گیاه روناس و فواید آن

روناس، گیاهی است که هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است و در این مقاله درباره خواص روناس برای سلامتی سخن می‌گوییم.این گیاه، برای التهاب عالی است، خونریزی داخلی را متوقف می‌کند، اسهال را درمان می‌کند و از سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می‌کند.
شنبه، 24 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
گیاه روناس و فواید آن
روناس گیاهی است که به حالت خودرو در مناطق مدیترانه، در شمال آفریقا و بعضی مناطق آسیا می روید. ساقه این گیاه پوشیده از خارهای ریز است و ارتفاع آن تا حدود دو متر می رسد. روناس با استفاده از خارهای ریزی که دارد به دیوار و درختان می چسبد و بالا می رود. برگ های آن بیضی، نوک تیز و دراز بوده که به صورت گروهی و به شکل چتر از کنار ساقه بیرون می آید.

گلهای روناس کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز می باشد . میوه آن گوشتی و به رنگ تیره است. ریشه آن به نام روناس معروف است به رنگ قرمز تیره و به صورت دراز ، باریک و استوانه ای می باشد . دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی محسوب می شود. از ریشه روناس در قدیم برای رنگرزی پارچه و نخ استفاده می شده است.


 ترکیبات شیمیایی

ریشه روناس دارای ماده ای رنگی به نام آلیزارین است که برای رنگرزی بکار می رفت ولی بعد از اینکه توانستند این ماده را به طریقه شیمیایی تهیه کنند کشت آن برای تهیه آلیزارین متوقف گردید .1

در ادامه این مطلب به خواص درمانی گیاه روناس می پردازیم.


طب سنتی چینی

روناس، در طب سنتی چینی برای نقصان طحال و معده که در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و خام به‌وجود می‌آید استفاده زیادی دارد و برای بیش از ۲۰۰۰ سال، در چین به عنوان رنگ مورد استفاده قرار گرفته است.


ضد التهاب قوی

روناس یک عامل ضدالتهاب خوب است که به آرتریت، درد مفاصل، قرمزی، ورم و درد عمومی کمک می‌کند. التهاب، نخستین مرحله بیماری است بنابراین بسیار مهم است که قبلا از بیمار شدن، التهاب را متوقف کنید.


می‌تواند تعداد سلول‌های سفید خون را افزایش دهد

مطالعات جدید نشان می‌دهد روناس می‌تواند تعداد سلول‌های سفید خون را افزایش داده و لکوپنی را درمان کند.


ادرار را قرمز می‌کند

روناس به دلیل وجود رنگ‌دانه‌های قرمز، ادرار را به رنگ قرمز درمی‌آورد اما جای نگرانی نیست. کاملا طبیعی است.


عامل ضد اسهال قوی

مطالعات جدید نشان می‌دهند روناس، اسهال حیوانات را سریع و به طور موثر، درمان می‌کند.


سنگ کلیه و مثانه را درمان می‌کند

روناس، حاوی اسید روبریتریک است که به پایین آوردن کلسیم و منیزیم کمک کرده و در نتیجه از تشکیل سنگ مثانه جلوگیری می‌کند. روناس، یک عامل ضد انقباض است که کمک می‌کند سنگ کلیه با درد کمتری دفع شود.


به سرفه کمک می‌کند

روناس، یک اکسپکتورانت و درمانی برای سرفه است که به سرعت عمل می‌کند.


برای مشکلات پوستی عالی است

روناس، به درمان دانه‌های پوستی، خارش، آکنه، تاول و دیگر تحریکات پوستی، معروف است. می‌توان از آن، خمیر درست کرد و به صورت موضعی بر ناحیه آسیب دیده قرار داد.


آکنه را درمان می‌کند

۱۰۰ گرم پودر روناس، ۵۰ گرم پودر پوست پرتقال خشک شده، ۵۰ گرم زردچوبه، ۵۰ گرم چوب صندل را مخلوط کرده و خمیر درست کنید. خمیر را بر پوست گذاشته و اجازه دهید خشک شود. سپس با آب بشویید. این کار به از بین رفتن آکنه کمک می‌کند.

گیاه روناس و فواید آن


خونریزی داخلی را متوقف می‌کند

روناس، خونریزی داخلی و خونریزی بینی را متوقف می‌کند و قرن‌ها برا این کار مورد استفاده قرار گرفته است.


به رگ‌های واریسی کمک می‌کند

روناس به رگ‌های واریسی کمک کرده و در کوچک کردن آنها و کم کردن این ناراحتی، موثر است.


زخم‌های مزمن را درمان می‌کند

روناس، در هندوستان، به درمان زخم‌های مزمن پوستی معروف است و آنها را به حدی خشک می‌کند که درمان شوند. می‌توان برای تسریع درمان، پودر روناس را مستقیما بر زخم‌ها قرار داد.


درمان شوره سر

روناس علاوه بر آنکه می تواند طیف رنگ های قهوه ای تیره، مشکی و پر کلاغی را ایجاد کند، می تواند به درمان شوره سر و درمان و پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر شما کمک کند.

نسخه 1
اگر تصمیم دارید موهایتان را پر کلاغی کنید می توانید نصف لیوان پودر رناس را با آب مخلوط کنید و آن را به مدت 45 دقیقه روی موهایتان ماسک کنید. هر 10 دقیقه یک بار پوست سر را با کمک این مرهم به خوبی ماساژ دهید.

نسخه 2
10 گرم ریشه روناس را در یک لیتر آب ریخته و بگذارید برای مدت 10 دقیقه بجوشد. این جوشانده را در وان حمام بریزید و برای رفع بیماری های پوستی در آن استراحت کنید. در ضمن با کمپرس جوشانده روناس روی سر می توانید برای درمان شوره سر نیز بهره بگیرید.

نسخه 3
برای به دست آمدن رنگ قهوه ای تیره برای موهایتان می توانید علاوه بر ریشه روناس، پوست گردو و دانه های قهوه را به میزان مساوی ترکیب و با مقداری آب،‌خمیر کرده و به مدت 45 دقیقه روی سر بگذارید.


بهبود درد سیاتیک

جهت تسکین درد سیاتیک از دمکرده آن همراه عسل بنوشند. برای بیماری‌های نرمی استخوان 3 – 2 گرم ریشه روناس را دم‌کرده پس از سردشدن با عسل شیرین نموده میل کنند. جهت رفع یبوست 2 گرم روناس را در 100 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده پس از سردشدن صبح همراه عسل بنوشند.


کاهش اوره خون

ریشه روناس کاهش دهنده اوره خون می‌باشد. دمکرده ریشه این گیاه قاعده‌آور است. جهت درمان ازدیاد ترشح و ادرار غلیظ از دمکرده ریشه روناس بنوشند. کسانی که روناس مصرف می‌کنند باید هر روز دوش بگیرند. خانم‌های حامله از خوردن آن خودداری کنند. دمکرده ریشه روناس صفراآور است.


درمان نقرس

برای درمان نقرس و دفع اسید اوریک 2 گرم ریشه روناس را در 100 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده بنوشند. برای درمان رماتیسم جوشانده ریشه روناس را با عسل مخلوط کرده بصورت ضماد بگذارند.3


خاصیت گیاه درمانی روناسمصرف روناس رفع کننده درد‌های قاعدگی هست.


تسکین درد‌های سیاتیکی از دیگر خواص روناس هست.

ضماد تهیه شده از برگ و ریشه روناس، کک و مک را برطرف و رفع کننده خارش پوست هست.

یکی دیگر از خواص گیاه روناس، افزایش اشتها هست.

روناس، یبوست شدید را معالجه و تورم بدن را از بین می‌برد.

روناس، رنگ موی طبیعی بوده، ازآن به همراه وسمه و حنا، برای رنگ کردن مو‌ها بهرهگیری میشود.


کاربرد روناس در صنعت

مهم‌ترین مورد بهرهگیری از روناس در صنعت، رنگرزی پشم در صنعت قالی‌بافی و پارچه‌بافی هست. ماده رنگی روناس «آلیزارین» امروزه به طور صنعتی نیز تهیه میشود، با این وجود امروزه، به علت کشف رنگ شیمیایی آنیلین، تا حدود زیادی اهمیت خودرا از دست داده هست.


مضرات روناس «موارد احتیاطی و منع مصرف»

روناس ترشح ادرار را چندان میکند و فشار آن را بالا می‌برد، بنابر این ممکن هست بر اثر بهرهگیری چندان، ایجاد خون در ادرار کند، در این صورت بهتر هست که روناس با کتیرا خورده شود. مصرف گیاه روناس برای خانم‌های باردار و شیرده بایستی با احتیاط همراه باشد.4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.bazdeh.org
3.www.delgarm.com
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما