هرآنچه که باید راجع به افسردگی بارداری بدانیم

دوران بارداری فرازونشیب‌ها و استرس‌های خاص خودش را دارد. یک زن باردار در اکثر مواقع تنها به سلامت نوزاد خود فکر می‌کند و شاید آن‌قدرها که لازم است به حالات روحی و خلقی خود اهمیت ندهد و آن را به نوسانات هورمونی معمول در دوره‌ی بارداری نسبت دهد، اما خانم‌های باردار باید بدانند که احتمال ابتلا به افسردگی در دوره‌ی بارداری نیز وجود دارد.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به افسردگی بارداری بدانیم

افسردگی بارداری

حس افسردگی همیشه دشوار است و در دوران بارداری می‌تواند کمی سخت‌تر هم باشد، زیرا این توقع از مادارن باردار وجود دارد که بارداری قرار است یک دورۀ شادی‌آور در زندگی آنها باشد، در نتیجه اعتراف به این که شما احساس شادی نمی‌کنید، می‌تواند برایتان سخت باشد. بهتر است بدانید که افسردگی مشکلی است که شما با آن مواجهید نه یک انتخاب شخصی که بر اساس خواست شما به وجود آمده است.

افسردگی می‌تواند بر همۀ جنبه‌های زندگی شما تأثیر ‌بگذارد و ممکن است بدون درمان‌های لازم برطرف نشود، پس این اتفاق را جدی‌تر بگیرید و برای درخواست کمک از پزشکان تردید نکنید. همچنین یادتان باشد سلامت عاطفی شما به همان اندازۀ سلامت جسمی‌تان مهم است.1
 

علائم افسردگی دوران بارداری

برخی علائم افسردگی همانند خستگی یا مشکلات خواب در دوران بارداری طبیعی است، اما زمانی که علاوه بر اینها، احساس غم و اندوه یا ناامیدی می‌کنید، به چیز‌هایی که پیش از این دوست داشتید، بی‌علاقه شده‌اید یا ناتوان از انجام کار‌های روزانه خود هستید، ممکن است دچار افسردگی باشید.

به‌طورکلی اگر از علائم زیر پنج مورد یا بیشتر را، به‌طورتقریبی هر روز، برای بیشتر طول روز و به مدت حداقل ۲ هفته تجربه کرده‌اید، لازم است به پزشک خود اطلاع دهید:

بی‌علاقگی به فعالیت‌های روزانه

داشتن حس لذت‌بخش یا سرگرم‌کننده نبودن همه چیز

احساس غم، ناراحتی یا پوچی در تمام هفته و در طول بیشتر ساعات روز

احساس برانگیختگی یا پریشانی شدید

زیاد گریه کردن یا بیشتر وقت‌ها قرار داشتن در آستانه گریه

تغییراتی در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن مثل تمایل به خوردن یا خوابیدن زیاد یا ناتوانی از غذا خوردن و خوابیدن

احساس گناه، بی‌ارزش بودن یا ناامیدی

احساس ناتوانی برای کنار آمدن با مسائل

داشتن افکار منفی در مورد خودتان

نگرانی‌های غیرضروری در مورد مسائل

حس ترس بی دلیل و غیرقابل کنترل

ترس‌های شدید مثل ترس از مرگ

داشتن رویا‌هایی در مورد آسیب دیدن کودکتان

احساس خستگی و رخوت زیاد

بی‌علاقه بودن نسبت به محیط اطراف و ظاهرتان

وسواس بیش از حد

حواس پرتی و نداشتن تمرکز.2

هرآنچه که باید راجع به افسردگی بارداری بدانیم

عوامل محرک افسردگی دوران بارداری کدام‌ها هستند؟

مشکل در برقراری ارتباط با دیگران

سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی افسردگی

درمان های ناباروری

سابقه‌ی سقط جنین

عوامل استرس زا در زندگی

عوارض دوران بارداری

سابقه‌ی سوء‌استفاده (خشونت علیه زنان) یا ضربه‌ی روحی.3
 

تاثیرات افسردگی دوران بارداری مادر بر کودک

افسردگی یک اختلال قابل درمان است. اما اگر برای درمان افسردگی در دوران بارداری اقدامی صورت نگیرد، کودک نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد چرا که معمولا مادران افسرده کمتر می‌توانند از خود و فرزندشان مراقبت کنند. آن‌ها ممکن است یک لحظه به نوزاد عشق بورزند و لحظه‌ای دیگر از او کناره گیری کنند.

آن‌ها ممکن است به شیوه‌ای منفی به نیازهای کودک پاسخ دهند یا اینکه اصلا به او پاسخی نشان ندهند. افسردگی بر نحوه شکل گیری دلبستگی در کودک نیز اثر گذار است. دلبستگی به معنی آن ارتباط عاطفی عمیقی است که نوزاد با مراقب اصلی خود برقرار می‌کند. نحوه شکل گیری این مفهوم برای رشد کودک بسیار مهم است.

هنگامی که شما در دوران بارداری افسرده باشید در عشق ورزی به کودک و مراقبت دائمی از او دچار مشکل خواهید شد. این موضوع باعث می‌شود که دلبستگی در کودک به سبک ناایمن رشد کند که این مساله نیز خود به مشکلات بیشتری در دوران بعدی زندگی او می‌انجامد.4


درمان افسردگی دوران بارداری

گزینه‌های درمانی مختلفی برای کمک به زنان باردار در مدیریت و درمان افسردگی وجود دارد. این گزینه‌ها می‌تواند شامل روان‌درمانی و دارو به شکل زیر باشد:
 
صحبت با پزشک و مشاور
افسردگی یکی از عوارض شایع بارداری است. در چک‌آپ‌های دوران بارداری، به احتمال زیاد پزشک از شما در مورد خلق‌وخو و احساساتتان سؤال خواهد کرد، اما اگر او این کار را نکرد، خودتان در مطرح کردن این موضوع پیش‌قدم شوید و به خودتان یادآوری کنید که کار پزشکان کمک به شماست، نه قضاوت کردنتان و بهبود شما می‌تواند از همان لحظه‌ای که شروع به صحبت دربارۀ این موضوع می‌کنید، آغاز شود. پزشکتان می‌تواند پس از تشخیص افسردگی، شما را به یک مشاور ارجاع دهد. مشاورها می‌توانند درمان افسردگی را با گفتاردرمانی برای شما آغاز کنند.
 
مصرف دارو
این طبیعی است که در مورد مصرف دارو در دوران بارداری احساس نگرانی کنید. پزشک، منافع و خطرات ناشی از دارو برای شما و کودکتان را می‌شناسد و آنها را به شما توضیح می‌دهد تا بتوانید در مورد درمانتان آگاهانه تصمیم بگیرید. اگر قبل از این که باردار شوید برای افسردگی یا هر مشکل سلامت روان دیگری دارو مصرف می‌کردید، بدون صحبت با پزشک داروهایتان را قطع نکنید. توقف ناگهانی دارو می‌تواند برای شما و کودکتان مخاطره‌آمیز باشد.

نگرانی اصلی در مورد توقف درمان این است که افسردگی شما بدتر شود. به همین دلیل است که درخواست کمک و اقدام برای درمان، هرچه هم که کار دشوار باشد، بسیار مهم است.1
 

راههای مقابله با افسردگی دوران بارداری

با بحث‌هایی که پیرامون استفاده از برخی داروهای ضدافسردگی در طول بارداری وجود دارد، بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند راه‌های دیگری را برای کمک به درمان افسردگی امتحان کنند. همان‌طور که در بالا گفته شد، گروه‌های حمایتی، روان‌درمانی و نوردرمانی جایگزین‌های مناسبی برای استفاده از دارو در درمان افسردگی خفیف تا متوسط هستند. علاوه‌براین شاید لازم باشد درمورد بعضی از روش‌های طبیعی دیگر برای کمک به تسکین علائم افسردگی با پزشک‌تان صحبت کنید.

هرآنچه که باید راجع به افسردگی بارداری بدانیم

۱. ورزش
احتمالا درباره‌ی تاثیر ورزش بر افسردگی چیزهایی شنیده‌اید. یکی از فواید ورزش این است که به‌طور طبیعی، سطوح سروتونین (هورمون شادی) را افزایش و سطوح هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش می‌دهد.
 
۲. استراحت کافی
کم خوابی تا حد زیادی بر توانایی ذهن و بدن برای مقابله با استرس و چالش‌های روزمره تأثیر می‌گذارد. یک برنامه‌ی خواب منظم داشته باشید؛ هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و صبح‌ها در یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید (تنظیم ساعت خواب).
 
۳. رژیم غذایی و مواد مغذی
مواد غذایی بسیاری با تغییرات خلقی، توانایی مدیریت استرس و وضوح ذهنی مرتبط دانسته شده‌اند. رژیم‌های غذایی سرشار از کافئین، قند، کربوهیدرات های فراوری‌شده، افزودنی‌های مصنوعی و پروتئین پایین همگی می‌توانند به مشکلات روحی و جسمی منجر شوند. به‌طور آگاهانه تصمیم بگیرید غذاهایی مصرف کنید که به شما کمک می‌کنند احساس بهتری داشته باشید.
 
۴. طب سوزنی
مطالعات جدید نشان می‌دهند که طب سوزنی، گزینه‌ی مناسب برای درمان افسردگی در زنان باردار است.
 
۵. اسیدهای چرب امگا ۳
سال‌هاست که ثابت شده امگا ۳ می‌تواند به رفع تعدادی از مشکلات سلامتی کمک کند اما جدیدترین مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه‌ی مکمل های غذایی امگا ۳/ روغن ماهی می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. زنان باردار باید حتما از یک مکمل بدون جیوه استفاده کنند و درمورد مقدار مصرف توصیه‌شده با متخصص تغذیه یا پزشک‌شان مشورت کنند.
 
۶. داروهای گیاهی
ثابت شده که تعدادی از مکمل‌های گیاهی و ویتامین‌ها بر خلق‌وخو و هورمون سروتونین تأثیر می‌گذارند. با پزشک، متخصص تغذیه یا یک متخصص طب سنتی درمورد مصرف گیاه سنت جونز ورت (گل راعی)، مکمل SAM-e ،5-HTP، منیزیم، ویتامین b6 و داروهای گیاهی برای درمان افسردگی مشورت کنید. بسیاری از این‌ها نمی‌توانند به‌همراه داروهای ضدافسردگی مصرف شوند و دوز مصرفی آن‌ها برای زنان باردار باید بررسی شود.3

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.yjc.ir
3.www.chetor.com
4.www.honarehzendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.