شیر بز و خواص بی شمار آن برای سلامتی

شیر بز یک نوشیدنی است که دارای مواد مغذی مناسبی می باشد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، البته مصرف شیر بز برای سلامت بدن و زیبایی بسیار مفید است.
پنجشنبه، 15 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
شیر بز و خواص بی شمار آن برای سلامتی
شیر بز اگر چه به شکل وسیع و صنعتی کمتر در اختیار مردم قرار میگیرد و تنها افرادی که در روستاها زندگی میکنند امکان دسترسی به آن را دارند، اما این شیر در برخی کشورهای اروپایی به شکل صنعتی و وسیع در اختیار شهروندان قرار میگیرد و حتی به صورت شیرخشک شده نیز در سوپرمارکتها عرضه میشود.

درمانگران طب سنتی در رابطه با خواص شیر بز بر این باورند اگر شیر تازه بز با انجیر سیاه تازه که در فصل تابستان میروید، مصرف شود، میتواند تاثیر زیادی در کاهش دردهای آرتروز، روماتیسم و بیماریهای مفصلی داشته باشد. در حدی که، چنانچه افراد به شیرخشک بز یا انجیر سیاه خشک دسترسی داشته باشند، نیز میتوانند با اضافه کردن آب به شیر یا خیس کردن انجیر درون آب از خواص درمانی این غذای دارویی بهره ببرند .

به طور کلی شیر بز جایگزین بسیار خوبی برای شیر گاو است ، به خصوص اگر خام و اٌرگانیک باشد. شیر بز 2 درصد از ذخیره شیر جهانی را تامین می کند و اکثر افرادی که شیر بز مصرف می کنند، کمتر دچار ناراحتی های گوارشی و آلرژی می گردند. برای آشنایی بیشتر با خواص شیر بز و مزایای مصرف آن با ما همراه باشید.

طبع شیر بز از دیدگاه طب سنتی سرد و تر است. برخی از مهمترین خواص شیر بز برای سلامتی شامل موارد زیر میگردد. 1


گوارش آسان

محتوای چربی در شیر بز و شیر گاو شبیه به هم است، اما در شیر بز، مولکول های چربی شیر بز از مولکول های چربی شیر گاو کوچکتر هستند و از این رو، راحت تر گوارش می شوند.


تبدیل به دلمه

بعد از رسیدن شیر بز به معده شما، شیر بز حالت دلمه به خودش می گیرد که از حالت دلمه شیر گاو نرم تر است. ده درصد از شیر گاو دلمه می بندد در حالیکه در قیاس با آن، شیر بز صرفا دو درصد دلمه می بندد. که این موضوع به بدن کمک می کند تا آن را با تحریک کمتری در مقایسه با شیر گاو گوارش دهد.


شیر بز شبیه ترین شیر به شیر مادر

خواص شیر بز شباهت زیادی به خواص شیر مادردارد. شیر بز حاوی میزان زیادی اولیگوساکارید است که در شیر مادر یافت میشود.


شیر بز مناسب برای حساسیت به لاکتوز

شیر بز مقدار کمی قند شیر یا همان لاکتوز دارد. از آنجایی بعضی از افراد حساسیت به لاکتوز دارند یا اینکه در گوارش شیر گاو مشکل دارند، شیر بز یک انتخاب قابل اعتماد برای آنهاست.

شیر بز و خواص بی شمار آن برای سلامتی


شیر بز مملو از کازئین

شیر بز اغلب حاوی کازئین A2 (پروتئین شیر) است که حتی با شیر زنان شیرده نیز قابل قیاس است. این نوع کازئین منجر به بیماری های التهابی مانند کولیت، سندرم روده تحریک پذیر نمی شود. حتی یکی از مطالعات عنوان می دارد که زمانی که کودکان از شیر بز تغذیه میشوند به عنوان اولین پروتئین بعد از شیر مادر خوردن، حساسیت کمتری نسبت به شیر گاو دارند.


شیر بز برای جلوگیری از تصلب شرائین

شیر بز به جلوگیری از تصلب شرائین کمک می کند. این موضوع ناشی از محتوای محدود آنزیم زانتین اکسیداز است. این باور وجود دارد که این آنزیم منجر به مشکلات قلبی طی ورود خون به عروق خونی می شود. شیر بز این آنزیم را در حد خیلی کمی دارد و از این رو می تواند مانع از تصلب شرائین شود.


شیر بز برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک

همانطور که گفته شد شیر بز حساسیت زایی کمتری نسبت به شیر گاو دارد. شیر گاو عامل درجه اول آلرژی ر میان کودکان است که می تواند در بزرگسالی نیز ادامه یابد. چرا که حدود 20 ماده حساسیت زا در آن باعث واکنش های آلرژیک می شوند.


شیر بز سرشار از کلسیم

معمولا افراد فکر می کنند که شیر گاو سالم ترین و سرشارترین غذا در کلسیم است. اما کسی نباید نسبت به کلسیم نگران باشد وقتی شیر بز جایگزین شیر گاو شود. در بخش سلامت نمناک اشاره داشتیم که شیر بز شامل مواد معدنی بیشتری از شیر گاو است، حدود 33٪ از مواد معدنی شما را تامین می کند اما شیر گاو صرفا 28٪ آن را تامین می کند.2


به عنوان ضد التهاب

شیر بز به صورت طبیعی هموژنیزه می‌شود. در مقایسه با شیر گاو حباب‌های چربی موجود در شیر بز می‌توانند خودشان را به ذرات کوچکتری بشکنند و تجزیه کنند. این امر برای آسان‌تر کردن عمل هضم و جذب توسط بدن مفید است. خب، برای کسانی که از مشکلات روده یا گوارشی رنج می‌بردند که ممکن است به خاطر التهاب به وجود آمده باشند، مصرف شیر بز بسیار خوب است. خواص پروبیوتیک که در شیر بز وجود دارد می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی شود.


کمک به پیشگیری از پوکی استخوان

معمولا کسانی که پوکی استخوان دارند برای افزایش میزان کلسیم مورد نیاز شیر گاو مصرف می‌کنند. هیچ ایرادی ندارد اگر حالا شیر بز مصرف کنند، چون شیر بز سرشار از کلسیم و آمینو اسید تریپتوفان است. کلسیم برای رشد، تراکم استخوان، پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان کسانی که پا به سن می‌گذارند بسیار مفید است.


درمان بیماری‌های سل و آسم

یکی از فایده‌های شیر بز برای کسانی است که بیماری‌های تنفسی مانند آسم، سل، برونشیت، عفونت ریه دارند. چون شیر بز حاوی فلورین و بتاکازین است که برای افراد مبتلا به آسم، سل، برونشیت، و ذات‌الریه مفید است.


مناسب برای زنان باردار و زنان شیرده

یکی از فایده‌های شیر بز آن است که برای زنان باردار و زنان شیرده یک ماده‌ی مغزی مکمل محسوب می‌شود.


برای زنان باردار

شیر بز در شکل‌گیری و رشد جنین در رحم نقش مهمی ایفا می‌کند. مصرف دو لیوان شیر بز در اوایل بارداری به فرایند رشد جنین و به رشد مغز نوزاد کمک می‌کند. این شیر همچنین برای حفظ بینه و پیشگیری از ضعیف شدن جنین مفید است.


برای زیبایی پوست صورت

آیا می‌دانستید شیر بز می‌تواند به عنوان ماسک و اسکراب صورت استفاده شود؟ این روش برای نرم کردن پوست و از بین بردن منافذ صورت مفید است، در نتیجه پوست صورت از ناراحتی‌های پوستی مختلف مانند آکنه خلاص خواهد شد. و اکنون صابون‌های خوب بسیاری برای زیبایی صورت تولید شده‌اند که از شیر بز درست شده‌اند.


درمان کم‌خونی

مصرف روزمره‌ی شیر بز می‌تواند شرایط افراد مبتلا به کم‌خونی را بهبود ببخشد چرا که این بیماری حاصل فقر آهن است. شیر بز می‌تواند آهن استفاده شده توسط بدن را افزایش دهد و احیاء هموگلوبین را تحریک کند. شیر بز، که با شیر گاو متفاوت است، تعامل بین کلسیم و آهن را در بدن به حداقل می‌رساند. تعامل بین کلسیم و آهن یک اثر بازدارنده‌ی دوطرفه دارد. به عنوان مثال، کلسیم موجود در شیر گاو می‌تواند جذب آهن در بدن را کاهش دهد.

شیر بز و خواص بی شمار آن برای سلامتی


کمک به کاهش درد ناشی از سرطان

شیر بز می‌تواند به کاهش درد ناشی از بیماری سرطان کمک کند. آنزیم زانتین اکسیداز و نیاسین (ویتامین B3) در راستای مغلوب ساختن سلول‌ها یا تومورهای سرطانی عمل می‌کنند و همچنین اثر سموم شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهند.


کمک به کارکرد لوزالمعده

شیر بز حاوی A2- بتاکازین و آمینو اسیدهای ضروری است که به عملکرد لوزالمعده (پانکراس) کمک می‌کند که کار آن تولید و ساخت انسولین برای بیماران دیابتی است.


درمان زخم معده

منیزیم موجود در شیر بز در درمان زخم معده بسیار مفید است. شیر بز پروتئین پیچیده‌ای ندارد در نتیجه مصرف آن خطری ندارد و نیاز نیست بعد از مصرف نگران بروز آلرژی‌ها باشید.


حفظ سلامت قلب

شیر بز در حفظ سلامت قلب بسیار مهم است چون حاوی کلسیم بسیار زیادی است. اگر به طور مرتب و روزانه شیر بز مصرف کنیم، جریان خون ملایم خواهد شد، خطر سکته کاهش پیدا می‌کند، فشار خون کنترل می‌شود و التهاب رگ‌ها و شریان‌های خونی الیتام پیدا می‌کند.


پی نوشت:
1.www.mizanonline.com
2.www.namnak.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.