آشنایی با سیب زمینی ترش و خواص آن

سیب زمینی ترش که در ترشی های فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد خواص متعددی دارد. که در این مقاله خواص این گیاه ارزشمند را برایتان آورده ایم با ما همراه باشید.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با سیب زمینی ترش و خواص آن
این سیب‌زمینی‌ها که مدت‌هاست راه خود را به آشپزخانه‌ها باز کرده است، استفاده‌ی دارویی زیادی دارد. سیب‌زمینی ترشی گیاهی است از خانواده‌ی مرکبات که گل‌هایی شبیه به گل‌های آفتابگردان دارد. البته گل‌های این گیاه کوچک‌تر از آفتابگردان بوده و غده‌ی آن قابل مصرف است.

این گیاه 50 سانتی‌متر تا 2.50 و با سرعت بالا رشد می‌کند. این گیاه آفتاب را بسیار دوست دارد و در خاک ضعیف نیز رشد می‌کند. مقاومت این گیاه در برابر سرما زیاد است و به دلیل ریزوم‌هایی که دارد سریع رشد می‌کند که ارتفاع آن گاهی به 4 متر نیز می‌رسد.

رنگ این سیب‌زمینی‌ها از زرد تا قرمز متغیر است. اصلی‌ترین ترکیب موجود در این ماده‌ی غذایی مانند سیب‌زمینی‌های معمولی نشاسته نیست بلکه کربوهیدراتی به نام «اینولین» است که برعکس نشاسته تأثیری در روی قند خون بیماران دیابتی ندارد. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر در مورد خواص این ماده‌ی غذایی صحبت کنیم. لطفاً با ما باشید.1


ارزش غذایی سیب‌زمینی ترشی

سیب زمینی ترشی خام حاوی ویتامین‌های زیادی به خصوص ویتامین‌های A، C و 3B و عناصر دیگر می‌باشد. این ماده غذایی همچنین حاوی پتاسیم، آهن، تیامین، نیاسین، فسفر، مس، منیزیم، اسیدفولیک و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) است. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروکتوز تبدیل می‌شود و برای همین می‌تواند در افراد حساس باعث نفخ و باد شود. به عقیده متخصصان تغذیه، سیب‌زمینی ترشی انرژی‌زا بوده و خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. این ماده غذایی همچنین می‌تواند باعث افزایش شیر خانم‌های شیرده شود. باید بدانید که میزان انرژی موجود در 100 گرم سیب‌زمینی ترشی حدود 76 کالری است.


سیب‌زمینی ترشی در آشپزخانه

بخش خوردنی سیب‌زمینی ترشی همان غده آن است که می‌شود به صورت خام یا پخته خورده شود. این غده‌ها با یک ریتم منظم در طول زمستان رشد می‌کنند. طعم این ماده غذایی در حالت پخته‌شده دلچسب است و می‌توان از آن مانند خود سیب‌زمینی در تهیه انواع غذاها استفاده کرد.
 
سیب‌زمینی ترشی سرشار از اینولین است. بدن ما نمی‌تواند این ماده را هضم کند و برای همین هم سیب‌زمینی ترشی خاصیت سیرکنندگی بسیار بالایی دارد. مزیت دیگر سیب‌زمینی ترشی اندک بودن میزان کالری آن است.
 
توجه داشته باشید که برخی افراد نسبت به اینولین حساسیت دارند و نمی‌توانند این ترکیب را تحمل کنند. به خاطر اینکه این ماده در روده‌ها تخمیر شده و باعث بروز دل درد و ناراحتی‌های روده می‌شود.
 
سیب‌زمینی ترشی به اندازه کافی بزرگ است اما خیلی زود رطوبت خود را از دست داده و به سادگی چروکیده می‌شود. برای همین بهتر است بعد از چیده شدن مصرف شوند. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروکتوز تبدیل می‌شود. فروکتوز یکی از آن ترکیبات قندی است که برای دیابتی‌ها مفید و قابل استفاده است.2


سیب زمینی ترش و دیابت

سیب زمینی ترشی از بروز بیماری قند جلوگیری کرده و باعث چاقی و زود هضم شدن غذا می شود.

سیب زمینی ترشی یک غذای ایده آل برای مبتلایان به مرض قند است و حتی از بروز بیماری مرض قند جلوگیری می کند، کسانی که در اثر ابتلا به بیماری قند لاغر و ضعیف می شوند، غذایی بهتر از سیب زمینی ترشی برای تقویت آنها وجود ندارد.
سیب زمینی ترشی باعث چاقی شده و زود هضم بوده و درمان کننده زخم معده و روده است که در ساختار آن نشاسته، مواد پروتئینی و چربی و همچنین یک ماده مخصوص ضد بیماری قند وجود دارد.

نوع سوخته این نوع سیب زمینی برای تقویت مو و ضماد آن جهت درمان امراض جلدی و زخم های پوستی مفید است.

در اثر اشکال در نوع عملکرد و کم شدن انسولین که یکی از ترشحات لوزالمعده است شخص مبتلا به مرض قند می شود، اما مصرف سیب زمینی ترشی می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده و یک غذای ایده آل برای بیماران مبتلا به مرض قند باشد.3


درمان فشار خون و چربی خون با سیب زمینی ترش

سیب زمینی ترش برای درمان فشار خون و کاهش قند و چربی و نیز پائین آوردن کلسترول خون (چربی گرم) و همچنین نارسایی کلیه به‌ویژه مشکلات کلیوی ناشی از اوره (اورومی) و تسریع در درمان بیماری‌هایی چون نقرس، مفید است.

آشنایی با سیب زمینی ترش و خواص آن


درمان لاغری با خوردن سیب زمینی ترشی

سیب‌زمینی ترشی سرشار از اینولین است. بدن ما نمی‌تواند این ماده را هضم کند و برای همین هم سیب‌زمینی ترشی خاصیت سیرکنندگی بسیار بالایی دارد.
مزیت دیگر سیب‌زمینی ترشی اندک بودن میزان کالری آن است.

همچنین برای درمان لاغری ناشی از صفرای سوخته و بیمارانی که از شدت قند خون لاغر هستند، مفید است و بدن آنها را مستعد چاقی می‌کند.


تقویت قوای جنسی با سیب زمینی ترش

موجب تقویت قوای جنسی می‌شود و مخصوصاً ضعف قوای جنسی ناشی از قند بالا را هم درمان می‌کند.


سیب زمینی ترش افزایش دهنده شیر مادر

شیرافزا است و خوب است مادران برای افزایش شیر برای نوزاد دلبند خود، به مصرف آن مبادرت کنند به‌علاوه ادرارآور و به‌ اصطلاح مُدر است.


درمان زخم های پوستی با سیب زمینی ترش

سوخته سیب زمینی ترش جهت تقویت مو و ضماد آن جهت معالجه امراض جلدی و زخم های پوستی تجویز شده است.


پاکسازی دستگاه گوارش با خوردن سیب زمینی ترش

همچنین نیز زودهضم بوده و به همین منظور با شست‌وشوی معده به درمان فساد معده و دستگاه گوارش، سرعت می‌بخشد.


پاکسازی ریه با سیب زمینی ترش

خوردن این فرآورده، درمان‌کننده آلودگی‌های ریوی است؛ سرفه و گرفتگی سینه و حنجره را رفع می‌کند. از سیب‌زمینی ترشی برای رفع سرفه و سینه درد نیز استفاده می‌شود.


درمان بیماری های روده با استفاده از سیب زمینی ترش

آبزن و تنقیه با آب حاصل از دمنوش این میوه می‌تواند ورم روده را درمان کند و به تسریع درمان بیماریهایی مانند بواسیر و پروستات، کمک می‌کنند.


ترشی سیب زمینی ترش

ترشی آن زودهضم است البته باید بگوییم که سرکه از اثر آن کم می‌کند؛ می‌توانید آن را به‌صورت آب‌پز و کباب نیز میل کنید؛ برای اینکه از آن خورشت های خوشمزه بپزید می‌توانید آن را ابتدا در آب بجوشانید، سپس آب آن را دور بریزید یا برای استفاده در سوپ و انواع آش کنار بگذارید؛ بعد پخته آن را با گوشت و سیب‌زمینی سرخ کنید.


عوارض و مضرات سیب زمینی ترش

توجه داشته باشید که برخی افراد نسبت به اینولین حساسیت دارند و نمی‌توانند این ترکیب را تحمل کنند.

به خاطر اینکه این ماده در روده‌ها تخمیر شده و باعث بروز دل درد و ناراحتی‌های روده می‌شود.4

پی نوشت:
1.www.mizanonline.com
2.www.hidoctor.ir
3.www.saat24.news
4.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.