقش مهمی در استحکام آن ها ایفا می کنند.

پتاسیم جذب مواد مغذی از جمله مواد معدنی توسط سلول ها را افزایش داده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.


هضم و گوارش

فیبر فراوان موجود در خارگیل برای عملکرد طبیعی بسیاری از سیستم های بدن بخصوص سیستم گوارش ضروری بوده و به بهبود عمل هضم کمک می کند.

مصرف منظم خارگیل با افزایش حرکات روده به درمان یبوست کمک کرده و با افزایش حرکت لوله گوارش و ترشح آب گوارشی و معده عمل هضم را تسهیل و برای انسداد روده، نفخ، باد، سوزش سر دل، گرفتگی و سوء هاضمه مفید است.


کاهش فشار خون بالا

خارگیل حاوی پتاسیم فراوان است که باعث تعادل نمک و مایعات سلول های بدن شده، عروق خونی را آرام می کند و با کاهش فشار خون به کاهش فشار روی سیستم قلبی عروقی کمک کرده و ضربان قلب را بهبود می بخشد.


مغز و زوال عقل

مصرف خارگیل با کاهش فشار روی عروق خونی به افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی بهتر به مغز کمک می کند.

افزایش پتاسیم عملکرد شناختی مغز را نیز بهبود بخشیده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.


کم خونی

خارگیل حاوی مواد معدنی مختلف از جمله آهن و مس و اسید فولیک فراوان است و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به کاهش علائم کم خونی از جمله میگرن، خستگی، سوء هاضمه، اضطراب و اختلالات شناختی کمک می کند.

خواص میوه ای بد بو به نام خارگیل یا دوریان


افزایش تولید کلاژن

مصرف منظم خارگیل به مقدار متوسط باعث افزایش تولید کلاژن در بدن می شود که اسید آمینه ای ضروری برای بافت های همبند از جمله مفاصل، تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها، مویرگ ها و … می باشد.

کلاژن نقش مهمی در حفظ الاستیک پوست داشته و خطر بروز علائم پیری پوست از جمله خطوط ناخوشایند، لکه های پیری، چین و چروک و لکه های تیره را کاهش می دهد.


آکنه و جوش

خارگیل از بروز آکنه و جوش پوستی جلوگیری می کند زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی همچون ویتامین C و سایر ترکیبات مرتبط از جمله پلی فنل ها است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده، به کاهش سموم و ناخالصی های بدن کمک می کند و با کاهش ترشح بیش از حد چربی مانع بروز آکنه و جوش می شود.


کاهش ریزش مو

خارگیل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات پلی فنلی و فلاونوئیدی موجود در آن از اثر منفی آسیب اکسیداتیو روی فولیکول های مو و پوست سر جلوگیری کرده، گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشد و با تغذیه مو از ریزش آن جلوگیری می کند.


نحوه خوردن خارگیل

برای خوردن خارگیل ابتدا در قسمت بالای آن برشی ایجاد کرده و با کمک دست ها پوست را از دو طرف بکشید تا باز شود، سپس به آرامی قطعه های گوشتی خارگیل را خارج کنید.

برای این کار از چاقو یا دست ها استفاده کرده و بخش هایی از میوه که قسمت گوشتی آن پنهان شده را نیز جداگانه برش داده و گوشت زرد آن را بیرون بیاورید.
توصیه می شود برای بریدن خارگیل حتما از دستکش استفاده کنید.


علت بوی بد خارگیل چیست؟

در مطالعه ای ترکیبات معطر موجود در خارگیل بررسی شده و 44 ترکیب فعال در آن یافت شده است که از جمله آن ها می توان به مواد عامل بوی تخم مرغ فاسد، چاشنی سوپ ها، بوی بد راسو، کارامل اشاره کرد.

علت بوی بد و خاص خارگیل هنوز مشخص نشده اما به نظر می رسد 4 ماده ناشناخته باعث ایجاد چنین عطر خاصی در این میوه شده باشد.


عوارض جانبی و مضرات خارگیل

خارگیل دارای چربی فراوان – حدود سه برابر بیشتر از سایر میوه ها به جز آووکادو – می باشد، اگرچه این چربی ها از انواع چربی های سالم محسوب می شوند با این وجود برای افرادی که دچار افزایش وزن هستند توصیه نمی شود.3


پی نوشت:
1.www.delgarm.com
2.www.namnak.com
3.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.