راهکارهای طبیعی برای کاهش درد پریود

افراد زیادی قبل از شروع خون ریزی ماهیانه یا در زمان قاعدگی از درد و انقباض رنج می برند، برای بعضی از خانم‌ها ، عادت ماهانه یک کابوس است. کابوسی که هر ماه با درد شدید، بی حالی، خستگی، تهوع، سردرد، سرگیجه و ناراحتی دیگر تکرار میشود به همین علت بسیاری از خانم‌ها به دنبال راهکارهایی برای کاهش درد دوران پریودی میباشند.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای طبیعی برای کاهش درد پریود

دردهای قاعدگی ( پریود ) چیست؟

بسیاری از زنان کرامپ های شکمی دردناک را طی زمان قاعدگی تجربه میکنند . عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم برای بیرون راندن مایع قاعدگی انقباض یافته میشود اعتقاد بر این است که انقباضات عضلانی رحم با افزایش رها شدن اسیدهای چرب موسوم به پروستاگلاندین از بافت پوششی رحم تولید میشود این کرامپ دیسمنوره اولیه یا دردهای قاعدگی نامیده میشود.
 
ناحیه شیوع درد در هر خانمی متفاوت است، گاهی این دردها تا زیر کمر وحتی کلیه های فرد را فرامی گیرد و امکان دارد از یک تا دو روز پیش از قاعدگی آغاز شود وتا 4 روز طول بکشد. اما این دردها نظم خاصی ندارد و شدت و محل آن در هر فرد و در هر ماه متمایز است. این دردها که از نوع کوفتگی هستند، گاهی وقت ها آن قدر شدیدند که فرد ناگزیر میشود دست از تمام فعالیت هایش کشیده و دراز بکشد.

دردهای قاعدگی همراه با علایم مختلفی هستند مثل تهوع، سردرد، خستگی، کسالت، اسهال، استفراع و... در واقع با وجود این دردها قاعدگی برای بعضی خانم‌ها تبدیل به یک فاجعه ماهیانه میشود.
 
دیسمنورهٔ اولیه معمولاً طی یک تا دو سال نخست زندگی رخ میدهد و امکان دارد تا زمان یائسگی ادامه یابد ولی در بسیاری از زنان به تدریج علایم دیسمنوره پس از اواسط ۲۰ سالگی فروکش نماید.1
 

علت دردهای قاعدگی

هنگام پریود، ماهیچه‌های شکم دیوارهٔ رحم را با نوسانات انقباضی تخریب می‌کنند. گاهی اوقات این انقباض‌ها موجب احساس درد در زنان می‌شود. حتی برخی از زنان و دختران در این زمان به تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال هم مبتلا می‌شوند.

پزشکان هنوز دقیقا نمی‌دانند چرا برخی از زن‌ها قاعدگی دردناک دارند اما زنان دیگر این‌طور نیستند؛ اما برخی عوامل می‌توانند به شدت این دردها اضافه کنند:

داشتن خون‌ریزی شدید؛

برای اولین بار بچه‌دار شدن؛

کمتر از۲۰ساله بودن یا در آغاز قاعدگی قرارداشتن؛

تولید بیش از حد هورمون پروستاگلاندین یا به آن حساسیت داشتن (این هورمون روی رحم اثر می‌گذارد).

از عوامل دیگر می‌توان به رشد ناهنجار بافت رحم و استفاده از قرص های ضد بارداری اشاره کرد.2

راهکارهای طبیعی برای کاهش درد پریود

مراجعه به پزشک در قاعدگی دردناک

زنانی که در طول دوران قاعدگی خود درد شدید و خونریزی بسیار زیادی را تجربه می کنند بهتر است به پزشک مراجعه کنند. آن ها حتی بهتر است در صورت بروز شرایط زیر با پزشک خود تماس بگیرند.

دردی که با داروهای بدون نسخه تسکین پیدا نمی کند.

دردی که با گذشت زمان، بدتر و یا با خون ریزی بیشتر همراه است.

درد مداوم شما که در امور و فعالیت های روزمره زن اختلال ایجاد می کند.3
 

راه های سنتی برای کاهش درد پریود

معمولاً هر دردی درمان مخصوص بخود را دارد. دردهای زمان قائدگی هم از این قانون مستثنی نیستند و راه‌های بی ضرری برای درمان آن ها موجود است
 
دارچین
دارچین بعنوان ماده ای تسکین دهنده و کاهش دهنده ی التهاب شناخته شده است. یک هات چاکلت با دارچین به بهبود انقباضات رحمی کمک خواهد کرد. از پودر کاکائو یا برندهای میکس شده ی هات چاکلت استفاده کنید. نصف قاشق چای خوری پودر دارچین و نصف قاشق جوز داخل آن بریزید. برای طعم بهتر میتوانید شکلات اضافه کنید.
 
شکلات تلخ
شکلات تلخ به ماهیچه ها کمک میکند به سرعت آزاد شده و برای کاهش درد شما بسیار مؤثر است. درصورتی که می خواهید برای تسکین علایم از شکلات تلخ استفاده کنید میتوانید مقداری از آن را ذوب کرده و روی میوه بریزید. این ترکیب سالم به کاهش درد کمک میکند.
 
زنجبیل
زنجبیل میزان هورمون های درد در بدن را کاهش میدهد و به شما انرژی زیادی میدهد که در طول روز احساس خستگی نمی کنید. زنجبیل، عسل و کمی لیمو به آب جوش اضافه کنید و بخورید، این ترکیب به کاهش انقباضات رحمی کمک میکند.
 
ماساژ با روغن ها
با استفاده از روغن های معطّر مخصوص و ماساژ میتوانید به درمان درد گرفتگی قاعدگی کمک کنید. با استفاده از روغن های مثل اسطوخودوس، مریم گلی، میتوانید طول مدت درد دوران قاعدگی را کوتاه کنید. 

آب بنوشید
درصورتی که شما آب زیادی مینوشید، میتوانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید. هدف استفاده آب گرم میباشد . که برای بهتر شدن گرفتگی موثر است برای این که جریان خون در بدن را افزایش می دهد و گرفتگی های عضلانی را آرام می کند.
 
راهکارهای طبیعی برای کاهش درد پریود
 
رازیانه
یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را به یک فنجان آب جوش بیفزایید، مخلوط را مجددا به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. اجازه دهید تا اندکی خنک شود و بعد یک قاشق چای خوری عسل بیافزایید و به خوب هم بزنید.
 
این چای گیاهی را دو بار در روز، سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی خود استفاده کنید و آن را تا زمان از بین رفتن درد ادامه دهید. درصورتی که این چای داغ استفاده شود، تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.
 
سبزی جعفری
یک چهارم فنجان جعفری جدید را داخل یک لیوان بریزید وسپس آب جوش را به آن بیفزایید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و سریعاً بنوشید. از این درمان دوبار در روز در طول زمان قاعدگی استفاده کنید.
 
اسیدهای چرب بیشتری استفاده کنید
پژوهش های زیادی نشان داده است که استفاده این اسیدهای چرب که عمدتاً در غذاهایی مثل ماهی، آجیل ها مانند گردو، بادام و یا دانه هایی مثل کنجد موجود است ، باعث کاهش علائم دیسمنوره( درد هنگام پریود) میگردد.
 

کاهش درد پریودی با دارو

داروهای بدون نسخه برای درمان اغلب موارد گرفتگی قاعده دردسترس است.
 
مسکن ها
داروهای بدون نسخه برای درمان اغلب موارد سندرم قائدگی دردسترس است. ضد پروستاگلاندین ها، گرفتگی رحم را کاهش میدهد ، جریان خون را تسکین میدهد و ناراحتی را از بین می برد. این داروها همچنین امکان دارد حاوی مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن باشد. این داروها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی( NSAIDs) میباشند. NSAID ها هم تنها برای کاهش درد گرفتگی پریود استفاده میشوند.
 
راهکارهای طبیعی برای کاهش درد پریود
 
قرص های ضدبارداری
پزشک امکان دارد قرصهای ضد بارداری هورمونی را برای جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش شدت درد پریود تجویز کند. این کار با نازک شدن پوشش رحم، که در آن پروستاگلاندین ها تشکیل میشوند، همراه است. این کار باعث تنگی و خون ریزی میشود.

در بعضی موارد، قرصهای کنترل حاملگی را میتوان بطور پی در پی استفاده کرد. در این مورد اصلاً خون ریزی وجود نخواهد داشت. اقسام دیگر قرصهای کنترل بارداری، من جمله بعضی از انواع IUD هورمونی، حلقه های واژینال، پچ ها و تزریق ها میتوانند به کاهش گرفتگی کمک کنند.1
 

راهکارهای پیشگیری از درد پریود

غذاهایی که باید یک هفته پیش از آغاز پریود شدن استفاده کنید تا در زمان پریودی درد کمتری داشته باشید:
 
یک هفته پیش از آغاز پریود، بهتر است از اسفناج( می توانید آن را بخارپز کرده و با ماست میل کنید که بسیار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنید. همچنین از زعفران، رازیانه، ترخون، تره فرنگی، موسیر، فلفل سیاه، دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده کنید.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.chetor.com
3.www.pezeshket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.