آشنایی با مواد غذایی ضد افسردگی

اگر به اندازه کافی شاد نیستید، شاید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب بتوانید فاصله‌تان را با غصه‌ها بیشتر کنید. درواقع، مصرف بعضی از این خوراکی‌ها می‌تواند حال شما را در روزهایی که اندوهگین هستید، بهتر کند.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مواد غذایی ضد افسردگی
از هر ۱۰ نفر حدودا ۱ نفر از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کند. این بسیار تکان‌دهنده است که این تعداد از افراد برای مقابله با مشکلی که به‌طور طبیعی قابل درمان است، به داروهای شیمیایی متوسل می‌شوند. برای خیلی از این اشخاص و افراد دیگری که افسرده هستند اما دارویی برای آن مصرف نمی‌کنند، این وضعیت می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد. اما می‌توان افسردگی را با تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی کنترل کرد.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که با افزایش فعالیت بدنی، دریافت نور خورشید بیشتر و تغییر رژیم غذایی‌تان، شما می‌توانید حالت ذهنی‌تان را تغییر دهید و بدون مصرف دارو با افسردگی مقابله نمایید.

غلبه بر افسردگی با حذف غذاها و نوشیدنی‌های فراوری‌شده از رژیم غذایی‌تان آغاز می‌شود. این مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها و مواد تشکیل‌دهنده‌ی مصنوعی هستند که می‌توانند شیمی بدن شما و در نتیجه خلق و خوی‌تان را تغییر دهند. بعلاوه ورزش کردن به‌طور منظم، اندورفین‌ها و جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه، ورزش یک عامل مهم دیگر در مقابله‌ی طبیعی با افسردگی است.

برای مبارزه با افسردگی سعی کنید مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی معمول‌تان اضافه نمایید:


زردچوبه

یک مطالعه که اخیرا در «تحقیقات فیتوتراپی» منتشر شد، می‌گوید که زردچوبه نه تنها در درمان افسردگی موثر است بلکه ممکن است این کار را بهتر از داروهای ضدافسردگی انجام دهد که بلعیدن‌شان بسیار دشوار است.

اثرات ضدافسردگی زردچوبه در مقایسه‌ی مستقیم با اثرات پروزاک، مشابه بودند اما وقتی تمام عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی را درنظر بگیرید، متوجه می‌شوید که زردچوبه واقعا برنده است.


چای سبز

فواید سلامتی چای سبز ظاهرا بی‌پایان هستند؛ از بهبود سلامت قلب گرفته تا عملکرد مغزی بهتر. بنابراین جای تعجب نیست که چای سبز بتواند به تنظیم خلق و خو کمک کند.چای سبز حاوی ماده‌ای به نام ال‌تیانین است؛ یک اسید آمینه که می‌تواند به ایجاد امواج مغزی آلفا کمک کند.

این امواج مغزی دارای اثرات آرامش‌بخش هستند و می‌توانند تمرکز را افزایش دهند. همانطور که Natural News گزارش می‌دهد، ال‌تیانین به‌خوبی جذب می‌شود که باعث می‌شود اثرات آن فورا ظاهر شوند.


ماهی

کمبود چربی‌های امگا ۳ در رژیم غذایی‌تان می‌تواند به اختلالات خلقی ازجمله افسردگی منجر شود. با اضافه کردن ماهی‌های چرب به رژیم غذایی‌تان، شما می‌توانید هرگونه عدم تعادل احتمالی را اصلاح کنید و از سایر فواید چربی‌های امگا ۳ بهره‌مند شوید.

این مسئله توسط تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده است. مشخص شده در مناطقی از جهان مانند اسکاندیناوی و آسیا که مقدار مصرف ماهی آنها بالاست، افسردگی به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است.1


بابونه

در روزهایی که غم‌زده هستید، دمنوش بابونه میل کنید. حتی می‌توانید به عنوان یک وعده در هر روز به جای چای سراغ این دمنوش‌ها بروید تا آرامش‌تان بیشتر و اضطراب‌تان کمتر شود.

آشنایی با مواد غذایی ضد افسردگی


اسطوخودوس

این گیاه پرطرفدار، راهی دیگر برای رسیدن به آرامش را پیش روی‌تان می‌گذارد. اسطوخودوس اضطراب را کم و شما را به فرد خوش‌خلق تری بدل می‌کند.


زعفران

چای زعفرانی دم کنید یا اینکه از این چاشنی هر روز در غذاهای‌تان بریزید تا سرخوش‌تر شوید. زعفران دارویی طبیعی برای فرار از افسردگی است.


آجیل

آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای آمینه، مواد معدنی مانند: پتاسیم و منیزیم است که  باعث افزایش سلامتی و شادی می شوند.


کاکائو و شکلات تیره رنگ

ماده اصلی در شکلات تیره یکی از بهترین غذاها در رژیم غذایی است که برای افسردگی تجویز شده است. اسیدهای آمینه باعث بهبود تولید سروتونین می‌شوند که این مسئله کمک می‌کند روحیه‌ی بهتری داشته باشید.


فلفل

فلفل حاوی ترکیبی به نام کاپسایسین است که محافظ قوی برای کاهش علائم افسردگی است؛ زیرا این ماده محرک تولید آندروفین است که هورمون خوش‌اخلاقی محسوب می‌شود. انواع فلفل‌ها حاوی این ترکیب فوق‌العاده هستند.


موز

یکی از مهم‌ترین خواص موز مقدار بالای منیزیوم و پتاسیم است که این مواد ترشح کورتیزول که هورمون استرس است را کاهش می‎دهند و حال روحی شما را بهتر می‌کنند.


دارچین

دارچین ادویه معطر و بی‌نظیری است که در تهیه انواع غذاها و دسرها جایگاه خاصی دارد، می‌تواند با تنظیم سطح قند خون با افسردگی مقابله کند.2


اسفناج

اگر اسفناج ملوان زبل را قوی می‌کرد ما را خوش اخلاق می‌کند. اسفناج آن قدرها هم که تصور می‌شود آهن ندارد در عوض منبع ویتامین B2 است که نقش موثری در تولید انرژی دارد. این سبزی مفید سرشار از ویتامین B6 نیز هست که در حفظ و کنترل تعادل روحی ما موثر است. از این گذشته اسفناج منبع خوب منیزیم و مواد معدنی است برای همین هم این خوردنی مورد علاقه‌ی ملوان زبل ضدافسردگی است.


دل و جگر

این مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 هستند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین امکان افسردگی را بالا می‌برد. دل، قلوه و جگر برای رفع افسردگی موثرند.


پنیر پارمیسان

تعجب کردید؟ بله پنیر پارمیسان می‌تواند افسردگی و به خصوص افسردگی فصلی را رفع می‌کند. در واقع پنیر پارمیسان سرشار از تریپتوفان است. برای اینکه به طور کامل از خواص ضدافسردگی این پنیر استفاده کنید کافیست آن را با گلوسیدهای پیچیده‌ای مثل انواع پاستاها و سبزیجات سبز که سرشار از ویتامین B6 هستند مصرف کنید. در این صورت تریپتوفان با سرعت بیشتری به سروتونین که ضداسترس است تبدیل می‌شود.


تخم مرغ

همین تخم مرغ خودمان روی خلق و خوی تأثیر می‌گذارد. زرده‌ی تخم مرغ سرشار از کولین است. این ماده‌ی مغذی برای عملکرد خوب مغز و سیستم عصبی ما مفید است. تخم مرغ همچنین حاوی تریپتوفان است که هورمون خوش اخلاقی شهرت دارد. این بیضی خوشمزه حاوی ویتامین A نیز می‌باشد که از پوست محافظت کرده و آن را خوش آب و رنگ می‌کند.

آشنایی با مواد غذایی ضد افسردگی


غلات

به مواد غذایی به دست آمده از غلات مانند نان، پاستاها (تهیه شده از آرد کامل) و همچنین برنج قهوه‌ای سلام کنید. واقعیت این است که گلوسیدها نقش مهمی در برنامه‌ی غذایی ما دارند به خاطر اینکه به بدن ما انرژی می‌رسانند و میزان سروتونین که همانند یک ضدافسردگی طبیعی عمل می‌کند را بالا می‌برند.3


گردو

گردو یکی از منابع اصلی اسید‌های چرب امگا ۳ است. چندین تحقیق درمورد امگا۳ انجام شده‌ است. همه‌ی آنها نشان می‌دهند این اسیدهای چرب در بهبود عملکرد مغز مؤثرند و علائم افسردگی را کاهش می‌دهند. یکی از جالب‌ترین این تحقیقات در مجله‌ی روان‌شناسی بریتانیا منتشر شد. نویسنده‌ی این تحقیق می‌پرسد چرا بسیاری از تحقیقات زیست شناختی، از ژنتیک گرفته تا دارو‌سازی، به انتقال‌دهنده‌های عصبی مربوط می‌شود. درحالی‌که تقریبا ۸۰ درصد مغز پستانداران از چربی (لیپید) تشکیل شده است. امروزه تحقیقات زیادی نقش اساسی لیپید‌ها را در عملکرد مغز بررسی کرده‌اند. درعین‌حال غذاهای مدرن روز‌به‌روز از این اسید‌های چرب امگا۳ دورتر می‌شود. در قرن اخیر، این دوری باعث شده که شاهد افزایش چشمگیری در بیماری‌های روانی باشیم.


آووکادو

بهتر است یک آووکادوی کامل را هر روز در سالاد خود بریزید و برای ناهار بخورید. آووکادو به شما انرژی می‌دهد، چون سرشار از چربی‌های مفید برای مغز است. مغز شما به این چربی‌ها نیاز دارد تا بهتر کار کند. سه‌چهارم کالری آووکادو از چربی آن می‌آید. بیشتر آنها چربی‌های اشباع‌نشده از نوع اسید اولئیک هستند. یک آووکادوی متوسط ۴ گرم پروتئین دارد که بیشتر از میوه‌های دیگر است. این میوه همچنین سرشار از ویتامین C و ویتامین B12 است. همچنین آووکادو شکر پایین و فیبر رژیمی بالایی دارد. شکر و فیبر موجود در این میوه هر کدام ۱۱ گرم هستند.


قارچ

با خواص قارچ چقدر آشنایی دارید؟ قارچ به دو دلیل برای سلامتی روحی مفید است. اول اینکه باعث کاهش قند خون می‌شود و حال روحی شما را بهتر می‌کند. قارچ همچنین یک پروبیوتیک است، یعنی از باکتری‌های مفید روده مراقبت می‌کند. سلول‌های عصبی روده ۸۰ تا ۹۰ درصد سروتونین بدن را تأمین می‌کنند. سروتونین یکی از انواع هورمون‌های شادی و یک انتقال‌دهنده‌یِ عصبیِ بسیار ضروری است که سلامت عقلی ما را تضمین می‌کند. درنتیجه، باید خیلی مراقب سلامت روده‌های خود باشیم.


گوجه‌فرنگی

سعی کنید هر روز حداقل ۶ گوجه فرنگی کوچک را در سالاد خود بریزید. چون گوجه‌فرنگی یکی از منابع اصلی فولیک اسید و اسید آلفالیپوئیک است. هر دوی این مواد برای مبارزه با افسردگی بسیار مفید هستند. مقاله‌ای در این مورد در مجله‌ی روان‌شناسی و عصب‌شناسی منتشر شده است. طبق این مقاله، تحقیقات زیادی نشان می‌دهند تقریبا یک‌سوم بیماران افسرده کمبود فولات دارند.

اسید فولیک از افزایش هموسیستئین در بدن جلوگیری می‌کند. هموسیستئین از تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین جلوگیری می‌کند. اسید آلفالیپوئیک یکی از مواردی است که در رابطه‌ی تغذیه و بدن نقش مهمی دارد. بنابراین می‌توانید این ماده‌ را به‌عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. این ماده کمک می‌کند گلوگوز به انرژی تبدیل شود؛ بنابراین حالات روحی را بهبود می‌بخشد.4


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.borna.news
3.www.article.tebyan.net
4.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما