خواص حنا و ویژگیهای درمانی آن

حنا دارای خواص و فواید درمانی بی نظیری است، از فواید حنا می توان به درمان سریع زخم، درمان سردرد، تنظیم فشار خون، درمان کچلی و تقویت بینایی اشاره کرد.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص حنا و ویژگیهای درمانی آن

گیاه حنا چیست؟

گیاه حنا با نام علمی Lawsonia inermis از منطقه آسیا سرچشمه می گیرد این گیاه در میان فهرست اصلی گیاهان آسیایی و فواید آن قرار دارد. رایج ترین کاربرد حنا، رنگ کردن مو، ناخن ها و هنر بدن معروف به مهندی است که در هند و برخی بخش های آسیا بسیار محبوب است چون وقتی برگ ها را له می کنید، رنگ قهوه ای و قرمز تیره ایجاد می کند که می تواند برای مو، پوست و ناخن ها بدون هیچ عارضه جانبی استفاده شود.

گیاه حنا به ویژه قسمت برگ آن دارای ویژگی های پزشکی موثر است که فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد:

قطعات گیاهی مورد استفاده:بیشتر برگ های گیاهی هستند که به عنوان دارو و رنگ مورد استفاده قرار می گیرند اما پوست درخت و روغن اسانس استخراج شده از گل ها، تا حدودی مورد استفاده قرار گرفته اند. برگ ها باید از گیاهانی که در حدود سه سال قدمت دارند جمع آوری و خشک شوند و به پودر تبدیل شوند.

هر سال مساحت زیر کشت یک هکتار را می توان در حدود 1.5 تا 2 تن مواد گیاهی به دست آورد. گل ها باید صبح زود جمع آوری شوند و سپس برای استخراج روغن تقطیر شوند. پوست درخت از بریده شاخه ها در صورت نیاز جمع آوری می شود.

برخی از خواص گیاه حنا بسیار جالب و شگفت انگیز می باشد.در ادامه این مطلب همراه ما باشید.


ویژگی های ضد التهابی

برخی مطالعات ثابت کرده اند که روغن حنا از برگ حنا حاصل می شود، راه حلی موثر برای شرایط ناشی از التهاب ، درد مفاصل هستند. روغن حنا حاوی برخی از ترکیبات زیست فعال است و نیز اثر مشابهی بر ضد التهاب دارد که به عنوان داروی ضد التهاب شناخته می شود. فقط استفاده از روغن حنا در ناحیه آسیب دیده ممکن است به کاهش درد کمک کند.


کاهش علایم سندروم قبل از قاعدگی

به خاطر خواص ضد التهابی برگهای حنا نیز می تواند برای کاهش درد در طول سندروم قبل از قاعدگی مورد استفاده قرار گیرد. این روش بیش از قرن هاست در روش درمانی مورد استفاده قرار گرفته است و بخشی از فواید سلامتی گیاهان هندی است که معمولا به عنوان بخشی از درمان خانگی به کار می رود.


اثرات ضد میکروبی

در حقیقت نه تنها ضد باکتری است بلکه برگ های حنا نیز حاوی اثرات ضد قارچی و ضد ویروسی هستند. بنابراین برگ های حنا برای درمان گلو درد و تب موثر هستند. همان طور که درمورد 2 اشاره شد، خواص ضد قارچ یافت شده در برگ های حنا نیز درمان چندین بیماری پوستی موثر است.


درمان سریع زخم

ترکیبات ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ برگهای حنا برای التیام زخم نیز عالی هستند. علاوه بر این، برگهای حنا همچنین اثرخنک کنندگی طبیعی برای آرام کردن درد که ممکن است با زخم باز ایجاد شود، دارند. علاوه بر این، چنانچه در بخش سلامت نمناک عنوان شده است حنا حاوی اثرات خنک کنندگی است که آن ها را به راه حل عالی برای درمان آفتاب سوختگی تبدیل می کند. تنها با استفاده از برگ های تازه حنا در ناحیه آسیب دیده در آن لحظه برگ ها گرما و اثر آفتاب سوختگی روی پوست را کاهش خواهند داد برای آفتاب سوختگی، فواید آلوئه ورا برای زیبایی مشابه هستند.


نسخه خانگی برای تب

این واقعیت که برگ های حنا درمان خانگی موثر برای تب هستند بیش از یک قرن به خوبی شناخته و ثابت شده است، چرا که از زمان باستان بخشی از آیورودا بوده است. به این دلیل است که برگ های حنا توانایی جذب گرما را دارند و به کاهش دمای بالای ناشی از تب کمک می کنند.

این دما در واقع علائم نرمال است چون وقتی بدن به ویروس و باکتری آلوده می شود، این دما نشانه این است که چیز اشتباهی در بدن وجود دارد اما زمانی که خیلی بالا است می تواند واقعا خطرناک باشد.1


اختلالات کبدی

از دیگر خواص حنا در درمان اختلالات کبدی می باشد. حنا به عنوان گیاه پزشکی کاملا مفید در نظر گرفته می شود از این رو پوست گیاه حنا در درمان بزرگ شدن کبد و یرقان موثر می باشد.


برای تسکین درد

حنا می تواند التهابی که منجر به درد می شود را کاهش بخشد، شما می توانید در مناطق آسیب دیده پوستتان، از حنا به عنوان مسکن ضعیف استفاده کنید. اگر شما آلرژی و یا تمایل به استفاده از انواع دارو ندارید، حتما از حنا و خواص حنا استفاده کنید و علاوه بر آنها حنا یک ماده طبیعی است که مزیت خاص آن محسوب می شود.


رفع جوش های دهان

یکی از خواص حنا رفع جوش های دهان می باشد. برای رفع جوش های دهان، جوشانده حنا را مزمزه کنید و نتیجه خوبی بگیرید.


جلوگیری از بید زدگی

یکی از خواص حنا این است که با گذاشتن گل یا برگ حنا در لابه لای لباسهای خود از بید زدگی لباس جلو گیری می کنید.2


تقویت ناخن ها

کوتیکول و فضای زیر ناخن‌ها محل مناسبی برای تجمع میکروب است. محافظت از ناخن‌ها با حنا گزینه‌ی خوبی است. نوشیدن آب حاوی برگ دم‌کرده‌ی حنا در جلوگیری از شکستگی ناخن‌ها و همچنین درمان التهاب مؤثر است. مالیدن پماد به‌طور مستقیم روی ناخن‌ها، می‌تواند التهاب، درد و عفونت را از بین ببرد.


خاصیت ضدپیری

اگرچه مطالعات گسترده‌ای روی میزان و اثرگذاری آنتی اکسیدان موجود در حنا انجام نشده است، اما قابض بودن حنا ثابت شده است. به همین دلیل برخی روغن حنا را به‌عنوان کرم، برای کاهش چین و چروک صورت و محو‌کردن آثار زخم یا جوش استفاده می‌کنند. به اینها خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی حنا را اضافه کنید که می‌تواند از بزرگ‌ترن عضو بدن یعنی پوست محافظت کند.


تسکین بی خوابی

رابطه‌ی روغن حنا و تسکین برخی اختلالات خواب ثابت شده است. پس اگر دچار بی خوابی یا خستگی مزمن هستید، افزودن چند قطره روغن حنا به رژیم گیاهی‌تان، تأثیر مثبتی خواهد داشت.


سم زدایی

خیساندن ساقه و برگ حنا در آب و سپس نوشیدن، به تقویت سلامتی طحال و کبد کمک می‌کند. کبد عضو حیاتی بدن برای حذف سموم است. با مراقبت از کبد و تقویت آن، خود را در برابر دامنه‌ی گسترده‌ای از بیماری‌ها محافظت می‌کنید.


تنظیم فشار خون

مصرف آب یا دانه‌‌ی حنا باعث کاهش فشار خون و تسکین فشار قلبی-عروقی می‌شود. تنظیم فشار خون به جلوگیری از شکل‌گیری لخته در رگ‌ها و قلب کمک می‌کند و درنتیجه احتمال سکته را کاهش می‌دهد.3


نرم کنندگی مو

حنا به عنوان یک آبرسان قوی مو می باشد و به عنوان یک ماده طبیعی برای نرم کنندگی مو محسوب می شود.


شادابی و جوانی پوست

حنا به عنوان یک ماده ضد چروک طبیعی شناخته می شود ، چرا که باعث آب رسانی زیاد به پوست صورت شده و بدن را در مقابل چین و چروک مقاوم می کند. اگر می خواهید پوست جوان و شادابی داشته باشید از حنا کمک بگیرید.


رنگ موی طبیعی

در قدیم الایام از حنا برای رنگ کردن موی سر استفاده می شده است ، حنا به دلیل خواص خود برای رنگ مو بسیار مفید می باشد چرا که تاثیری منفی بر روی فولیکول های مو نمی گذارد.


سفید کردن پوست

حنا به عنوان یک سفید کننده طبیعی پوست می باشد که شما می توانید به کمک حنا لایه برداری پوست را انجام دهید تا پوست شما تمیز و روشن شود.


درمان جوش های صورت

حنا دارای خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی می باشد که باعث پاکسازی پوست می شود و همچنین چربی پوست را کاهش می دهد که این امر باعث درمان آکنه می شود.


درمان روماتیسم

روغن حنا دارای خاصیت ضد التهابی می باشد که به درمان بیماری های روماتیسم و آرتروز کمک می کند.


بهوبد سردرد و میگرن

خواص ضدالتهابی موجود در برگ حنا باعث افزایش جریان خون در سر شده و به درمان سردرد کمک می کند. شما برای این امر می توانید مقداری آب برگ درخت حنا را بر روی پیشانی خود قرار دهید تا میگرن شما تسکین پیدا کند.


درمان ریزش مو

حنا برای درمان طبیعی ریزش موی سر بسیار موثر است.


درمان آفتاب سوختگی

حنا به دلیل داشتن توانایی خنک کنندگی می تواند برای درمان آفتاب سوختگی موثر باشد.


درمان موخوره

اگر موهای شما خشک و آسیب دیده باشد باعث ایجاد موخوره می شود. بهتر است در این امر از حنا کمک بگیرید.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.chetor.com
4.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.