فواید دوچرخه سواری برای سلامتی

دوچرخه سواری به عقیده برخی از افراد تاثیری در سلامت بدن ندارد، اما اینگونه نیست و دوچرخه سواری برای سلامت بدن و لاغری و درمان بیماری ها بسیار موثر است.
چهارشنبه، 21 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید دوچرخه سواری برای سلامتی
فواید دوچرخه سواری را تا به حال فقط به سوزاندن کالری و تقویت عضلات پا نسبت می دادیم اما باید بگوییم که برای افزایش سلول های مغز دوچرخه سواری کنید و این تنها بخشی از خواص ورزش دوچرخه سواری است. برای تناسب و سالم بودن باید از نظر فیزیکی فعال باشید.

فعالیت جسمانی منظم می تواند به حفاظت از شما در برابر بیماری های جدی مثل اضافه وزن، بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های روانی، دیابت و ورم مفاصل کمک کند. دوچرخه سواری به طور مرتب یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با سبک زندگی بی تحرک است.


فواید و خواص دوچرخه سواری


ساخت ماهیچه
دوچرخه سواری یک ورزش پا جدی است و عضلات چهارگانه، عضلات عقب ران با ایجاد فیبرها برای سازگاری، واکنش نشان می دهند.اگر چه دوچرخه سواری با مقاومت کم به آرامی باعث ایجاد ماهیچه ها می شود، شما می توانید مزایای آن را به حداکثر برسانید و با دوچرخه سواری کردن در سربالایی، سوار بر دنده بالاتر، و یا از جمله فواصل طولانی در ورزش تان، ماهیچه خود را به حداکثر برسانید.

قطع چربی
ورزش هوازی و تمرینات ایروبیک یکی از موثرترین راه ها برای از دست دادن چربی بدن است. دوچرخه سواری برای یک ساعت یا هر روز برای از دست دادن چربی خوب است و شما می توانید با انجام برنامه آموزشی ، این کار را در چند ساعت به حداکثر برسانید.

قوی کردن ماهیچه های پاها
دوچرخه سواری به مراتب جالب تر از بلند کردن وزنه است، اما می تواند برای شما و بدنتان اثرات مشابه داشته باشد. بهترین راه برای ساختن قدرت، به خصوص در عضلات چهارگانه، این است که از بالاترین دنده دوچرخه استفاده کنید و به خود فشار وارد کنید.

برای کاهش استرس
بسیاری از ورزش کاران به عنوان یک حالت ذهنی، که از ورزش است، به "دونده" اشاره می کنند، اما همان احساس بدون استرس می تواند از طریق دوچرخه سواری تشخیص داده شود. دوچرخه سواری شما را وادار می کند که تنفس خود را تنظیم کنید، نفس عمیق بکشید و بیشتر بر روی کار به جای استرس بخش های دیگر زندگی خود تمرکز کنید.1

تقویت سلامت روان
مطالعه‌ای در وای‌ام‌سی‌ای (YMCA) نشان داده افرادی که سبک زندگی فعالانه‌ای از نظر بدنی دارند، نسبت به کسانی که فعالیتی ندارند، از ۳۲ درصد سلامت بیشتری برخوردارند.

ورزش با روش‌های گوناگونی حال شما را بهتر می‌کند؛ از جمله آدرنالین (adrenalin) و اندورفین (endorphins) آزاد می‌کند، و اعتماد به نفس ناشی از دستیابی به موفقیت‌های جدید را افزایش می‌دهد.

دوچرخه‌سواری، فعالیت بدنی را با بیرون رفتن و تماشای مناظر جدید ترکیب می‌کند. می‌توانید تنهایی دوچرخه‌سواری کنید و به نگرانی‌ها و دغدغه‌های ذهنی خود برسید، یا گروهی دوچرخه‌سواری کرده و با افراد بیشتری معاشرت کنید.

گریم اوبری (Graeme Obree) رکورددار سابق دوچرخه‌سواری یک ساعته، بیشتر عمرش دچار افسردگی بوده است. اوبری می‌گوید: «بیرون زدن و دوچرخه‌سواری، [به کسانی که دچار افسردگی هستند] کمک می‌کند… نمی‌دانم اگر دوچرخه‌سواری نبود، چه بلایی سرم می‌آمد.»

کمک به کاهش وزن
وقتی پای کاهش وزن به میان می‌آید، ساده‌ترین معادله این است: «مقدار کالری خروجی باید از مقدار کالری ورودی بیشتر باشد». یعنی برای وزن کم کردن، کالری‌ای که می‌سوزانید باید بیشتر از کالری‌ای باشد که مصرف می‌کنید. دوچرخه‌سواری بسته به شدت آن و وزن دوچرخه‌سوار، بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند.

البته عوامل دیگری هم هستند؛ آرایش و نوع ترکیب کالری‌هایی که مصرف می‌کنید و کیفیت خواب‌تان، بر تعداد دفعات سوخت‌گیری شما تأثیر می‌گذارند؛ و البته زمانی را که صرف سوزاندن کالری می‌کنید، به لذتی بستگی دارد که از انجام آن فعالیت می‌برید.

با فرض اینکه از دوچرخه‌سواری لذت می‌برید، کالری هم می‌سوزانید. و اگر تغذیهٔ خوبی هم داشته باشید، حتما وزن کم می‌کنید.

تقویت سلامت ریه‌ها
مطالعات اخیر نشان داده‌اند کسانی که دوچرخه‌سواری می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که با خودرو تردد می‌کنند، کمتر در معرض دودهای خطرناک هستند.

در این مطالعه، رانندگان خودرو، کسانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند، کسانی که پیاده می‌روند، و دوچرخه‌سوارها، که همگی از مسیر شلوغی در مرکز لندن تردد می‌کردند، با نصب آشکارساز آلودگی هوا وضعیت‌شان آزمایش و بررسی شد.

نتیجه این شد که راننده‌ها پنج برابر دوچرخه‌سوارها، سه‌ و نیم برابر پیاده‌روها، و دو و نیم برابر اتوبوس‌سوارها در معرض آلودگی قرار می‌گیرند؛ خلاصهٔ کلام اینکه، دوچرخه‌سوارها برنده شدند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان
دوچرخه‌سواری ضربان قلب را بالا می‌برد؛ یعنی کمک می‌کند تا خون به تمام نقاط بدن برسد و کالری هم می‌سوزاند. در واقع، احتمال اضافه‌وزن را کاهش می‌دهد. در نتیجه دوچرخه‌سواری جزو ورزش‌هایی است که معمولا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان توصیه می‌شوند.

محققان دانشگاه گلاسگو (University of Glasgow) طی پنج سال روی بیش از ۲۶۰۰۰۰ نفر مطالعه کردند و متوجه شدند که دوچرخه‌سواری در مسیر خانه تا محل کار، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سرطان را به نصف می‌رساند.

دکتر جیسن گیل (Jason Gill) از موسسهٔ بیماری‌های قلبی عروقی و علوم پزشکی (Institute of Cardiovascular and Medical Sciences) بریتانیا این‌طور توصیه می‌کند: «دوچرخه‌سواری در مسیر محل کار، رابطهٔ نزدیکی با کاهش خطر شرایط نامطلوب برای سلامت انسان دارد.»

افزایش مهارت مسیریابی
در دنیای گوگل مپ و دستگاه‌های جی‌پی‌اس، گاهی‌اوقات انگیزه‌ای نمی‌ماند که آدم حس مسیریابی طبیعی خود را تقویت کند.

بیرون زدن و گشت‌وگذار در مسیرهای مختلف با دوچرخه، می‌تواند تمرین خوبی برای توانایی مسیریابی طبیعی شما باشد؛ کم‌کم حس می‌کنید کدام جهت شمال است و کدام جنوب.

فواید دوچرخه سواری برای سلامتی

افزایش قدرت مغز
همیشه ورزش را با سلامت مغز ارتباط داده‌اند؛ و همین‌طور، با کاهش تغییرات شناختی که می‌توانند ما را در سال‌های آینده در مقابل زوال عقل (Dementia) آسیب‌پذیر کنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که جریان خون مغزی افراد حین دوچرخه‌سواری تا ۲۸ درصد افزایش پیدا می‌کند و این افزایش در برخی بخش‌ها به ۷۰ درصد هم می‌رسد. نه‌تنها این، بلکه جریان خون در برخی بخش‌ها حتی پس از ورزش هم تا ۴۰ درصد بالاتر باقی ماند.

بهبود جریان خون تأثیر زیادی در سلامت دارد، چون خون، همهٔ آن چیزهایی را که ما را سالم نگه می‌دارند، به نقاط مختلف بدن می‌رساند. مطالعهٔ مربوط به سال ۲۰۱۳ در نهایت نتیجه گرفت که باید چهار بار در هفته، هر بار به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه با ۷۵ تا ۸۵ درصد از حداکثر ذخیرهٔ ضربان قلب (یعنی حداکثر ضربان قلب منهای ضربان قلب پایه) رکاب بزنیم. البته این مقدار حداقلی است و اگر می‌خواهید بیشتر رکاب بزنید، چیزی جلودارتان نیست!2

بهبود گوارش
دوچرخه سواری همچنین یبوست را درمان کرده و نفخ بعد از غذا خوردن را تسکین می‌دهد. فعالیت فیزیکی، مدت زمانی را که غذا در روده بزرگ می‌ماند، کاهش می‌دهد و در نتیجه آب کمتری از غذا توسط روده گرفته می‌شود. در نهایت مدفوع را نرم کرده و دفع آن را راحت‌تر می‌کند.

بهبود زندگی زناشویی
خیلی از ما خوب می‌دانیم که روابط جنسی از ارکان مهم زندگی زناشویی است، اما شاید خیلی‌ها ندانند که چنین روابطی برای سلامتی عمومی انسان هم مفید هستند. روابط جنسی سالم در زندگی زناشویی می‌توانند باعث افزایش طول عمر بشوند.

حالا دوچرخه‌سواری چه کمکی به تقویت روابط جنسی در زندگی زناشویی می‌کند؟ دوچرخه‌سواری ماهیچه‌های لازم را پرورش می‌دهد. دکتر متیو فورسایت (Matthew Forsyth)، اورولوژیستی ساکن پورتلند اورگن می‌گوید: «همهٔ این عضلاتی که هنگام دوچرخه‌سواری کار می‌کنند، طی رابطهٔ جنسی هم استفاده می‌شوند. هرقدر این عضلات بیشتر تقویت بشوند، رابطهٔ جنسی طولانی‌تر خواهد شد.»

افزایش شادی
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که برای رسیدن به محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کنند خوشحالترین کارمندان آن شرکت هستند. علت آن نیز ترش هورمون اندوکانابینوئیدها است که در اثر انجام فعالیت‌های هوازی به وجود می‌آید و باعث خوشحالی و افزایش رضایت افراد می‌شود.

افزایش طول عمر
تمرینات منظم هوازی نه تنها از پیش آمدن شرایط خطرناک مانند بیماری های قلبی عروقی، چاقی مفرط، دیابت، و حتی سرطان جلوگیری می‌کند؛ بلکه بازسازی سلولی در بدن را نیز تقویت می‌کند. بنابراین، اثرات پیری در بدن دیرتر ظاهر می‌شوند. افرادی که به طور منظم ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری یا دو انجام می‌دهند، در مقایسه با بقیه افراد بیشتر عمر کرده و زندگی سالمتری دارند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.