برای مقابله با کم حرفی چه کنیم؟

برخی افراد همچون ستاره‌ در مکالمه‌‌ها می‌درخشند، می‌توانند بدون هیچ سختی پشت سر هم داستان بگویند و بذله‌گویی کنند. در مقابل، حرف زدن برای افراد کم حرف یا درون‌گرا کار سختی است. کاری که برای آن باید تمام جرئت و جسارت خود را جمع کنند. البته کم حرفی مادامی که در کنترل شما باشد خصوصیت بدی نیست. شاید بخواهید برای پیدا کردن دوست یا مشارکت بهتر در موقعیت‌های اجتماعی کم حرفی را کنار بگذارید. در هر حال اگر این خصوصیت مانعی بر سر رسیدن به خواسته‌هایتان است برای درمان کم حرفی با این نوشته همراه شوید.
جمعه، 16 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
برای مقابله با کم حرفی چه کنیم؟

کم حرفی چیست؟

منظور از کم حرفی صحبت نکردن در موقعیت‌هایی است که انتظار می‌رود فرد حرف بزند، در واقع گویا در حال فرار است و از قرار گرفتن در موقعیت صحبت کردن اجتناب می‌کند. این مسئله می‌تواند ریشه در اعتماد به نفس و کم رویی فرد داشته باشد. افراد کم حرف به احتمال بسیار قوی افراد خجالتی و کم رویی هستند، همین عامل موجب کم حرفی آن‌ها می‌شود و در مهارت‌های ارتباطی آن‌ها تأثیر سوءی بر جا می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

نکته مهم این است که کم حرفی با درونگرایی تفاوت دارد. وجه تمایز کم حرفی و درونگرایی این است که فرد درونگرا با اینکه خیلی مواقع تصمیم می‌گیرد صحبت نکند و شنونده باشد اما در مواقع لزوم و در جای مناسب قاطعانه صحبت می‌کند و اظهار نظر می‌کند.

اما فرد کم حرف تا جای ممکن از صحبت کردن اجتناب می‌کند و حتی اگر نظرش را هم بپرسند از پاسخ دادن طفره می‌رود. افزایش اعتماد به نفس و فراگیری مهارت‌های ارتباطی کمک شایانی به افراد کم حرف می‌کند.1
 

آیا کم حرفی ذاتی است؟

همانطور که گفته شد تیپ‌های شخصیتی مثل درونگرایی و برونگرایی ذاتی هستند، اما آیا کم حرفی هم ذاتی است؟ باید توجه داشت که یادگیری زبان و صحبت کردن از دوران کودکی شروع شده و یک روند طبیعی است و میزان پرورش و رشد زبانی به شخصیت فرد بستگی دارد.

شایان ذکر است زبان با تمرین و ممارست پیشرفت می‌کند و بازخوردهای محیطی در تشویق کودک برای صحبت کردن نقش کلیدی ایفا می‌کند، اگر والدین بی حوصله باشند و زمان کافی برای صحبت کردن به کودک خود اختصاص ندهند و با بی حوصلگی به سوالات کودک پاسخ دهند در واقع او را از سر خود باز کنند، کودک احساس سرخوردگی کرده و میل به برقراری ارتباط کلامی کم کم در او از بین می‌رود. 1

برای مقابله با کم حرفی چه کنیم؟

علل کم حرفی

کم حرفی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما به برخی از مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم:
 
حرفی نداشتن
شاید یکی از اولین دلایلی که به نظر ما برسد که کم حرف هستیم این است که ما حرفی برای گفتن نداریم! یعنی اصلاً‌ چیزی در ذهن ما نیست و باید بگویم که این موضوع یک تصور کاملاً اشتباه است!

این موضوع را مطمئن هستم که هر انسانی به اندازه کافی زندگی کرده که حرفی برای گفتن داشته باشد و مشکل اینجاست که ما بلد نیستیم چطور حرف بزنیم و مغزمان را تمرین نداده‌ایم.
 
درونگرایی
درونگرایی به خودی خود یک مشکل به حساب نمی‌آید اما اگر ندانیم که چطور باید آن را مدیریت کنیم تا تبدیل به کم حرفی مزاحم و یا مشکلات کم رویی و خجولی نشود می‌تواند یکی از دلایل کم حرفی باشد...
 
 اعتماد به نفس پایین
اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم؛ یعنی به خودمان باور نداریم که بتوانیم این مهارت ارتباطی را به درستی اجرا کنیم بنابراین حتماً از انجام آن سر باز می‌زنیم و ترجیح می‌دهیم با حرف نزدن و کم حرفی یک دیکته ننوشته بدون غلط داشته باشیم.
 
 ترس از قضاوت شدن
یکی دیگر از دلایل کم حرفی نگرانی بیش از حد ما نسبت به نظر دیگران است این موضوع که ارتباط تنگاتنگی با مورد قبلی (اعتماد به نفس) دارد باعث می‌شود تا ما به دلیل این که بیش از اندازه نگران قضاوت شدن توسط دیگران هستیم کمتر صحبت کنیم و این کم حرفی نیز باعث شود که فرصت‌های زیادی را از دست دهیم.
 
خانواده سیستم آموزشی و جامعه دست در دست هم
برای من به عنوان یک کارشناس آموزشی واقعاً جای سوال است که چرا بهترین مجاری آموزشی برای اعتماد به نفس و کم حرفی و کم رویی و ... تبدیل به عوامل مخرب شده‌اند و این سه گلوگاه آموزشی یعنی خانواده، سیستم آموزشی و جامعه به جای این که به افزایش مهارت‌های ارتباطی، اعتماد به نفس و رفع خجولی کمک کنند، بدتر باعث ایجاد اختلال در آن می‌شوند و خب نتیجه نیز متأسفانه مشخص است.2
 

ترک عادت کم حرف بودن

برای آنکه بتوانید بر کم حرفی خود غلبه کنید ،۷ راهکار اساسی به شما پیشنهاد میکنم.

تنها با به کارگیری این ۷ راهکار میتوانید به راحتی مشکل کم حرف زدن خود را درمان کنید.
 
جملات کلیشه ای بهتر از حرف نزدن
چند جمله کلیشه ای حفظ کنید و آن را بکار ببرید بهتر از این است که ساکت بنشینید.

نظر من هم با نظر شما یکی است – من هم موافقم – هوا خیلی گرم شده – حال شما خوبه – خانواده خوبند ؟ – می تونم بپرسم که این لباس رو از کجا خریدی ؟- شما اینجا رو میشناسید.
 
نظرجویی
یکی از دو روش عالی ارتباط برقرار کردن نظر افراد را پرسیدن می باشد.

نظر شما راجع به این خواننده یا این فوتبالیست یا این سیاستمدار چیست ؟
 
حسن جویی
روش دوم عالی ارتباط برقرار کردن حسن جویی می باشد بدین معنا که از طرف مقابل نکته ی مثبتی پیدا می کنید و از او تعریف می کنید.

عجب لباس خوشگلی پوشیدی.
 
تمرین کردن آنچه می خواهید بگویید
قبل از هر ارتباط مهم یا جلسه ، چند جمله آماده کنید و تمرین کنید که آن را بکار ببرید.

یادتان باشد در جد چند جمله نه بیشتر.

از خودتان توقع نداشته باشید که یکباره سخنران موفق شوید.
 
در ابتدای صحبت یا جلسه صحبت کنید
هر چقدر که ساکت بنشینید و جلسه یا ارتباط طول بکشد به ضرر شماست و جو برای شما سنگین تر می شود.

پس در حد یک جمله هم شده همان ابتدای جلسات یا ارتباط حرف بزنید.

برای مقابله با کم حرفی چه کنیم؟
 
لبخند بزنید
یکی از راههایی که زمینه را برای صحبت شما  و درعین حال برای فرار از متهم شدن به کم حرف بودن فراهم می کند لبخند زدن است.

لبخند که بزنید طرف مقابل به واسطه انرژی مثبتی که از شما می گیرد خودش راه را برای ورود صحبت شما باز می کند و نکته دیگر اینکه خود شما نیز تحت این انرژی مثبت قرار می گیرید و این دفعه فرصت را از دست نمی دهید
 
از مطالب روز با خبر باشید
اگر از عادت کم حرف بودن رنج می برید و تصمیم جدی دارید که بر آن غلبه کنید یکی از کارهایی که می توانید شما را کمک کند خبر داشتن از مطالب روز است.

کمتر جایی هست علی الخصوص در جمع ما ایرانیها که در موضوعات سیاسی یا فوتبالی و اجتماعی صحبت نشود پس اگر شما یک اطلاعات روزی در این موارد داشته باشید و حتی به صورت خبری نه تحلیلی آنها را مطرح کنید از این عادت فرار کرده اید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.bishtarazyek.com
3.www.bavaretagheer.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.