با خواص بی نظیر پنیر کاتیج آشنا شوید

پنیر کوتاژ مزایای بسیاری برای بدن دارد و همچنین از خواص و فواید بی نظیری برخوردار است که در ادامه از آن ها مطلع می شوید.
چهارشنبه، 14 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با خواص بی نظیر پنیر کاتیج آشنا شوید

پنیر کوتاژ چیست؟

پنیر می تواند به طرق مختلفی تولید شود. برخی از انواع پنیر به مراحل بیشتری نیاز دارند و بعضی روش ها گاهی دشوار هستند، اما معمولاً پنیر درست کردن یک فرآیند ساده است.در ساده ترین شکل، پنیر از شیر متراکم ساخته می شود، همان فرآیندی که ماست را تولید می کند، که در آن انبوه شیر و چیزهای موجود در آن را می توان از آن جدا کرد.

قسمت جامد (چربی و پروتیین) که از مایع (پروتیین آب پنیر و آب) جدا شده باشد، و آنچه پس از آن اتفاق می افتد، نوع پنیر تولید شده را مشخص می کند. سفت شدن شیر را می توان با اسیدهای چرب لیمو یا سرکه و یا با آنزیم های مثل مایه پنیر انجام داد. بسته به اینکه کدام اسید انتخاب می شود، محصول نهایی را می توان تغییر داد، ظاهر و طعم پنیر تغییر می کند.

پنیر نرم لزوما پیر نیست و معمولاً با اسید درست می شود. اینها شامل پنیرهایی مانند پنیر کوتاژ، خامه ترش، پنیر بری، کمبرت و ریکوتا هستند.


پنیر کوتاژ

پنیرهای نیمه سفت و سفت به طور طبیعی با مایه پنیر و بعضی اوقات باکتری و یا قارچ، از جمله کولبی، پنیر چدار، سوییسی، پارمزان و پنیر آسیاگو و روکوفرت تهیه می شوند.پنیر کوتاژ یک پنیر نرم است که از کشک ساخته می شود و مزه ترشی دارد.این پنیر اولین بار توسط کارگران اروپایی ساخته شد و سپس به آمریکا آورده شد.

پنیر کوتاژ به clumping که در شیر گرم اتفاق می افتد، تکیه می کند و مایه پنیر در فرآیند ساخت آن نمی شود.بعد از تشکیل کشک، به صورت مکعب هایی برش داده می شود و به آنها حرارت داده می شود تا بافت مورد نظر را پیدا کنند خشک می شوند و سپس با آب سرد شسته می شوند، تا لاکتوز موجود از بین برود.

این یک پنیر تازه است و می تواند در یک زمان کوتاه خراب شود، بنابراین باید بلافاصله مصرف شود.این پنیر مصارف بسیاری دارد، به خصوص برای پخت و به جای پنیر ریکوتا استفاده می شود.بنابراین اجازه دهید فواید سلامتی خوردن این پنیر روستایی را بررسی کنیم.


منبع پروتئین

مزایای پنیر مواد مغذی آن است. از آنجا که پنیر یک محصول لبنی است، بسیاری از مواد غذایی مشابه در شیر یا ماست را دارد، اما اغلب در مقادیر مختلف، به نوع پنیری که انتخاب می کنید بستگی دارد.برای به دست آوردن مواد غذایی که در آن وجود دارد، توصیه می شود که هر روز 2 تا 3 بار از انواع محصولات لبنی را مصرف کنید.

یکی از بزرگ ترین کشفیات در زمینه محصولات لبنی مقدار کازیین آن ها است. کوتاژ یکی از پنیرهایی است که کازیین بالایی دارد.

با خواص بی نظیر پنیر کوتاژ(کاتیج) آشنا شوید


مفید برای زنان باردار

پنیر کوتاژ به خاطر وجود بسیاری از مواد مغذی مهمی که در آن یافت می شود برای زنان و ورزش کاران و افراد باردار توصیه می شود.برای مثال، زنان باردار به کلسیم نیاز دارند و پنیر کوتاژ یک منبع عالی برای آنهاست.1


مراقبت از سلامت دندان‌ها

پنیر دارای کلسیم بسیار زیادی است. کلسیم اولین و مهم‌ترین ماده‌ای است که برای داشتن دندان‌های سالم به آن نیاز دارید. علاوه‌براین میزان لاکتوز موجود در پنیر، بسیار پایین است. هرچه پنیر کهنه‌تر باشد، میزان لاکتوز آن پایین‌تر است. پایین بودن لاکتوز برای دندان‌ها مفید است، چون هر نوع قند (گلوکز، مالتوز یا لاکتوز) موجود در غذا می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.


بهبود سلامت استخوان

پنیر علاوه‌بر داشتن مقدار کلسیم زیاد، غنی از ویتامین B نیز هست. ویتامین B برای کودکان، زنان (به‌خصوص وقتی در دوره‌ی بارداری یا شیردهی هستند) و افراد سالمند بسیار مفید است، چون به ساخت و تقویت استخوان‌ها و غضروف‌ها کمک می‌کند. ویتامین B موجود در پنیر باعث جذب و توزیع مناسب کلسیم در بدن می‌شود.


پوکی استخوان

پوکی استخوان، بیماری‌ای است که به‌خاطر کمبود کلسیم (جذب‌ نشدن یا جذب ناقص کلسیم) به‌وجود می‌آید و به کاهش تراکم ماده‌ی معدنی استخوان منجر می‌شود. این بیماری اکثرا در زنانی که دوره‌ی یائسگی را سپری کرده‌اند، افراد مسن و کودکان دچار سوء‌تغذیه مشاهده می‌شود. این بیماری می‌تواند با پروتئین، کلسیم و یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین درمان شود. کلسیم به‌تنهایی کمک زیادی به درمان این بیماری نمی‌کند، چون مشکل اصلی جذب کلسیم و استفاده از آن برای ساخت استخوان است. این سه ماده به مقدار فراوان در پنیر وجود دارند. بنابراین پنیر می‌تواند بخشی مناسب از رژیم غذایی افرادی باشد که از پوکی استخوان رنج می‌برند.


جلوگیری از فشار خون بالا

سدیم و کلسترول، دو عنصری هستند که اغلب برای فشار خون بالا و افراد مبتلا به بیماری فشار خون مضر درنظر گرفته می‌شوند، بنابراین از این نظر پنیر باید منع شود. محتوای چربی پنیر تا حد زیادی به کیفیت شیر و اینکه آیا پرچرب یا پرخامه و یا کم‌چرب یا بدون چربی است، بستگی دارد. به‌طور کلی پنیرهای پرچرب محبوب‌تر هستند، چون معمولا طعم بهتری دارند. اما با توجه به نیاز اجتماع و نگرانی‌های سلامتی، پنیرهای کم‌چرب نیز وارد بازار شده‌‌اند. این بدان معناست که شما باید هنگام انتخاب پنیر برای خانه و رژیم غذایی‌تان، بسیار دقیق عمل کنید.

محتوای سدیم را فراموش نکنید! اگرچه محتوای سدیم پنیر با توجه به مقدار نمک اضافه‌شده به شیر قبل از ساخت پنیر، متفاوت است، هرگز آن‌قدر پایین نیست که برای افراد مبتلابه فشار خون بالا توصیه شود؛ چون نمک بخش جدایی‌ناپذیری از پنیر است. به‌طور کلی پنیر به افراد با فشار خون بالا (بیماری فشار خون) توصیه نمی‌شود. اگرچه پنیرهای کم‌سدیم و کم‌چرب در کاهش هموسیستئین – ماده‌ای که اغلب با ابتلابه بیماری‌های قلبی مرتبط است – مؤثر هستند اما این حقیقت نیز باعث نمی‌شود که پنیر به افراد مبتلا به پُرفشاری خون توصیه شود. یک ماده‌ی دیگر در پنیر که می‌تواند به افراد دارای فشار خون بالا کمک کند، محتوای ویتامین B آن است؛ البته اگر تصمیم بگیرند که از پنیر استفاده کنند.


کمک به افزایش وزن

پنیر یک ماده‌ی غذایی عالی برای افزایش وزن است. پنیر سرشار از پروتئین‌ها، چربی‌ها، کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. شما برای ساخت و رشد عضله به پروتئین، برای انجام فرایندهای برپایه‌ی چربی در بدن به چربی‌ها، برای داشتن استخوان‌هایی قوی‌تر و متراکم‌تر به کلسیم و برای بهبود عملکرد متابولیک به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارید. فقط کافی است مقدار زیادی از آنها را مصرف کنید، تمرینات ورزشی انجام دهید و به مقدار کافی بخوابید تا وزن‌تان افزایش یابد.

با خواص بی نظیر پنیر کوتاژ(کاتیج) آشنا شوید


سایر فواید پنیر

پنیر حاوی اسید لینولئیک مزدوج و اسفنگولیپید است که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. پنیر دارای مقدار زیادی ویتامین B است که در طول فرایند تخمیر در آن به‌وجود می‌آید. ویتامین B برای حفظ عملکردهای بسیاری در بدن و همچنین برای محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند بری‌بری، بسیار مفید است؛ همچنین ساخت سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد، کبد را تقویت می‌کند و جذب مواد مغذی را در بدن تسهیل می‌کند.2


طرز تهیه پنیر کوتاژ

برای تهیه پنیر کوتاژ یک روش سنتی و یک روش جدید وجود دارد که در ادامه هر دو روش آمده است. روش اول افزودنی خاصی ندارد، ولی روش دوم برای زندگی‌های آپارتمانی امروزی بیشتر قابل انجام است.

مواد لازم برای تهیه پنیر کوتاژ سنتی
شیر تازه ۲ لیتر

نمک (اختیاری) سلیقه‌ای

طرز تهیه پنیر کوتاژ سنتی
ابتدا باید سرشیر و چربی شیری که در اختیار دارید را جدا کنید و آن را برای استفاده در یک ظرف دربسته بریزید. بعد باید شیر را در یک کاسه شیشه‌ای بریزید و رویش را هم با یک پارچه پشمی با بافت درشت بپوشانید. این کار برای این است که شیر در عین حال که تبخیر می‌شود، حشره، جانور یا اجسام کوچک هم درش نیفتد.

شما باید این کاسه شیر را برای ۲ روز در هوای آزاد و محوطه باز بگذارید تا شیر طی این مدت حالتی ژله‌ای و دلمه دلمه بگیرد. (به عبارتی کمی ترش شود!) بعد از گذشت ۲ روز دیگر نباید هیچ آبی روی شیر ببینید. پس اگر بعد از ۲ روز باز هم دیدید که شیر شما آب دارد، به آن وقت بیشتری برای ترش شدن بدهید. اینکه چقدر طول بکشد تا شیر شما به چنین حالتی برسد بستگی به این دارد که شیر چقدر تازه باشد.

باز هم چربی شیر را بگیرید و شیر بریده شده را در یک ظرف فلزی بریزید. شما باید این ظرف را روی حرارت خیلی کم بگذارید و اجازه بدهید که ۵ تا ۱۰ دقیقه حرارت ببیند. همین زمان برای جدا شدن آب و دلمه‌های شیر کافی است، ولی اگر باز هم این اتفاق نیفتاد، بگذارید ظرف شما زمان بیشتری روی حرارت بماند.

بعد از اینکه آب شیر جدا شد، باید شیر را در پارچه نخی یا آبکش توری بریزید تا قسمت جامد شیر جدا شود.

شما می‌توانید پارچه حاوی پنیر را بعد از چند بار فشردن برای ۲، ۳ ساعت از جایی آویزان کنید تا خودش به آهستگی آبش را از دست بدهد یا اینکه یک جسم سنگین روی پارچه بگذارید تا آب پنیر از آن خارج شود. روش اول به شما پنیر نرم‌تری می‌دهد.

آب این پنیر بسیار مغذی است و شما باید مقداری از آن را برای نگهداری از خود پنیر نگه دارید، در حالی که درش نمک حل کرده‌اید. بقیه‌اش را هم می‌توانید مصرف کنید.

این پنیر را بسته به اینکه می‌خواهید چگونه مصرف کنید، می‌توانید چرخ کرده یا رویش خامه بریزید.

این مقدار از شیر به شما ۲۵۰ گرم پنیر کوتاژ می‌دهد:

مواد لازم
شیر کامل ۱ لیتر

آبلیمو یا سرکه یا ماست خانگی ۲ قاشق چایخوری آبلیمو یا سرکه یا ۳-۴ قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه پنیر کوتاژ خانگی
طرز تهیه این پنیر کوتاژ درست مثل روش اول است. فقط برای اینکه شیر دلمه دلمه شود باید ابتدا آن را بجوشانید و وقتی شیر شروع به قل زدن کرد، آبلیمو، سرکه یا ماست را به آن اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن مواد اسیدی باید کمی صبر کنید تا شیر دلمه دلمه شود. وقتی که شیر برید می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید. در این مرحله هر چه شیر شما بیشتر روی حرارت باشد پنیر شما سفت‌تر می‌شود.

از اینجا به بعد درست مثل روش قبل عمل کنید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.zendegionline.ir
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما