آشنایی با ملاس و فواید آن

ملاس یک شیرین کننده است که ادعا می شود بسیار سالم تر از قند است. برخی می گویند حتی ممکن است مزایای درمانی منحصر به فرد داشته باشد این بخش از دلگرم همه چیز را در مورد ملاس توضیح می دهد.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با ملاس و فواید آن
ملاس یک نوع شربت غلیظ و تیره است. این ماده محصول جانبی است که وقتی گیاه نیشکر برای تولید شکر تصفیه می شود، به دست می آید. هر چند که شکر تصفیه شده ماده غذایی ناسالمی است، اما ملاس غلیظ حاوی تمام مواد معدنی است که توسط گیاه جذب شده و بسیار سالم هستند. در ادامه این مطلب  ما را همراهی کنید تا در مورد خواص ملاس اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ملاس حاوی مواد زیر است:
آهن

کلسیم

منیزیم

پتاسیم

منگنز

ویتامین B6

مس

سلنیوم (آنتی اکسیدان مهم)

علاوه بر این، چربی و کلسترول ندارد و حاوی مقادیر ناچیزی سدیم است.

حتی افراد دیابتی نیز می توانند آن را مصرف کنند. بر خلاف شکر تصفیه شده، ملاس سولفات نشده دارای شاخص گلیسمی متوسط ۵۵ است. بنابراین برخی از افراد از ملاس به عنوان شکر استفاده می کنند. به خصوص افراد دیابتی و افرادی که می خواهند از بالا رفتن خون قند جلوگیری کنند. با این حال نباید بیش از ۱ قاشق غذا خوری در روز از این ماده استفاده کرد.

بهترین راه برای جذب مواد غذایی و خواص ملاس به عنوان یک مکمل غذایی این است که ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب گرم حل کرده و نوش جان کنید.1

در ادامه به بررسی خواص ملاس سیاه برای سلامتی می‌پردازیم.


مراقبت از پوست

ملاس سیاه یک منبع غنی از دو ماده ی معدنی آهن و منیزیم است که اغلب در درمان پوست نادیده گرفته می شوند. با تأمین این مواد معدنی، ملاس سیاه می تواند به طراوت و درخشندگی پوست شما کمک کند.


جلوگیری از خاکستری شدن مو

کاربرد سنتی ملاس سیاه، استفاده از آن به عنوان درمانی برای موهای خاکستری بود. به نظر می رسد که مواد معدنی موجود در ملاس سیاه به تقویت فولیکول ها و رشته های مو که موجب شکستگی و التهاب کمتر پوست می شود کمک میکند  و در نتیجه با ریزش کمتر مو مواجه می شویم.


پیشگیری از سرطان

شواهد خوبی وجود دارد که ملاس سیاه می تواند برخی از دفاع های آنتی اکسیدانی را به بدن ارائه دهد، به این معنی که می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن مانند سرطان و آرتریت روماتوئید کمک کند.


کاهش استرس

برخی ویتامین های موجود در این شیره از جمله ویتامین B6 می توانند بر متابولیسم بدن در روش های مختلف از جمله کنترل هورمون ها تاثیر بگذارند. با آزادی‌سازی سروتونین در مغز، این درمانگر شیرین می تواند به از بین بردن هورمون استرس و اضطراب کمک کند.


درمان التهاب

در بیشتر موارد  به افراد مبتلا به درد مزمن مفصلی توصیه می شود؛ ملاس سیاه می تواند به کاهش تورم کمک کند و واکنش ایمنی بدن را تنظیم کند.


درمان دیابت

مشروط بر اینکه در مصرف ملاس اعتدال را رعایت کنید، جایگزین بسیار مناسبی برای شکر می باشد و میتواند از افزایش و افت قندخون که بیماران دیابتی هنگام مصرف شکر طبیعی آن را تجربه می کنند جلوگیری کند.2

آشنایی با ملاس و فواید آن


تقویت استخوان

همه می‌دانند که کلسیم برای تقویت استخوان‌ها ضروری است، اما بسیاری از مردم دربارۀ اهمیت منیزیم در رشد و تقویت استخوان ناآگاه‌اند.

ملاس سیاه حاوی کلسیم و منیزیم است و درنتیجه می‌تواند از استخوان‌ها در برابر مشکلاتی نظیر پوکی استخوان محافظت کند. یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه حدوداً 8 درصد از نیاز روزانه به کلسیم و 10 درصد نیاز روزانه به منیزیم را تامین می‌کند.

همچنین وجود منیزیمِ کافی در بدن برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و آسم و بیماری‌هایی که خون و قلب را درگیر می‌کنند ضروری می‌باشد.


آنتی‌اکسیدان بالا

ملاس سیاه حاوی بالاترین مقدار آنتی‌اکسیدان در میان قندها، شکر تصفیه‌شده، شهد، آگوا، شربت ذرت، قند نیشکر خام و سایر شیرینی‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی در بدن هستند که در حال جنگ مداوم با رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا بوده و از سلول‌های سالم محافظت می‌کنند.


کاهش اختلالات قاعدگی و علائم سندروم پیشاقاعدگی

طبق نظر شورای ملی تغذیه در ایالات‌متحده، زنانی که دچار قاعدگی می‌شوند نسبت به سایرین به آهن بیشتری نیاز دارند. مواد معدنی موجود در ملاس سیاه (منیزیم، منگنز و کلسیم) از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند که موجب کاهش گرفتگی عضله در قاعدگی می‌شود و ماهیچه‌های رحمی را سالم نگه می‌دارد. با توجه به مطالعات انجام شده، بهبود در وضعیت رفتاری نیز با افزایش میزان آهن در ارتباط است.


کاهش چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب

دکتر ریچارد ویسینگر طبق مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام داده شرح می‌دهد که اضافه نمودن شیره‌ی ملاس به رژیم غذایی حاوی چربی بالا، از طریق کاهش جذب کالری، باعث کاهش وزن و به‌طور عمده کاهش سطوح چربی بدن می‌شود.


خواص ملاس سیاه برای خون

افرادی که کم‌خونی دارند – مشکلی که در آن بدن به‌اندازۀ کافی گلبول‌های قرمز تولید نمی‌کند – معمولاً با احساس خستگی و ضعف مواجه هستند. یکی از دلایلِ کم‌خونی می‌تواند کمبود آهن در رژیم غذایی باشد.

ملاس سیاه منبع خوبی از آهن است. 5 قاشق غذاخوری ملاس سیاه حدوداً 95 درصد از نیاز روزانۀ بدن به آهن را تأمین می‌کند.

علاوه بر اضافه کردن ملاس سیاه به دستورهای غذایی، همچنین می‌توانید آن را به آب داغ اضافه کرده و سپس این مخلوط را به‌صورت گرم یا سرد به‌عنوان یک مکمل غذایی میل کنید.


سرشار از پتاسیم

شاید موز پادشاهِ غذاهای حاوی پتاسیم باشد، اما ملاس سیاه نیز منبع بسیار خوبی از این مادۀ معدنی است. ملاس سیاه را به لوبیای پخته اضافه کرده یا حتی به‌عنوان سس بر روی مرغ، بوقلمون یا سایر گوشت‌ها بریزید. یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه می‌تواند مقادیر قابل‌توجهی از پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند.3


سلامت قلب

ملاس منبع خوبی از پتاسیم است که به ترویج فشار خون طبیعی و حفظ سلامت قلب کمک می کند.

اگر چه این هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است مطالعات در موش نشان داده است که استفاده از مکمل ملاس می تواند به افزایش HDL یا "کلسترول خوب" کمک کند.

سطوح سالم کلسترول HDL ممکن است در برابر بیماری های قلبی و سکته مغزی محافظت کند.


قند خون

ملاس نیز ممکن است به ثبات سطح قند خون در افراد سالم کمک کند.

یک مطالعه نشان می دهد که خوردن آن به همراه غذاهای حاوی کربوهیدرات منجر به سطوح قند خون و انسولین پایین تر از زمانی است که مواد غذایی به تنهایی خورده شوند.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است بخواهید یک شیرین کننده های کم کالری مانند استویا یا اریتریتول را انتخاب کنند.4


پی نوشت:
1.www.payamesalamat.com
2.www.kargaronline.ir
3.www.simaye-salamat.com
4.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.